Przemęczenie a przetrenowanie – jak je odróżnić?
Sylwia Stwora

Przemęczenie a przetrenowanie – jak je odróżnić?

Zwiększając ilość i czas treningów oraz ich intensywność, prędzej czy później organizm zacznie dawać sygnał, że ma dość takiego trybu pracy. Jednak trzeba zdać sobie, że przemęczenie a przetrenowanie to nie to samo. Między tymi stanami istnieje cienka granica, którą w łatwy sposób można przekroczyć, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. I wcale nie trzeba być zawodowym sportowcem, aby zmagać się z przetrenowaniem.

Podstawowym czynnikiem rozróżniającym przemęczenie od przetrenowania jest czas potrzebny na odpoczynek oraz powrót do wysokiego poziomu sprawności i wyników sportowych. W pierwszym przypadku to kwestia do uporania się w ciągu 2-3 tygodni. Aby wyjść ze stanu chronicznego przemęczenia zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym, potrzeba jednego, a nawet kilku miesięcy oraz zwykle wsparcia ze strony specjalisty.

O przemęczeniu mówimy, gdy dopada nas uczucie senności, zniechęcenia, drażliwość, obniżony nastrój, gorsza pamięć czy spadek entuzjazmu do podejmowania działań. Wystarczy jednak poświęcić więcej czasu na sen, relaks pod postacią kąpieli czy wizyty w SPA, ulubione hobby oraz zadbać o zbilansowaną dietę bogatą w mikroskładniki, aby poradzić sobie z krótkotrwałym spadkiem formy.

Gorzej, gdy powyższe dolegliwości zaczynają stawać się nierozerwalną częścią codzienności, a oprócz objawów natury fizjologicznej (np. zmiany ciśnienia tętniczego, spadek masy ciała, duszności) oraz psychologicznej i behawioralnej (np. chroniczne zmęczenie psychiczne, agresja, apatia, zaburzenia snu, niskie poczucie własnej wartości, depresja) dochodzą inne. Mowa tu o spadku wskaźników wydajnościowych, przewlekłych bólach głowy, stawów i mięśni, złych wynikach badań (m.in. krwi), nudnościach oraz częstych infekcjach. Niepokoić powinna także niemożność podjęcia wysiłku na maksymalnym poziomie czy z dużym obciążeniem, brak progresu w treningach lub wydłużający się czas potrzebny na odpoczynek po wysiłku fizycznym.

Zarówno przemęczenia, jak i przetrenowania można uniknąć, pamiętając o trzech zasadach – dopasowania objętości treningów oraz ich intensywności do możliwości własnego organizmu, dbanie o odpowiedni czas na regenerację oraz prawidłowe odżywianie się.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • EKUZ – aktualne informacje o ubezpieczeniach zdrowotnych

    Każdy mieszkaniec Polski, o ile jest ubezpieczony w NFZ, może korzystać z bezpłatnej, publicznej opieki zdrowotnej na terenie państw Unii Europejskiej i w krajach członkowskich EFTA, jeśli posiada EKUZ, czyli Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Jej wyrobienie pozwala na pokrycie niektórych kosztów opieki zdrowotnej za granicą.

  • Miód rzepakowy

    Ma specyficzny zapach oraz smak i jest najzdrowszy jedzony w gęstej, kremowej formie na kanapce lub w orzeźwiającej lemoniadzie. Miód rzepakowy może pomóc przy wielu dolegliwościach, również w stanach ogólnego zmęczenia i osłabienia.

  • Miód spadziowy

    Miód spadziowy jest bardzo specyficzną odmianą pszczelego przysmaku. Powstaje nie na bazie kwiatowych pyłków, ale spadzi, czyli lepkiej substancji zbierającej się na drzewach oraz krzewach, zarówno iglastych, jak i liściastych.

  • Miód akacjowy

    Na wrzody, zgagę, problemy z układem moczowym czy w okresie nadmiernego wysiłku fizycznego lub psychicznego. Miód akacjowy kryje w sobie nie tylko walory smakowe, ale także efektywnie zwalcza i zapobiega wielu dolegliwościom. Ze względu na słodki smak, idealnie zda egzamin w leczeniu domowymi sposobami dzieci. Natomiast w przypadku niemowląt może zastąpić cukier przy konieczności dosładzania jedzenia.

  • Miód gryczany

    Miód gryczany nie na darmo nazywany jest miodem starców – dzięki dużej zawartości rutyny, idealnie wspiera funkcjonowanie serca oraz naczyń krwionośnych, chroniąc je przed licznymi chorobami, zwłaszcza nadciśnieniem i zmianami o charakterze miażdżycowym. Nektar o intensywnym zapachu pozyskiwany z kwiatów gryki pomoże również przy anemii będącej następstwem niedoboru żelaza.

  • Nietypowe miody z różnych stron świata

    Miody powstają pod prawie każdą szerokością geograficzną, na bazie roślin charakterystycznych dla danego regionu. W Polsce do tej grupy należą m.in. lipa, akacja czy rzepak. Z kolei we Włoszech popularny jest miód z eukaliptusa, w Grecji – z tymianku, na Hawajach przysmak wytwarza się z kwiatów drzewa makadamia, a na dalekim Madagaskarze z liczi.

  • Orzechy włoskie

    Zwykle chrupie się je jako przekąskę pomagającą usprawnić pracę mózgu, jednak orzechy włoskie, kształtem przypominające ten organ, pomagają utrzymać w dobrym zdrowiu i kondycji cały organizm.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij