Homocysteina to ryzyko nie tylko miażdżycy? Co na to nowe badania?

Homocysteina stała się już niemal tak samo „popularna” jak cholesterol. Okazuje się jednak, że jest ona nie tylko czynnikiem ryzyka miażdżycy i chorób sercowo-naczyniowych. Obecnie dyskutuje się bowiem nad udziałem podwyższonego poziomu homocysteiny w osoczu krwi (hiperhomocysteinemii) w rozwoju niektórych chorób neurodegeneracyjnych (m.in. choroby Alzheimera), a nawet depresji poporodowej (Shen i Ji, 2015; Huang i wsp., 2015).

Homocysteina powstaje w organizmie w trakcie przemiany innego aminokwasu siarkowego dostarczanego wraz pokarmem - metioniny. Tak powstała homocysteina jest transportowana na zewnątrz komórki i można ją oznaczać w osoczu krwi. Homocysteina może być dalej detoksykowana (głównie w wątrobie i nerkach) na drodze transsulfuracji lub remetylacji, jednak jej metabolizm uzależniony jest od obecności kwasu foliowego oraz witamin B12 i B6. Są one kofaktorami w wymienionych reakcjach enzymatycznych (Blom i Smulders, 2011), a ich niedobór może prowadzić do wzrostu stężenia homocysteiny w płynach ustrojowych. W warunkach fizjologicznych powstawanie i katabolizm homocysteiny są zrównoważone. Wysokie stężenie homocysteiny we krwi może być spowodowane m.in. zbyt rzadkim spożywaniem świeżych owoców i warzyw, co prowadzi do niedostatku folianów i zaburzenia procesu remetylacji homocysteiny. Wykazano także, że stężenie homocysteiny rośnie z wiekiem.

Wydaje się, że mimo szerokiego zasobu publikacji koncentrującego się wokół roli tego aminokwasu (PubMed: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=homocysteine), jego rola jest wciąż niedoceniana. Oczywiście pojawiające się doniesienia wymagają dalszych badań, ale już dziś warto podkreślić, że odpowiednim trybem życia możemy modyfikować poziom homocysteiny w osoczu krwi. Do bogatych w foliany źródeł pokarmowych można zaliczyć drożdże piekarskie i zielone warzywa (szpinak, pietruszka, szparagi, brukselka, brokuły, groszek). Podaż witaminy B12 może zapewnić konsumpcja podrobów, ryb i jaj, natomiast witaminę B6 zawierają m.in. rośliny strączkowe i pełne ziarna zbóż (Kozłowska-Wojciechowska, 2005). Należy jednocześnie pamiętać, że nowoczesna obróbka żywności prowadzi do rozkładu znacznej części niezbędnych witamin.

Piśmiennictwo:

Shen L., Ji H.F.: Associations between Homocysteine, Folic Acid, Vitamin B12 and Alzheimer's Disease: Insights from Meta-Analyses. J Alzheimers Dis. 2015, [Epub ahead of print]

Huang J., Zhang L., He M., Qiang X., Xiao X., Huang S., Zhang D., Tang M.: Comprehensive evaluation of postpartum depression and correlations between postpartum depression and serum levels of homocysteine in Chinese women. Zhong Nan Da Xue Xue Bao Yi Xue Ban. 2015, 40 (3): 311-6.

Blom H.J., Smulders Y.: Overview of homocysteine and  folate metabolism. With special references to cardiovascular disease and neural tube defects. J. Inherit. Metab. Dis., 2011, 34 (1): 75-81.

Kozłowska-Wojciechowska M.: Jak zapobiegać hiperhomocysteinemii? Naturalne źródła folianów i witamin z grupy B w polskiej diecie. Czynniki Ryzyka, 2005, supl. 11: 25-26.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus