Orzechy, a masło orzechowe - jak je zrobić, z czym jeść oraz właściwości prozdrowotne
Maria Brzegowy

Orzechy, a masło orzechowe - jak je zrobić, z czym jeść oraz właściwości prozdrowotne

Jedne z najnowszych badań potwierdzają – wysokie spożycie orzechów zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Czy aby jednak na pewno sięgamy po właściwe produkty? Czy uwielbiane przez większość masło orzechowe to to samo co garść nerkowców czy orzechów włoskich? Postaramy się to wyjaśnić.

Właściwości prozdrowotne orzechów

Orzechy to bardzo bogata grupa produktów spożywczych do której należą m.in.: orzechy włoskie, orzechy makadamia, pistacje, migdały, orzechy nerkowca, brazylijskie, pekan oraz pinii. Odznaczają się wysoką wartością energetyczną, większą nawet niż kaloryczność pestek oraz nasion (dostarczają do 740 kcal w 100g produktu). Są bogate w tłuszcze – głównie kwasy tłuszczowe jedno- i wielonienasycone.

Ze względu na obecność w orzechach jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, korzystnie wpływają one na pracę całego naszego organizmu.

Orzechy odznaczają się także sporą zawartością białka. Średnio jest to ok. 15-20%. Błonnik pokarmowy kształtuje się w orzechach gdzieś na poziomie 6-13%, co również czyni z niego wartościową przekąskę. Pod względem witamin i składników mineralnych, orzechy dostarczają m.in.:
- magnezu (migdały i orzechy arachidowe), 
- żelaza (orzechy pistacjowe), 
- wapnia (migdały i orzechy laskowe), 
- witaminę E (zwłaszcza orzechy laskowe i migdały), 
- witaminę B1 (głównie orzechy  pistacjowe i arachidowe), 
- witaminę B2 (migdały), 
- niacynę (orzechy arachidonowe), 
- oraz foliany (zwłaszcza orzechy arachidonowe i migdały).

Orzechy to bardzo wartościowa przekąska. Oprócz białka, błonnika pokarmowego i „dobrego tłuszczu”, dostarczają wielu witamin i składników mineralnych, takich jak magnez, żelazo, witaminę E oraz witaminy z grupy B.

Orzechy to także wysoki potencjał antyoksydacyjny (za sprawą obecności polifenoli i izoflawonów) – czyli w skrócie - mogą pomóc w profilaktyce wielu chorób przewlekłych niezakaźnych, takich jak wspomniane na początku choroby układu sercowo-naczyniowego. Opóźniają procesy starzenia się organizmu, korzystnie wpływają na pracę naszego mózgu. Ponieważ jednak posiadają także silne właściwości alergizujące, przy pierwszym podaniu, np. dziecku, należy sprawdzić ich tolerancję proponując niewielką ich ilość.

Badania wskazują na korzystny wpływ jedzenia orzechów na m.in. nasz układ sercowo-naczyniowy. Udowodniono, że dzienne spożycie orzechów na poziomie ok. 28 g (ok. 2 łyżek), obniża ryzyko zachorowania na wiele chorób.

Czy masło orzechowe jest zdrowe?

Jeśli podczas zakupów w sklepie, sięgamy po taki produkt bez zastanowienia, istnieje spore ryzyko tego, że zamiast zadbać o swoje samopoczucie, tylko je pogorszymy. Spora ilość oferowanych wyrobów to bowiem mieszanki masła orzechowego z dodatkiem utwardzonego tłuszczu, soli i cukru. Takie składniki raczej nie przysłużą się naszemu zdrowiu. Jeśli już mamy kupić „gotowca”, warto zastanowić się nad dokonywanym wyrobem i zapoznać z jego etykietą. Masło orzechowe 100% to może i wciąż nie „cudowny” produkt, ale na pewno lepszy niż słodkie, nadziewane batoniki. Obecnie rynek oferuje nam masła z orzeszków ziemnych, ale także z migdałów, nerkowców czy orzechów laskowych.

Kupione w sklepie masło orzechowe, nawet to o najlepszym składzie, to wciąż nie produkt o którym mowa w wielu badaniach zajmujących się profilaktyką chorób sercowo naczyniowych.

Jak zrobić masło orzechowe w domu?

Przygotowane w domu masło orzechowe jest na pewno zdrowsze – wiemy co wsypujemy do miksera. Możemy także decydować o dodatkach – np. przyrządzić masło z dodatkiem prawdziwego kakao, z miodem, albo uprażonym sezamem, co podniesie walory smakowe.

Aby zrobić masło orzechowe, należy zaopatrzyć się w blender o wysokiej mocy – istnieje też ryzyko, że urządzenie się przegrzeje, a nawet zepsuje, dlatego lepiej nie kupować najdroższego sprzętu.

Na początku wybieramy rodzaj orzechów. Następnie, wrzucamy je do misy blendera (najlepiej tzw. dostawka na pesto) i pulsacyjnie, mielimy je aż powstanie smakowita masa. Dobrze jest co jakiś czas przerwać czynności, pozwalając blenderowi na jego odpoczynek. Jeśli jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami znanego większości Thermomixa®, sytuację mamy o wiele prostszą – sprzęt jest bowiem przystosowany do przygotowania tego typu przekąsek. 

Masło orzechowe w diecie

W związku z wysoką wartością energetyczną, masło orzechowe proponowane jest często osobom bardzo aktywnym fizycznie, trenującym, a także chcącym przybrać na masie ciała. 1 sztuka wafla ryżowego, z 1 łyżką masła orzechowego i średnim bananem to aż 300 kcal. 

Do czego wykorzystać masło orzechowe?

Najpopularniejszą formą spożywania masła jest jego dodatek do np. wafli czy jogurtu. Można go również podać z owsianką, jako smarowidło do pełnoziarnistych tostów lub nadzienie kruchych babeczek przygotowanych samodzielnie w domu albo naleśników. W sieci znajdziemy również pomysły na m.in. kurczaka w marynacie z masła orzechowego czy dorsza w sosie z tego produktu.

Czy warto sięgać po orzechy i/lub masło orzechowe?

Orzechy to cenna i wartościowa pozycja w diecie każdego z nas. Badania wskazują na ich korzystny wpływ w przypadku m.in. podniesionego poziomu cholesterolu, czy profilaktyki chorób nowotworowych. Wcale nie tuczą – choć dostarczają sporej ilości energii, pozwalają w ten sposób ograniczyć apetyt na równie kaloryczne i mniej odżywcze łakocie. Warto pamiętać, że orzechy i masło orzechowe to nie to samo. Jeśli sięgamy po to drugie, dokładnie czytajmy etykiety, a najlepiej przygotujmy je samodzielnie.

Wybrane źródła:
https://www.damianparol.com/dlaczego-warto-jesc-orzechy/ - dostęp 16.11.2017
https://wiemcojem.um.warszawa.pl/sites/default/files/Warsztaty%20dla%20Rodzic%C3%B3w_24-11-2015.pdf – dostęp 16.11.2017 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta w menopauzie – jak powinna wyglądać? Co jeść, a czego unikać? Jak schudnąć podczas menopauzy?

    Czy dieta podczas menopauzy (klimakterium) odgrywa ważną rolę? Okazuje się, że tak. W tym okresie warto zmienić swoje dotychczasowe menu. W jadłospisie przy menopauzie powinny zagościć produkty bogate w fitohormony (fitoestrogeny), witaminy z grupy B, witaminę K, selen, magnez, wapń oraz tryptofan. Dlaczego?  

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij