Konsekwencje niedoboru witaminy D
Krzysztof Słomiak

Konsekwencje niedoboru witaminy D

Witamina D nie jest tylko jedną witaminą – to grupa witamin. Najważniejszymi w tej grupie są witamina D3 (cholekalcyfelor) oraz D2 (ergokalcyferol). Witaminy te należą do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, dlatego są lepiej wchłaniane w połączeniu z tłustymi pokarmami. Ponadto są magazynowane w organizmie. Główna rola witaminy D sprowadza się do regulacji gospodarki wapniowo-fosforanowej. W skrócie: witamina ta ma wpływ na układ kostny oraz zęby. Dla prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebne są odpowiednie dawki witaminy D.

Zarówno niedobór, jak i nadmiar stanowią zagrożenie dla zdrowia. Polacy w około 90% cierpią na jej niedobór, spowodowany małą ekspozycją na słońce w miesiącach jesiennych i zimowych. W letnie dni nasz organizm pod wpływem słońca potrafi ją syntetyzować.

Warto więc znać objawy niedoboru – są to np. skrzywienia i częste złamania kości, osłabienie organizmu, złe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego czy wypadanie zębów. W zależności od etapu rozwoju człowieka zapotrzebowanie na witaminę D jest inne, dlatego powstały normy wartości dawek dla poszczególnych grup.

Niedobór witaminy D u niemowląt i dzieci szczególnie niebezpieczny

Dzieci są grupą szczególnie narażoną na skutki niedoboru witaminy D. W wieku dziecięcym kształtuje się układ kostny i nerwowy, a zmiany wywołane niedoborem mogą stać się nieodwracalne.

Nowonarodzone dziecko karmione piersią nie otrzymuje witaminy z mlekiem matki, dlatego wymaga suplementacji w dawce ok. 400 IU na dobę. W przypadku niemowląt karmionych gotowymi mieszankami mlecznymi dawka jest ustalana zależnie od ilości witaminy dostarczanej w tych pokarmach.

Profilaktycznie suplementację zaleca się również dzieciom w wieku szkolnym. Dzieci i młodzież do 18. roku życia powinni przyjmować 600-1000 IU witaminy D dziennie od września do kwietnia lub przez cały rok, jeżeli mało czasu spędzają na słońcu.

Warto pamiętać o naturalnych źródłach witaminy D. W jadłospisie każdej osoby powinny znajdować się jajka, tłuste ryby, oleje roślinne, wątroba, pełne mleko i jego przetwory.

Dorośli a niewystarczająca ilość witaminy D

Niewystarczające spożywanie witaminy D u dorosłych również powoduje poważne zagrożenia dla zdrowia. Może skutkować osteoporozą lub osteomalacją, czyli rozmiękczaniem kości. Dodatkowo może prowadzić do osłabienia siły mięśniowej objawiającej się skurczami kończyn dolnych oraz rozwoju chorób zapalnych skóry czy też chorób autoimmunologicznych. Istnieją również doniesienia naukowe, według których niedobór witaminy D może zwiększać ryzyko zachorowania na nowotwory. Zalecana dobowa dawka witaminy D dla dorosłych to 800-2000 IU od września do kwietnia lub przez cały rok, jeśli synteza skórna nie jest wystarczająca.

Niedobór witaminy D u osób starszych

W wieku podeszłym synteza skórna witaminy D jest mniej efektywna, a do tego wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego jest ograniczone. Skutkuje to spadkiem wytrzymałości układu kostnego i częstymi złamaniami. Jak wcześniej wspominałem, dochodzić będzie do spadku siły mięśniowej i wydolności ruchowej. Mogą pojawić się problemy z utrzymywaniem równowagi i wstawaniem. W skrajnych przypadkach utrzymujące się przez lata niedobory witaminy D mogą u osób starszych pogłębiać choroby neurodegeneracyjne takie jak choroba Alzheimera czy Parkinsona. Według wytycznych osoby starsze powinny przyjmować 800-2000 IU witaminy D na dobę przez cały rok ze względu na niską skuteczność jej wytwarzania za pośrednictwem słońca.

Mając na uwadze sprawne funkcjonowanie organizmu warto zainwestować w suplementy z witaminą D, szczególnie w zbliżającej się porze jesienno-zimowej, gdy okazja do wytworzenia jej za pomocą słońca jest znikoma. Na rynku istnieje wiele preparatów: kapsułki, tabletki do ssania, krople, których dawki i postacie można dobrać indywidulanie do swoich potrzeb.

Ważne jest jednak racjonalne przyjmowanie wyznaczonych dawek witaminy D. Nadmiar może prowadzić do odkładania się wapnia w tętnicach czy w sercu, co niesie poważne konsekwencję dla sprawności układu sercowo-naczyniowego oraz może skutkować poważnymi zagrożeniami dla życia i zdrowia.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Olej z czarnuszki – na odporność, alergie, astmę, skórę. Poznaj właściwości i zastosowanie czarnuszki siewnej

    Olej z czarnuszki w ok. 85 proc. składa się z nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), zawiera witaminę E, witaminę A oraz mikroelementy. Posiada wiele właściwości zdrowotnych, ma także zastosowanie w kosmetyce. Sprawdź, jak działa olej z czarnuszki siewnej, jakie ma właściwości lecznicze oraz w jaki sposób go stosować.

  • Jak jeść w święta, by nie przytyć – 5 sprawdzonych sposobów

    Święta Bożego Narodzenia to czas, który spędzamy najchętniej z rodziną. Najczęściej w domu i przy stole. Zgodnie z zasadą: zastaw się, a postaw się, zwykle stół ten jest pełen pysznych potraw. Co więcej, kiedy zaczynamy jeść wigilijną kolację, jedzenie kończy się w drugi dzień świąt, a w niektórych przypadkach trwa aż do samego Sylwestra.

  • 5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

    Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych –wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

  • ABC biegania. Od czego zacząć przygodę z bieganiem?

    Bieganie wyszczupla sylwetkę, wzmacnia mięśnie, pozwala na trening w zasadzie w każdych warunkach i okolicznościach. Można biegać zarówno na siłowni – na bieżni, jak i pod gołym niebem. Na początku bieganie wymaga chwili przygotowania i dostosowania swojego organizmu do nowych warunków, jednak w miarę zdobywania doświadczenia i wiedzy, staje się codziennym nawykiem. Od czego zacząć, aby nie zrobić sobie krzywdy?

  • Przeziębienie, grypa, alergia czy COVID-19? Jak je od siebie odróżnić?

    Swędzenie w gardle, gorączka, katar – w dobie pandemii koronawirusa i  COVID-19 te symptomy wzbudzają niepokój. Czy słusznie? Jak odróżnić objawy alergii, przeziębienia i grypy od choroby koronawirusowej? Dowiedz się z poniższego artykułu. 

  • Drapanie w gardle – co oznacza? Przyczyny i domowe sposoby

    Drapanie, swędzenie lub gryzienie w gardle – to zwykle objawy infekcji górnych dróg oddechowych. Te nieprzyjemne uczucia, które towarzyszą chorobom zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, można złagodzić za pomocą preparatów na gardło dostępnych w aptece, a także dzięki domowym sposobom. W jaki sposób?  Podpowiadamy.

  • Płukanie gardła – jak i czym płukać gardło?

    Płukanie gardła jest jednym z domowych sposobów na łagodzenie nieprzyjemnych objawów infekcji gardła, ale także innych dolegliwości. Płukanki pomagają uśmierzyć ból, zmniejszyć opuchliznę i obrzęk gardła, a także nawilżyć suchą i podrażnioną śluzówkę. Jak i czym płukać gardło? O czym warto pamiętać, stosują płukanki na gardło? 

  • Przewiane ucho – przyczyny, objawy, leczenie, domowe sposoby

    Czy po wieczornym spacerze odczuwasz ból lub słyszysz szum w uszach? To może być przyczyna przewianego ucha. Przypadłość ta dotyczy wszystkich osób, zarówno młodszych, jak i starszych. Najczęściej jednak pojawia się u dzieci do 6. roku życia. Jakie są przyczyny przewianego ucha? Jak leczyć przewiane ucho domowymi sposobami?  Kiedy udać się do laryngologa? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij