Grasz w gry lub szydełkujesz? Możesz uniknąć problemów z pamięcią
Katarzyna Szulik

Grasz w gry lub szydełkujesz? Możesz uniknąć problemów z pamięcią

Z wiekiem warto dbać nie tylko o sprawność fizyczną, ale też intelektualną – ten oczywisty fakt potwierdza kolejne badanie, tym razem przeprowadzone przez lekarzy z Mayo Clinic w Scottsdale. Zgodnie z jego wynikami, aktywności pobudzające umysł do działania, takie jak wykonywanie ręcznych robótek, korzystanie z komputera czy granie w gry planszowe, mogą zmniejszać ryzyko degeneracji pamięci powiązanej z wiekiem. Mowa o MCI, czyli łagodnym upośledzeniu poznawczym, będącym wstępem do choroby Alzheimera.

Łagodne upośledzenie funkcji poznawczych (MCI) jest charakterystyczne dla wieku podeszłego, ale nie należy mylić go z demencją. Objawy choroby są znacznie łagodniejsze i nie uniemożliwiają codziennego funkcjonowania podobnie jak poważniejsze stadia neurodegeneracji. Mowa między innymi o trudnościach z przyswojeniem informacji przekazywanych w formie tekstowej lub wykonywaniu bardziej skomplikowanych, wieloetapowych działań wymagających przygotowań czy planowania. MCI może także wpłynąć na umiejętność mowy, upośledzając zdolność do tworzenia zdań złożonych. W przypadku demencji mówimy o znacznym pogorszeniu jakości życia, wynikającym z niemożności wykonywania podstawowych czynności, takich jak ubieranie się czy jedzenie.

Styl życia wpływa na sprawność pamięci

Na demencję czy chorobę Alzheimera nie ma leku, możemy jedynie spowalniać ich rozwój z pomocą farmakologii. Alternatywą, na której coraz częściej koncentrują się naukowcy, jest eliminacja tych czynników, które mogą potencjalnie sprzyjać chorobie, lub wprowadzać te zmniejszające prawdopodobieństwo jej rozwoju. Autorzy wspomnianego badania postanowili sprawdzić, czy zmiana nawyków związanych z codziennymi czynnościami rekreacyjnymi ma potencjał do tego, żeby poprawić kondycję mózgu, a co za tym idzie opóźnić lub zapobiec neurodegeneracji.

W sumie w badaniu uczestniczyło 2 tysiące osób w średnim wieku 78 lat, które w chwili jego rozpoczęcia nie wykazywały objawów zaburzeń poznawczych żadnego typu. By móc lepiej zrozumieć proces degeneracji, na początku badania deklarowały, jakie aktywności podejmowały regularnie w wieku średnim, czyli między 50 a 65 rokiem życia, oraz po ukończeniu 66 roku życia do chwili obecnej. Ten element może podważać wiarygodność ostatecznych wyników badania, biorąc pod uwagę, że uczestnicy przez wzgląd na upływ czasu mogli podawać nieprecyzyjne informacje.

Okres badania wyniósł 5 lat, a co 15 miesięcy każdy z jego uczestników przechodził test mający sprawdzać zdolności myślenia i zapamiętywania. To pozwoliło sprawdzić, w jaki sposób kondycja mózgu zmieniała się w zależności od upływu czasu i zmiany typów aktywności.

Aktywność umysłowa obniża ryzyko MCI nawet o połowę

Jak się okazało, używanie komputera w średnim wieku wiązało się z 48-procentowym obniżeniem ryzyka łagodnych zaburzeń poznawczych, a identyczna aktywność w wieku podeszłym skutkowała obniżeniem ryzyka neurodegeneracji o 30 procent. Badani, którzy korzystali z komputera w obu tych okresach, czyli co najmniej od 50 roku życia do chwili zakończenia badania, mogli liczyć na zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia problemów poznawczych o średnio 37 procent.

Równie dobre efekty przynosiło wykonywanie robótek ręcznych czy majsterkowanie, czyli czynności wymagające aktywacji zarówno zdolności intelektualnych, jak i manualnych.

Sprawności mózgu sprzyja także bycie towarzyskim i przebywanie wśród innych ludzi. Wspólne wyjścia lub spędzanie czasu w szerszym gronie, jak również powiązane z tym aktywności, takie jak granie w karty, mogą obniżyć ryzyko wystąpienia łagodnych zaburzeń poznawczych o około 20 procent. Ta prawidłowość nie ma związku z upływem lat i sprzyja zarówno osobom w średnim, jak i w podeszłym wieku.

Ważne jest nie tylko samo podejmowanie rozmaitych aktywności umysłowych, ale również ich dywersyfikacja. W im większą ich liczbę angażujemy się w późniejszym życiu, tym mniejsze staje się prawdopodobieństwo wystąpienia łagodnych zaburzeń poznawczych.

Podejmujący co najmniej dwie aktywności są o około 30 procent mniej narażeni na odczuwanie skutków neurodegeneracji w porównaniu z osobami, które pozostają bierne. Trzy typy zajęć zwiększają ten odsetek do 45 procent, a cztery aż o 56 procent.

Konieczne dalsze badania

Badanie miało charakter obserwacyjny, więc choć naukowcy byli w stanie zidentyfikować związek między mniejszym ryzykiem rozwoju łagodnych zaburzeń poznawczych a różnymi aktywnościami pobudzającymi mózg, trudno powiedzieć, czy podejmowanie ich już po wystąpieniu zaburzeń może odnieść skutek. Można jednak postawić tezę o ich działaniu prewencyjnym wobec osób, u których MCI jeszcze się nie rozwinęło. Wspomniane tezy muszą jednak zostać potwierdzone na drodze dalszych badań.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Które ryby warto przyrządzić na święta?

    Trudno wyobrazić sobie świąteczny stół bez ryby. Oprócz tradycyjnego karpia czy śledzia warto w oryginalny sposób zaserwować również inne gatunki tej niezwykle zdrowej potrawy. 

  • Święta w ciąży – co może jeść ciężarna, a czego musi unikać?

    Kobieta w ciąży powinna jeść nie za dwoje, a dla dwojga, musi starać się tak komponować swoją dietę, aby dostarczała ona maluszkowi wszystkich niezbędnych składników. Znalezienie balansu między smakiem i zdrowiem może być szczególnie trudne w święta, gdy stół wręcz ugina się pod ciężarem aromatycznych potraw. 

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • Pachnące święta - przegląd korzennych przypraw

    Imbir, cynamon i anyż trafiają do każdej polskiej kuchni w okresie przedświątecznym jako składniki pierniczków, ciast i kompotu z suszu. Warto o nich pamiętać, ponieważ usprawniają trawienie, dzięki czemu łagodzą skutki świątecznego przejedzenia. Ulga w dolegliwościach żołądkowych to jednak tylko jedna z wielu prozdrowotnych właściwości korzennych przypraw.

  • Dziecko w samochodzie w upał

    Wraz z nadejściem letnich upałów media zasypują nas informacjami o dzieciach i zwierzętach pozostawianych w rozgrzanych do czerwoności samochodach. Roztargnienie lub brak wyobraźni często prowadzą do tragedii, ponieważ nawet godzina spędzona w takich warunkach może grozić śmiercią dziecka. Najnowsze badanie potwierdzają, że ryzyko jest równie duże także w pojeździe pozostawionym w cieniu.

  • Kiedy dieta roślinna może szkodzić zdrowiu?

    Korzyści zdrowotne płynące z przejścia na dietę opartą na roślinach podkreśla wielu lekarzy, natomiast aktywiści ekologiczni zwracają uwagę na jej pozytywy wpływ na kondycję planety. Mimo to przejście na wegetarianizm, a zwłaszcza weganizm, musi być połączone z suplementacją składników odżywczych obecnych wyłącznie w mięsie. Do tej pory podstawową pozycją z tej kategorii była witamina B12, ale eksperci z Wielkiej Brytanii radzą, by do tej listy dodać także cholinę. 

  • Jak obchodzić Święta Wielkanocne podczas pandemii?

    W tegoroczne Święta Wielkanocne ze względu na pandemię koronawirusa, podobnie jak w roku ubiegłym, musimy zrezygnować z rodzinnych spotkań i odwiedzin, a w większości przypadków również z uczestnictwa w rytuałach religijnych. Nie oznacza to, że nawet w tych trudnych warunkach nie można przeżyć świąt radośnie i duchowo – wręcz przeciwnie, właśnie teraz warto zadbać, by w miarę możliwości utrzymać dobrze znane tradycje i zadbać o  namiastkę normalności w tym trudnym okresie. 

  • Domowa opieka nad chorym na Covid-19 – podstawowe zasady

    Zgodnie z danymi pochodzącymi z Chin, około 80 proc. osób, u których wynik testu na obecność SARS-CoV-2 okaże się pozytywny, doświadczy wyłącznie łagodnych objawów, niewykraczających poza dyskomfort związany ze zwykłą grypą lub przeziębieniem. W związku z tym, by nie stwarzać zagrożenia dla siebie i innych pacjentów, większość chorych będzie odsyłana do domów, by w ich zaciszu leczyć chorobę zgodnie ze wskazaniami lekarza. Ta sytuacja może dotknąć większość z nas, dlatego warto znać zasady postępowania i przygotować się na tę ewentualność. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij