Odkryjmy szarłat wyniosły, czyli amarantus
Paulina Szczepaniak

Odkryjmy szarłat wyniosły, czyli amarantus

Amarantus (szarłat wyniosły) to jedna z najstarszych uprawianych na ziemi roślin. Obok kukurydzy i fasoli był podstawą diety Inków, Majów oraz Azteków. Jakie wartości odżywcze go charakteryzują?

Amarantus trafił do Europy na początku XVI wieku jako roślina ozdobna. Obecnie jest uprawiany nie tylko w Polsce, ale w prawie wszystkich zakątkach świata — w  Ameryce Północnej i Południowej,  Azji Południowo-Wschodniej oraz w Afryce. 

Szarłat wyniosły pochłania dwukrotnie więcej dwutlenku węgla niż inne rośliny. Jego uprawa przyczynia się do przeciwdziałania skutkom efektu cieplarnianego.

Jasnobrązowe kuleczki szarłatu wyniosłego

Częścią amarantusa wykorzystywaną do spożycia są niewiele większe od maku jasnobrązowe nasiona. Zawiera łatwo przyswajalne białka (powinien stanowić składnik diety wegetariańskiej) oraz komplet aminokwasów egzogennych, takich jak lizyna, tryptofan czy metionina. Jest bogaty w błonnik (ma go więcej niż otręby pszenne), jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, żelazo, wapń, fosfor, potas oraz magnez. To również skarbnica witamin z grupy B, A, C, E. Posiada też antyoksydanty.

W składzie szarłatu wyniosłego nie znajduje się gluten, dzięki czemu może być spożywany przez osoby będące na diecie bezglutenowej.

Wykorzystanie amarantusa

W sklepach można przebierać w produktach pozyskiwanych z szarłatu wyniosłego, takich jak nasiona, mąka czy też prażone ziarna (zwane poppingiem). Dodanie mąki do wypieków nie tylko przedłuży okres ich trwałości, ale także nada lekko orzechowego posmaku. Świetne jest połączenie poppingu z mlekiem, kefirem bądź jogurtem. Nasiona są idealne do gotowania, duszenia oraz zapiekania — w innych częściach świata, np. w Indiach, smaży się je w cukrze i podaje jako laddoos lub gotowane z ryżem. W Himalajach można spróbować chapattis — są to naleśniki przygotowywane ze zmielonych nasion amarantusa.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Peeling - najlepszy motywator dla skóry

    Po zimie nasza skóra nie wygląda najlepiej. Wiatr, mróz, przebywanie w ogrzewanych pomieszczaniach, a także uboga dieta negatywnie wpłynęły na jej wygląd. Aby poprawić kondycję i stan naszej skóry warto zastosować peeling. Zanim zabierzemy się za nawilżanie, regenerację i inne zbawienne dla naszej skóry zabiegi, zrzućmy "starą" zimową skórę i spotkajmy się z pierwszym, wiosennym słońcem niejako z "nową twarzą". Niezbędny w tym celu będzie...dobry peeling. Dobry, czyli jaki? I jak go prawidłowo wykonać?

  • Kasza kaszy nierówna. Którą wybrać?

    Niegdyś kasza była podstawą staropolskiej kuchni i gościła na stołach częściej niż inne węglowodanowe produkty. W XVII wieku kasza była coraz rzadziej uwzględniana w codziennym jadłospisie na rzecz pojawiających się ziemniaków. Jednak od jakiegoś czasu, coraz więcej ludzi wraca do korzeni i sięga po różnego rodzaju kasze. Co takiego zawierają te różnej maści i koloru ziarenka i czy warto je jadać?

  • Od 1 listopada kolejne zmiany na liście leków refundowanych

    Od 1 listopada obowiązywać będzie nowa lista refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych. Projekt XVIII obwieszczenia refundacyjnego zamieszczonego na stronie Ministerstwa Zdrowia obejmuje kilka istotnych zmian.

  • Oleje jadalne i ich wpływ na nasze zdrowie

    Olej jadalny to zmora wszystkich osób, nie tylko tych będących na diecie. Często bywa redukowany w codziennym jadłospisie ze względu na krążącą od lat złą opinię. Czy słusznie? Jakie właściwości oraz składniki odżywcze zawiera? I czy pospolity olej rzepakowy jest gorszy od oliwy z oliwek?

  • Makowiec. Czy również dla cukrzyków?

    Jest to niewątpliwie jeden z nieodłącznych składników wigilijnych potraw. Można z niego ‘’wyczarować’’ kluski z makiem, kutię czy też makowca. Sprawdźmy jakie właściwości posiada mak.

  • Afrodyzjaki w kuchni – zioła i przyprawy

    Ten artykuł jest kolejnym z "miłosnego" cyklu. Zawiera przegląd przypraw szczególnie przyjaznych zakochanym. Szczypta tych składników uczyni przygotowane dla ukochanego danie nie tylko bardziej smacznym, ale również zmysłowym i pobudzającym. Oprócz tego dostarczą one porcję cennych witamin oraz składników mineralnych bez nadmiernego obciążenia układu trawiennego.

  • Wzmacniamy odporność – przegląd produktów

    Okres jesienny to czas gdy nasz organizm jest bardziej podatny na infekcje rozmaitego pochodzenia. Częściej dopadają nas przeziębienie czy grypa. Wtedy przypominamy sobie też o środkach wspierających odporność naszego organizmu. Jakie produkty można wziąć pod uwagę? Warto zaznaczyć, że znajdziemy je nie tylko w aptece, ale także w… domowej spiżarni.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij