Mamo, zadbaj o dobre samopoczucie!
Katarzyna Redmerska

Mamo, zadbaj o dobre samopoczucie!

Problemy dnia codziennego - życie w ciągłym pośpiechu, stresie, powodują, że dopada nas zmęczenie, nie mamy na nic ochoty, źle się czujemy. Oprócz objawów stricte psychicznych (apatia, obniżony nastrój), dochodzą również objawy fizyczne (bóle głowy, mięśni, większa podatność na infekcje). Warto zwolnić tempo życia i zadbać o swoje dobre samopoczucie - wyjdzie to nam tylko na zdrowie.

Każdy z nas chce czuć się dobrze. W różny sposób staramy się sobie to zapewnić - jedni uprawiają sporty, inni stawiają na zbilansowaną dietę. Dobre samopoczucie sprawia, że nie tylko czujemy się twórczo, chce się nam żyć, ale również stajemy się bardziej odporni na stres i z większą łatwością radzimy sobie z przeciwnościami losu.

Niestety wielu z nas dobre samopoczucie poprawia sobie przez tzw. podjadanie - sięgając po „wspomagacze” w postaci słodyczy. Owszem, owe produkty poprawiają nastrój, jednakże tylko chwilowo i więcej przynoszą szkody niż pożytku.

Jak zatem dbać o dobre samopoczucie? Oto kilka sprawdzonych porad.

Aktywność

Nie bez powodu przyjęło się mówić, że sport to zdrowie - wystarczy 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej dziennie, aby poczuć się silniejszym, lepiej sypiać, obniżyć poziom stresu, poprawić krążenie krwi, o zmniejszeniu ryzyka zawału i cukrzycy nie wspominając. Aktywność fizyczna ma bardzo istotny wpływ na formę oraz funkcjonowanie organizmu, w tym także na funkcjonowanie strefy psychicznej - trening ma bowiem duże oddziaływanie na psychofizyczną wydajność organizmu, opartą na dobrym zdrowiu psychicznym. Czynniki psychiczne wpływają na uprawianie danego sportu, wykonywanie ćwiczeń - na całokształt aktywności fizycznej. Poprzez sport można m.in. wyrażać i kontrolować agresję.

Form aktywności fizycznej jest wiele, nie muszą to być wcale forsowne ćwiczenia na siłowni, ale na przykład:

  • spacer,
  • szybki marsz,
  • pływanie,
  • gra w piłkę,
  • taniec.
Dostosuj intensywność ćwiczeń do swoich możliwości. Ćwicz regularnie. Wybierz sport, który będzie dla ciebie przyjemnością, a nie obowiązkiem.

Dieta

Badania dowodzą, że na nasze samopoczucie bardzo duży wpływ ma to co jemy. Nastrój, ciało (wygląd), zdrowie, libido, sen, witalność, a nawet IQ - zależne są od naszego jadłospisu. W diecie na dobre samopoczucie powinny się znaleźć:

  • Węglowodany - ich spożywanie wpływa na podwyższenie poziomu serotoniny (neuroprzekaźnika znajdującego się w mózgu), reguluje on m.in. sen, apetyt oraz poprawia nastrój. Głównie powinno się spożywać węglowodany złożone, do których należą produkty pełnoziarniste (np. ciemne pieczywo, płatki owsiane).

  • Aminokwasy - dostarczają elementów budulcowych dla neuropeptydów i neurotransmiterów (molekuł emocji, które umożliwiają komórkom oraz układom organizmu komunikację). Niedobór jest przyczyną m.in. depresji, utraty motywacji. Aminokwasy znajdziemy w mięsie, mleku, jajach, serze, bananach, orzechach, śliwkach.

  • Kwasy omega 3 - wykorzystywane są do budowy części powłoki mielinowej (tłuszczowej warstwy izolacyjnej, która otacza komórki nerwowe). Poprawiają nastrój, chronią przed depresją. Kwasy (głównie DHA) występują w tłustych rybach (np. łosoś, makrela), oleju lnianym.

  • Żelazo - jego niedobór prowadzi do niedotlenienia tkanek, zmniejszenia wydolności fizycznej. Pierwiastek ten wpływa na redukcję zmęczenia, apatii, przygnębienia. Obecny jest w czerwonym mięsie, wątróbce, jajach, kaszy gryczanej, suszonych owocach, kakao.

  • Magnez - niedobór powoduje wzmożoną reakcję na stres. W trakcie wydzielania się hormonów stresu następuje uwalnianie się magnezu do krwi z innych części organizmu - następstwem jest większe zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Źródłem magnezu są pestki dyni, orzechy, migdały, banany, płatki owsiane, kakao, biała fasola.

  • Witaminy z grupy B -  dobrze oddziałują na nasze nerwy. B1 wycisza, B2 dodaje energii. Znajdziemy je w produktach pełnoziarnistych, rybach, roślinach strączkowych (np. fasola, groch, ciecierzyca).

  • Witamina C - uczestniczy w procesie produkcji połączeń nerwowych. Hamuje spadek energii w komórkach. Wspomaga witalność, elastyczność oraz wydajność. Niedobór witaminy C skutkuje m.in. złym samopoczuciem, drażliwością, bólem stawów. Jest zawarta w papryce, ziemniakach, owocach cytrusowych, dzikiej róży.

  • Witamina D - istnieje silny związek między brakiem odpowiedniego poziomu witaminy D, a takimi objawami jak m.in. obniżony nastrój, złe samopoczucie. Witamina ta znajduje się w produktach mlecznych oraz rybach - niestety jej występowanie jest małe a stężenie niskie. Warto skorzystać z dostępnych w aptece suplementów diety, które zawierają dzienną dawkę witaminy D dla dorosłego człowieka.

  • Zioła - na dobre samopoczucie działa m.in. bazylia, melisa, tymianek, majeranek.

  • Woda - nie tylko oczyszcza ciało, również przywraca energię, łagodzi efekty stresu.

Ogranicz cukier - spożywanie dużej ilości słodyczy zwiększa poziom insuliny we krwi. Skutkuje to wybuchami złości bądź chandrą.

Odpoczynek i sen

Czas wolny powinno się organizować w taki sposób, aby jednocześnie odpoczywać, regenerować siły oraz rozwijać osobowość.

Wypoczywać jest najlepiej czynnie - brać udział w zabawach ruchowych, chodzić na spacery, piesze wycieczki. Relaks na świeżym powietrzu zapewnia dobre samopoczucie, odpręża fizycznie i psychicznie, a także ma wpływ na hartowanie organizmu.

Umiejętnie zagospodarowany czas wolny może przynieść wiele wartościowych przeżyć.

Mówiąc o odpoczynku nie można pominąć tematu snu. Regularny i niczym niezakłócony sen, to podstawa prawidłowego funkcjonowania organizmu. Sen jest czynnością życiową (ważnym etapem naturalnego rytmu dobowego). W łóżku spędzamy jedną trzecią naszego życia.

Sen (jego ilość) jest bardzo indywidualną sprawą. Jednym w zupełności wystarczy 5 godzin snu, aby być wypoczętym. Innym potrzeba 12 godzin. Tak naprawdę ważna jest głębokość snu, a nie jego długość. Sen głęboki wpływa na regenerację organizmu.

Osoby mało aktywne i zestresowane śpią płycej.

Człowiek musi spać, aby organizm mógł odpocząć i zregenerować się. Sen spełnia swoje funkcje, gdy przestrzega się pewnych zaleceń:

  • kolację należy zjeść dwie godziny przed snem
  • posiłek powinien być lekkostrawny (nie obfity)
  • sypialnia powinna być przewietrzona
  • powinno się zasypiać i budzić o regularnych porach

Brak odpowiedniej ilości snu nie tylko wpływa na nasz wygląd (podkrążone oczy, szara cera), to także gorsze samopoczucie (obniżony nastrój, podenerwowanie).

Sen (jego ilość i jakość) pozwala lepiej sobie radzić ze stresem. Będąc wyspanymi czujemy się odprężeni, silniejsi i szczęśliwsi.

Samoakceptacja

Bardzo istotnym czynnikiem, mającym wpływ na samopoczucie jest - samoakceptacja. Określeniem tym nazywa się postawę nacechowaną wiarą, zaufaniem oraz zdrowym szacunkiem dla samego siebie. Postawa taka sprawia, że jednostka może wykonywać i realizować swoje potencjalne możliwości, a także potrafi skorygować swoje zachowanie pod wpływem innych.

Osoba, która akceptuje siebie taką jaką jest, ma pozytywne mniemanie o sobie i dobre samopoczucie.

Samoocena jest jednym z ważniejszych bodźców, które wpływają na nasze zachowanie. W przypadku wysokiej samooceny dużo łatwiej jest funkcjonować i cieszyć się życiem. Niska samoocena wpływa negatywnie na jakość życia, w tym i na samopoczucie.

Trzeba zmienić modele myślowe o sobie samym, dopiero takie działanie może wpłynąć na zmianę nastroju na lepszy. Są dwa sposoby na podwyższenie samooceny, które mają element wspólny - przyjmujesz do wiadomości i akceptujesz fakt, że dzieje się coś nieprzyjemnego i jednocześnie, że możesz coś zrobić, aby tę sytuację zmienić.

Jak budować samoakceptację? Przede wszystkim należy unikać niekorzystnych porównań społecznych i przestać dorastać do wymagań jakie stawiają inni. Powinno się starać (w granicach rozsądku) zaspokajać swoje potrzeby. Stawiać wymagania na miarę swoich możliwości. I najważniejsze - należy pokochać siebie.

Twoje samopoczucie w głównej mierze zależy od ciebie samego!

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Święta w ciąży – co może jeść ciężarna, a czego musi unikać?

    Kobieta w ciąży powinna jeść nie za dwoje, a dla dwojga, musi starać się tak komponować swoją dietę, aby dostarczała ona maluszkowi wszystkich niezbędnych składników. Znalezienie balansu między smakiem i zdrowiem może być szczególnie trudne w święta, gdy stół wręcz ugina się pod ciężarem aromatycznych potraw. 

  • COVID-19 a ciąża: nikłe szanse na zarażenie dziecka koronawirusem podczas porodu

    Rozłąka z dzieckiem tuż po porodzie to traumatyczne przeżyci dla każdej matki, do którego w wielu wypadkach zmusiła pandemia. W trosce o zminimalizowanie ryzyka zakażenia, matki chore na COVID-19 rodzą przez cięcie cesarskie i są izolowane od dziecka tuż po porodzie, bez możliwości kontaktu i naturalnego karmienia do chwili stwierdzenia, że niebezpieczeństwo związane z chorobą minęło. Coraz więcej badań pokazuje jednak, że te środki ostrożności są zbyt drastyczne, ponieważ ryzyko transmisji wirusa z matki na dziecko jest znikome. 

  • Szanse i metody na zajście w ciążę po chemio- i radioterapii

    Podczas tegorocznego zjazdu Europejskiego Towarzystwa Reprodukcji i Embriolgii odbywającego się online zaprezentowano najbardziej kompleksowy, jak dotąd, raport dotyczący skuteczności w zachowywaniu płodności u kobiet chorych na nowotwór. Jak wiadomo, chemio- i radioterapia często wiążą się z utratą płodności, dlatego coraz więcej kobiet decyduje się na pobranie i przechowanie jajeczek i embrionów jeszcze przed rozpoczęciem leczenia z myślą o wykorzystaniu ich po powrocie do zdrowia. 

  • Nadwaga w ciąży może negatywnie wpłynąć na rozwój mózgu dziecka

    Zwiększenie masy ciała w ciąży jest naturalnym zjawiskiem, jednak gdy waga zaczyna przyrastać w nadmiarze, może to oznaczać problemy nie tylko dla matki, ale również dla dziecka. Naukowcy z NYU School of Medicine postanowili przyjrzeć się ewentualnym konsekwencjom zdrowotnym nadmiernej wagi matki dla stanu zdrowia dziecka i odkryli, że może ona zaburzać rozwój jego mózgu i to już w drugim trymestrze ciąży. 

  • Chłopiec czy dziewczynka? To geny mężczyzny wpływają na płeć dziecka

    Oczekujesz dziecka? Zapewne najczęstszym pytaniem, które pada ze strony znajomych oraz rodziny jest to, jakiej płci będzie maluch. Wyniki pewnego eksperymentu sugerują, że tendencja do posiadania większej liczby synów lub córek jest dziedziczna.

  • Fizjoterapia w ciąży – wskazania i przeciwwskazania do zabiegów fizjoterapeutycznych w ciąży

    Fizjoterapia w ciąży pomaga zapobiegać i łagodzić stany związane ze zmianami, które zachodzą w ciele przyszłej mamy przez dziewięć kolejnych miesięcy. Są to np. bóle bioder, bóle kręgosłupa czy rozstęp mięśnia prostego brzucha, a także nietrzymanie moczu oraz bolesne stosunki seksualne. Nie wszystkie metody wykorzystywane w fizjoterapii można jednak stosować u ciężarnych. Jakie zabiegi są wskazane, a jakich należy unikać w ciąży?

  • Melisa, mięta, rumianek, pokrzywa, szałwia w ciąży – jakie zioła są bezpieczne dla ciężarnych, a które są w ciąży zakazane?

    Zioła w ciąży należy stosować rozsądnie, pamiętając o tym, iż w tym okresie należy zachować szczególną ostrość podczas przyjmowania leków, nawet preparatów naturalnych. Leczenie oraz samoleczenie w okresie ciąży jest ograniczone, w każdej sytuacji należy rozważyć stosunek korzyści do ryzyka.  Jakie zioła są bezpieczne dla ciężarnych, a jakie są w ciąży zakazane?

  • Ciąża a szczepionka przeciwko COVID-19

    Czy kobiety w ciąży mogą się zaszczepić przeciwko COVID-19? Co powinna wiedzieć przyszła mama zanim podejmie decyzję o takim szczepieniu? Czy karmienie piersią jest bezwzględnym przeciwwskazaniem do szczepienia?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij