Jak przyrządzić świeży szpinak?
Maria Brzegowy

Jak przyrządzić świeży szpinak?

Jego ojczyzną jest dawna Persja (dziś Turkiestan), znano go już 2000 lat temu. W Europie stał się popularny w IX wieku, w Hiszpanii. Ponieważ zalecano go w przypadku niedokrwistości, zaburzeniach czynności serca, kłopotach z nerkami i w problemach trawiennych, nazywany był „królem warzyw”. Jak przyrządzić świeży szpinak, żeby stał się wartościowym elementem naszej diety?

W dwóch garściach szpinaku (50g) znajduje się zaledwie 8 kcal – warzywo jest więc idealne dla osób odchudzających się. Jest łatwostrawny, dzięki czemu mogą go jeść zarówno dzieci, dorośli, jak i osoby starsze. Ponadto, szpinak może odznaczać się działaniem przeciwnowotworowym – badania potwierdzają, że takie właściwości posiadają zwłaszcza zielone i pomarańczowe warzywa, bogate w m.in. beta karoten oraz luteinę – dwa silne przeciwutleniacze.

Nieprawdą jest natomiast, że stanowi świetne źródło żelaza. We wspomnianych 50g znajduje się 1,4 mg tego składnika (zalecane dzienne spożycie u mężczyzn to 10 mg, u kobiet 18 mg do 50 roku życia), a w dodatku jest to tzw. żelazo niehemowe, z którego wchłonie się około 5% (podczas gdy żelaza hemowego z produktów zwierzęcych - na poziomie 10-15%, a w stanach niedoboru nawet do 30%). Czy to oznacza, że jedzenie szpinaku nie ma sensu? Jak najbardziej ma, tylko w odpowiednio przygotowanej formie. Dwie garście liści to np. prawie 100 mg kwasu foliowego niezbędnego w czasie ciąży (na 600 mg rekomendowanych w tym okresie na poziomie RDA). Aby móc go wykorzystać jak najpełniej, szpinak należy zjeść jednak na surowo. 

Ze względu na obecność w szpinaku kwasu szczawiowego, warzywo to ma niestety też wadę – wspomniany kwas wiąże bowiem zawarty w pokarmie wapń i czyni go nieprzyswajalnym dla organizmu.

Właściwości zdrowotne szpinaku doceniły w XIX wieku pielęgniarki od św. Wincentego a Paulo. Na jego bazie przygotowywały one specjalny napój, który następnie podawały chorym. Rzekomo, regularne picie tego napoju powodowało szybszy powrót do zdrowia i lepszej kondycji.

Jak przyrządzić świeży szpinak?

Szpinak na surowo – do koktajlu
Ponieważ gotowanie oraz duszenie powoduje spore straty wartościowych składników obecnych w szpinaku, najlepiej byłoby szpinak spożywać w formie surowej. Świeże liście świetnie pasują do modnych obecnie zielonych koktajli – wystarczy, że wraz z ulubionymi owocami (np. bananem i pomarańczą), do blendera wrzucimy również dwie, trzy garście szpinaku. Z uwagi na wspomniany wcześniej kwas szczawiowy, nie zapomnijmy również o dodatku produktu mlecznego, który uzupełni straty – przykładowo zsiadłego mleka, jogurtu albo maślanki.

Szpinak na surowo – do sałatki
Świeże liście to również dobra baza do sałatki. Do miski wrzućmy szpinak, przepołowione pomidorki koktajlowe, kuleczki mozzarelli oraz porwanego, wędzonego łososia. Sałatkę wystarczy jeszcze skropić dipem na bazie jogurtu (np. z granulowanym czosnkiem, pieprzem ziołowym i odrobiną soli) i posypać ulubionymi ziarnami (w sklepach dostępne są gotowe mieszanki np. ziaren słonecznika, pestek dyni i siemienia lnianego). W innej opcji, łososia zastąpmy ćwiartkami gotowanego na twardo jajka. Do takiej kombinacji świetnie będzie pasować dip jogurtowo-koperkowy. Szpinak można też wykorzystać w sałatce na słodko – w misce ułóżmy warstwami liście i przepołowione truskawki. Jako dodatek białkowy – dorzućmy pokruszony twaróg, ewentualnie prawdziwą fetę, całość skropmy odrobiną octu balsamicznego.

Szpinak krótko duszony – do ryby
W polskich domach szpinak najczęściej podaje się na ciepło, zazwyczaj do ryby. Warto jednak wiedzieć, że jego gotowanie w dużej ilości wody to marnotrawstwo witamin i składników mineralnych. Najlepiej wrzucić liście do rondla z nieprzywierającą powłoką (ewentualnie z odrobiną wody) i krótko dusić je we własnym soku (szpinak wydziela go naprawdę obficie). Wywaru, który wypłynie pod żadnym pozorem nie należy wylewać – najlepiej dodać do niego odrobinę śmietany i zmiksować, w ostateczności można pokusić się o niewielką ilość zasmażki. My najbardziej lubimy dodatek słodkiej śmietanki oraz odrobinę soli i czosnku granulowanego – tak przygotowany szpinak ma delikatny i aksamitny smak. W nieco ostrzejszej wersji, na niewielkiej ilości oleju podsmażamy posiekany czosnek, następnie krótko szpinak, dodajemy śmietanę i doprawiamy solą oraz pieprzem. Dla podniesienia walorów smakowych szpinaku świetnie nada się także gałka muszkatołowa.

W latach trzydziestych XX wieku szpinak zyskał sławę wśród amerykańskich farmerów. Według dostępnego źródła, warzywo to było wówczas reklamowane równie często co wchodząca w tym czasie na rynek coca-cola.

Jak przygotować szpinak dla dziecka?

Szpinak zmiksowany surowy w koktajlu albo w zupie
Większość z nas doskonale pamięta swoją niechęć do szpinaku w dzieciństwie. Prawdopodobnie dlatego, że dawniej nie do końca każdy umiał go właściwie przyrządzić. W przypadku maluchów, sam fakt „zielonego” sprawia, że część z nich odmawia jedzenia nawet dobrze przyprawionego dania. Jak wpleść go do diety najmłodszych? Jeśli wielokrotnie podejmowane próby podania szpinaku w najprostszej postaci nie przyniosą efektów (jesteśmy zwolennikami proponowania dzieciom produktów w naturalnej formie – aby poznały ich smak, zapach i konsystencję), najlepiej będzie przemycić go w zupie-krem albo wspomnianym wyżej koktajlu. Do tego drugiego warto dodać więcej słodkiego banana – szejka nie będzie już trzeba dodatkowo dosładzać. Ewentualnie zróbmy to z pomocą prawdziwego miodu. W przypadku zupy krem, najpierw przygotujmy bazę. Jeśli preferujemy zupy na rosole, warzywa, które będziemy chcieli wraz z nim zmiksować, dodajmy przy końcu gotowania – w zależności od tego czy będzie to brokuł, marchew czy szybko dochodząca cukinia, od kilku do maksymalnie 10 minut. Sam szpinak dodajmy w momencie blendowania – na surowo. Jeśli nasze dziecko lubi krem z brokułów czy zielonego groszku, w zasadzie nie mamy już żadnego problemu – szpinak spokojnie wtopi się w całość.

Piśmiennictwo:
1.    Instytut Żywności i Żywienia, Normy żywienia dla populacji polskiej, 2012, Warszawa,
2.    Kapała A., Dieta w chorobie nowotworowej, 2016, Buchmann,
3.    Wydawnictwo PZWL, „Szpinak”, dostęp internetowy, 11.05.2017, http://www.wydawnictwopzwl.pl/download/214290100.pdf

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • L-karnityna – co to za związek i jak działa? Kiedy sięgnąć po preparaty z karnityną?

    L-karnityna to tzw. substancja witaminopodobna, pełniąca ważne dla funkcjonowania organizmu role. Pobieramy ją z pożywieniem w produktach mięsnych i mlecznych, jednak przede wszystkim jest ona syntetyzowana w organizmie. Czym zatem jest karnityna i jaki jest sens jej suplementacji? 

  • Adaptogeny – Rhodiola rosea – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania różańca górskiego

    Preparaty z rożeńca górskiego są polecane w okresie zwiększonej pracy umysłowej oraz wyższego narażenia na stres. Jego suplementacja jest wskazana także podczas przesilenia wiosennego, które często objawia się nadmierną sennością, zmianami depresyjnymi lub ogólną apatią. Rhodiola rosea jest bogata w związki, takie jak rozawina, rozaryna i solidorozyd, czyli substancje obniżające napięcie i korzystanie wpływające na pracę układu nerwowego. Które preparaty z adaptogenem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka różeńca górskiego i czy rhodiola rosea należy przyjmować na czczo? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Guma arabska (E414) – właściwości i zastosowanie. Jak guma akacjowa wpływa na zdrowie?

    Guma arabska to substancja o niezwykle uniwersalnym zastosowaniu: spotkamy ją zarówno w produktach spożywczych i w farmaceutykach, jak również w klejach i farbach. Czym jest i jakie ma właściwości? Czy jest dla nas zdrowa? A może jej obecność na liście dodatków do żywności powinna nas niepokoić? Poznajmy najciekawsze fakty. 

  • Adaptogeny – Żeń-szeń – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania

    Żeń-szeń, nazywany również ginsengiem lub wszechlekiem, jest jednym z najlepiej opisanych adaptogenów. Według medycyny chińskiej powinno się stosować go jedynie w miesiącach zimowych. Żeń-szeń wpływa na poprawę funkcji kognitywnych (poznawczych), poprawia samopoczucie i pamięć, łagodzi stres oraz działa korzystanie na skórę i potencję seksualną. Na rynku można kupić wiele preparatów z żeń-szeniem, zarówno w formie tabletek, kapsułek czy płynnych ekstraktów. Który preparat z żeń-szeniem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka tego adaptogenu oraz w jakiej porze dnia należy zażywać ten suplement? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Bromelaina – jak działa i jakie ma właściwości? Na co pomoże bromelina?

    Fitoskładniki, czyli substancje aktywne biologicznie pochodzenia naturalnego, niezwykle często wykazują pozytywne oddziaływanie na organizm ludzki. Zwracanie się ludzkości w stronę natury sprawia, że coraz więcej z nich staje się obiektem rzetelnych badań naukowych. Tym samym niejednokrotnie potwierdzone zostają przesłanki ich stosowania w ludowej medycynie. Co więcej, dokładne badania właściwości fitoskładników sprawiają, że stają się użyteczne w różnorodnych gałęziach przemysłu. Idealnym przykładem takiej substancji jest bromelaina. Pozyskiwana z ananasów, a stosowana między innymi w medycynie, kosmetyce, przemyśle spożywczym oraz tekstylnym. Jak działa i dlaczego jest tak wszechstronnie używana? Kiedy warto ją suplementować? Podpowiadamy! 

  • Witamina K – funkcje w organizmie i skutki niedoboru u dzieci i dorosłych. Witamina K dla noworodka

    Witamina K to tak naprawdę grupa witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, które odgrywają istotną rolę w procesie krzepnięcia krwi, metabolizmie kości i regulacji poziomu wapnia we krwi. Wyróżnia się witaminę K1 (filochinon), występującą w zielonych warzywach oraz witaminę K2 (menachinon), która jest syntezowana w układzie pokarmowym. Jakie są przyczyny i objawy niedoboru witaminy K? Dlaczego podaje się ją noworodkom tuż po urodzeniu?

  • Kreatyna – właściwości, działanie, efekty. Jak ją dawkować?

    Kreatyna – jakie pełni funkcje? Czy ma potencjał, aby stać się suplementem kojarzonym nie tylko z odżywkami dla sportowców? Czym różnią się jej formy? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziecie w poniższym artykule.

  • Witamina A – rola w organizmie, źródła, suplementacja

    Witamina A to nazwa grupy związków chemicznych, która odnosi się do rozpuszczalnych w tłuszczach retinoidów (m.in. retinolu) i niektórych karotenoidów (np. beta-karotenu). Witamina A wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, narządu wzroku, układu rozrodczego, a także na stan skóry (ma silne właściwości antyoksydacyjne). Niedobór witaminy A może prowadzić do poważnych komplikacji zdrowotnych, takich jak kłopoty ze wzrokiem. W jakich produktach szukać witaminy A?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij