Orzechy, a masło orzechowe - jak je zrobić, z czym jeść oraz właściwości prozdrowotne - portal DOZ.pl
Orzechy, a masło orzechowe - jak je zrobić, z czym jeść oraz właściwości prozdrowotne
Maria Brzegowy

Orzechy, a masło orzechowe - jak je zrobić, z czym jeść oraz właściwości prozdrowotne

Jedne z najnowszych badań potwierdzają – wysokie spożycie orzechów zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Czy aby jednak na pewno sięgamy po właściwe produkty? Czy uwielbiane przez większość masło orzechowe to to samo co garść nerkowców czy orzechów włoskich? Postaramy się to wyjaśnić.

Właściwości prozdrowotne orzechów

Orzechy to bardzo bogata grupa produktów spożywczych do której należą m.in.: orzechy włoskie, orzechy makadamia, pistacje, migdały, orzechy nerkowca, brazylijskie, pekan oraz pinii. Odznaczają się wysoką wartością energetyczną, większą nawet niż kaloryczność pestek oraz nasion (dostarczają do 740 kcal w 100g produktu). Są bogate w tłuszcze – głównie kwasy tłuszczowe jedno- i wielonienasycone.

Ze względu na obecność w orzechach jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, korzystnie wpływają one na pracę całego naszego organizmu.

Orzechy odznaczają się także sporą zawartością białka. Średnio jest to ok. 15-20%. Błonnik pokarmowy kształtuje się w orzechach gdzieś na poziomie 6-13%, co również czyni z niego wartościową przekąskę. Pod względem witamin i składników mineralnych, orzechy dostarczają m.in.:
- magnezu (migdały i orzechy arachidowe), 
- żelaza (orzechy pistacjowe), 
- wapnia (migdały i orzechy laskowe), 
- witaminę E (zwłaszcza orzechy laskowe i migdały), 
- witaminę B1 (głównie orzechy  pistacjowe i arachidowe), 
- witaminę B2 (migdały), 
- niacynę (orzechy arachidonowe), 
- oraz foliany (zwłaszcza orzechy arachidonowe i migdały).

Orzechy to bardzo wartościowa przekąska. Oprócz białka, błonnika pokarmowego i „dobrego tłuszczu”, dostarczają wielu witamin i składników mineralnych, takich jak magnez, żelazo, witaminę E oraz witaminy z grupy B.

Orzechy to także wysoki potencjał antyoksydacyjny (za sprawą obecności polifenoli i izoflawonów) – czyli w skrócie - mogą pomóc w profilaktyce wielu chorób przewlekłych niezakaźnych, takich jak wspomniane na początku choroby układu sercowo-naczyniowego. Opóźniają procesy starzenia się organizmu, korzystnie wpływają na pracę naszego mózgu. Ponieważ jednak posiadają także silne właściwości alergizujące, przy pierwszym podaniu, np. dziecku, należy sprawdzić ich tolerancję proponując niewielką ich ilość.

Badania wskazują na korzystny wpływ jedzenia orzechów na m.in. nasz układ sercowo-naczyniowy. Udowodniono, że dzienne spożycie orzechów na poziomie ok. 28 g (ok. 2 łyżek), obniża ryzyko zachorowania na wiele chorób.

Czy masło orzechowe jest zdrowe?

Jeśli podczas zakupów w sklepie, sięgamy po taki produkt bez zastanowienia, istnieje spore ryzyko tego, że zamiast zadbać o swoje samopoczucie, tylko je pogorszymy. Spora ilość oferowanych wyrobów to bowiem mieszanki masła orzechowego z dodatkiem utwardzonego tłuszczu, soli i cukru. Takie składniki raczej nie przysłużą się naszemu zdrowiu. Jeśli już mamy kupić „gotowca”, warto zastanowić się nad dokonywanym wyrobem i zapoznać z jego etykietą. Masło orzechowe 100% to może i wciąż nie „cudowny” produkt, ale na pewno lepszy niż słodkie, nadziewane batoniki. Obecnie rynek oferuje nam masła z orzeszków ziemnych, ale także z migdałów, nerkowców czy orzechów laskowych.

Kupione w sklepie masło orzechowe, nawet to o najlepszym składzie, to wciąż nie produkt o którym mowa w wielu badaniach zajmujących się profilaktyką chorób sercowo naczyniowych.

Polecane dla Ciebie

Jak zrobić masło orzechowe w domu?

Przygotowane w domu masło orzechowe jest na pewno zdrowsze – wiemy co wsypujemy do miksera. Możemy także decydować o dodatkach – np. przyrządzić masło z dodatkiem prawdziwego kakao, z miodem, albo uprażonym sezamem, co podniesie walory smakowe.

Aby zrobić masło orzechowe, należy zaopatrzyć się w blender o wysokiej mocy – istnieje też ryzyko, że urządzenie się przegrzeje, a nawet zepsuje, dlatego lepiej nie kupować najdroższego sprzętu.

Na początku wybieramy rodzaj orzechów. Następnie, wrzucamy je do misy blendera (najlepiej tzw. dostawka na pesto) i pulsacyjnie, mielimy je aż powstanie smakowita masa. Dobrze jest co jakiś czas przerwać czynności, pozwalając blenderowi na jego odpoczynek. Jeśli jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami znanego większości Thermomixa®, sytuację mamy o wiele prostszą – sprzęt jest bowiem przystosowany do przygotowania tego typu przekąsek. 

Masło orzechowe w diecie

W związku z wysoką wartością energetyczną, masło orzechowe proponowane jest często osobom bardzo aktywnym fizycznie, trenującym, a także chcącym przybrać na masie ciała. 1 sztuka wafla ryżowego, z 1 łyżką masła orzechowego i średnim bananem to aż 300 kcal. 

Do czego wykorzystać masło orzechowe?

Najpopularniejszą formą spożywania masła jest jego dodatek do np. wafli czy jogurtu. Można go również podać z owsianką, jako smarowidło do pełnoziarnistych tostów lub nadzienie kruchych babeczek przygotowanych samodzielnie w domu albo naleśników. W sieci znajdziemy również pomysły na m.in. kurczaka w marynacie z masła orzechowego czy dorsza w sosie z tego produktu.

Czy warto sięgać po orzechy i/lub masło orzechowe?

Orzechy to cenna i wartościowa pozycja w diecie każdego z nas. Badania wskazują na ich korzystny wpływ w przypadku m.in. podniesionego poziomu cholesterolu, czy profilaktyki chorób nowotworowych. Wcale nie tuczą – choć dostarczają sporej ilości energii, pozwalają w ten sposób ograniczyć apetyt na równie kaloryczne i mniej odżywcze łakocie. Warto pamiętać, że orzechy i masło orzechowe to nie to samo. Jeśli sięgamy po to drugie, dokładnie czytajmy etykiety, a najlepiej przygotujmy je samodzielnie.

Wybrane źródła:
https://www.damianparol.com/dlaczego-warto-jesc-orzechy/ - dostęp 16.11.2017
https://wiemcojem.um.warszawa.pl/sites/default/files/Warsztaty%20dla%20Rodzic%C3%B3w_24-11-2015.pdf – dostęp 16.11.2017 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt, dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

  • Zdrowe i lekkie grillowanie – czy to możliwe?

    Sezon grillowy kocha chyba każdy. Niezależnie od tego, czy jesteśmy smakoszami wege, czy z uwielbieniem wcinamy mięso, z niecierpliwością oczekujemy pierwszej sprzyjającej biesiadowaniu pod chmurką pogody! Co jednak, gdy dbamy o figurę, a żołądek niekoniecznie przyjmuje cięższą dietę? Czy da się grillować zdrowo?

  • Przygotuj się na długi weekend. Majówka bez komarów

    Za oknami piękna słoneczna pogoda, wiosna rozkwita zielenią, przyroda budzi się do życia. Pomimo wielu obostrzeń wprowadzonych z powodu pandemii koronawirusa w poprzednich latach, dziś możemy cieszyć się spędzaniem czasu na łonie natury. Co zrobić, aby komary nie odebrały nam radości czerpanej z czasu spędzonego na świeżym powietrzu, którego w ostatnim czasie było tak niewiele?

  • 5 zasad grillowania bez problemów z trawieniem

    Wraz z nadejściem wyższych temperatur coraz chętniej spędzamy czas na świeżym powietrzu. Przy tej okazji często decydujemy się na przygotowanie i zjedzenie posiłku w ogrodzie, w towarzystwie zaproszonych gości. Największą popularnością cieszą się potrawy przyrządzane na grillu. Czy możemy przygotować potrawy grillowane, które będą wyglądały apetycznie, smakowały gościom i jednocześnie nie szkodziły ich zdrowiu?

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Nordic walking – zalety i technika „chodzenia z kijkami”

    Nordic walking to forma aktywności fizycznej, która polega na szybkim marszu ze specjalnymi kijkami. Ten rodzaj sportu został wymyślony przez Finów i początkowo stanowił rodzaj całorocznego treningu dla biegaczy narciarskich. Podczas uprawiania nordic walking zaangażowanych zostaje wiele grup mięśniowych, naprzemienne, przeciwległe wymachy kończyn mobilizują do pracy niemal całe ciało. Jak powinna wyglądać prawidłowa technika chodzenia z kijkami?

  • Dieta na płaski brzuch – jak powinna wyglądać? Wskazówki dietetyczne dla kobiet i mężczyzn

    Płaski brzuch to obiekt pożądania większości z nas. Szukamy więc specjalnych diet, sięgamy po „cudowne” specyfiki i podejmujemy się określonych ćwiczeń fizycznych w nadziei, że uda się nam wyszczuplić tę konkretną partię ciała. Tymczasem dieta na płaski brzuch tak naprawdę nie istnieje – trudno „miejscowo” odchudzić się samą dietą. Można natomiast zastosować pewne zasady, które pozwolą nam zachować zdrowie i ładną sylwetkę ogółem, co przysłuży się poprawie wyglądu również i naszego brzucha. 

  • Zerwany mięsień – co robić?

    Zerwanie mięśnia objawia się m. in. nagłym bólem, utratą siły mięśniowej i tym samym pozbawieniem kontroli nad mięśniem. To znacznie groźniejszy uraz niż naderwanie czy naciągnięcie mięśnia. Jak je od siebie odróżnić? Jak długo goi się zerwany mięsień? Jak wygląda jego rehabilitacja?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij