Zaburzenia integracji sensorycznej oraz opozycyjno–buntownicze u dzieci i młodzieży
Anna Posmykiewicz

Zaburzenia integracji sensorycznej oraz opozycyjno–buntownicze u dzieci i młodzieży

Zaburzenia integracji sensorycznej oraz zaburzenia opozycyjno–buntownicze są jednymi z najczęstszych zaburzeń zachowań u dzieci i młodzieży. Czym się charakteryzują, jak je zdiagnozować i jak wygląda postępowanie po diagnozie?

Objawy zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci

Jednym z objawów zaburzeń integracji sensorycznej u dzieci może być opóźniony rozwój mowy, jak również nieprawidłowy poziom aktywności i koordynacji ruchowej. Ponadto zwykle obecna też jest wzmożona lub obniżona wrażliwość na różnego rodzaju bodźce, niemożność skupienia uwagi oraz rozmaite zaburzenia zachowania. Rodzice obserwują również u swoich dzieci fakt, że maluchy są bardzo płaczliwe i niespokojne, często mają problemy ze snem. Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej nie lubią, kiedy rodzice wykonują u nich mzabiegi pielęgnacyjne, takie jak zmiana pieluszki, obcinanie paznokci oraz czesanie włosów. Starsze dzieci mają przeważnie problem z czynnościami samoobsługowymi — nie potrafią zapiąć guzików czy zawiązać butów. Maluchy często mylą prawą stronę z lewą, poza tym uwielbiają być w ciągłym ruchu i trudno jest im na przykład wysiedzieć na chociażby jednej lekcji w szkole. W nowym otoczeniu czują się nieswojo, czasami nawet boją się i potrzebują dużo czasu na to, aby przyzwyczaić się do nowych rówieśników, nowej szkoły i innych nieznanych im wcześniej okoliczności. Przeważnie mają problem z czytaniem i pisaniem, trudności z koncentracją i bardzo łatwo się rozpraszają. Nierzadko są też złośliwe i na przekór innym wykonują niektóre czynności — jeśli widzą, że rodzice będą z tego powodu niezadowoleni. Również nauka nowych czynności, jak na przykład jazda na rowerze sprawia im trudność, duży problem stanowić może też wycinanie czy kolorowanie.

Zaburzenia integracji sensorycznej — terapia

Dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej wymaga długiej pracy pod czujnym okiem psychologa i logopedy, jeśli terapia jest prowadzona regularnie, zwykle udaje się „naprawić” u dziecka wszelkiego rodzaju zaburzenia.

Objawy zaburzeń opozycyjno–buntowniczych

O zaburzeniach opozycyjno–buntowniczych możemy mówić wówczas, kiedy dziecko lub też nastolatek w sposób powtarzalny przekracza społecznie przyjęte normy. Są one niestety dość częste, bowiem szacuje się, że prezentuje je około 10 proc. młodych ludzi. Przede wszystkim dzieci i młodzież nie chcą słuchać żadnych autorytetów — może dotyczyć to zarówno rodziców w domu, jak i nauczycieli w szkole. Dzieci i nastolatkowie nie lubią podporządkowywać się żadnym normom, robią wszystko, aby je łamać. Odmawiają wykonywania poleceń prawie za każdym razem, kiedy są o coś proszone lub też krytykowane. Zawsze zaczynają wchodzić z dorosłymi w dyskusje, bowiem chcą pokazać, że to one mają rację.

Zachowania opozycyjno–buntownicze przejawiają też bardzo często w atakach złości lub wręcz agresji — do ataków tych może doprowadzić zwykła błahostka, jak na przykład stwierdzenie rodzica, że mają posprzątać swój pokój. Poza tym zwykle młodzi ludzie są bardzo wrażliwi i czuli na swoim punkcie, dlatego też jakakolwiek forma zwrócenia uwagi lub krytyka doprowadza je albo do wściekłości, albo do wielkiej i nieukojonej rozpaczy. Istotne jest, że dzieci i młodzież wykazujący zachowania opozycyjnoą buntownicze na szczęście nie wchodzą w konflikt z prawem i nie podejmują działań łamiących przepisy.

Czynniki powodujące rozwój zachowań opozycyjno–buntowniczych

Przede wszystkim na rozwój zachowań opozycyjno–buntowniczych mają wpływ czynniki psychospołeczne. Bardzo często do rozwoju tego typu zachowań przyczynia się zbyt surowe wychowanie przez albo wręcz przeciwnie — brak uwagi rodziców — sytuacja, kiedy to dzieci mogą robić co chcą i tak naprawdę są zdane na wychowywanie samych siebie. Poza tym zachowania opozycyjno–buntownicze dość często rozwijają się też u dzieci, które kilkukrotnie zmieniają miejsce swojego zamieszkania i szkoły. Zachowania tego typu charakterystyczne są dla dzieci z rodzin o niskim statusie socjoekonomicznym, jak również dla dzieci, które doznały w domu przemocy lub wykorzystywania seksualnego. Zdecydowanie rzadziej zdarza się, aby do powstania zaburzeń opozycyjno–buntowniczych doprowadziły zaburzenia w budowie anatomicznej mózgu lub też zakłócenia w działaniu neurotransmiterów w mózgu.

Rozpoznanie zachowań opozycyjno–buntowniczych u dzieci i młodzieży

W pierwszej kolejności to zwykle rodzice lub nauczyciele obserwują, że z dzieckiem dzieje się coś niepokojącego. Jeśli próba rozmowy na ten temat nie przynosi żadnego rezultatu, wtedy zachodzi potrzeba wizyty u psychologa. Jeżeli specjalista w czasie rozmowy z dzieckiem lub nastolatkiem postawi diagnozę zaburzeń opozycyjno–buntowniczych, wtedy będą konieczne regularne spotkania z psychologiem.

 Właściwa terapia pomoże przede wszystkim poznać podłoże takich zachowań. Po ustaleniu przyczyny, psycholog będzie mógł tak poprowadzić terapię, aby dzięki niej dziecko pozbyło się złych emocji i jego zachowanie z biegiem czasu wróciło do normy.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zaburzenia SI – czym są zaburzenia integracji sensorycznej? Jak je rozpoznać i jak wygląda terapia SI?

    Zaburzenia SI pojawiają się w momencie, w którym układ nerwowy w sposób nieprawidłowy organizuje bodźce zmysłowe. Dysfunkcje w przetwarzaniu bodźców sensorycznych mogą obejmować systemy: czuciowy (dotyk oraz czucie głębokie), słuchowy, wzrokowy, węchowy, smakowy oraz zmysł równowagi. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą objawiać się w rozmaity sposób, np. wzmożoną lub obniżoną wrażliwością na bodźce czy zmniejszonym bądź zwiększonym poziomem aktywności ruchowej. Jakie są przyczyny zaburzeń SI? Jak wygląda terapia SI?

  • Złamanie zielonej gałązki – przyczyny, objawy, rozpoznanie, leczenie złamania podkostnowego u dzieci

    Złamanie zielonej gałązki jest charakterystyczne dla wieku dziecięcego, dotyczy niemowląt, małych dzieci oraz nastolatków. Jest to złamanie zamknięte, podkostnowe – bez przerwania ciągłości okostnej. Kość przypomina wtedy ułamaną, młodą gałązkę drzewa, stąd nazwa tego urazu. Złamania typu zielona gałązka nie są skomplikowane, nie wymagają nastawiania ani operacji, a kość zazwyczaj szybko się zrasta. Jak wygląda leczenie i rehabilitacja złamania typu torus?

  • Jąkanie u dzieci – jakie są jego przyczyny? Jak pomóc dziecku, które się jąka?

    Jąkanie u dzieci jest zaburzeniem płynności mowy, które może być wywołane przez czynniki logopedyczne, psychologiczne, genetyczne lub społeczne. Objawi się ono m.in. powtarzaniem głosek, słów lub części zdań, co nieco utrudnia komunikację dziecka z otoczeniem. Na czym polega terapia jąkania u dzieci? O czym powinni pamiętać rodzice dzieci, które się jąkają? Podpowiadamy. 

  • Witamina D dla dzieci – dawkowanie, objawy i skutki niedoboru

    Witamina D jest hormonem steroidowym, który kontroluje wiele istotnych dla organizmu procesów. Dostarczenie jej (poprzez syntezę skórną oraz wraz z pożywieniem) jest szczególnie ważne w przypadku najmłodszych. Witamina D wpływa na układ kostny dzieci poprzez regulację gospodarki wapniowo-fosforanowej, działa immunomodulująco, podnosząc odporność i obniżając poziom cytokin prozapalnych, ma również działanie antykancerogenne oraz neuro- i kardioprotekcyjne. Jaką dawkę witaminy D podawać dziecku? Witamina D dla dzieci w kroplach, kapsułkach twist-off, sprayu czy tabletkach?

  • Stulejka u dziecka – jak rozpoznać stulejkę i jak wygląda jej leczenie?

    Stulejkę definiuje się jako niezdolność do odsunięcia napletka pokrywającego żołądź prącia. Jest to niewielka wada anatomiczna występująca najczęściej u chłopców (do 3.-4. roku życia stan ten dotyczy ok. 90% dzieci płci męskiej i jest on fizjologiczny). U starszych dzieci w przypadku stulejki zaleca się zabiegi polegające na delikatnym odsuwaniu napletka i stosowaniu maści sterydowej. Stulejka patologiczna, która wymaga interwencji chirurgicznej, powstaje przeważnie na skutek stanów zapalnych bądź urazów.

  • Dyspraksja (syndrom niezdarnego dziecka) – przyczyny i objawy dyspraksji rozwojowej

    Dyspraksja, nazywana również syndromem dziecka niezdarnego, to dysfunkcja percepcyjno-motoryczna przejawiająca się zaburzeniami koordynacji rozwojowej. Dzieci dyspraktyczne mają trudności z planowaniem i wykonywaniem czynności zarówno w zakresie motoryki małej (np. z rysowaniem, pisaniem, zapinaniem guzików), jak i w zakresie motoryki dużej (np. gra w piłkę, jazda na rowerze). Dyspraksja objawia się także opóźnionym rozwojem mowy, trudnościami ze skupieniem i z nauką czy zaburzeniami równowagi. Nie wpływa ona jednak na inteligencję. Aby pomóc dziecku, warto udać się do specjalistów, m.in. terapeuty SI, logopedy, pedagoga, aby dobrać odpowiednią terapię.

  • Kołdra obciążeniowa – działanie i wskazania do stosowania kołdry sensorycznej

    Kołdra obciążeniowa jest wykorzystywana w zaburzeniach propriocepcji, które pojawiają się m.in. u osób z autyzmem, ADHD czy zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Często jest także zalecana przy bezsenności, depresji, zespołach lękowych. Kołderka sensoryczna stymuluje czucie głębokie, "wyciszając" układ nerwowy. Jej stosowanie rozluźnia, relaksuje, poprawia jakość snu, redukuje napięcie. Wyjaśniamy, jak prawidłowo używać kołdrę obciążającą oraz jak dobrać jej wagę i rozmiar do potrzeb użytkownika. 

  • Perły Epsteina – przyczyny i leczenie torbieli dziąsłowych u dziecka

    Perły Epsteina to rodzaj torbieli dziąsłowych. Są to niewielkie zmiany o charakterze cyst wypełnione keratyną, które pojawiają się u niemowląt. Lokalizują się na podniebieniu i nie powodują żadnych dolegliwości. Perły Epsteina nie są groźne, jednak łatwo je pomylić z pleśniawkami czy aftami, dlatego też każde zmiany w jamie ustnej dziecka należy skonsultować z pediatrą. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij