Nie 5, ale 10 porcji warzyw i owoców dziennie to gwarancja długiego życia
Katarzyna Szulik

Nie 5, ale 10 porcji warzyw i owoców dziennie to gwarancja długiego życia

Zgodnie ze wskazaniami Światowej Organizacji Zdrowia, pięć porcji warzy i owoców (czyli około 400 g) pomaga w utrzymaniu dobrego zdrowia i długiego życia. Badania naukowców z Imperial College London pokazały, że wraz ze zwiększeniem porcji dobroczynny wpływ warzyw i owoców również rośnie.

Nowe wnioski związane ze zdrowym odżywaniem wyciągnięto na podstawie analizy wyników 95 badań, prowadzonych na w sumie 2 mln osób na całym świecie. Podwojenie dawki warzyw i owoców z 400 do 800 gramów daje największy efekt zdrowotny w przypadku chorób sercowo-naczyniowych, czyli znajdujących się na pierwszym miejscu wśród przyczyn zgonu Polaków. 

Kapusta na raka, jabłko na serce

U osób spożywających 10 porcji warzyw i owoców dziennie stwierdzono zmniejszenie ryzyka zapadnięcia na choroby krążenia o 28 proc. W przypadku standardowych 5 porcji ten odsetek wynosi 13 proc. Podwojenie dawki owoców i warzyw w diecie istotnie wpływa także na zmniejszenie ryzyka zapadnięcia na raka. Przy 800 gramach wynosi ono 13 proc., a przy 400 – 4 proc. Dodatkowo, zmniejszenie prawdopodobieństwa zapadnięcia na nowotwory przynosi także jedzenie określonych warzyw i owoców. Brytyjscy badacze umieścili w tej grupie warzywa zielone, żółte i kapustne, które chronią również przed zawałami, podobnie jak cytrusy, gruszki, jabłka czy różne odmiany sałaty czy szpinak. 

Spożywanie dużych ilości warzyw i owoców wpływa także na dłuższe życie. Jeśli będziemy zjadać 800 gramów „zieleniny” dziennie, możemy je przedłużyć o nawet 31 proc.

Jedzmy jak najwięcej warzyw i owoców

Badacze wykazali bezpośrednią zależność między ilością spożywanych warzyw i owoców a zdrowiem, jednak nie zachęcają do radykalnej zmiany nawyków żywieniowych. Wiąże się to przede wszystkim z faktem, że wielu z nas nie jest w stanie wypełnić nawet podstawowego założenia, czyli jedzenia 400 gramów warzyw i owoców dziennie. Warto pamiętać, że warzywa i owoce mogą być przyjmowane w różnych formach, w tym także soków, musów czy sosów. 

Rośliny są najważniejsze w diecie

Zalecenia dotyczące spożywania warzyw i owoców trzeba uwzględnić w piramidzie żywienia, która od początku 2016 roku przeszła spore zmiany. Według nowych zaleceń, dotychczasowa piramida żywienia zmienia się w piramidę żywienia i aktywności fizycznej i to właśnie ona jest bazą nowej piramidy i powinna dominować w naszym codziennym życiu. Natomiast grupą produktów spożywczych, które powinny dominować w naszej codziennej diecie, są właśnie warzywa i owoce – specjaliści zalecają, by stanowiły połowę tego, co jemy każdego dnia. 3/4 z nich powinny stanowić warzywa, a tylko 1/4 owoce, ponieważ zawierają więcej cukru, którego spożycie powinniśmy ograniczać. Jedzenie warzyw i owoców ma kluczowe znaczenie między innymi dla zapobiegania nowotworom, cukrzycy i chorobom układu krążenia. Z tego grona trzeba jednak wykluczyć warzywa strączkowe, których powinniśmy jadać zdecydowanie mniej. Na tym poziomie piramidy znalazła się również woda. Zgodnie z zaleceniami powinniśmy przyjmować 1,5 l płynów każdego dnia, przede wszystkim razem z warzywami i pod postacią wody.

Więcej błonnika, mniej wołowiny

Kolejne piętro stanowią produkty zbożowe, wcześniej będące bazą piramidy. Trzeba pamiętać o ich zróżnicowaniu, a więc wybierać nie tylko białe pieczywo i makaron oraz ryż, ale przede wszystkim kasze i produkty wieloziarniste, bogate między innymi w błonnik. Nad nimi w piramidzie znalazł się nabiał (głownie chudy), a kolejne miejsce zajęło mięso i ryby na równi z warzywami strączkowymi. Zgodnie z zaleceniami mięso ma być dodatkiem do warzyw i powinniśmy zjadać go nie więcej niż 0,5 kg tygodniowo. Preferowane jest mięso białe, natomiast czerwone powinniśmy ograniczać. 

Na szczycie piramidy umieszczono tłuszcze roślinne oraz orzechy, które powinniśmy spożywać w minimalnej ilości. Eksperci zalecają również, by zdecydowanie ograniczyć cukier, a sól w miarę możliwości zastępować ziołami. 

Źródło: PAP, Gazeta Prawna 
 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Rooibos – dlaczego warto pić herbatę z czerwonokrzewu?

    Rooibos wnosi na rynek napojów nie tylko powiew świeżości, ale również posiada liczne prozdrowotne właściwości. Napar z tej niepozornej, napakowanej antyoksydantami afrykańskiej rośliny warta jest uwagi każdego, kto dba o zdrowie i/lub lubi być trendy. Jakie dokładnie właściwości lecznicze ma herbata Rooibos? Jak prawidłowo ją zaparzać i na co zwracać uwagę przy zakupie? 

  • Koenzym Q10 – właściwości, źródła, zastosowanie. Kiedy go suplementować?

    Koenzym Q10 to związek naturalnie występujący w błonach komórkowych ludzi, zwierząt i roślin; przede wszystkim w wewnętrznej błonie mitochondrium. Przedmiotem naszego zainteresowania będzie głównie koenzym mitochondrialny, który jest istotnym nośnikiem elektronów w łańcuchu oddechowym i ważnym antyoksydantem. Poznajmy właściwości koenzymu Q10 i wynikające z nich działanie lecznicze. 

  • Mleko kokosowe – wartości odżywcze, właściwości, zastosować. Jak zrobić je w domu?

    Mleko kokosowe stanowi smaczną alternatywę dla mleka krowiego, mogąc znaleźć swoje miejsce m.in. w diecie osób chorujących na celiakię, cukrzycę czy nietolerancję laktozy. Jakie właściwości i zastosowanie ma mleko kokosowe? Jak w łatwy sposób przygotować je samodzielnie w domu? 

  • Wieprzowina – wartości odżywcze, przechowywanie, przepisy. Czy jest zdrowa?

    Wieprzowina to najczęściej spożywane czerwone mięso na świecie, zwłaszcza we wschodniej Azji. Dzięki wysokiej zawartości białka oraz wielu witamin i składników mineralnych chuda wieprzowina może stanowić świetny element zdrowej diety.  

  • Mięso białe i czerwone – rodzaje, wartości odżywcze. Które lepsze dla zdrowia?

    Produkty pochodzenia zwierzęcego, wliczając w to mięso, zwykle stanowią jeden z podstawowych elementów pożywienia człowieka. Najczęściej spożywanymi w Polsce mięsami są wieprzowina oraz drób, jak również w mniejszym stopniu i wołowina. Po które mięso sięgać? Jak często je jeść, żeby zachować zdrowie i dobre samopoczucie? Kto powinien na nie uważać? 

  • Drób – właściwości i wartości odżywcze. Czy mięso drobiowe jest zdrowe?

    Na przestrzeni ostatnich ostatnich lat zauważa się wyraźny wzrost produkcji mięsa drobiowego (w tym brojlerów indyczych) na świecie. Jest to spowodowane nie tylko dużo mniejszymi kosztami hodowli oraz przetwórstwa, ale i także wyższą świadomością żywieniową konsumentów. Czy mięso drobiowe na pewno jest zdrowe? Które gatunki warto wybierać i jak często powinniśmy je jeść?  

  • Witamina B5 (kwas pantotenowy) – funkcja w organizmie, suplementacja, niedobór, nadmiar

    Kwas pantotenowy to rozpuszczalna w wodzie, występująca zarówno w produktach zwierzęcych, jak i roślinnych witamina B5. Do jej syntezy częściowo dochodzi także we florze jelitowej. Jest niestabilna w wysokiej temperaturze i nieodporna na działanie promieniowania UV. Witamina B5 wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi, bierze udział w wielu przemianach metabolicznych organizmu, a jej suplementacja zalecana jest osobom, które borykają się problemem uporczywego trądziku lub nadmiernie rogowaciejącego naskórka. Jaka jest optymalna dawka dzienna witaminy B5, które jej źródła są najlepsze i jak objawia się niedobór witaminy B5? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Witaminy z grupy B – kiedy nalezy je suplementować? Właściwości i najlepsze źródła

    Witaminy z grupy B są niezwykle cenne dla zachowania homeostazy organizmu. Biorą udział w wielu złożonych procesach, które stanowią „system naczyń połączonych", wzajemnie na siebie oddziałując. Stosowanie odpowiedniej diety może nie zapewnić pełnego zapotrzebowania na niezbędne do życia substancje odżywcze, dlatego witaminy z grupy B powinno się dodatkowo suplementować. Poza kobalaminą (B12), która magazynowana jest w wątrobie, pozostałe witaminy z tej grupy nie kumulują się w organizmie, a ich nadmiar jest usuwany wraz z moczem. Dlaczego lepiej wybrać lek, a nie suplement diety, jakie są najlepsze naturalne źródła witamin z grupy B? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij