Konsekwencje niedoboru witaminy D

Witamina D nie jest tylko jedną witaminą – to grupa witamin. Najważniejszymi w tej grupie są witamina D3 (cholekalcyfelor) oraz D2 (ergokalcyferol). Witaminy te należą do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, dlatego są lepiej wchłaniane w połączeniu z tłustymi pokarmami. Ponadto są magazynowane w organizmie. Główna rola witaminy D sprowadza się do regulacji gospodarki wapniowo-fosforanowej. W skrócie: witamina ta ma wpływ na układ kostny oraz zęby. Dla prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebne są odpowiednie dawki witaminy D.

Zarówno niedobór, jak i nadmiar stanowią zagrożenie dla zdrowia. Polacy w około 90% cierpią na jej niedobór, spowodowany małą ekspozycją na słońce w miesiącach jesiennych i zimowych. W letnie dni nasz organizm pod wpływem słońca potrafi ją syntetyzować.

Warto więc znać objawy niedoboru – są to np. skrzywienia i częste złamania kości, osłabienie organizmu, złe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego czy wypadanie zębów. W zależności od etapu rozwoju człowieka zapotrzebowanie na witaminę D jest inne, dlatego powstały normy wartości dawek dla poszczególnych grup.

Niedobór witaminy D u niemowląt i dzieci szczególnie niebezpieczny

Dzieci są grupą szczególnie narażoną na skutki niedoboru witaminy D. W wieku dziecięcym kształtuje się układ kostny i nerwowy, a zmiany wywołane niedoborem mogą stać się nieodwracalne.

Nowonarodzone dziecko karmione piersią nie otrzymuje witaminy z mlekiem matki, dlatego wymaga suplementacji w dawce ok. 400 IU na dobę. W przypadku niemowląt karmionych gotowymi mieszankami mlecznymi dawka jest ustalana zależnie od ilości witaminy dostarczanej w tych pokarmach.

Profilaktycznie suplementację zaleca się również dzieciom w wieku szkolnym. Dzieci i młodzież do 18. roku życia powinni przyjmować 600-1000 IU witaminy D dziennie od września do kwietnia lub przez cały rok, jeżeli mało czasu spędzają na słońcu.

Warto pamiętać o naturalnych źródłach witaminy D. W jadłospisie każdej osoby powinny znajdować się jajka, tłuste ryby, oleje roślinne, wątroba, pełne mleko i jego przetwory.

Dorośli a niewystarczająca ilość witaminy D

Niewystarczające spożywanie witaminy D u dorosłych również powoduje poważne zagrożenia dla zdrowia. Może skutkować osteoporozą lub osteomalacją, czyli rozmiękczaniem kości. Dodatkowo może prowadzić do osłabienia siły mięśniowej objawiającej się skurczami kończyn dolnych oraz rozwoju chorób zapalnych skóry czy też chorób autoimmunologicznych. Istnieją również doniesienia naukowe, według których niedobór witaminy D może zwiększać ryzyko zachorowania na nowotwory. Zalecana dobowa dawka witaminy D dla dorosłych to 800-2000 IU od września do kwietnia lub przez cały rok, jeśli synteza skórna nie jest wystarczająca.

Niedobór witaminy D u osób starszych

W wieku podeszłym synteza skórna witaminy D jest mniej efektywna, a do tego wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego jest ograniczone. Skutkuje to spadkiem wytrzymałości układu kostnego i częstymi złamaniami. Jak wcześniej wspominałem, dochodzić będzie do spadku siły mięśniowej i wydolności ruchowej. Mogą pojawić się problemy z utrzymywaniem równowagi i wstawaniem. W skrajnych przypadkach utrzymujące się przez lata niedobory witaminy D mogą u osób starszych pogłębiać choroby neurodegeneracyjne takie jak choroba Alzheimera czy Parkinsona. Według wytycznych osoby starsze powinny przyjmować 800-2000 IU witaminy D na dobę przez cały rok ze względu na niską skuteczność jej wytwarzania za pośrednictwem słońca.

Mając na uwadze sprawne funkcjonowanie organizmu warto zainwestować w suplementy z witaminą D, szczególnie w zbliżającej się porze jesienno-zimowej, gdy okazja do wytworzenia jej za pomocą słońca jest znikoma. Na rynku istnieje wiele preparatów: kapsułki, tabletki do ssania, krople, których dawki i postacie można dobrać indywidulanie do swoich potrzeb.

Ważne jest jednak racjonalne przyjmowanie wyznaczonych dawek witaminy D. Nadmiar może prowadzić do odkładania się wapnia w tętnicach czy w sercu, co niesie poważne konsekwencję dla sprawności układu sercowo-naczyniowego oraz może skutkować poważnymi zagrożeniami dla życia i zdrowia.

Podziel się: