Jak w okresie izolacji spowodowanej koronawirusem zachować równowagę psychiczną?
Katarzyna Szulik

Jak w okresie izolacji spowodowanej koronawirusem zachować równowagę psychiczną?

Ostatnie miesiące drastycznie ograniczyły nasze możliwości w zakresie opuszczania domów i utrzymywania standardowych kontaktów towarzyskich. Dla wielu były one więc czasem intensywnego nadrabiania zaległości serialowych, książkowych czy filmowych. Jak się okazuje, taka forma spędzania czasu jest nie tylko przyjemna i skuteczna w przyspieszaniu jego upływu – w tym trudnym czasie pozwala utrzymać równowagę psychiczną. Naukowcy nazywają to zjawisko nietradycyjną socjalizacją.

Czy oglądanie filmów może zastąpić kontakt z drugim człowiekiem?

Nowe badania sugerują, że oglądanie telewizji, czytanie książek czy słuchanie muzyki mogą służyć zaspokajaniu potrzeby kontaktów społecznych. Oddawanie się tym aktywnościom może do pewnego stopnia zastąpić bezpośredni kontakt z rodziną, przyjaciółmi czy partnerem. Wynika to z faktu, że podobnie jak do osób nam bliskich, przywiązujemy się również do bohaterów ulubionych produkcji czy artystów. Nasz mózg nie rozgranicza tego przywiązania ze względu na jego podłoże – rejestruje jedynie, że kontakt z danym człowiekiem lub medium przynosi nam satysfakcję emocjonalną.

Właśnie dlatego osoby izolujące się w domach nie tylko mogą, ale wręcz powinny wypełniać sobie czas oglądaniem ulubionych seriali czy czytaniem książek, ponieważ w ten sposób wpływają pozytywnie na swoje zdrowie psychiczne. Takie nietradycyjne strategie społeczne mogą zaspokoić potrzeby kontaktów społecznych w tym krytycznym momencie, jakim jest pandemia koronawirusa.

Czym jest „społeczny zbiornik paliwa”?

Tej obserwacji dokonał zespół naukowców z University at Buffallo, którego zadaniem było porównanie i tradycyjnych, i nietradycyjnych strategii socjalizacji oraz ich wpływu na psychikę. W tym celu do badania zrekrutowano ponad 170 osób, które pytano o samopoczucie i relacje społeczne. Ich odpowiedzi oceniono zgodnie z zasadą „społecznego zbiornika paliwa”. W domyśle, gdy jest on pełny, czujemy się usatysfakcjonowani stanem własnych relacji społecznych, gdy jednak mamy trudności z ich utrzymaniem, bak pustoszeje. 

Uczestnicy badania wskazali na 17 różnych sposobów napełniania własnych „baków społecznych”, wymieniając nie tylko na metody tradycyjne, ale również nietradycyjne. Wskazywanie obu metod jest charakterystyczne dla osób w dobrej kondycji psychicznej, ponieważ każdy z nas łączy ze sobą obie strategie, wybierając spośród nich najbardziej pożądane elementy. 

Polecane dla Ciebie

Strategie na czas izolacji: każdy powinien mieć swoją

Trzeba jednak pamiętać, że wykluczanie tradycyjnych sposobów napełniania „baku społecznego” na rzecz nietradycyjnych, może być zwiastunem problemów natury emocjonalnej. Większość z nas odnosi znacznie większą satysfakcję emocjonalną z relacji o charakterze tradycyjnym i uzupełnia je w sposób nietradycyjny. W obecnej sytuacji jednak, to właśnie nietradycyjne tworzenie relacji społecznych, za pomocą seriali, książek czy muzyki, może pomóc nam zachować psychiczną równowagę. Te czynności przypominają nam, że życie toczy się dalej także poza kwarantanną, nie tylko dlatego, że odzwierciedlają pewne relacje społeczne, ale również ze względu na to że kojarzą się nam ze zwykłym życiem. 

Z drugiej strony, angażowanie się w nietradycyjne aktywności społeczne przypomina nam o tym, jaką rolę w naszym życiu odgrywają te tradycyjne, od których zostaliśmy odcięci. Taki sposób spędzania czasu prowokuje do refleksji i tęsknoty za bliskimi. Oglądając filmy lub seriale, które znamy i słuchając znajomych piosenek, odczuwamy nostalgię i przywołujemy wspomnienia, co także jest sposobem na wypełnienie emocjonalnych braków wynikających z izolacji. 

Jak zachować wewnętrzną równowagę?

Autorzy badania przekonują: w czasie izolacji warto skupić się na czynnościach, które wzbudzają w nas radość, pod warunkiem oczywiście, że przy okazji nie rujnują nam zdrowia. „Pożeranie” kolejnych sezonów seriali i książek w normalnych warunkach bywa postrzegane jako przesada, jednak w obecnej sytuacji te czynności stają się dobrą strategią przetrwania w trudnej emocjonalnie rzeczywistości. Warto szukać sposobów na poprawę samopoczucia psychicznego, ponieważ odgrywa ono kluczową rolę w zachowaniu wewnętrznej równowagi w tym trudnym czasie.

Podsumowując, w okresie mocno ograniczonych kontaktów społecznych i konieczności zachowywania dystansu fizycznego, stosowanie nietradycyjnych strategii społecznych może być bardzo pomocne. Dzięki nim „uspokoimy” nasz mózg, który odczytuje przywiązanie do bohaterów książek czy seriali w ten sam sposób, jak rzeczywiste interakcje z ludźmi. Warto jednak pamiętać, że taki substytut tradycyjnych kontaktów z drugim człowiekiem nie może być wykorzystywany długofalowo.

  1. C. Cassata, Go ahead, binge that new TV show. It’s good for your mental health, "healthline.com" [online], https://www.healthline.com/health–news/tv–can–provide–social–connection, [dostęp:] 19.05.2020 r.
  2. E. Paravati, E. Naidu, S. Gabriel, From “love actually” to love, actually: the sociometer takes every kind of fuel, “Self and Identity”, DOI: 10.1080/15298868.2020.1743750, [dostęp:] 19.05.2020 r.
  3. R. Pierce–Grove, Binge–watching can soothe the coronavirus quarantine blues, and no need for guilt, "eu.usatoday.com" [online], https://eu.usatoday.com/story/opinion/2020/05/02/coronavirus–quarantine–binge–watching–healthy–escape–column/3060846001/, [dostęp:] 19.05.2020 r.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Jak odprężyć się przed świętami? Sprawdzone sposoby na przedświąteczny relaks

    Końcówka roku to zdecydowanie jeden z najgorętszych okresów na przestrzeni dwunastu kolejnych miesięcy kalendarzowych. Niezaprzeczalnie to właśnie grudzień króluje w tym rankingu, co ma związek z obchodzonymi w tym czasie Świętami Bożego Narodzenia. Skupiamy wtedy całą swoją energię, aby jak najlepiej się do nich przygotować. Pociąga to jednak za sobą spory stres, który, kumulując się, może wpływać negatywnie zarówno na nas samych, jak i na otoczenie, w którym się znajdujemy. W dalszej części artykułu opowiem o kilku sprawdzonych sposobach na zrelaksowanie się i złapanie oddechu w tym i tak już niełatwym dla nas wszystkich czasie. 

  • Syndrom paryski – co to jest, na czym polega?

    Wizyta w Paryżu to dla wielu turystów spełnienie odwiecznego marzenia. Niestety, czasem potęgowane przez lata emocje, oczekiwania i wyidealizowane wyobrażenia potrafią odbić się negatywnie na zdrowiu. Przekonały się o tym osoby, które doświadczyły tajemniczego syndromu paryskiego. 

  • Paraliż senny – czym jest i jak się przejawia?

    Zaburzenia snu są powszechnym zjawiskiem dotykającym co drugą osobę na świecie. Wśród nich wyróżnić można bardzo nieprzyjemne doznanie, jakim jest paraliż senny. Charakteryzuje się on uczuciem całkowitego bezwładu ciała przy zachowaniu pełnej świadomości. Co jest przyczyną powstawania tego niepokojącego zjawiska, które w potocznym wyobrażeniu kojarzy się z obecnością demonów?

  • Labilność emocjonalna – czym jest, w jaki sposób się przejawia, jak sobie z nią radzić?

    Nagłe wybuchy gniewu, płaczu czy złości, chwiejność nastrój i stanów psychicznych oraz przesadna wrażliwość to jedne z najważniejszych cech wyróżniających osoby labilne emocjonalnie. Warto znać przyczyny tego stanu oraz proponowane sposoby radzenia sobie z nim.

  • Osobowość histrioniczna – czym jest? Jak ją rozpoznać?

    Masz wrażenie, że bliska ci osoba regularnie odgrywa przed tobą swoisty „teatrzyk”, a wszystko to tylko po to, by zwrócić na siebie uwagę? Sprawdź, czy nie przejawia ona cech osobowości histrionicznej.

  • Prokrastynacja – jak ją zwalczyć?

    Coraz częściej słyszy się o prokrastynacji jako o fachowym określeniu na pewne zjawisko znane dobrze wielu ludziom. Chodzi o przypadłość ciągłego odwlekania w czasie różnych decyzji, obowiązków czy wydarzeń. Nie chodzi jednak o jednorazowe przeniesienie terminu realizacji jakiegoś zadania, ale nałogowe wręcz przekładanie go wciąż na inny dzień.

  • Choreomania, taneczna mania – na czym polega to zjawisko?

    Taniec kojarzy się zwykle z czymś przyjemnym, radosnym i pozytywnym. Co jednak, gdy jest on objawem dziwnej choroby i... posiada bezwolny charakter? Poznaj historię tajemniczej tanecznej manii, która nawiedzała przed wiekami Europę.

  • Czy witamina D wpływa na nasze samopoczucie?

    Witamina D od dawna nazywana jest witaminą słońca. Wynika to z faktu, że jej synteza w organizmie odbywa się w naszej skórze pod wpływem promieniowania słonecznego. Ale czy witamina słońca może okazać się także witaminą szczęścia?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij