Napoje chłodzące - czym ugasić pragnienie?
Maria Brzegowy

Napoje chłodzące - czym ugasić pragnienie?

Latem ciągle chce nam się pić. Pijemy zatem więcej, by ugasić rosnące pragnienie, ale nie zawsze są to dobre produkty. Choć gazowana cola, smakowa woda czy zimne piwo mogą stwarzać wrażenie orzeźwienia, pamiętajmy, że nasz organizm potrzebuje zupełnie innych płynów.

Ludzki organizm to w większości woda!

Wielokrotnie już o tym mówiliśmy, ale powtórzymy po raz kolejny: woda stanowi główny składnik naszego ciała – od 45 do nawet 75% jego masy. W związku z tym, że ludzki organizm nie potrafi sobie tej wody odpowiednio zmagazynować, musimy stale uzupełniać jej braki. A te są całkiem pokaźne, zwłaszcza latem, gdy znacznie więcej się ruszamy i automatycznie pocimy, również i upał dokłada kolejne straty.

Już nawet niewielkie odwodnienie może niekorzystnie wpłynąć na funkcjonowanie naszych układów fizjologicznych, np. układu krążenia. W przypadku wysokich temperatur otoczenia, łatwo możemy doprowadzić do osłabienia, omdleń, a w najgorszym wypadku – do udaru cieplnego, który stanowi zagrożenie naszego życia. Gazowanym napojem, kawą czy piwem nie uzupełnimy tych strat. Tu potrzebna jest przede wszystkim woda. 

W czasie upałów potrzebujemy więcej płynów. To ważne – odwodnienie może wiązać się nawet z udarem cieplnym.

Woda może być napojem chłodzącym! Sprawdź w jaki sposób

Nie każdy przepada za smakiem czystej wody. Błędem jednak byłoby np. jej słodzenie (chyba, że miodem ze sprawdzonej pasieki), dlatego warto pomyśleć nad urozmaiceniem jej walorów. Z pomocą mogą przyjść dodatki wrzucane do dzbanka, które puszczając sok, barwią napój oraz poprawiają jego smak. Co można dodać do wody?

Sprawdzone zestawy znajdziecie poniżej:
- klasyczne plasterki cytryny i listki świeżej mięty (duuużo mięty!)
- plasterki limonki i odrobina prawdziwego miodu
- plasterki zielonego jabłka i listki szałwii jabłkowej
- przepołowione truskawki i listki świeżej mięty
- garść borówek amerykańskich
- plasterki mango i ananasa
- kawałki arbuza
- plasterki zielonego ogórka i listki natki pietruszki

Wystarczy jeśli wymienione wyżej dodatki wrzucicie do dzbanka z wodą i odstawicie do lodówki na przynajmniej godzinę. Dla pobudzenia apetytu, można przed podaniem wrzucić do napoju kostki lodu z zatopionymi w środku owocami.

Najlepszy efekt orzeźwienia przyniesie napój o temperaturze zbliżonej do 15*C.

Nowe / stare sposoby na orzeźwiające lemoniady

Jeśli „smakowa” woda się nam znudzi, sięgnijmy po lemoniadę. Do pojemnika blendera wystarczy wrzucić pęczek natki pietruszki, zalać ją wodą mineralną i dokładnie zmiksować. Do gotowej dodajemy sok z cytryny i dosładzamy prawdziwym miodem. Lemoniadę przelewamy do dzbanka. Ponieważ pietruszka może opadać na dno, przed każdym nalaniem warto napój przemieszać.

Innym chłodzącym napojem, który przygotujecie w kilka chwil jest arbuzada. Plastry arbuza blendujemy razem z wodą, dodajemy miód i ewentualnie sok z cytryny albo limonki. Jeśli zależy nam na efektowym podaniu, do dzbanka wrzućmy również całe kostki owoców.

Zmiksować można także świeże albo mrożone maliny, jeżyny, poziomki, porzeczki, jagody lub truskawki. Mus rozcieńczamy wodą, schładzamy, zakwaszamy limonką albo cytryną i dekorujemy np. listkami pietruszki.

Chłodzące smoothie – jako napój i słodka przekąska

Na upałach świetnie sprawdzą się też klasyczne, owocowo-warzywne smoothie – w wersji nieco bardziej rozcieńczonej. Ulubione produkty np. pomarańczę, banana i kiwi miksujemy z wodą mineralną oraz kostkami lodu. Podobnie można zrobić z dodatkiem warzyw np. listków szpinaku, natki pietruszki, a nawet surowego kalafiora albo brokułu. Oprócz efektu chłodzącego zyskamy również i sporo witamin oraz składników mineralnych.

Mniej odżywczą, ale wciąż dobrą opcją są też mocno schłodzone, świeżo wyciskane soki. Przykładowo, sok jabłkowy zmieszany z sokiem pomarańczy, z dodatkiem dużej ilości mięty oraz kostek lodu.

Inne pomysły na chłodzące napoje 

Jeśli zadbamy już o właściwe nawodnienie, sięgnijmy po napoje, które sprawią nam jeszcze więcej przyjemności i świetnie sprawdzą się np. podczas popołudniowego spotkania ze znajomymi. Idealnym pomysłem jest m.in. mrożona kawa albo herbata. Tę pierwszą robimy na bazie mocnego espresso, z mocno spienionym mlekiem i gałką ulubionych lodów dodanych tuż przed podaniem. Mrożoną herbatę zrobimy parząc tę klasyczną. Gdy już będzie gotowa, dodajemy dużo cytryny, a po ostudzeniu – miód. Następnie przelewamy ją do odpowiedniego naczynia i mocno schładzamy w zamrażarce, co jakiś czas mieszając. Gdy pojawią się pierwsze grudki lodu – domowe „ice tea” będzie gotowe. Podobnie można zrobić z herbatą zieloną albo białą. Orzeźwienie wykończymy świeżą miętą.

Gotowe „ice-tea” to zwykle niepotrzebne dodatki, takie jak np. cukier w dużej ilości. Prościej i taniej będzie przygotować taką herbatę w domu.

Zupa-chłodniki, letnia alternatywa dla rosołu

W pewnym sensie, do napoi chłodzących możemy zaliczyć także zupy-chłodniki. W Polsce najczęściej przygotowuje się chłodniki z zielonego ogórka i koperku albo botwinki. Można też zrobić je ze szpinaku, zielonej sałaty, rzodkiewki, szczawiu, pomidorów, a dla najmłodszych z truskawek. Taka propozycja będzie miłą odmianą dla tradycyjnych, gorących zup.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Elektrolity są to roztwory wodne posiadające ładunek elektryczny, może on być dodatni lub ujemny. Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości, miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Pigwa – właściwości zdrowotne, wartości odżywcze i przepisy

    Pigwa jest owocem, który wykorzystuje się przy problemach trawiennych i przeziębieniu. Stosuje się ją także na poprawę apetytu. Jej dojrzałe owoce nie nadają się do spożywania na surowo, ale doskonale sprawdzają się w przetworach (konfitury, nalewki czy syropy z pigwy). Jakie inne właściwości zdrowotne mają owoce pigwy? 

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Fitoestrogeny – czym są, gdzie występują i jak działają?

    Fitoestrogeny to grupa ponad 300 biologicznie aktywnych związków występujących w roślinach. W organizmie ludzkim pełnią nieprzebrane ilości ról, mogą wpływać na setki procesów o szerokim spektrum oddziaływania. Co to są fitoestrogeny, gdzie występują i jak działają? 

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij