Opalasz się? Jedz więcej pomidorów!
Katarzyna Szulik

Opalasz się? Jedz więcej pomidorów!

Najnowsze badania naukowców z Ohio wskazują na mocny związek między jedzeniem pomidorów i zmniejszeniem ryzyka zapadnięcia na raka skóry. Za taki efekt odpowiadać ma likopen, karotenoid nadający tym warzywom ich intensywny kolor.

Na trop prozdrowotnego wpływu pomidorów na skórę wpadli naukowcy z Ohio State University, a ich wnioski opublikowało pismo „Scientific Reports”. Badania były prowadzone na myszach, których pożywienie wzbogacono o niewielką ilość sproszkowanego ekstraktu z pomidorów. Okres obserwacji trwał 35 tygodni, podczas których zwierzęta wystawiano także na działanie intensywnego promieniowania UV. Jak się okazało u myszy, które jadły pomidorowy ekstrakt, odnotowano o połowę mniej przypadków raka skóry niż w grupie kontrolnej składającej się ze zwierząt, których nie karmiono tym warzywem. Co ciekawe, taki efekt zaobserwowano wyłącznie u myszy płci męskiej, dlatego autorzy badania podkreślają, że ich wnioski powinny zwrócić uwagę na różnice między płciami przy rozpatrywaniu strategii prewencyjnych. 

Pasta pomidorowa zapobiega oparzeniom

Badania naukowców z Ohio potwierdzają sformułowane wcześniej wnioski związane z wpływem spożycia pasty pomidorowej na występowanie oparzeń słonecznych. Wykazano, że jedzenie jej zmniejsza ryzyko pojawienia się zmian skórnych będących konsekwencją promieniowania. Taki efekt przypisuje się działaniu likopenu, czyli silnego karotenoidu odpowiedzialnego za czerwień pomidorów, który jest magazynowany w skórze, dzięki czemu zmniejsza szkodliwość promieniowania ultrafioletowego. Co więcej, naukowcy zauważyli, że likopen spożywany razem z pomidorami działa lepiej niż suplement na jego bazie, co może sugerować, że jego działanie jest związane z innymi składnikami zawartymi w pomidorach. 

Warzywa na prostatę i serce

Badania na temat przeciwnowotworowego działania pomidorów w 2014 roku prowadzili również Brytyjczycy i także w tym wypadku ich zbawienne działanie dotyczyło mężczyzn. Po analizie diety 20 tys. mężczyzn między 50 a 69 rokiem życia wywiedziono wniosek, że spożywanie więcej niż 10 porcji pomidorów w tygodniu (w formie świeżych warzyw lub soku) może zmniejszać ryzyko wystąpienia raka prostaty o 18 procent. Dodatkowo, jeśli dieta jest bogata w produkty zwierające selen (m.in. pełnoziarniste pieczywo) oraz wapń, ryzyko maleje znacząco. Wspomniane efekty ponownie zawdzięcza się zawartemu w pomidorach likopenowi będącemu silnym przeciwutleniaczem. 

Prozdrowotne działanie pomidorów znalazło potwierdzenie także w badaniach prowadzonych w 2013 roku w Tuffs University w Bostonie. Na ich podstawie naukowcy stwierdzili, że jedzenie  wspomnianych warzyw chroni przed zawałem i chorobami serca. Spożywanie ich często i przez długi czas (w tym wypadku okres analizy wynosił 11 lat) spowodowało zmniejszenie zagrożenia zapadnięciem na wspomniane schorzenia o 26 procent. 

Czym jest likopen?

Likopen pozwala eliminować z organizmu wolne rodniki odpowiedzialne między innymi za starzenie się skóry i powstawanie nowotworów. Antyoksydant nadaje warzywom i owocom czerwoną barwę, a jego głównym źródłem są pomidory zawierające nawet 20 mg likopenu w 100 gramach świeżego warzywa. Znacznie więcej substancji znajdziemy w przetworach pomidorowych, takich jak pasty, keczup czy soki – do 150 mg w 100 gramach. Niewielkie ilości likopenu zawierają także papryka, arbuz czy czerwony grejpfrut. By zwiększyć jego przyswajalność, potrawy z pomidorami warto wzbogacać o tłuszcz, na przykład oliwę z oliwek, a także jadać na ciepło. W tym kontekście świetnym przykładem dania bogatego w przeciwutleniacze jest neapolitańskie spaghetti. Na opakowaniach spożywczych likopen figuruje pod nazwą E160d jako naturalny barwnik. 

Źródło: Rynek zdrowia, PAP, Poradnik Zdrowie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Retinoidy i ich wielokierunkowe działanie na skórę

    Termin „retinoidy" obejmuje naturalne i syntetyczne związki będące analogami retinolu (witamina A). Należy pamiętać, że witamina A jest nazwą zwyczajową i dotyczy grupy związków występujących głównie w tłuszczach pochodzenia zwierzęcego, natomiast aktywność witaminy A wykazuje także β-karoten (prowitamina A), występujący w roślinach.

  • Opalanie w majówkę? Zadbaj o skuteczną ochronę przed słońcem!

    Opalanie się jest bardzo przyjemną czynnością, dzięki której nasza skóra zyskuje przyjemny odcień. Na rynku drogeryjnym i aptecznym istnieje szeroki wachlarz preparatów z filtrem SPF, które chronią nasza skórę zarówno w trakcie ekspozycji na Słońce, jak i pomagają nam ją zregenerować i nawilżyć tuż po opalaniu. Jak uniknąć poparzenia słonecznego, czy można przygotować skórę na ekspozycję na Słońce i czy peeling przed opalaniem się może wydłużyć jej trwałość? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Drugie życie kosmetyków, czyli jak wykorzystać nieudane zakupy i nietrafione prezenty

    „Kobieta zmienną jest” – mówi stare porzekadło. Wiele z nas lubi eksperymentować z wyglądem. Nasz ubiór miewa wiele odsłon, to samo dotyczy makijażu i pielęgnacji. Często próbujemy nowych produktów, testujemy kosmetyki sprawdzone przez koleżanki czy inspirujemy się poradami wizażystek i specjalistek od dbania o urodę. Zawartość naszych kosmetyczek bywa zatem bardzo zróżnicowana. Nie wszystkie produkty wykorzystujemy jednak z identyczną regularnością. Część z nich – na skutek upływu czasu – traci swoją formę. Inne po prostu przestają nam odpowiadać w swojej podstawowej roli lub pozostały nam w tak niewielkiej ilości, że trudno je zastosować. Zamiast wyrzucać taki produkt od razu do kosza na śmieci, zapewnijmy mu drugie życie.

  • Antyoksydanty i filtry UV w kosmetykach

    Kiedy w naszej głowie pojawia się hasło pielęgnacja twarzy, jednym z pierwszych produktów przychodzących na myśl jest krem, najczęściej nawilżający. Odpowiednio dobrany kosmetyk powinien wykazywać funkcjonalność również w kwestii ochrony przed promieniowaniem słonecznym oraz wolnymi rodnikami. Co więcej, według zaleceń specjalistów powinniśmy stosować osobne preparaty przeznaczone do nawilżania, antyoksydacji i ochrony przed słońcem.

  • Gimnastyka twarzy — skuteczna terapia przeciwzmarszczkowa

    Dbanie o smukłe, wysportowane i jędrne ciało nikogo nie dziwi. Siłownie i kluby fitness pękają w szwach. W czasach, w których królują Internet i social media nie trudno zauważyć, że ludzie przykładają wielką wagę do swojego wyglądu.

  • Jak dbać o skórę pod maseczką ochronną?

    Bieżący rok to zdecydowanie przełomowy czas pod bardzo wieloma względami. W trosce zarówno o swoje zdrowie, jak i o zdrowie najbliższych zastosowaliśmy się m.in. do powszechnego obowiązku noszenia maseczki. Powoduje to, że coraz więcej z nas staje przed dylematem, jak dbać o skórę w tym trudnym dla każdego okresie pandemii. 

  • Kolagen – właściwości i zastosowanie. Jaki ma wpływ na zdrowie?

    Kolagen to główne białko budulcowe wszystkich organizmów zwierzęcych – w tym ludzkiego. Pełni funkcje strukturalne praktycznie we wszystkich tkankach, stanowiąc tym samym około 1/3 ogółu białek organizmu. Przyjrzyjmy się bliżej jego budowie, funkcjom i zastosowaniu.

  • Domowe sposoby na „brudne” łokcie i kolana – jak pozbyć się problemu rogowaciejącej skóry?

    Jak poradzić sobie z suchą skórą na łokciach i kolanach? To pytanie jest jednym z najczęściej zadawanych na forach internetowych związanych z pielęgnacją ciała i kosmetykami do tego przeznaczonymi. Istnieje kilka zasad, którymi należy się kierować w trosce o przesuszoną skórę. Z pewnością i przede wszystkim należy skupić się nie na samym skutku, czyli ciemnych łokciach i kolanach, ale na przyczynie tej przypadłości, którą może być cukrzyca, jak i niedoczynność tarczycy. Pielęgnacja natomiast powinna być systematyczna i przemyślana. O czym pamiętać szukając skutecznego preparatu na „brudne łokcie i kolana", czy gorące kąpiele są wskazane i z czego zrobić domową regenerującą maskę? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij