Jak w okresie izolacji spowodowanej koronawirusem zachować równowagę psychiczną?
Katarzyna Szulik

Jak w okresie izolacji spowodowanej koronawirusem zachować równowagę psychiczną?

Ostatnie miesiące drastycznie ograniczyły nasze możliwości w zakresie opuszczania domów i utrzymywania standardowych kontaktów towarzyskich. Dla wielu były one więc czasem intensywnego nadrabiania zaległości serialowych, książkowych czy filmowych. Jak się okazuje, taka forma spędzania czasu jest nie tylko przyjemna i skuteczna w przyspieszaniu jego upływu – w tym trudnym czasie pozwala utrzymać równowagę psychiczną. Naukowcy nazywają to zjawisko nietradycyjną socjalizacją.

Czy oglądanie filmów może zastąpić kontakt z drugim człowiekiem?

Nowe badania sugerują, że oglądanie telewizji, czytanie książek czy słuchanie muzyki mogą służyć zaspokajaniu potrzeby kontaktów społecznych. Oddawanie się tym aktywnościom może do pewnego stopnia zastąpić bezpośredni kontakt z rodziną, przyjaciółmi czy partnerem. Wynika to z faktu, że podobnie jak do osób nam bliskich, przywiązujemy się również do bohaterów ulubionych produkcji czy artystów. Nasz mózg nie rozgranicza tego przywiązania ze względu na jego podłoże – rejestruje jedynie, że kontakt z danym człowiekiem lub medium przynosi nam satysfakcję emocjonalną.

Właśnie dlatego osoby izolujące się w domach nie tylko mogą, ale wręcz powinny wypełniać sobie czas oglądaniem ulubionych seriali czy czytaniem książek, ponieważ w ten sposób wpływają pozytywnie na swoje zdrowie psychiczne. Takie nietradycyjne strategie społeczne mogą zaspokoić potrzeby kontaktów społecznych w tym krytycznym momencie, jakim jest pandemia koronawirusa.

Czym jest „społeczny zbiornik paliwa”?

Tej obserwacji dokonał zespół naukowców z University at Buffallo, którego zadaniem było porównanie i tradycyjnych, i nietradycyjnych strategii socjalizacji oraz ich wpływu na psychikę. W tym celu do badania zrekrutowano ponad 170 osób, które pytano o samopoczucie i relacje społeczne. Ich odpowiedzi oceniono zgodnie z zasadą „społecznego zbiornika paliwa”. W domyśle, gdy jest on pełny, czujemy się usatysfakcjonowani stanem własnych relacji społecznych, gdy jednak mamy trudności z ich utrzymaniem, bak pustoszeje. 

Uczestnicy badania wskazali na 17 różnych sposobów napełniania własnych „baków społecznych”, wymieniając nie tylko na metody tradycyjne, ale również nietradycyjne. Wskazywanie obu metod jest charakterystyczne dla osób w dobrej kondycji psychicznej, ponieważ każdy z nas łączy ze sobą obie strategie, wybierając spośród nich najbardziej pożądane elementy. 

Strategie na czas izolacji: każdy powinien mieć swoją

Trzeba jednak pamiętać, że wykluczanie tradycyjnych sposobów napełniania „baku społecznego” na rzecz nietradycyjnych, może być zwiastunem problemów natury emocjonalnej. Większość z nas odnosi znacznie większą satysfakcję emocjonalną z relacji o charakterze tradycyjnym i uzupełnia je w sposób nietradycyjny. W obecnej sytuacji jednak, to właśnie nietradycyjne tworzenie relacji społecznych, za pomocą seriali, książek czy muzyki, może pomóc nam zachować psychiczną równowagę. Te czynności przypominają nam, że życie toczy się dalej także poza kwarantanną, nie tylko dlatego, że odzwierciedlają pewne relacje społeczne, ale również ze względu na to że kojarzą się nam ze zwykłym życiem. 

Z drugiej strony, angażowanie się w nietradycyjne aktywności społeczne przypomina nam o tym, jaką rolę w naszym życiu odgrywają te tradycyjne, od których zostaliśmy odcięci. Taki sposób spędzania czasu prowokuje do refleksji i tęsknoty za bliskimi. Oglądając filmy lub seriale, które znamy i słuchając znajomych piosenek, odczuwamy nostalgię i przywołujemy wspomnienia, co także jest sposobem na wypełnienie emocjonalnych braków wynikających z izolacji. 

Jak zachować wewnętrzną równowagę?

Autorzy badania przekonują: w czasie izolacji warto skupić się na czynnościach, które wzbudzają w nas radość, pod warunkiem oczywiście, że przy okazji nie rujnują nam zdrowia. „Pożeranie” kolejnych sezonów seriali i książek w normalnych warunkach bywa postrzegane jako przesada, jednak w obecnej sytuacji te czynności stają się dobrą strategią przetrwania w trudnej emocjonalnie rzeczywistości. Warto szukać sposobów na poprawę samopoczucia psychicznego, ponieważ odgrywa ono kluczową rolę w zachowaniu wewnętrznej równowagi w tym trudnym czasie.

Podsumowując, w okresie mocno ograniczonych kontaktów społecznych i konieczności zachowywania dystansu fizycznego, stosowanie nietradycyjnych strategii społecznych może być bardzo pomocne. Dzięki nim „uspokoimy” nasz mózg, który odczytuje przywiązanie do bohaterów książek czy seriali w ten sam sposób, jak rzeczywiste interakcje z ludźmi. Warto jednak pamiętać, że taki substytut tradycyjnych kontaktów z drugim człowiekiem nie może być wykorzystywany długofalowo.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zbliża się przesilenie wiosenne

    Porą roku, która zazwyczaj najbardziej się dłuży jest zima, a najtrudniejsze do przetrwania są jej ostatnie tygodnie. Jesteśmy wtedy zmęczeni mało ruchliwym trybem życia, niedoborem światła słonecznego i zimnem. Jest to tzw. przesilenie wiosenne.

  • 5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

    Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych –wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

  • Borderline – czym charakteryzuje się osobowość borderline? Jak leczy się zaburzenia osobowości typu borderline?

    Osobowość borderline, znana także jako osobowość z pogranicza, to zaburzenie charakteryzujące się zmiennym obrazem samego siebie, silnymi wahaniami nastroju oraz bardzo emocjonalnymi związkami interpersonalnymi, które wynikają z silnego strachu przed odrzuceniem lub wręcz przeciwnie – ze strachu przed całkowitym zatracaniem się w drugiej osobie. Przyczyny wykształcania się tego rodzaju zaburzenia osobowości nie zostały dotychczas wystarczająco zbadane, choć uważa się, że odpowiadają za nie pewne czynniki genetyczne. Zaburzenia osobowości typu borderline dotyczą około 2–3% społeczeństwa i występują częściej u kobiet. 

  • Przyczyny i objawy nerwicy – jakie są rodzaje i jak objawiają się zaburzenia nerwicowe?

    Nerwica to niepsychotyczne zaburzenie psychiczne, którego przyczyn najczęściej upatruje się w czynnikach środowiskowych oraz genetycznych. Objawy nerwicy nie obejmują wyłącznie sfery psychicznej (lęk, natrętne myśli), mogą także pochodzić ze strony układu oddechowego (np. trudności z oddychaniem), układu krążenia (np. przyspieszone tempo pracy serca), układu nerwowego (np. dezorientacja) czy układu pokarmowego (np. nudności i wymioty). W jaki jeszcze sposób mogą objawiać się zaburzenia nerwicowe?

  • Nerwica – leczenie. Jakie są metody walki z zaburzeniami nerwicowymi i jak długo trwa leczenie nerwicy?

    Metodą najczęściej stosowanej w ocenie nerwic jest psychoterapia, mająca na celu zrozumienie zastosowania opcji i modyfikację zachowania. W wymaganym stosowaniu lękowym należy zastosować leczenie farmakologiczne, przeważnie stosować leki przeciwdepresyjne i przeciwlękowe. Jak długo trwa leczenie nerwicy? Czy jesteś lekarzem, gdy zauważysz u siebie objawy towarzyszące nerwicom? 

  • Depresję można zdiagnozować na podstawie tętna

    Dzięki trwającej 24 godziny analizie rytmu serca można przewidzieć depresję z aż 90% skutecznością. Badania na ten temat zostały zaprezentowane podczas 33 Europejskiego Kongresu Neuropsychofarmakologii, a ich autorami są naukowcy z Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie. 

  • Podczas lockdownu warto mieć zwierzaka, twierdzą naukowcy

    Pandemia koronawirusa na pewien czas zamknęła nas w domach, co musiało się przełożyć na kondycję psychiczną osób zmuszonych do izolacji, często w całkowitej samotności. Druga fala pandemii nie jest wykluczona, a najnowsze badania pokazują, w jaki sposób przygotować się do niej, mając na uwadze ograniczenie obciążenia psychicznego. Okazuje się, że stres związany z lockdownem świetnie redukują czworonogi. 

  • Jak odprężyć się przed świętami? Sprawdzone sposoby na przedświąteczny relaks

    Końcówka roku to zdecydowanie jeden z najgorętszych okresów na przestrzeni dwunastu kolejnych miesięcy kalendarzowych. Niezaprzeczalnie to właśnie grudzień króluje w tym rankingu, co ma związek z obchodzonymi w tym czasie Świętami Bożego Narodzenia. Skupiamy wtedy całą swoją energię, aby jak najlepiej się do nich przygotować. Pociąga to jednak za sobą spory stres, który, kumulując się, może wpływać negatywnie zarówno na nas samych, jak i na otoczenie, w którym się znajdujemy. W dalszej części artykułu opowiem o kilku sprawdzonych sposobach na zrelaksowanie się i złapanie oddechu w tym i tak już niełatwym dla nas wszystkich czasie. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij