5 sposobów na trawienne dolegliwości
Ernest Niewiadomski

5 sposobów na trawienne dolegliwości

Dolegliwości trawienne takie, jak zgaga, wzdęcia, biegunka czy zaparcia to jeden z najczęstszych powodów wizyty w Aptece. Jak sobie z nimi radzić? Oto 5 sprawdzonych sposobów.

Aby skutecznie poradzić sobie z problemem warto wiedzieć, jakie mogą być jego przyczyny, gdyż każdy etap od przyjęcia pokarmu do wydalenia niestrawionych resztek ma znaczenie. Najpierw pokarm trafia do jamy ustnej, gdzie ulega obróbce mechanicznej, jest rozdrabniany i mieszany ze śliną, na tym etapie rozpoczyna się wstępne trawienie z udziałem enzymu amylaza ślinowa. Następnie przez gardło i przełyk trafia do żołądka, gdzie miesza się z sokiem żołądkowym, tutaj następuje dalszy ciąg trawienia. Główny etap trawienia i wchłaniania większości substancji odżywczych ma miejsce w jelicie cienkim, w którym wydzielany jest tzw. sok jelitowy i do którego uchodzą żółć z wątroby oraz sok trzustkowy. Strawiony pokarm trafia do jelita grubego, gdzie wchłaniana jest woda i sole mineralne oraz formowane są masy kałowe. Ostatnim etapem procesu jest wydalenie niestrawionych resztek pokarmowych. Za prawidłowe przemieszczanie się pokarmu w przewodzie pokarmowym odpowiedzialna jest czynność motoryczna jelit, czyli perystaltyka. Wszystkie te etapy odgrywają istotną rolę w procesie trawienia i wchłania substancji odżywczych, a zaburzenia na którymkolwiek z nich mogą powodować przykre dolegliwości. Schemat jest bardzo uproszczony, jednak do omówienia naszego tematu w zupełności wystarczy.

Po pierwsze jedz wolniej i staraj się to robić regularnie

Stopień rozdrobnienia pokarmu to kluczowy element całego procesu. Im dokładniej przeżujesz pokarm, tym lepiej wymiesza się on ze śliną i tym łatwiej będzie go strawić. Duże kawałki to większe obciążenie dla żołądka i większe ryzyko występowania zaparć. Jedząc szybko połykasz powietrze, które w ten czy inny sposób będzie musiało opuścić przewód pokarmowy, odbijanie się masz pewne. Dodając do tego gazy powstające podczas procesów fermentacyjnych możesz spodziewać się wzdęć i dalszych „skutków”, których nie należy powstrzymywać, gdyż może to powodować bóle brzucha.

Jedząc wolniej zjesz mniej a jedząc regularnie zachowujesz pewien constans pracy przewodu pokarmowego i metabolizmu.

Kluczowe jest to, co jesz. Dieta

Temat zdrowego odżywiania tego, co jeść a czego unikać jest obecnie bardzo modny i raczej powszechnie znany, każdy z nas wie, co jest zdrowe a co nie. Pozwolę sobie jednak zwrócić uwagę na kilka elementów istotnych w kontekście omawianych dolegliwości. Jeśli miewasz problemy trawienne postaw na produkty lekkostrawne, unikaj potraw smażonych i tłustych, jedz mniej a częściej. Nie zapominaj o nawadnianiu, pij min. 2 litry wody dziennie, jednak nie rób tego podczas jedzenia, pij między posiłkami. Rozcieńczone soki trawienne są mniej skuteczne, a niestrawiony pokarm to większe obciążenie dla jelit, wzdęcia, zaparcia i bóle brzucha. Ogranicz do min. produkty przetworzone, fast food, gazowane napoje, alkohol, nikotynę i kofeinę. Cebula, rośliny strączkowe, kapustne i ogólnie surowe warzywa mogą powodować wzdęcia. Pamiętaj o błonniku pokarmowym szczególnie, jeśli miewasz zaparcia, pobudza on perystaltykę jelit. Stosuj naturalne probiotyki takie jak kiszonki, sok z kapusty kiszonej i mleczne produkty probiotyczne typu „bio”, regulują one naturalną florę bakteryjną przewodu pokarmowego, co korzystnie wpływa na trawienie i odporność.

Aktywność fizyczna i nawyki okołożywieniowe

Ruch pobudza krążenie, dzięki czemu nasz układ trawienny jest lepiej ukrwiony, a jego praca jest wydajniejsza. Nasila się również perystaltyka jelit, czasami aż nadto, biegacze wiedzą, co mam na myśli. Lubisz jeść w łóżku i ucinać sobie drzemki po posiłku? Staraj się tego unikać, pozioma pozycja ciała sprzyja cofaniu się treści pokarmowej z żołądka do przełyku a to powoduje zgagę. Jedz na siedząco a po posiłku idź na spacer. Unikaj jedzenia bezpośrednio przed pójściem spać, organizm potrzebuje czasu na strawienie pokarmu. Staraj się spać na lewym boku.

Zioła i popularne przyprawy wspomagające trawienie

Natura wspomaga nas w tym temacie od wieków, babcia zawsze wiedziała jak pomóc w większości problemów gastrycznych, dlatego warto z tych porad korzystać. Napary z mięty, rumianku czy chmielu znakomicie łagodzą dolegliwości i wspomagają trawienie, warto stosować je również profilaktycznie. Na nudności i zgagę pomoże świeży korzeń imbiru, nalewka z aloesu i korzeń lukrecji. Nasiona kopru, kminku i anyżu łagodzą skurcze jelit i wzdęcia, możesz połykać je w całości lub przygotować z nich napar, również profilaktycznie przed posiłkami. Przygotowując posiłki stosuj aromatyczne przyprawy takie, jak bazylia, oregano, majeranek, kolendra, jałowiec, natka pietruszki, tymianek, cząber i estragon. Na pracę wątroby korzystnie wpływa ostropest plamisty (sylimaryna) oraz karczoch (cynareina).

Na jaką pomoc możesz liczyć w Aptece?

Częste epizody dolegliwości trawiennych powinny być skonsultowane z lekarzem, ponieważ mogą być objawem współtowarzyszącym poważniejszym zaburzeniom i konieczna może być szersza diagnostyka. W przypadku sporadycznie występujących objawów śmiało możesz zdać się na wiedzę i doświadczenie farmaceuty. Preparaty na wzdęcia rozbijają duże pęcherzyki gazu na mniejsze ułatwiając ich usunięcie, przydatne są w tym przypadku również leki rozkurczające mięśnie gładkie jelit, łagodzące bolesne skurcze. Odbijanie się, bóle brzucha, wzdęcia i inne objawy gastryczne mogą być także skutkiem zaburzeń w funkcji wątroby. W tym przypadku pomocne będą preparaty żółciotwórcze, żółciopędne a także osłaniające komórki wątrobowe czy wspomniane wcześniej leki rozkurczowe. Ból żołądka i zgaga doraźnie mogą być łagodzone środkami zobojętniającymi nadmiar kwasu solnego lub hamującymi jego wydzielanie. Należy jednak pamiętać, że leki mogą wchodzić ze sobą w interakcje, dlatego należy zachować min. 2 godzinny odstęp pomiędzy stosowanymi preparatami a innymi lekami.

Ostrożność należy zachować stosując leki na zaparcia, ponieważ mogą one zaburzać gospodarkę wodno-elektrolitową, uzależniać i rozleniwiać jelita.

Zawsze zaczynamy od tych najdelikatniejszych, które pęczniejąc (odpowiednie nawodnienie) zwiększają objętość mas kałowych i mechanicznie pobudzają pracę jelit. Kolejną grupą są preparaty osmotyczne, zmiękczające masy kałowe i powlekające, najczęściej w postaci czopków i syropów. Najsilniejszą grupę stanowią środki pobudzające pracę jelita grubego poprzez stymulację zakończeń nerwowych, te powinny być stosowane w ostateczności. Przy biegunce należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu i uzupełnianiu elektrolitów. Pomocne są również środki adsorbujące oraz zmniejszające perystaltykę. W przypadku biegunki spowodowanej wirusami lub bakteriami (często towarzyszy jej gorączka) konieczne może być wdrożenie leczenia przeciwwirusowego i przeciwbakteryjnego oraz w każdym przypadku stosowanie probiotyków.

Dolegliwości trawienne najczęściej wynikają z nieodpowiedniej diety, jednak mogą mieć także podłoże patologiczne lub być skutkiem ubocznym stosowanych leków. Dlatego w przypadku nawracających epizodów gastrycznych należy skonsultować się z lekarzem.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

    Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij