PMS (zespół napięcia przedmiesiączkowego) – objawy i jak sobie z nim radzić?
Sylwia Stwora

PMS (zespół napięcia przedmiesiączkowego) – objawy i jak sobie z nim radzić?

Co miesiąc powtarza się niemal ten sam scenariusz – dopada Cię huśtawka nastrojów, nie możesz się skoncentrować, przybierasz na wadze nawet do 3 kg, czujesz się opuchnięta, piersi sprawiają Ci ból, nie możesz spać, masz migrenę, nudności, zaparcia lub biegunkę, a twarz i dekolt pokrywają się wypryskami? To tylko część z ponad 100 objawów, które niestety świadczą o zespole napięcia przedmiesiączkowego, czyli innymi słowy – PMS! Na szczęście PMS nie musi burzyć Twojego życia osobistego i zawodowego. Istnieją skuteczne sposoby na złagodzenie przykrej dolegliwości.

Kogo dotyczy PMS i dlaczego zespół napięcia przedmiesiączkowego w ogóle występuje?

Zespół napięcia przedmiesiączkowego utrudnia życie nawet co drugiej kobiety. PMS w różnym stopniu dotyczy zwykle pań między 20 a 30 rokiem życia i może ciągnąć się aż do menopauzy. Zwykle zaczyna się na 4-10 dni przed krwawieniem i mija pierwszego lub drugiego dnia miesiączki. Jednak nie brakuje pań, które z uciążliwymi dla siebie i otoczenia dolegliwościami zmagają się nawet przez 2 tygodnie.

Zawirowania pojawiające się w drugiej fazie cyklu miesiączkowego związane są prawdopodobnie z zachwianiem równowagi hormonalnej, czyli poziomu estrogenu i progesteronu. Wina może leżeć również po stronie prolaktyny i jej wysokiego stężenia. Nie bez znaczenia są zmiany chemiczne, które zachodzą w mózgu, a także dieta i siedzący tryb życia. Zmaganie się z zespołem napięcia przedmiesiączkowego w dużej mierze wiąże się też z genami – jeśli występował on u kobiet w Twojej rodzinie, istnieje duże ryzyko, że również Ty będziesz cierpieć na comiesięczne dolegliwości.

Objawy PMS

Oprócz wymienionych na samym wstępie objawów, PMS często wiąże się z mastodynią, czyli obrzmieniem i nadmierną wrażliwością piersi na dotyk, ogólnym zniechęceniem, niepokojem, zmęczeniem, agresją, apetytem na określone produkty lub wymiotami. Możesz mieć też problemy z widzeniem i niskim libido. Niekiedy dochodzi także do omdleń czy nawet, w  skrajnych przypadkach, do depresji lub zaburzeń osobowości.

Jak sobie radzić z zespołem napięcia przedmiesiączkowego? 

Pierwszym krokiem w walce z zespołem napięcia przedmiesiączkowego jest wizyta u ginekologa, który pomoże określić jego przyczyny, np. poprzez cytologię hormonalną, czyli wymaz z pochwy czy badanie krwi (pomoże określić poziom hormonów oraz prolaktyny) i wybierze odpowiedni sposób leczenia PMS.

W łagodzeniu objawów PMS pomoże odpowiednia dieta. Aby ukoić nerwy i pozbyć się rozdrażnienia, należy wzbogacić jadłospis o produkty bogate w wapń oraz tryptofan. Znajdziesz je w mleku i jego przetworach. Stres zredukują pełnoziarniste produkty zbożowe, ryby, drób oraz banany, które są źródłem witamin z grupy B, wpływających na funkcjonowanie układu nerwowego. W celu uniknięcia napadów wilczego apetytu, zwłaszcza na słodycze, zadbaj o wysoką podaż błonnika. Powinien on pochodzić głównie z warzyw, ale jego cennym źródłem są też kasze, brązowy ryż, owsianka, razowy makaron czy pełnoziarniste pieczywo. Dbaj również o regularne posiłki – jedz co 3-4 godziny.

Gdy cierpisz z powodu nadmiernego zatrzymania wody w organizmie podczas PMS, ogranicz spożycie słonych przekąsek, napojów gazowanych oraz słodyczy. Pij przynajmniej 2 litry płynów dziennie. Zrezygnuj z picia kawy i silnej herbaty. W trakcie zespołu napięcia przedmiesiączkowego ogranicz tłuste i ciężkostrawne potrawy, zawiesiste sosy, alkohol czy palenie papierosów. Aby ukoić nerwy, pij melisę i rumianek. Ważne jest też stosowanie preparatów witaminowo-mineralnych, np. magnezu. Przy silnych bólach, warto sięgnąć po leki rozkurczowe i przeciwbólowe.

W łagodzeniu PMS ważną rolę może odegrać aktywność fizyczna. Najlepszy efekt przyniesie sport dopasowany do Twojego stanu psychicznego i fizycznego. Jeśli potrzebujesz wyładować emocje, możesz iść pobiegać, pojeździć na rowerze czy wybrać się na zajęcia fitness o wysokiej intensywności np. zumba, body pump, aerobox, kick boxing, spinning, itp.

Na wyciszenie przy PMS pomoże joga, pilates, zajęcia z piłkami (Body ball), a nawet zwykły spacer. Dobrym rozwiązaniem może być joga hormonalna, która, jak sama nazwa wskazuje ma pomóc w unormowaniu wydzielania hormonów.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zbliża się przesilenie wiosenne

    Porą roku, która zazwyczaj najbardziej się dłuży jest zima, a najtrudniejsze do przetrwania są jej ostatnie tygodnie. Jesteśmy wtedy zmęczeni mało ruchliwym trybem życia, niedoborem światła słonecznego i zimnem. Jest to tzw. przesilenie wiosenne.

  • 5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

    Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych –wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

  • Jak w okresie izolacji spowodowanej koronawirusem zachować równowagę psychiczną?

    Ostatnie miesiące drastycznie ograniczyły nasze możliwości w zakresie opuszczania domów i utrzymywania standardowych kontaktów towarzyskich. Dla wielu były one więc czasem intensywnego nadrabiania zaległości serialowych, książkowych czy filmowych. Jak się okazuje, taka forma spędzania czasu jest nie tylko przyjemna i skuteczna w przyspieszaniu jego upływu – w tym trudnym czasie pozwala utrzymać równowagę psychiczną. Naukowcy nazywają to zjawisko nietradycyjną socjalizacją.

  • Przyczyny i objawy nerwicy – jakie są rodzaje i jak objawiają się zaburzenia nerwicowe?

    Nerwica to niepsychotyczne zaburzenie psychiczne, którego przyczyn najczęściej upatruje się w czynnikach środowiskowych oraz genetycznych. Objawy nerwicy nie obejmują wyłącznie sfery psychicznej (lęk, natrętne myśli), mogą także pochodzić ze strony układu oddechowego (np. trudności z oddychaniem), układu krążenia (np. przyspieszone tempo pracy serca), układu nerwowego (np. dezorientacja) czy układu pokarmowego (np. nudności i wymioty). W jaki jeszcze sposób mogą objawiać się zaburzenia nerwicowe?

  • Nerwica – leczenie. Jakie są metody walki z zaburzeniami nerwicowymi i jak długo trwa leczenie nerwicy?

    Metodą najczęściej stosowanej w ocenie nerwic jest psychoterapia, mająca na celu zrozumienie zastosowania opcji i modyfikację zachowania. W wymaganym stosowaniu lękowym należy zastosować leczenie farmakologiczne, przeważnie stosować leki przeciwdepresyjne i przeciwlękowe. Jak długo trwa leczenie nerwicy? Czy jesteś lekarzem, gdy zauważysz u siebie objawy towarzyszące nerwicom? 

  • Depresję można zdiagnozować na podstawie tętna

    Dzięki trwającej 24 godziny analizie rytmu serca można przewidzieć depresję z aż 90% skutecznością. Badania na ten temat zostały zaprezentowane podczas 33 Europejskiego Kongresu Neuropsychofarmakologii, a ich autorami są naukowcy z Uniwersytetu Goethego we Frankfurcie. 

  • Podczas lockdownu warto mieć zwierzaka, twierdzą naukowcy

    Pandemia koronawirusa na pewien czas zamknęła nas w domach, co musiało się przełożyć na kondycję psychiczną osób zmuszonych do izolacji, często w całkowitej samotności. Druga fala pandemii nie jest wykluczona, a najnowsze badania pokazują, w jaki sposób przygotować się do niej, mając na uwadze ograniczenie obciążenia psychicznego. Okazuje się, że stres związany z lockdownem świetnie redukują czworonogi. 

  • Jak odprężyć się przed świętami? Sprawdzone sposoby na przedświąteczny relaks

    Końcówka roku to zdecydowanie jeden z najgorętszych okresów na przestrzeni dwunastu kolejnych miesięcy kalendarzowych. Niezaprzeczalnie to właśnie grudzień króluje w tym rankingu, co ma związek z obchodzonymi w tym czasie Świętami Bożego Narodzenia. Skupiamy wtedy całą swoją energię, aby jak najlepiej się do nich przygotować. Pociąga to jednak za sobą spory stres, który, kumulując się, może wpływać negatywnie zarówno na nas samych, jak i na otoczenie, w którym się znajdujemy. W dalszej części artykułu opowiem o kilku sprawdzonych sposobach na zrelaksowanie się i złapanie oddechu w tym i tak już niełatwym dla nas wszystkich czasie. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij