Jedz śniadanie nie tylko od święta
Katarzyna Szulik

Jedz śniadanie nie tylko od święta

Badania dowodzą, że jedzenie śniadań może być kluczowe dla zachowania dobrego zdrowia. Osoby, które unikają posiłków o poranku, a całodzienny głód rekompensują obfitą kolacją tuż przed snem, znacznie ciężej przechodzą zawał serca.

Autorami badania są naukowcy z Uniwersytetu Stanowego w Sao Paulo w Brazylii. Wyniki eksperymentu ukazały się na łamach „European Journal of Preventive Cardiology”. Uczestnikami analizy byli pacjenci, którzy przeszli atak serca w szczególnie groźnej postaci, tzw. STEMI.

Co dziesiąta osoba przechodząca wspomniany zawał umiera w ciągu roku od tego wydarzenia. Atak serca w znaczącym stopniu pogarsza zdrowie, dlatego, by móc poprawić rokowania, konieczne jest wprowadzenie zmian w dotychczasowym trybie życia, a jedną z podstawowych jest modyfikacja diety.

Jedzenie śniadania sprzyja sercu

Zwyczaje żywieniowe osób po zawale w trybie STEMI były głównym przedmiotem zainteresowania brazylijskich naukowców. W badaniu uczestniczyło 113 pacjentów o średniej wieku wynoszącej około 60 lat (ponad 70 proc. mężczyzn). Pytano między innymi o pory posiłków lub ich pomijanie. Za opuszczanie śniadania uznawano nie spożywanie niczego przed lunchem (napoje nie postrzegano jako posiłek), natomiast kolacja, by mogła być uznana za zdrową, musiała nastąpić nie później niż 2 godziny przed snem. Śniadań regularnie nie jadało niemal 60 proc. badanych, 51 proc. konsumowało kolację tuż przed snem, natomiast u 41 proc. ogółu zaobserwowano oba zachowania.

Wyniki obserwacji sugerują, że osoby rezygnujące ze śniadania, a jedzące obiadokolację przed zaśnięciem, były od 4 do 5 razy bardziej narażone na zgon, powtórny zawał bądź bóle w klatce piersiowej w okresie 30 dni od wypisu ze szpitala niż te, które jadały regularne posiłki.

O poranku jedz najwięcej

Badania przypominają o ogromnej roli śniadania w diecie. Jak sugerują naukowcy z Sao Paulo, poranny posiłek powinien dostarczać od 15 do nawet 35 proc. dziennej dawki kalorii, by zaś odżywanie było zdrowe, podstawą jest jego zróżnicowanie. Na talerzu warto umieścić chudy nabiał pod postacią serów, jogurtów czy mleka, węglowodany pochodzące z pieczywa, najlepiej wieloziarnistego, jak również warzywa oraz owoce, najlepiej całe i koniecznie jedzone ze skórką.

Unikanie śniadań i jedzenie o późnych porach sprzyja innym niezdrowym nawykom, w tym większej skłonności do palenia tytoniu, a także rzadszemu podejmowaniu aktywności fizycznej.

Nie szczędź sobie jaj na śniadanie

Pozostając w świątecznym, powielkanocnym nastroju, naukowcy z University of British Columbia dowiedli, że jedzenie jaj na śniadanie poprawia kontrolę glukozy we krwi. Jajka są elementem wysokotłuszczowego i nisko węglowodanowego posiłku, dlatego sprzyja osobom z cukrzycą lub w stanie przedcukrzycowym.

U osób z cukrzycą typu 2 śniadanie jest najbardziej problematycznym posiłkiem, ponieważ prowadzi do największych skoków poziomu cukru we krwi. Przeprowadzone badanie pokazało, że jedzenie porannych posiłków ubogich w węglowodany i bogatych w tłuszcze to najłatwiejszy sposób na poprawę kontroli glikemicznej  w ciągu dnia, jak również redukcję komplikacji na tle cukrzycowym.

Do udziału w eksperymencie zaproszono osoby z dobrze kontrolowaną cukrzycą typu 2. W pierwszym dniu badania na śniadanie podano im omlet, drugiego owsiankę z owocami, natomiast pozostałe posiłki były identyczne. Każdy z uczestników przez 48 godzin nosił monitor glukozy, który mierzył skoki poziomu cukru. Dodatkowo uczestnicy mieli zgłaszać poczucie głodu, sytości oraz chęci na zjedzenie czegoś słodkiego lub wytrawnego.

Wyniki badania potwierdziły, że jedzenie niskowęglowodanowego i bogatego w tłuszcze śniadania całkowicie zapobiegało skokom cukru po śniadaniu, co w konsekwencji wpływało na stabilność poziomu glukozy we krwi na przestrzeni kolejnej doby.

Eksperyment sugeruje potencjalne korzyści wynikające ze zmiany dystrybucji substancji odżywczych w diecie. Zaleca się redukcję węglowodanów w porze śniadania oraz zbalansowanie składników odżywczych w porze obiadu i kolacji, w przeciwieństwie do dostarczania podobnej ilości węglowodanów przez cały dzień.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • 5 najczęstszych błędów popełnianych przy redukcji wagi

    Redukcja wagi ciała, czyli odchudzanie to nie tylko modny trend robienia formy na wakacje i bycia fit. Bardzo często jest ona konieczna ze względów zdrowotnych, dlatego istotne jest, aby była przeprowadzona mądrze, a najlepiej pod okiem specjalisty dietetyka lub trenera personalnego. Wiele osób przechodzących na dietę redukcyjną popełnia szereg błędów, które mogą skutkować brakiem spodziewanych rezultatów, efektem „yo-yo”, frustracją, złym nastrojem a nawet problemami zdrowotnymi. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas redukcji wagi.

  • Jak nie przytyć w Święta?

    Święta dla wielu z nas są okazją do spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Będąc zaproszonym na spotkanie świąteczne, zazwyczaj jesteśmy częstowani wyśmienitymi smakołykami. Trudno odmówić gdy mamy do wyboru świąteczne przysmaki. Jeżeli już dziś myślisz o tym, jak nie przytyć w Święta, przedstawiamy kilka sposobów, by temu zapobiec.

  • Dieta matki karmiącej – jak powinna wyglądać? Czy podczas karmienia piersią można jeść wszystko?

    Jak powinna wyglądać dieta w czasie karmienia piersią? Co jeść, pić, a czego unikać? Czy sposób żywienia wpływa na jakość oraz ilość mleka matki? Dowiedz się wszystkiego o diecie mamy karmiącej. 

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Przejedzenie – jak go uniknąć? Co robić, gdy zjemy za dużo? Objawy przepełnionego żołądka

    Jak poradzić sobie z przejedzeniem nie tylko od święta? Co warto zastosować, by szybciej uporać się z dokuczliwymi objawami towarzyszącymi przepełnionemu żołądkowi, jak wzdęcia, ból brzucha, zgaga, a nawet biegunka czy wymioty? Podpowiadamy.

  • Dieta przed kolonoskopią – o czym warto wiedzieć? Co i kiedy można jeść przed i po badaniu?

    Kolonoskopia to badanie endoskopowe polegające na wprowadzeniu kolonoskopu do jelita grubego. Dzięki niemu możliwa jest ocena wnętrza dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Do badania należy się odpowiednio przygotować. Jednym z zaleceń jest zastosowanie właściwej diety, która pozwoli na oczyszczenie jelita. Co jeść i pić przed kolonoskopią? Jaką dietę należy zastosować i kiedy ją wdrożyć? Podpowiadamy.

  • Dieta przy nadciśnieniu – co jeść, aby obniżyć ciśnienie?

    Właściwa dieta przy nadciśnieniu odgrywa ważną rolę. Dzięki niej mamy szansę uregulować zbyt wysokie ciśnienie krwi, a w dalszej perspektywie zapobiec rozwojowi chorób związanych właśnie z nadciśnieniem. Które ze znanych diet zaleca się przy podwyższonym ciśnieniu? Które produkty należy włączyć do codziennego menu, a które wykluczyć? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij