Witamina K2. Co na to nauka?
Justyna Wodowska

Witamina K2. Co na to nauka?

Dotychczas utrzymywano, że prawidłowy stan układu kostnego zależy głównie od spożycia wapnia i witaminy D. Dziś wiemy, że istotna jest też obecność witaminy K2. Witamina K2 to tak naprawdę cała grupa związków określanych wspólnym mianem "menachinonów" lub skrótem "MK-n", gdzie n wskazuje liczbę nienasyconych reszt izoprenoidowych przy węglu C3 (od 1 do 13). Na szczególną uwagę zasługuje witamina K2 w postaci MK-7 (menachinon-7). Dlaczego?

Nie tylko procesy krzepnięcia krwi...

Do białek zależnych od witaminy K należą nie tylko czynniki krzepnięcia (to główne skojarzenie, jakie nasuwa się nam odnośnie jej roli), ale również syntezowana w komórkach kościotwórczych, czyli osteoblastach, osteokalcyna. Jej funckja polega na dostarczaniu jonów wapnia oraz wiązaniu go z matrycą hydroksyapatytu (nieorganicznego składnika kości). Największe powinowactwo do jonów wapnia wykazuje jednak karboksylowana forma osteokalcyny posiadająca 3 reszty kwasu gamma karboksyglutaminowego. W postaci nieukarboksylowanej osteoklacyna pozostaje nieaktywna i niezdolna do wbudowywania minerałów w tkankę kostną, w rezultacie czego dochodzi do zmniejszenia masy kostnej i wzrostu podatności na złamania2. W przypadku niedoboru witaminy K proces γ-karboksylacji jest niewydajny, a produkowane białko nie może przyłączyć wapnia. Z każdym rokiem przybywa danych potwierdzających zależność między niedoborem witaminy K oraz związaną z wiekiem utratą masy kostnej3.

Źródła pokarmowe

Najważniejszym źródłem menachinonu są sery, a w kulturze azjatyckiej – nattō (produkt fermentacji soi w której biorą udział bakterie Bacillus subtilis natto). Charakterystyczny zapach i kleista konsystencja nattō skutecznie zniechęca jednak Europejczyków. Menachinony syntetyzowane są również przez bakterie jelitowe. Początkowo twierdzono, że aż 50% zapotrzebowania na witaminę K pokrywane jest produkcją menachinonu przez bakterie jelitowe. Późniejsze badania dowiodły jednak, że absorpcja produkowanych w jelitach menachinonów jest dużo niższa i zmniejsza się wraz ze wzrostem długości łańcucha1. Na szczególną uwagę pod kątem ewentualnej suplementacji zasługuje naturalna witamina K2 w postaci MK-7. Charakteryzuje ją dobra wchłanialność przy doustnej podaży.

1.Karmańska A, Karwowski B. Rola witaminy K w metabolizmie kości. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna 2015; XLVIII (1): 106 – 115.

2.Zoch ML, Clemens TL, Riddle RC. New insights into the biology of osteocalcin. Bone 2015; pii: S8756-3282(15)00235-5.  

3.Knapen MH, Drummen NE, Smit E, Vermeer C, Theuwissen E. Three-year low-dose menaquinone-7 supplementation helps decrease bone loss in healthy postmenopausal women. Osteoporos Int. 2013; 24(9): 2499-2507.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

  • Serwatka – jak powstaje i czy jest zdrowa? Właściwości i zastosowanie serwatki

    Można powiedzieć, że podobnie jak jednostki wiele gałęzi przemysłu stara się zagospodarować coś, co niegdyś było uważane za odpad i tym samym ograniczyć liczbę wytwarzanych zanieczyszczeń, a nierzadko zwiększyć zyski. Świetnym tego przykładem jest serwatka. W przemyśle serowarskim stanowiąca odpad, w innych gałęziach przemysłu surowiec, z którego produkuje się preparaty białkowe, biodegradowalne tworzywa czy nawóz. Jakie inne zastosowania ma naturalna serwatka? Do czego możemy wykorzystać tę, która pozostanie po produkcji domowego sera? Czy jest zdrowa?  

  • Picie „twardej wody” jest korzystne dla zdrowia. Jakie są jej zalety?

    Utrudnia mycie rąk, pranie ubrań i powoduje wiele szkód w instalacjach wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeniach gospodarstwa domowego, ale w kwestii nawadniania organizmu, tzw. twarda woda jest dobrym wyborem, zwłaszcza dla osób cierpiących na niedobory składników mineralnych. Według Światowej Organizacja Zdrowia nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie, wręcz przeciwnie może dostarczyć wielu korzyści.

  • Foliany – właściwości i źródła folacyny i kwasu foliowego

    Foliany, czyli folacyna i kwas foliowy stanowią szeroką grupę związków, będącymi pochodnymi pteryny, które różnią się stopniem utlenienia i charakteryzują się aktywnością biologiczną kwasu foliowego. Kwas foliowy nie ma toksycznego charakteru, niemniej jego zbyt duże dawki mogą utrudniać rozpoznanie niedokrwistości wywołanej niedoborem witaminy B12. Jakie są objawy niedoboru folianów, co stanowi najlepsze źródła tych związków w pożywieniu oraz jaka jest zalecana dawka dzienna folianów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij