Aktywność zimą. Wzmocnij swój organizm!
Ernest Niewiadomski

Aktywność zimą. Wzmocnij swój organizm!

Zimowa aura nie zachęca do aktywności fizycznej, zdecydowanie chętniej spędzasz wolny czas w domu, z kubkiem gorącej herbaty, czytając książkę lub oglądając film. Coraz mniej czasu spędzasz na świeżym powietrzu, unikasz wysiłku fizycznego, a brak słońca wpływa niekorzystnie na Twoje samopoczucie. Zdrowe, lekkie posiłki zastępujesz wysokoenergetycznymi daniami i kalorycznymi przekąskami, nawet kawa smakuje lepiej z dodatkiem słodkiego syropu i obfitej porcji bitej śmietany. Coraz częściej dopadają Cię też infekcje i spada odporność organizmu.

Po prostu spacer

Za oknami piękna złota jesień przeplata się z zimową pluchą, warto wykorzystać dobrą pogodę i wyjść z domu. Spacer to znakomity sposób na codzienną aktywność fizyczną dla każdego, bez względu na wiek, czy kondycję fizyczną. Warto wybrać się do parku lub lasu, piękno przyrody i świeże powietrze korzystnie wpłyną na Twoje samopoczucie i sprawią, że poczujesz się zrelaksowany.

Umiarkowana aktywność fizyczna i potężna dawka świeżego powietrza (dotlenienie) korzystnie wpłyną na kondycję całego organizmu, a w szczególności serca i mózgu.

Może to być spokojny spacer relaksacyjny, lub energiczny marsz połączony z truchtem, ewentualnie z kijami do Nordic Walking, warto urozmaicić go także kilkoma ćwiczeniami rozciągającymi. Pamiętaj jednak o dobraniu stroju adekwatnie do warunków panujących na zewnątrz, najlepiej ubierać się „na cebulkę” tak, aby w razie potrzeby móc zdjąć wierzchnie ubranie. Niezdrowe jest zarówno przechłodzenie organizmu jak i jego przegrzanie.

Jeśli nie masz czasu na spacer po parku, wystarczy, że zrezygnujesz od czasu do czasu z korzystania z windy lub wysiądziesz kilka przystanków wcześniej i resztę drogi do domu pokonasz piechotą. 

Sprzątanie to też forma aktywności fizycznej

Również podstawowe zajęcia domowe takie, jak sprzątanie, odkurzanie czy mycie podłogi można wykorzystać, jako formę aktywności, wystarczy zintensyfikować działania i wydłużyć je w czasie. Poranek warto rozpoczynać od kliku prostych ćwiczeń, jak wymachy i rotacja ramion czy przysiady, które pobudzą Cię nie gorzej niż filiżanka aromatycznej kawy. 

Biegaj jesienią

Lubisz biegać, nie rezygnuj z tego, biegaj. Jesień to dobra pora do uprawiania tego sportu, temperatury są niższe, a powietrze rześkie. Pamiętaj jednak o odpowiednim stroju, podobnie jak w przypadku dłuższych spacerów ubieraj się „na cebulkę”. Warto zaopatrzyć się w bieliznę termoaktywną, która zapewni odpowiednią cyrkulację powietrza i odprowadzi nadmiar wilgoci, do tego lekka kurtka biegowa i koniecznie dobre buty z grubszą, stabilną podeszwą oraz nieprzemakalną membraną. Pamiętaj, bieganie w bawełnianej koszulce to murowane przeziębienie, tkanina wchłonie wilgoć, przyklei się do ciała, a niska temperatura i wiatr zrobią swoje. Dłonie i głowa są szczególnie narażone na niską temperaturę, oddychająca czapka i rękawiczki stanowią niezbędne uzupełnienie, twarz smaruj tłustym kremem ochronnym, a podczas biegu staraj się wdychać powietrze nosem, a wydychać ustami, zostanie ono wstępnie ogrzane zanim trafi do oskrzeli i płuc.

A może rower?

Wycieczki rowerowe czy dojazd do pracy na dwóch kółkach korzystnie wpłyną na Twoją kondycję i odporność. Zadbaj o odpowiedni strój i w drogę.

Basen na niepogodę 

Co zrobić, kiedy na dworze zimno i pada deszcz? Nadal nie musisz rezygnować z aktywności fizycznej, jeśli lubisz pływać, idź na basen. Pływanie to doskonały sposób na poprawę kondycji całego organizmu, dbanie o smukłą sylwetkę i podniesienie odporności. Jest to również niezastąpiona forma rehabilitacji schorzeń kręgosłupa, wzmacnia mięśnie i łagodzi bóle

Ruszaj na parkiet

Taniec to znakomita forma aktywności niezależnie od pory roku, w każdym mieście jest kilka szkół oferujących zajęcia dla par i solo. Zumba, aerobik, tenis, squash? Czemu nie, poprawisz kondycję, spalisz zbędne kilogramy i wzmocnisz organizm.

Zajęcia fitness

Kluby fitness oferują szeroką ofertę różnego rodzaju zajęć, a dzięki fachowym poradom instruktorów wybierzesz coś odpowiedniego dla siebie. Możesz również skorzystać z usług trenera personalnego i dietetyka.

Nieważne, jaką formę aktywności preferujesz, liczy się to, że się nie poddajesz i pracujesz nad sobą – nad swoim ciałem i nad swoją psychiką. Każda forma ruchu jest dobra, pod warunkiem, że się do niej odpowiednio przygotujesz i nie przecenisz swoich możliwości. W okresie jesienno-zimowym najlepszą porą na aktywność fizyczną jest poranek lub wczesne popołudnie, szczególnie, jeśli wychodzisz w tym celu na powietrze. Poranne ćwiczenia to zastrzyk pozytywnej energii na cały dzień. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zacznij zdrowo Nowy Rok! O czym musisz pamiętać przed sylwestrem?

    Nowy Rok zbliża się wielkimi krokami. Każdy z nas tradycyjnie rozpocznie go z silnymi postanowieniami. Dla jednych będzie to rzucenie palenia, dla innych być może poprawa sylwetki, zdrowy tryb życia i odżywiania. W obu przypadkach warto zacząć od oczyszczenia organizmu z toksyn, które przez ostatni rok, a najprawdopodobniej przez wiele ostatnich lat, gromadziły się w naszym organizmie.

  • Przygotuj się na Sylwestra! 5 zasad, o których trzeba pamiętać

    Nadchodzi nowy rok! Przed nami szampańska zabawa do białego rana i… syndrom dnia następnego? Niekoniecznie! Co zrobić, aby sylwestrowa zabawa nie zakończyła się wcześniej niż byśmy tego chcieli i by być w dobrej formie następnego dnia? Oto 5 zasad, o których trzeba pamiętać.

  • Pomysły na wyjątkowy prezent na Walentynki

    Walentynki, czyli Święto Zakochanych w Polsce obchodzimy od lat 90-tych XX wieku, dla niektórych to tylko komercja, jednak dla większości to dzień, w którym każdy zakochany chce podarować bliskiej swojemu sercu osobie wyjątkowy prezent. A czy Ty masz już prezent dla swojej drugiej połówki?

  • Przygotuj się na długi weekend. Majówka bez komarów

    Za oknami piękna słoneczna pogoda, wiosna rozkwita zielenią, przyroda budzi się do życia. Pomimo wielu obostrzeń wprowadzonych z powodu pandemii koronawirusa, możemy cieszyć się spędzaniem czasu na łonie natury. Pod warunkiem, że będziemy pamiętać o jednej podstawowej zasadzie: o zasłanianiu ust i nosa przebywając w parkach i na skwerach, w lasach nie ma takiej konieczności. Co zrobić, aby komary nie odebrały nam radości czerpanej z czasu spędzonego na świeżym powietrzu, którego w ostatnim czasie było tak niewiele?

  • Wakacyjna apteczka. Co musi się w niej znaleźć?

    Planując wakacyjny wyjazd, uwzględnijmy możliwość wystąpienia różnych niespodziewanych okoliczności, w tym sytuacje wymagające pomocy medycznej — od drobnych skaleczeń i zadrapań po konieczność podania leków. Ważne jest to, abyśmy zadbali o dodatkowe ubezpieczenie medyczne oraz apteczkę pierwszej pomocy, szczególnie jeśli w podróży uczestniczą dzieci.

  • Oczyszczanie cery trądzikowej

    Cera trądzikowa to zmartwienie nie tylko nastolatków — problem ten może dotyczyć również osób po 30., a nawet 40. roku życia. Charakteryzuje się zwiększoną produkcją sebum oraz skłonnością do wykwitów i zmian ropnych, czyli tzw. pryszczy. Jednym z najważniejszych elementów codziennej pielęgnacji cery trądzikowej jest jej właściwe oczyszczanie.

  • Jakie choroby wywołuje nadmierny stres?

    Stres jest reakcją obronną organizmu na bodźce fizyczne, psychiczne oraz fizjologiczne, z jakimi mamy do czynienia każdego dnia, przez całe swoje życie. W stanach bezpośredniego zagrożenia zdrowia lub życia może działać mobilizująco, jednak zdecydowanie częściej znajdujemy się w sytuacji stresu przewlekłego, działającego destrukcyjnie na nasze ciało i psychikę. Kumulowany przez lata powoduje, że choruje zarówno ciało, jak i umysł, a skutki jego działania mogą ujawnić się w najmniej spodziewanym momencie.

  • Choroba Zachodniego Nilu – przyczyny i skutki

    Wybierając się na egzotyczne wakacje warto zapoznać się z zagrożeniami, jakie mogą nas spotkać podczas urlopu. Jednym z nich jest gorączka Zachodniego Nilu (ang. West Nile fever, WNF),  choroba powodowana przez wirusa Zachodniego Nilu. Jak dochodzi do zakażenia, jakie są objawy i co należy wiedzieć, aby się przed nią ustrzec?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij