×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Tłuszcz wokół tętnic – wróg czy przyjaciel?

Z pozoru oczywistą odpowiedź pytanie czy tłuszcz jest wrogiem, czy przyjacielem organizmu człowieka podważają najnowsze badania prowadzone przez naukowców z Michigan State University. Zgodnie z wynikami analiz prowadzonych z udziałem myszy, okołonaczyniowa tkanka tłuszczowa może sprzyjać właściwemu funkcjonowaniu naczyń krwionośnych. Już wcześniej dowiedziono, że jej obecność uelastycznia arterie za sprawa wydzielania substancji wazoaktywnych.

Okołonaczyniowa tkanka tłuszczowa sprzyja zdrowiu

Przedmiotem badan naukowców były pierścienie aorty piersiowej szczurów, zarówno otoczone tkanką tłuszczową, jak i pozbawione tej osłony, a konkretnie ich zdolność do rozładowywania napięcia mięśniowego po uprzednim rozciągnięciu lub napięciu. Jak się okazało, u szczurów, których aorty były pokryte okołonaczyniową tkanką tłuszczową zdolność do rozładowywania napięcia była większa niż u tych, które były jej pozbawione. Obecność tkanki tłuszczowej zwiększała „elastyczność” tętnic, a co więcej, sama obręcz tłuszczowa wykazywała tę właściwość w znacznie większym stopniu niż sam pierścień aorty. 

W przypadku aorty piersiowej mamy do czynienia z gromadzeniem się tzw. brązowego tłuszczu uznawanego za jego zdrowszą odmianę. By zweryfikować te spostrzeżenia naukowcy porównali swoje obserwacje z tymi poczynionymi w odniesieniu do tętnicy krezkowej wyższej, otoczonej białym tłuszczem, uważanym za szkodliwy dla organizmu. 

Tłuszcz a zdolność rozładowywania napięcia mięśniowego

Po porównaniu wyników obu badań okazało się, że niezależnie od tego, jakiego typu tłuszcz otacza naczynie, jego obecność zwiększa ich zdolność do rozładowania napięcia mięśniowego. Naukowcy zauważyli również, że kluczową rolę w przypadku właściwości okołonaczyniowej tkanki tłuszczowej odgrywa jej struktura i położenie. Gdy tłuszcz został odsunięty od aorty, utracił swoje właściwości rozluźniające. 

To ważne odkrycie, ponieważ do tej pory sądzono, że okołonaczyniowa tkanka tłuszczowa jest jedynie rezerwuarem tłuszczu i jako taka nie wpływa na funkcjonowanie naczyń krwionośnych. W związku z tym wyróżniono trzy warstwy naczyń: błonę wewnętrzną, środkową i zewnętrzną, jednak autorzy odkrycia postulują, by wobec jej znaczenia, okołonaczyniowa tkanka tłuszczowa została uznana za integralny element budowy naczynia. Dzięki temu zacznie ona być traktowana jak integralny element jej budowy i uwzględniana w badaniach. Do tej pory po prostu ją usuwano. 

To spostrzeżenie może się przyczynić do skuteczniejszego leczenia wielu schorzeń układu sercowo–naczyniowego, które już wcześniej łączono z utratą okołonaczyniowej tkanki tłuszczowej. 

Jakie tłuszcze to dobre tłuszcze?

Tłuszcze są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania w organizmu. Szkodzą w nadmiarze oraz przyjmowane w niezdrowej formie, stąd pojęcie tłuszczy „dobrych” i „złych”. Do „złych” zaliczamy przede wszystkim tłuszcze nasycone, zazwyczaj pochodzenia zwierzęcego, oraz tłuszcze trans, będące wytworem sztucznym, bazującym na zmodyfikowanych olejach roślinnych. W ogromnej mierze przyczyniają się one do powstawania cholesterolu, a ich źródłem są przede wszystkim fast-foody, słodycze oraz inne produkty o wysokim stopniu przetworzenia. 

Gdzie więc poszukiwać tłuszczów zdrowych? Najzdrowsze dla naszego organizmu są tłuszcze jedno- i wielonienasycone, w których znajdziemy kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Wśród ich najcenniejszych źródeł znajduje się bogate w kwas oleinowy awokado, któremu przypisuje się właściwości przeciwzapalne i antynowotworowe, jak również zapewniające ochronę przed chorobami serca i cukrzycą. „Dobry tłuszcz” znajdziemy także w jajkach, a konkretnie w żółtku, które poza tłuszczem zawiera cenne witaminy, w tym D i z grupy B, jak również cholinę i luteinę. Bogate w zdrowe tłuszcze są również ryby, w tym łosoś, makrela, sardynki, pstrąg, śledź oraz świeży tuńczyk. Kolejna grupą pokarmów bogatych w zdrowe tłuszcze są orzechy, w szczególności migdały, orzechy brazylijskie i włoskie, oczywiście pod warunkiem wyboru wersji niesolonej. Do listy produktów bogatych w zdrowe tłuszcze dodać można również gorzką czekoladę (o zawartości minimum 60 proc, kakao), nasiona chia, siemię lniane, oliwki i oliwa, tofu oraz jogurt naturalny. 

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. S. W. Watts, E. D. Flood, H. Garver i in., A new function for perivascular Aadipose tissue (PVAT): assistance of arterial stress relaxation, “Scientific Reports” 2020, https://doi.org/10.1038/s41598-020-58368-x, [dostęp:] 24.02.2020 r.
  2. A. Sandoiu, Could artery fat actually improve blood vessel function?, "medicalnewstoday.com" [online], https://www.medicalnewstoday.com/articles/could-artery-fat-actually-have-a-protective-role, [dostęp:] 24.02.2020 r.
  3. N. Olsen, What are the most healthful high-fat foods?, "medicalnewstoday.com" [online], https://www.medicalnewstoday.com/articles/322295, [dostęp:] 24.02.2020 r.
  4. N. Butler, Can fat be good for you?, "medicalnewstoday.com" [online], https://www.medicalnewstoday.com/articles/141442, [dostęp:] 24.02.2020 r.

Podziel się: