Napoje chłodzące - czym ugasić pragnienie? - portal DOZ.pl
Napoje chłodzące - czym ugasić pragnienie?
Maria Brzegowy

Napoje chłodzące - czym ugasić pragnienie?

Latem ciągle chce nam się pić. Pijemy zatem więcej, by ugasić rosnące pragnienie, ale nie zawsze są to dobre produkty. Choć gazowana cola, smakowa woda czy zimne piwo mogą stwarzać wrażenie orzeźwienia, pamiętajmy, że nasz organizm potrzebuje zupełnie innych płynów.

Ludzki organizm to w większości woda!

Wielokrotnie już o tym mówiliśmy, ale powtórzymy po raz kolejny: woda stanowi główny składnik naszego ciała – od 45 do nawet 75% jego masy. W związku z tym, że ludzki organizm nie potrafi sobie tej wody odpowiednio zmagazynować, musimy stale uzupełniać jej braki. A te są całkiem pokaźne, zwłaszcza latem, gdy znacznie więcej się ruszamy i automatycznie pocimy, również i upał dokłada kolejne straty.

Już nawet niewielkie odwodnienie może niekorzystnie wpłynąć na funkcjonowanie naszych układów fizjologicznych, np. układu krążenia. W przypadku wysokich temperatur otoczenia, łatwo możemy doprowadzić do osłabienia, omdleń, a w najgorszym wypadku – do udaru cieplnego, który stanowi zagrożenie naszego życia. Gazowanym napojem, kawą czy piwem nie uzupełnimy tych strat. Tu potrzebna jest przede wszystkim woda. 

W czasie upałów potrzebujemy więcej płynów. To ważne – odwodnienie może wiązać się nawet z udarem cieplnym.

Woda może być napojem chłodzącym! Sprawdź w jaki sposób

Nie każdy przepada za smakiem czystej wody. Błędem jednak byłoby np. jej słodzenie (chyba, że miodem ze sprawdzonej pasieki), dlatego warto pomyśleć nad urozmaiceniem jej walorów. Z pomocą mogą przyjść dodatki wrzucane do dzbanka, które puszczając sok, barwią napój oraz poprawiają jego smak. Co można dodać do wody?

Sprawdzone zestawy znajdziecie poniżej:
- klasyczne plasterki cytryny i listki świeżej mięty (duuużo mięty!)
- plasterki limonki i odrobina prawdziwego miodu
- plasterki zielonego jabłka i listki szałwii jabłkowej
- przepołowione truskawki i listki świeżej mięty
- garść borówek amerykańskich
- plasterki mango i ananasa
- kawałki arbuza
- plasterki zielonego ogórka i listki natki pietruszki

Wystarczy jeśli wymienione wyżej dodatki wrzucicie do dzbanka z wodą i odstawicie do lodówki na przynajmniej godzinę. Dla pobudzenia apetytu, można przed podaniem wrzucić do napoju kostki lodu z zatopionymi w środku owocami.

Najlepszy efekt orzeźwienia przyniesie napój o temperaturze zbliżonej do 15*C.

Polecane dla Ciebie

Nowe / stare sposoby na orzeźwiające lemoniady

Jeśli „smakowa” woda się nam znudzi, sięgnijmy po lemoniadę. Do pojemnika blendera wystarczy wrzucić pęczek natki pietruszki, zalać ją wodą mineralną i dokładnie zmiksować. Do gotowej dodajemy sok z cytryny i dosładzamy prawdziwym miodem. Lemoniadę przelewamy do dzbanka. Ponieważ pietruszka może opadać na dno, przed każdym nalaniem warto napój przemieszać.

Innym chłodzącym napojem, który przygotujecie w kilka chwil jest arbuzada. Plastry arbuza blendujemy razem z wodą, dodajemy miód i ewentualnie sok z cytryny albo limonki. Jeśli zależy nam na efektowym podaniu, do dzbanka wrzućmy również całe kostki owoców.

Zmiksować można także świeże albo mrożone maliny, jeżyny, poziomki, porzeczki, jagody lub truskawki. Mus rozcieńczamy wodą, schładzamy, zakwaszamy limonką albo cytryną i dekorujemy np. listkami pietruszki.

Chłodzące smoothie – jako napój i słodka przekąska

Na upałach świetnie sprawdzą się też klasyczne, owocowo-warzywne smoothie – w wersji nieco bardziej rozcieńczonej. Ulubione produkty np. pomarańczę, banana i kiwi miksujemy z wodą mineralną oraz kostkami lodu. Podobnie można zrobić z dodatkiem warzyw np. listków szpinaku, natki pietruszki, a nawet surowego kalafiora albo brokułu. Oprócz efektu chłodzącego zyskamy również i sporo witamin oraz składników mineralnych.

Mniej odżywczą, ale wciąż dobrą opcją są też mocno schłodzone, świeżo wyciskane soki. Przykładowo, sok jabłkowy zmieszany z sokiem pomarańczy, z dodatkiem dużej ilości mięty oraz kostek lodu.

Inne pomysły na chłodzące napoje 

Jeśli zadbamy już o właściwe nawodnienie, sięgnijmy po napoje, które sprawią nam jeszcze więcej przyjemności i świetnie sprawdzą się np. podczas popołudniowego spotkania ze znajomymi. Idealnym pomysłem jest m.in. mrożona kawa albo herbata. Tę pierwszą robimy na bazie mocnego espresso, z mocno spienionym mlekiem i gałką ulubionych lodów dodanych tuż przed podaniem. Mrożoną herbatę zrobimy parząc tę klasyczną. Gdy już będzie gotowa, dodajemy dużo cytryny, a po ostudzeniu – miód. Następnie przelewamy ją do odpowiedniego naczynia i mocno schładzamy w zamrażarce, co jakiś czas mieszając. Gdy pojawią się pierwsze grudki lodu – domowe „ice tea” będzie gotowe. Podobnie można zrobić z herbatą zieloną albo białą. Orzeźwienie wykończymy świeżą miętą.

Gotowe „ice-tea” to zwykle niepotrzebne dodatki, takie jak np. cukier w dużej ilości. Prościej i taniej będzie przygotować taką herbatę w domu.

Zupa-chłodniki, letnia alternatywa dla rosołu

W pewnym sensie, do napoi chłodzących możemy zaliczyć także zupy-chłodniki. W Polsce najczęściej przygotowuje się chłodniki z zielonego ogórka i koperku albo botwinki. Można też zrobić je ze szpinaku, zielonej sałaty, rzodkiewki, szczawiu, pomidorów, a dla najmłodszych z truskawek. Taka propozycja będzie miłą odmianą dla tradycyjnych, gorących zup.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Sól i jej wpływ na zdrowie – właściwości, rodzaje i normy spożycia soli

    Sól jest produktem wykorzystywanym w procesach przetwórstwa żywności już od czasów prehistorycznych. Jednak jej nadmierne spożycie w diecie może negatywnie wpływać na nasze zdrowie, m.in. zwiększając ryzyko zachorowania na choroby układu sercowo-naczyniowego. Sól – czy może być pożyteczna? Jakie są normy na jej spożycie? Czym grozi jej nadużywanie?

  • Zdrowe i lekkie grillowanie – czy to możliwe?

    Sezon grillowy kocha chyba każdy. Niezależnie od tego, czy jesteśmy smakoszami wege, czy z uwielbieniem wcinamy mięso, z niecierpliwością oczekujemy pierwszej sprzyjającej biesiadowaniu pod chmurką pogody! Co jednak, gdy dbamy o figurę, a żołądek niekoniecznie przyjmuje cięższą dietę? Czy da się grillować zdrowo?

  • Jajka a cholesterol

    W kontekście zwiększonego ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, jajka to temat stale wypływający w sieci i mediach pisanych. Jednego roku są absolutnie złe i zakazane, kolejnego – za sprawą zwolenników alternatywnych diet – niezwykle potrzebne i odżywcze. Temat jaj to temat aktualny również i w okresie Świąt Wielkanocnych, kiedy to (prawdopodobnie) spożywamy ich najwięcej.

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Ile wody dziennie? Czy organizm można przewodnić?

    Woda – każdego dnia tracimy ją wraz z potem, łzami oraz moczem. Gdy nie równoważymy tych strat, rośnie ryzyko niebezpiecznego dla zdrowia, a nawet życia odwodnienia. Jaką rolę pełni w naszym organizmie woda? Ile powinniśmy jej pić? Czym grozi odwodnienie?

  • Adiponektyna – czym jest? Jak wpływa na otyłość?

    Adiponektyna jest białkiem syntetyzowanym przez tkankę tłuszczową. Wykazuje nie tylko korzystny wpływ na metabolizm glukozy i tłuszczów, ale także działa ochronnie na naczynia krwionośne. Obniżony poziom adiponektyny w surowicy zaobserwowano m.in. w otyłości, cukrzycy typu 2, nadciśnieniu tętniczym czy chorobie wieńcowej – co to oznacza?

  • Olej sezamowy – wartości odżywcze i właściwości. Jak go stosować?

    Olej sezamowy od wieków jest ważnym dodatkiem do diet stosowanych pod różnymi szerokościami geograficznymi. Pomaga w walce z licznymi dolegliwościami, ale jest również wykorzystywany w przemyśle kosmetycznym – między innymi do pielęgnacji włosów. Warto znać cenne właściwości oleju sezamowego, ale i przeciwwskazania do jego użycia.

  • Acesulfam K – czy szkodzi zdrowiu?

    Acesulfam K (acesulfam potasu) należy do grupy słodzików charakteryzujących się bardzo intensywnym, słodkim smakiem. Pomimo że stanowi jeden z popularniejszych produktów zastępujących cukier, nie kojarzy się zbyt dobrze. Czym właściwie jest ta substancja? Czy jest szkodliwa? Czy acesulfam K to dobry i zdrowy zamiennik cukru? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij