Dieta kopenhaska – menu, ile można schudnąć i czy taka dieta jest zdrowa?
Maria Brzegowy

Dieta kopenhaska – menu, ile można schudnąć i czy taka dieta jest zdrowa?

Szybki spadek masy ciała w krótkim czasie, ale i równolegle permanentny głód, bóle głowy i… zazwyczaj powrót do stanu wyjściowego. Zwolennicy diety kopenhaskiej przekonują jednak, że trwa ona na tyle niedługo, że nie pozostaje szkodliwa dla naszego organizmu. Czy aby na pewno?

Na czym polega dieta kopenhaska?

Dieta kopenhaska to jedna z najbardziej rygorystycznych diet, jaką kiedykolwiek wymyślono. Dostarcza od 500 do maksymalnie 800 kcal, co stanowi wręcz racje głodowe. Trwa 13 dni w czasie których opiera się na tych samych, wciąż powtarzanych „jadłospisach”. Zdaniem propagatorów, przyspiesza przemianę materii i redukuje nadmiar masy ciała w szybki i podobno trwały sposób. Jak jednak wytłumaczyć zalecenie, że można zastosować ją ponownie nie wcześniej niż po upływie dwóch lat? Czy ta informacja nie powinna nam już zapalić czerwonej lampki w głowie?

Dieta kopenhaska to bardzo rygorystyczna dieta. Sam fakt, że nie zaleca się jej stosowania częściej niż raz na dwa lata, powinien obudzić w nas czujność.

Ile można schudnąć na diecie kopenhaskiej?

Przeglądając fora kobiece, na których toczą się dyskusje na temat „zalet” diety kopenhaskiej, najczęściej pojawiające się zapytania dotyczą właśnie możliwości zgubienia zbędnych kilogramów. To poniekąd przerażające, że dorośli ludzie, za wszelką cenę zredukują swoją masę ciała w jak najszybszy sposób. Nie dbając o konsekwencje, wzajemnie się dopingują, nierzadko oceniając, że 3 czy 5 kilogramów w te dwa tygodnie, to tylko tyle i że stosująca na pewno nie trzymała się zasad. Ile można schudnąć na diecie kopenhaskiej zdaniem forumowiczek? Zazwyczaj od 5 do 8 kg w ciągu tych prawie 2 tygodni. Dla porównania, zalecany, zdrowy ubytek masy ciała, to przeciętnie od 0,5 do 1 kg… tygodniowo.

Zamiast zadawać pytanie „ile można schudnąć”, należałoby raczej zastanowić się „jakie konsekwencje mnie czekają”. Nawet jeśli stan naszego odżywienia jest bez zarzutu, warto pomyśleć o samopoczuciu, które w ciągu tych dwóch tygodni na pewno ulegnie pogorszeniu.

Menu w diecie kopenhaskiej

„Jadłospis” w diecie kopenhaskiej jest wysoce monotonny – oparty głównie o mięso, jaja i kawę. Dostarcza od 500 do 800 kcal, z czego 35% stanowi białko, 40% tłuszcze i 25% węglowodanów. Dla porównania, zalecenia zdrowej diety dotyczą następującego rozkładu tych makroskładników: 10-15% białka, 25-35% tłuszczu i 45-65% węglowodanów.

Przykładowy jadłospis w diecie kopenhaskiej wygląda mniej więcej tak:
Śniadanie – kubek czarnej kawy z dodatkiem łyżeczki cukru, 
Obiad – 2 jajka ugotowane na twardo, duża szklanka brokułów, średni pomidor,
Kolacja – pojedyncza pierś z kurczaka bez skóry, sałata zielona z papryką i łyżka oliwy.

Jadłospis w diecie kopenhaskiej jest bardzo monotonny. Zaleca się jadać trzy posiłki dziennie, z których w zasadzie żaden nie zaspakaja w pełni potrzeb naszego organizmu.

Czy dieta kopenhaska jest dietą niedoborową?

Powyższe, przykładowe menu (opracowane na podstawie informacji z for) dostarcza ok. 500 kcal, 46g białka, 22g tłuszczu, 25g węglowodanów i raptem 8g błonnika pokarmowego na minimum 25g zalecanego. Dodatkowo pokrywa tylko:
- 25% dziennego zapotrzebowania na wapń (na poziomie RDA),
- 33% na żelazo (w przypadku kobiet),
- 50% na cynk oraz
- 50% na potas.

I choć 13 dni to niewiele aby doprowadzić do wystąpienia niedoborów pokarmowych w organizmie (choć nigdy nie wiadomo z jakiego poziomu odżywienia startuje odchudzający!), to jednak pewne, uciążliwe skutki stosowania tej diety mogą pojawić się już nazajutrz od jej rozpoczęcia. O czym mowa?

Z całą pewnością, jadłospis w diecie kopenhaskiej jest jadłospisem niedoborowym – zarówno w energię, jak i podstawowe składniki pokarmowe. Brakuje w nim m.in. odpowiednich ilości węglowodanów, błonnika pokarmowego, wapnia, żelaza, cynku oraz potasu.

Czy dieta kopenhaska jest zdrowa? Jakie są skutki stosowania diety kopenhaskiej?

Po pierwsze – permanentny głód, po drugie – brak energii do pracy i nieustanne osłabienie. Porcja energii w ilości ok. 500-800 kcal, podczas gdy przeciętna kobieta potrzebuje minimum 1400-1500 kcal, powoduje, że przez cały dzień, nieustannie towarzyszy nam burczenie w brzuchu i myśli o jedzeniu. Kolejnym problemem, który prawdopodobnie wystąpi niedługo po rozpoczęciu „kuracji” to zaparcia – w związku ze zbyt małą ilością dostarczanego błonnika pokarmowego. Jeśli do tego dołożymy bóle głowy, rozdrażnienie i nerwowość w związku z brakiem możliwości zaspokojenia głodu – wnioski powinny nasunąć się same.

Najdotkliwszym problemem pojawiającym się podczas stosowania diety kopenhaskiej jest nieustanny głód, oraz często równolegle – bóle głowy oraz zaparcia. Na skutek natrętnych myśli o jedzeniu, pojawia się również rozdrażnienie i wahania nastroju.

Czy dieta kopenhaska jest skuteczna?

Sam spadek masy ciała nie powinien być wiązany ze spadkiem tkanki tłuszczowej. To dlatego, po powrocie do poprzedniego sposobu odżywiania, kilogramy wracają, w dodatku – często z nawiązką. Podejmując interwencję mającą na celu redukcję masy ciała, nie wystarczy jedynie ograniczyć ilości spożywanych „kalorii”. Najczęściej - najlepszym i najbardziej skutecznym sposobem będzie po prostu zmiana codziennych nawyków. Specjalista dietetyk nie pozwoli na Twój głód! A przynajmniej nie na taki, jaki czeka Cię podczas stosowania podobnych do kopenhaskiej diet. Zadbaj o swój wygląd, ale zadbaj też o samopoczucie. Wtedy będziesz mieć pewność, że efekty pozostaną z Tobą na dłużej.

Pomimo szybkiego spadku masy ciała, zbędne kilogramy wracają w błyskawicznym tempie. Skutkiem ubocznym diety kopenhaskiej jest często efekt jo-jo.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Kiedy dieta roślinna może szkodzić zdrowiu?

    Korzyści zdrowotne płynące z przejścia na dietę opartą na roślinach podkreśla wielu lekarzy, natomiast aktywiści ekologiczni zwracają uwagę na jej pozytywy wpływ na kondycję planety. Mimo to przejście na wegetarianizm, a zwłaszcza weganizm, musi być połączone z suplementacją składników odżywczych obecnych wyłącznie w mięsie. Do tej pory podstawową pozycją z tej kategorii była witamina B12, ale eksperci z Wielkiej Brytanii radzą, by do tej listy dodać także cholinę. 

  • Jak wzmocnić odporność dietą podczas epidemii COVID-19?

    Choć nie istnieje dieta, która uchroni nas przed zakażeniem koronawirusem, to odpowiednio dobrany jadłospis może wspomóc naszą odporność – a ona jest kluczowa w obecnej sytuacji. Jakie produkty należy spożywać, by wzmocnić układ immunologiczny? 

  • Immunożywienie – czym jest? Kiedy stosuje się dietę immunomodulującą?

    Żywienie to ważny element współczesnej medycyny. Nieodpowiednio przygotowany do interwencji pacjent odznacza się bowiem wyższym ryzykiem powikłań, a tym samym – gorszym rokowaniem leczenia. W ostatnich latach coraz częściej mówi się też o roli składników specjalnych, tzw. immnoskładników, które pozwalają na m.in. zwiększenie odporności organizmu, wpływając tym samym na przebieg zaordynowanej terapii oraz czas rekonwalescencji. Czym jest immunożywienie? 

  • Naukowcy pracują nad nową generacją środków regulujących apetyt

    Naukowiec z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu bada, w jaki sposób Polacy reagują na różnego rodzaju aromaty. Na tzw. blotterach stara się stworzyć kombinacje zapachowe, które będą mogły pobudzać lub zmniejszać apetyt i wspomagać terapię osób z nieprawidłową masą ciała.

  • Brzuch stresowy – czym jest i jak się go pozbyć?

    Spora część z nas „zajada stres”. Są jednak i tacy, którzy w momencie zwiększonego napięcia nie są w stanie tknąć czegokolwiek. Okazuje się, że w przypadku tych pierwszych skłonność do sięgania po wysokokaloryczne posiłki może wynikać z pewnych zmian fizjologicznych naszego ustroju. Czy jednak można tym tłumaczyć fakt rosnącej masy ciała i trudności w odchudzaniu, zwłaszcza gdy z uporem twierdzimy „że wcale nie jemy więcej”? Przyjrzyjmy się kortyzolowi – „hormonowi stresu”. Czy może on zwiększać ryzyko występowania „brzucha stresowego”? 

  • Dieta dr Budwig – dla kogo? Na co pomoże? Czy warto ją stosować?

    Produktem bazowym diety budwigowej jest olej lniany, który autorka diety zaleca dodawać do pasty twarogowej i solo do posiłków. Jej zdaniem, taki sposób żywienia miałby wpłynąć na m.in. zmniejszenie za wysokiego ciśnienia tętniczego krwi oraz wyleczyć z raka. Czy jest to możliwe? Jakie zagrożenia płyną z diety dr Budwig? 

  • Trening EMS – na czym polega i dla kogo jest przeznaczony trening elektrostymulacji mięśniowej?

    Trening EMS to wywoływanie skurczów mięśni za pomocą impulsów elektrycznych (ich intensywność dobiera się w zależności od trenowanej grupy mięśniowej). Najczęściej wykorzystuje się do tego celu specjalny kombinezon – po założeniu go wykonuje się proste ćwiczenia, a dzięki prądom EMS ich efektywność znacząco wzrasta. Efektami treningu EMS są głównie:  spalanie tkanki tłuszczowej, budowa masy mięśniowej, redukcja cellulitu. Prądy EMS wykorzystuje się również w fizjoterapii, zwłaszcza w schorzeniach, których objawami są osłabienie i zanik mięśni.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij