Mamo, zadbaj o dobre samopoczucie! - portal DOZ.pl
Mamo, zadbaj o dobre samopoczucie!
Katarzyna Redmerska

Mamo, zadbaj o dobre samopoczucie!

Problemy dnia codziennego - życie w ciągłym pośpiechu, stresie, powodują, że dopada nas zmęczenie, nie mamy na nic ochoty, źle się czujemy. Oprócz objawów stricte psychicznych (apatia, obniżony nastrój), dochodzą również objawy fizyczne (bóle głowy, mięśni, większa podatność na infekcje). Warto zwolnić tempo życia i zadbać o swoje dobre samopoczucie - wyjdzie to nam tylko na zdrowie.

Każdy z nas chce czuć się dobrze. W różny sposób staramy się sobie to zapewnić - jedni uprawiają sporty, inni stawiają na zbilansowaną dietę. Dobre samopoczucie sprawia, że nie tylko czujemy się twórczo, chce się nam żyć, ale również stajemy się bardziej odporni na stres i z większą łatwością radzimy sobie z przeciwnościami losu.

Niestety wielu z nas dobre samopoczucie poprawia sobie przez tzw. podjadanie - sięgając po „wspomagacze” w postaci słodyczy. Owszem, owe produkty poprawiają nastrój, jednakże tylko chwilowo i więcej przynoszą szkody niż pożytku.

Jak zatem dbać o dobre samopoczucie? Oto kilka sprawdzonych porad.

Aktywność

Nie bez powodu przyjęło się mówić, że sport to zdrowie - wystarczy 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej dziennie, aby poczuć się silniejszym, lepiej sypiać, obniżyć poziom stresu, poprawić krążenie krwi, o zmniejszeniu ryzyka zawału i cukrzycy nie wspominając. Aktywność fizyczna ma bardzo istotny wpływ na formę oraz funkcjonowanie organizmu, w tym także na funkcjonowanie strefy psychicznej - trening ma bowiem duże oddziaływanie na psychofizyczną wydajność organizmu, opartą na dobrym zdrowiu psychicznym. Czynniki psychiczne wpływają na uprawianie danego sportu, wykonywanie ćwiczeń - na całokształt aktywności fizycznej. Poprzez sport można m.in. wyrażać i kontrolować agresję.

Form aktywności fizycznej jest wiele, nie muszą to być wcale forsowne ćwiczenia na siłowni, ale na przykład:

  • spacer,
  • szybki marsz,
  • pływanie,
  • gra w piłkę,
  • taniec.
Dostosuj intensywność ćwiczeń do swoich możliwości. Ćwicz regularnie. Wybierz sport, który będzie dla ciebie przyjemnością, a nie obowiązkiem.

Dieta

Badania dowodzą, że na nasze samopoczucie bardzo duży wpływ ma to co jemy. Nastrój, ciało (wygląd), zdrowie, libido, sen, witalność, a nawet IQ - zależne są od naszego jadłospisu. W diecie na dobre samopoczucie powinny się znaleźć:

  • Węglowodany - ich spożywanie wpływa na podwyższenie poziomu serotoniny (neuroprzekaźnika znajdującego się w mózgu), reguluje on m.in. sen, apetyt oraz poprawia nastrój. Głównie powinno się spożywać węglowodany złożone, do których należą produkty pełnoziarniste (np. ciemne pieczywo, płatki owsiane).

  • Aminokwasy - dostarczają elementów budulcowych dla neuropeptydów i neurotransmiterów (molekuł emocji, które umożliwiają komórkom oraz układom organizmu komunikację). Niedobór jest przyczyną m.in. depresji, utraty motywacji. Aminokwasy znajdziemy w mięsie, mleku, jajach, serze, bananach, orzechach, śliwkach.

  • Kwasy omega 3 - wykorzystywane są do budowy części powłoki mielinowej (tłuszczowej warstwy izolacyjnej, która otacza komórki nerwowe). Poprawiają nastrój, chronią przed depresją. Kwasy (głównie DHA) występują w tłustych rybach (np. łosoś, makrela), oleju lnianym.

  • Żelazo - jego niedobór prowadzi do niedotlenienia tkanek, zmniejszenia wydolności fizycznej. Pierwiastek ten wpływa na redukcję zmęczenia, apatii, przygnębienia. Obecny jest w czerwonym mięsie, wątróbce, jajach, kaszy gryczanej, suszonych owocach, kakao.

  • Magnez - niedobór powoduje wzmożoną reakcję na stres. W trakcie wydzielania się hormonów stresu następuje uwalnianie się magnezu do krwi z innych części organizmu - następstwem jest większe zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Źródłem magnezu są pestki dyni, orzechy, migdały, banany, płatki owsiane, kakao, biała fasola.

  • Witaminy z grupy B -  dobrze oddziałują na nasze nerwy. B1 wycisza, B2 dodaje energii. Znajdziemy je w produktach pełnoziarnistych, rybach, roślinach strączkowych (np. fasola, groch, ciecierzyca).

  • Witamina C - uczestniczy w procesie produkcji połączeń nerwowych. Hamuje spadek energii w komórkach. Wspomaga witalność, elastyczność oraz wydajność. Niedobór witaminy C skutkuje m.in. złym samopoczuciem, drażliwością, bólem stawów. Jest zawarta w papryce, ziemniakach, owocach cytrusowych, dzikiej róży.

  • Witamina D - istnieje silny związek między brakiem odpowiedniego poziomu witaminy D, a takimi objawami jak m.in. obniżony nastrój, złe samopoczucie. Witamina ta znajduje się w produktach mlecznych oraz rybach - niestety jej występowanie jest małe a stężenie niskie. Warto skorzystać z dostępnych w aptece suplementów diety, które zawierają dzienną dawkę witaminy D dla dorosłego człowieka.

  • Zioła - na dobre samopoczucie działa m.in. bazylia, melisa, tymianek, majeranek.

  • Woda - nie tylko oczyszcza ciało, również przywraca energię, łagodzi efekty stresu.

Ogranicz cukier - spożywanie dużej ilości słodyczy zwiększa poziom insuliny we krwi. Skutkuje to wybuchami złości bądź chandrą.

Polecane dla Ciebie

Odpoczynek i sen

Czas wolny powinno się organizować w taki sposób, aby jednocześnie odpoczywać, regenerować siły oraz rozwijać osobowość.

Wypoczywać jest najlepiej czynnie - brać udział w zabawach ruchowych, chodzić na spacery, piesze wycieczki. Relaks na świeżym powietrzu zapewnia dobre samopoczucie, odpręża fizycznie i psychicznie, a także ma wpływ na hartowanie organizmu.

Umiejętnie zagospodarowany czas wolny może przynieść wiele wartościowych przeżyć.

Mówiąc o odpoczynku nie można pominąć tematu snu. Regularny i niczym niezakłócony sen, to podstawa prawidłowego funkcjonowania organizmu. Sen jest czynnością życiową (ważnym etapem naturalnego rytmu dobowego). W łóżku spędzamy jedną trzecią naszego życia.

Sen (jego ilość) jest bardzo indywidualną sprawą. Jednym w zupełności wystarczy 5 godzin snu, aby być wypoczętym. Innym potrzeba 12 godzin. Tak naprawdę ważna jest głębokość snu, a nie jego długość. Sen głęboki wpływa na regenerację organizmu.

Osoby mało aktywne i zestresowane śpią płycej.

Człowiek musi spać, aby organizm mógł odpocząć i zregenerować się. Sen spełnia swoje funkcje, gdy przestrzega się pewnych zaleceń:

  • kolację należy zjeść dwie godziny przed snem
  • posiłek powinien być lekkostrawny (nie obfity)
  • sypialnia powinna być przewietrzona
  • powinno się zasypiać i budzić o regularnych porach

Brak odpowiedniej ilości snu nie tylko wpływa na nasz wygląd (podkrążone oczy, szara cera), to także gorsze samopoczucie (obniżony nastrój, podenerwowanie).

Sen (jego ilość i jakość) pozwala lepiej sobie radzić ze stresem. Będąc wyspanymi czujemy się odprężeni, silniejsi i szczęśliwsi.

Samoakceptacja

Bardzo istotnym czynnikiem, mającym wpływ na samopoczucie jest - samoakceptacja. Określeniem tym nazywa się postawę nacechowaną wiarą, zaufaniem oraz zdrowym szacunkiem dla samego siebie. Postawa taka sprawia, że jednostka może wykonywać i realizować swoje potencjalne możliwości, a także potrafi skorygować swoje zachowanie pod wpływem innych.

Osoba, która akceptuje siebie taką jaką jest, ma pozytywne mniemanie o sobie i dobre samopoczucie.

Samoocena jest jednym z ważniejszych bodźców, które wpływają na nasze zachowanie. W przypadku wysokiej samooceny dużo łatwiej jest funkcjonować i cieszyć się życiem. Niska samoocena wpływa negatywnie na jakość życia, w tym i na samopoczucie.

Trzeba zmienić modele myślowe o sobie samym, dopiero takie działanie może wpłynąć na zmianę nastroju na lepszy. Są dwa sposoby na podwyższenie samooceny, które mają element wspólny - przyjmujesz do wiadomości i akceptujesz fakt, że dzieje się coś nieprzyjemnego i jednocześnie, że możesz coś zrobić, aby tę sytuację zmienić.

Jak budować samoakceptację? Przede wszystkim należy unikać niekorzystnych porównań społecznych i przestać dorastać do wymagań jakie stawiają inni. Powinno się starać (w granicach rozsądku) zaspokajać swoje potrzeby. Stawiać wymagania na miarę swoich możliwości. I najważniejsze - należy pokochać siebie.

Twoje samopoczucie w głównej mierze zależy od ciebie samego!

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Nacinanie krocza – kontrowersje wokół rutynowego nacinania krocza podczas porodu

    Wątpliwości narastające wokół tematu rutynowych nacięć krocza w trakcie porodu towarzyszą środowisku medycznemu już od wielu dekad. Niesłabnąca od lat argumentacja zarówno zwolenników, jak i przeciwników tego zabiegu sprawiła, że również w Polsce toczy się spór o zasadność episiotomii w kontekście wielu sytuacji położniczych. Co zatem sprawia, że pomimo upływu wielu lat doświadczenia i praktyki temat nacięcia krocza jest nadal równie kontrowersyjny, jak niemal dwie dekady temu, a wizja porodu siłami natury budzi coraz większy lęk wśród pacjentek? 

  • Nadciśnienie w ciąży – przyczyny, leczenie, powikłania

    Nadciśnienie tętnicze jest jedną z wielu chorób, które mogą towarzyszyć ciężarnej. Choć zwykle początkowo nie daje ono żadnych objawów, to brak wdrożenia odpowiedniego postępowania i leczenia może doprowadzić do poważnych komplikacji, które stanowią zagrożenie życia zarówno dla matki, jak i jej nienarodzonego dziecka. 

  • Duszności w ciąży – przyczyny. Kiedy trudności z oddychaniem w ciąży powinny zaniepokoić?

    Duszność jest subiektywnym objawem występującym w przypadku wielu schorzeń, przede wszystkim u osób z ostrymi i przewlekłymi chorobami układu oddechowego i krążenia. Jest również dolegliwością, na którą dość często skarżą się kobiety ciężarne, nawet już w I trymestrze ciąży. Subiektywność objawu polega na tym, że nie jesteśmy w stanie ocenić jego nasilenia za pomocą badań obrazowych czy laboratoryjnych, tak jak np. nasilenie niedokrwistości za pomocą wartości hemoglobiny i hematokrytu. Jakie mogą być przyczyny duszności w ciąży?

  • Poronienie – najczęstsze przyczyny. Jakie są objawy poronienia?

    Poronienie jest problemem, który dotyczy coraz większej ilości kobiet. Jest to samoistne zakończenie ciąży przed 22. tygodniem, a więc momentem, w którym płód uzyskuje zdolność do przeżycia poza łonem matki. Do utraty ciąży może dojść na różnych etapach jej rozwoju, również przyczyny poronienia mogą być różne – mogą to być czynniki anatomiczne, hormonalne czy środowiskowe. 

  • Połóg – ile trwa? Jakie zmiany zachodzą w organizmie kobiety po porodzie?

    Połóg to wyjątkowy moment w życiu każdej kobiety, która urodziła dziecko. To szereg procesów fizjologicznych, dzięki którym organizm młodej mamy wraca do stanu sprzed ciąży. Połogowi mogą towarzyszyć dolegliwości bólowe związane z inwolucją narządów oraz tzw. odchody połogowe, które są źródłem bakterii. Rany powstałe po nacięciu krocza lub w wyniku cięcia cesarskiego należy starannie pielęgnować i odkażać. Jak to robić i o czym jeszcze pamiętać podczas połogu? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Ciąża pozamaciczna – objawy i postępowanie po rozpoznaniu ciąży ektopowej

    Ciąża pozamaciczna, inaczej ektopowa, polega na zagnieżdżeniu się zapłodnionej komórki jajowej w każdej innej lokalizacji oprócz błony śluzowej trzony macicy. Szczególnie niebezpieczna jest ciąża brzuszna zlokalizowana w jamie otrzewnej, gdyż niesie 17-krotnie wyższe ryzyko śmierci w porównaniu z pozostałym lokalizacjami. Jak wygląda diagnostyka ciąży pozamacicznej, jakie są jej przyczyny i sposoby leczenia?

  • Stan przedrzucawkowy — przyczyny i leczenie preeklampsji

    Stan przedrzucawkowy może wywołać wiele niebezpiecznych powikłań, na które najbardziej narażone są kobiety powyżej 35. roku życia oraz matki chorujące przewlekle na nadciśnienie tętnicze wykryte jeszcze przed ciążą. Podstawowymi wartościami, które powinny zaniepokoić pacjentkę w ciąży i połogu, ale także lekarzy podczas porodu jest przede wszystkim jej wysokie ciśnienie krwi. Jak wyglądają objawy stanu przedrzucawkowego i jak zapobiegac PE?

  • Czy upławy w ciąży są niebezpieczne? Jak wygląda wydzielina z pochwy i czy jest niebezpieczna dla płodu?

    Większość upławów w trakcie ciąży, niezależnie od trymestru, nie powinno budzić niepokoju. Zagęszczenie śluzu ma na celu ochronić drogi rodne kobiety, ale także zapewnić bezpieczeństwo rozwijającemu się dziecku. Konsultacja z lekarzem ginekologiem jest wskazana tylko w przypadku wystąpienia określonych objawów, którymi z pewnością nie jest gęsta, przezroczysta lub biała wydzielina z pochwy. Które upławy powinny zwrócić uwagę przyszłej mamy i czy są bardzo niebezpieczne, a także jak wygląda leczenie infekcji intymnej w ciąży?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij