5 faktów o detoksie. Zacznij oczyszczanie

Zbliżająca się wiosna to dobry moment na oczyszczenie organizmu z nadmiaru nagromadzonych toksyn i zanieczyszczeń, z którymi nasz organizm nie jest w stanie sobie poradzić. Detoksykacja organizmu, czyli popularny detoks nie jest współczesnym wymysłem ani przemijającą modą, idea ta sięga najstarszych znanych cywilizacji, a w wielu kulturach stanowi podstawę medycyny naturalnej. Oto 5 podstawowych zasad, które pozwolą przeprowadzić detoksykację w sposób bezpieczny dla zdrowia.

Smog, spaliny samochodowe, dym papierosowy, wysoko przetworzona żywność, kosmetyki, środki czystości a nawet niemyte warzywa i owoce są źródłem trucizn i pasożytów, które wprowadzamy do naszego organizmu każdego dnia. Część toksyn w naturalny sposób zostaje wydalona wraz żółcią i moczem a to, co pozostaje ulega skumulowaniu powodując szereg niekorzystnych objawów a nawet chorób. W przewodzie pokarmowym, a dokładnie w jelicie grubym, z czasem dochodzi do nagromadzenia zalegających mas kałowych, w których zachodzą procesy gnilne i fermentujące, co dodatkowo nasila przykre dolegliwości i zatruwa organizm. Równie niekorzystny wpływ na stan zdrowia mają pasożyty kolonizujące przewód pokarmowych. Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z ich obecności. Złe samopoczucie, przewlekłe zmęczenie, spadek odporności, zaparcia, zaburzenia trawienia, wzdęcia, przyrost wagi ciała czy problemy z cerą to jedne z najczęstszych objawów zatrucia toksynami. Jak sobie z tym poradzić?

Najważniejsze jest odpowiednie nawodnienie organizmu

Woda stanowi 60-65% masy ciała dorosłego człowieka, wypełnia niemal wszystkie komórki i przestrzenie międzykomórkowe, jest niezbędna w przebiegu wszystkich procesów życiowych. Odgrywa główną rolę w procesie usuwania zbędnych produktów przemian metabolicznych, czyli toksyn. To ona odpowiada za prawidłowe samooczyszczanie się organizmu, dlatego należy pamiętać o przyjmowaniu odpowiedniej ilości płynów.

Przyjmuje się, że na każde 10 kg masy ciała powinno się wypijać ok 0,3-0,4 litra wody dziennie, nie mniej niż 2 litry.

Podczas oczyszczania organizmu zalecana jest niegazowana woda niskozmineralizowana, może być z kranu, jeśli jest odpowiedniej jakości. Wodę chlorowaną przed spożyciem powinno się zostawić do odstania. Mogą to być również rozcieńczone wodą soki owocowe i warzywne a także herbatki ziołowe. Nie zaleca się gazowanych napojów z dodatkiem cukru, słodzików i sztucznych barwników. 

Odpowiednio zbilansowana dieta oczyszczająca

Kolejnym równie ważnym elementem procesu jest odpowiednio zbilansowana dieta, dostarczająca wszystkich niezbędnych składników odżywczych takich, jak węglowodany, tłuszcze, białka, witaminy i minerały. Jednodniowa głodówka oparta na dużej ilości płynów (woda, napary ziołowe) może korzystnie wpłynąć na oczyszczenie jelita grubego z nagromadzonych złogów. Nie zaleca się jednak prowadzenia dłuższych głodówek na własną rękę, ponieważ skrajne ograniczenie dostarczanych kalorii może poważnie rozregulować metabolizm i spowodować niebezpieczne dla zdrowia osłabienie. Najważniejsze jest ograniczenie do minimum a najlepiej całkowita rezygnacja z żywności wysoko przetworzonej, gotowych dań przemysłowych, posiłków typu fast food, cukru, czarnej herbaty, kawy, słodyczy, słodzonych napojów i alkoholu.

Dieta oczyszczająca powinna być oparta na naturalnych produktach bogatych w błonnik pokarmowy, szczególnie warzywach i owocach. Posiłki powinny być spożywane co 3-4 godziny a ich podstawą powinny być warzywa, dwa z nich mogą być w postaci koktajli warzywno-owocowych. Jeśli decydujemy się na mięso, to powinno być ono chude, najlepiej indyk lub chuda szynka.

Aktywność fizyczna i relaks

Aktywność fizyczna, sauna, ciepłe kąpiele i prysznic a także masaż całego ciała pobudzają przemianę materii i poprawiają ukrwienie skóry, co nasila usuwanie toksyn wraz z potem. Każda forma aktywności, nawet spacer jest efektywna, jeśli trwa minimum 30 min. To także doskonały sposób na relaks i wypoczynek a to również sprzyja oczyszczaniu organizmu. Należy jednak pamiętać, że korzystanie z sauny jest przeciwwskazane w przypadku osób z schorzeniami układu krążenia, chorobami nowotworowymi, epilepsją i kobiet w ciąży.

Bakterie kwasu mlekowego, czyli probiotyki

Bakterie kwasu mlekowego są przeważającą składową naturalnej flory bakteryjnej jelit a dzięki działaniu antybiotycznemu ograniczają rozwój bakterii chorobotwórczych i gnilnych. Warto je uzupełniać w czasie oczyszczania organizmu a najlepiej codziennie spożywać produkty bogate w probiotyki takie, jak kiszona kapusta, kiszone ogórki oraz mleczne produkty probiotyczne (jogurty typu Bio). Można również stosować probiotyki dostępne w aptece.

Zioła wspomagające oczyszczanie organizmu

Za procesy detoksykacyjne odpowiadają przede wszystkim nerki i wątroba, dlatego warto stosować zioła wspomagające pracę tych narządów. Czarną herbatę najlepiej zastąpić naparami ziołowymi lub bogatą w przeciwutleniacze zieloną herbatą. Zioła możemy parzyć pojedynczo lub w postaci złożonych mieszanek zawierających min. pokrzywę, miętę, rumianek i mniszek lekarski. Wspomagająco można stosować również młody jęczmień, chlorellę czy spirulinę.

Oczyszczenie organizmu z toksyn, złogów kałowych i pasożytów korzystnie wpływa na nasze samopoczucie, metabolizm, stan skóry i prawidłową pracę układu trawiennego a cały proces może trwać od kilku do kilkunastu dni.

Podziel się: