Styl życia mamy kluczowy dla prawidłowej wagi dziecka
Katarzyna Szulik

Styl życia mamy kluczowy dla prawidłowej wagi dziecka

Właściwa dieta, ćwiczenia i rezygnacja z używek to elementy stylu życia mamy, które w największym stopniu decydują o masie ciała ich dzieci – przekonują naukowcy z uczelni Harvard T.H. Chan School of Public Health. Ich zdaniem to właśnie zdrowy przykład płynący od mam najskuteczniej chroni przed nadwagą i otyłością.

By sprawdzić związek między stylem życia matek a ryzykiem otyłości wśród ich dzieci (mowa o grupie wiekowej między 9 a 18 rokiem życia), naukowcy z Harvardu przeanalizowali dane na temat zdrowia pochodzące od 25 tysięcy dzieci oraz 17 tysięcy kobiet będących matkami. Okres obserwacji obejmował pięć lat i w tym czasie stwierdzono, że 5,3 proc. badanych dzieci zapadło na otyłość. Gdy dane na temat ich zdrowia skorelowano w informacjami dotyczącymi trybu życia ich matek okazało się, że miało ono kluczowe znaczenie dla wystąpienia problemów z wagą. 

Zdrowa mama to zdrowe dziecko

Naukowcy wyodrębnili pięć sfer życia (i zdrowych nawyków) matek, które w największym stopniu decydują o wadze ich dzieci. Należą do nich przestrzeganie zdrowej, zbilansowanej diety, utrzymywanie właściwej wagi ciała (BMI), podejmowanie regularnej aktywności fizycznej, najlepiej w formie ćwiczeń, umiarkowane picie alkoholu oraz powstrzymywanie się przed paleniem. U dzieci kobiet, które stosują się do wspomnianych zasad, ryzyko nadwagi i otyłości jest aż o 75 proc. niższe w porównaniu z tymi, których mamy nie przestrzegają zasad zdrowego trybu życia. 

Wspomniane dane pozostają w mocy nawet, gdy dziecko nie przestrzega tych samych zasad. Jeśli jednak przejmie ono zdrowe nawyki mamy, ryzyko wystąpienia otyłości lub nadwagi zmniejsza się o 82 procent. 

Każda zmiana na lepsze służy wadze

Badacze wzięli pod uwagę również to, w taki sposób poszczególne zdrowe nawyki matek korelują z wagą dzieci. Jak się okazało, każda pozytywna zmiana stylu życia matek wpływa na zmniejszenie ryzyka otyłości i nadwagi u ich dzieci – wynika z badania naukowców.

Przykładowo, u dzieci kobiet utrzymujących właściwą masę ciała, a wiec BMI w normie, ryzyko otyłości było mniejsze o niemal 60 proc. a u nie palących o 31 procent. Otyłość rzadziej dotyczy również dzieci matek, które piją umiarkowane ilości alkoholu lub nie robią tego w ogóle. Co może dziwić, taka korelacja nie zachodziła w przypadku nawyków żywieniowych, co jak sugerują naukowcy, może mieć związek z faktem, że dzieci jadają często także poza domem i nie zawsze pod kontrolą rodziców. 

Ciążowe nawyki a ryzyko otyłości dziecka

Na przyszłą wagę dziecka wpływać mogą także nawyki wypracowane w czasie ciąży. Badania przeprowadzone przez naukowców z Norwegii sugerują, że spożywanie dużych dawek kofeiny w ciąży może mieć związek z nadwagą i otyłością w dzieciństwie. Wnioski sformułowano na postawie badania, w którym uczestniczyło ponad 50 tys. kobiet będących częścią kohorty Norwegian Mother and Child Cohort Study w latach 1999 – 2008. Jak się okazało, waga dzieci kobiet, które w trakcie ciąży przyjmowały bardzo dużo kofeiny, była znacząco wyższa od tych, których matki stroniły od niej w tym okresie. Pomiary wykonane w 12. miesiącu życia wykazały, że waga dzieci wystawionych na działanie kofeiny wykraczała poza 75 centyl aż o 66 proc. częściej w porównaniu do grupy kontrolnej, w której znajdowały się matki przyjmujące niskie ilości kofeiny. W przypadku spożycia wysokiego i średniego, odsetek był wyższy o odpowiednio 10 i 30 procent. 

Kolejny pomiar wykonany w wieku 8 lat potwierdził wnioski sformułowane po 1 roku życia. Dzieci kobiet przyjmujących największe dawki kofeiny były średnio o niemal pół kilograma cięższe od swoich rówieśników, a ich waga systematycznie rosła na przestrzeni lat. 

Duży problem z wagą

Nadwaga i otyłość to znaczący problem, ponieważ problemy z wagą rosną we wszystkich grupach wiekowych.

Z raportu Światowego Indeksu Bezpieczeństwa Żywnościowego z 2017 roku wynika, że Polacy są piątym najgrubszym narodem w Europie. Dzieje się tak mimo, że zajmujemy wysokie miejsce pod kątem dostępu do wysokiej jakości żywności, co powinno sprzyjać wypracowywaniu zdrowych nawyków.

Zgodnie z raportem, na otyłość cierpi 25,2 proc. polskiego społeczeństwa, W tym niechlubnym zestawieniu pierwsze miejsce zajęli Brytyjczycy (28,1 proc.), a tuż za nimi znaleźli się Czesi (26,8 proc.) oraz Słowacy (25,7 proc.). Najmniejszy problem z otyłością (choć wciąż oscylujący wokół 20 proc.) w Europie mają Austriacy (18,4 proc.), Duńczycy (19,3 proc.) i Szwajcarzy (19,4 proc.).

Główne przyczyny otyłości to nieprawidłowe żywienie przy jednoczesnym braku ruchu. Z badania Kantar Public „Poziom Aktywności fizycznej Polaków 2016” wynika jednak, że jedynie niecałe 20 proc. wypełnia zalecane normy aktywności fizycznej, czyli 150 minut umiarkowanego lub 75 minut intensywnego wysiłku tygodniowo. Na aktywność w czasie wolnym decyduje się mniej niż 20 proc. Polaków, w tym Ci, którzy traktują ją w kategoriach transportowych, na przykład dojeżdżając do pracy na rowerze.

Bierność szkodzi nam bardziej niż wysokie ciśnienie lub poziom cholesterolu, których powstanie może zahamować właśnie sport.

Do takich wniosków już w latach 60. ubiegłego wieku doszli Szwedzi. Tamtejsi naukowcy postanowili dowieść teorii, że słaba wydolność fizyczna prowadzi do przedwczesnych zgonów. W badaniu wzięło udział 792 mężczyzn w wieku 50 lat, czyli urodzonych w 1913 roku. Zostali oni przepytani za pomocą ankiet, a następnie wykonano na nich testy wydolnościowe. Mierzono ich pułap tlenowy, czyli maksymalny pobór tlenu w ciągu jednej minuty.

Wyniki wyraźnie wykazały, że osoby, których organizm jest najmniej wydolny, są bardziej narażone na ryzyko przedwczesnego zgonu. Okazuje się też, że poza paleniem papierosów, to właśnie słaba wydolność fizyczna jest drugim głównym czynnikiem podnoszącym to ryzyko.

Źródło: Polska Agencja Prasowa, Rynek zdrowia, The Telegraph

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Kalendarz badań w ciąży – tydzień po tygodniu

    Dzięki przestrzeganiu harmonogramu wpisanego w ciążowy kalendarz badań, który składa się zarówno z testów obowiązkowych, jak i zalecanych, ginekolog prowadzący ma dostęp do kompleksowej historii ciąży, sprawując stałą kontrolę nad mamą i jej dzieckiem. Kalendarz badań w ciąży został przygotowany na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia i według rekomendacji Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników. Składa się z wielu etapów, które są ograniczane przez ramy czasowe kolejnych tygodni ciąży, a także z wielu badań – fizykalnych, obrazowych i laboratoryjnych. Które badania należy wykonać, będąc w ciąży i dlaczego skrupulatność w ich wykonywaniu jest tak bardzo istotna? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule. 

  • Jakie badania wykonuje się tuż przed porodem?

    Ostatnie tygodnie ciąży to czas narastającego oczekiwania. Zanim dziecko zjawi się na świecie, warto się upewnić, że wszystko jest gotowe. Nie chodzi tylko o niezbędną wyprawkę, ale przede wszystkim o dopełnienie medycznych zaleceń lekarza prowadzącego. Jakie badania obrazowe i biochemiczne należy wykonać tuż przed porodem? Odpowiedzi na te pytania udzielono w niniejszym artykule.

  • Leki w ciąży – klasyfikacje leków stosowanych u kobiet ciężarnych

    Ciąża to czas szczególnego dbania o zdrowie przez przyszłą mamę. Przewlekłe choroby, infekcje oraz przemiany zachodzące w organizmie kobiety ciężarnej często wiążą się z koniecznością przyjmowania leków. Ich działanie wpływa nie tylko na organizm matki, bowiem przenikając przez łożysko, docierają również do płodu. Zatem, które z nich są bezpieczne zarówno dla przyszłej mamy, jak i dziecka?

  • Zapalenie pęcherza w ciąży – przyczyny, objawy, leczenie, domowe sposoby na zakażenie dróg moczowych u ciężarnych

    Kobieta ciężarna jest szczególnie podatna na zakażenia dróg moczowo-płciowych, co związane jest z licznymi zmianami zachodzącymi w jej organizmie. O infekcji mogą świadczyć nieprzyjemne dolegliwości lub zdiagnozowany podczas rutynowych badań kontrolnych bezobjawowy bakteriomocz. Zapalenia pęcherza w ciąży nie należy lekceważyć, bowiem zwiększa on ryzyko przedwczesnego porodu oraz urodzenia dziecka z niską masą ciała.

  • Zgaga w ciąży – dlaczego się pojawia i co jeść, aby złagodzić nieprzyjemne dolegliwości z nią związane?

    Zgaga stanowi częstą dolegliwość u kobiet w ciąży. Ponieważ przyszła mama zwykle dysponuje ograniczoną możliwością farmakologicznego radzenia sobie z trudnościami odmiennego stanu, warto znać domowe sposoby, które poprawią samopoczucie w zakresie wybranych. Zgaga w ciąży – co jeść, a czego unikać? Jak powinna wyglądać dieta, która złagodzi pieczenie oraz kwaśne odbijanie. 

  • Czy dzieci urodzone przez cesarskie cięcie mają inną mikroflorę jelitową od tych, urodzonych siłami natury? Czy są bardziej podatne na alergie?

    Badania dowodzą, że we wczesnym okresie życia niemowlęta urodzone przez cesarskie cięcie mają inny zestaw bakterii jelitowych niż dzieci urodzone silami natury. Zamiast pobierać drobnoustroje od swoich matek, nabywają bakterie ze środowiska szpitalnego. Czy dlatego są bardziej podatne na występowanie astmy, alergii oraz innych chorób immunologicznych?

  • Badanie wolnego płodowego DNA (cffDNA) – na czym polega i jakie wady genetyczne wykrywa badanie NIPT? Kiedy należy je wykonać?

    Badanie wolnego płodowego DNA (cffDNA) to analiza materiału genetycznego dziecka, który przedostaje się przez łożysko i krąży we krwi matki. Testy NIPT to nieinwazyjne, bezpieczne badania prenatalne, które pozwalają na oszacowanie z dużym prawdopodobieństwem (choć nie 100%) ryzyka wystąpienia wad genetycznych u płodu oraz określenie płci dziecka. Badanie cffDNA można wykonać już w pierwszym trymestrze – po 10. tygodniu ciąży.

  • Cholina (witamina B4) – dlaczego jest tak istotna dla kobiet w ciąży? Występowanie, właściwości, dawkowanie

    Cholina, to bardzo istotny związek dla rozwoju płodu (głównie w kontekście układu nerwowego), a ponadto biorący udział w szeregu procesów metabolicznych cholesterolu i związków tłuszczowych. W organizmie „witamina B4" występuje głównie w fosfolipidach, takich jak lecytyna i sfingomielina. Oprócz tego cholina przyczynia się do utrzymania właściwej struktury komórek, wpływa na pracę mięśni, układ oddechowy i mózg. Wyniki badań naukowych potwierdziły również, że przyczynia się ona do poprawy pamięci długotrwałej. Czy cholina chroni przyszłą mamę przed wystąpieniem stanu przedrzucawkowego, co ma ze sobą wspólnego cholina i inozytol oraz jak dawkować „witaminę B4"?? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij