Serotonina (hormon szczęścia) – gdzie powstaje i jak wpływa na nastrój? - portal DOZ.pl
Serotonina – jakie problemy zdrowotne są związane z nieprawidłowym poziomem hormonu szczęścia?
Justyna Piekara

Serotonina – jakie problemy zdrowotne są związane z nieprawidłowym poziomem hormonu szczęścia?

Serotonina jest potocznie nazywana „hormonem szczęścia”, ponieważ jest znana głównie ze swojego wkładu w poprawę naszego nastroju. Jakie mogą być konsekwencje niedoboru serotoniny? W jaki sposób naturalnie podnieść jej poziom? Czym jest zespół serotoninowy? Na wszystkie te pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule.

Serotonina – jakie funkcje pełni w organizmie?

Serotonina (5-hydroksylowa pochodna tryptaminy, 5-HT) to przede wszystkim neuroprzekaźnik uczestniczący w regulacji nastroju, ale także związek chemiczny istotny dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Co ciekawe, około 90% serotoniny jest produkowanych w jelitach, a jedynie około 2% w mózgu.

Dowiedz się również czym są endorfiny.

Serotonina:

  • wpływa na samopoczucie, jej deficyt może powodować zaburzenia równowagi psychicznej i emocjonalnej,
  • reguluje układ pokarmowy, serotonina wpływa na pracę jelit, trawienie oraz apetyt,
  • reguluje sen, jest prekursorem melaniny, której rolą jest regulacja cyklu snu i czuwania,
  • reguluje funkcje seksualne, wzrost poziomu serotoniny obniża libido,
  • stymuluje obszar mózgu odpowiedzialny za nudności, 
  • uczestniczy w mechanizmach leczenia ran, ułatwia zwężenie się naczyń krwionośnych, co zmniejsza przepływ krwi i przyspiesza jej krzepnięcie,
  • wpływa na gęstość kości, niektóre źródła podają, że istnieje silny związek między metabolizmem serotoniny i kości – wysoki poziom hormonu może zwiększać ryzyko osteoporozy.

Serotonina – wysoki poziom

Podwyższony poziom serotoniny powoduje zwykle łagodne objawy. Należą do nich: dreszcze, silne pocenie się, bóle głowy, wysokie ciśnienie krwi, drgania mięśni, biegunka.

Poważniejsze objawy, takie jak wysoka gorączka, utrata przytomności, drgawki lub nieregularne bicie serca, którym może towarzyszyć poczucie niepokoju i dezorientacja, związane są z tzw. zespołem serotoninowym (ang. serotonin syndrome), gdy wysoki poziom substancji chemicznej gromadzi się w organizmie. Stan ten jest powodowany przyjmowaniem pewnych leków, ich łączeniem z niektórymi, ziołowymi suplementami diety lub zażywaniem narkotyków. Poważne przypadki zespołu serotoninowego, jeśli nie są leczone, mogą być śmiertelne.

Wysoki poziom serotoniny może być także związany z zespołem rakowiaka (ang. carcinoid syndrome), który dotyczy wzrostu czynnego hormonalnie guza nowotworowego. Najczęściej rakowiaki powstają w wyrostku robaczkowym, okrężnicy, jelicie cienkim, oskrzelach w płucach. Do typowych objawów zespołu rakowiaka należą zaczerwienienia twarzy i szyi, zawroty głowy, bóle brzucha, nadmierne pocenie się i przyspieszenie pracy serca.

Polecane dla Ciebie

Serotonina – niski poziom

Niski poziom serotoniny jest związany z wieloma zaburzeniami behawioralnymi i emocjonalnymi, a także osłabieniem pamięci, koncentracji i przyswajaniem nowych informacji. Badania wykazały, że niski poziom serotoniny może prowadzić do depresji, lęku, zachowań samobójczych i zaburzeń obsesyjno–kompulsywnych.

Niektórzy ludzie mogą doświadczać fizycznych objawów deficytu i zakłóceń szlaku serotoninowego, takich jak problemy z równowagą lub koordynacją ruchową, nietrzymaniem moczu czy przedwczesnym wytryskiem.

Jak naturalnie podnieść poziom serotonny w organizmie?

Serotonina jest wytwarzana z tryptofanu. Aminokwas ten nie jest produkowany przez ludzki organizm, dlatego musi zostać dostarczony wraz z pokarmem. Dobrymi źródłami tryptofanu są: szpinak, rukola, orzechy, rośliny strączkowe, mleko, jaja, ryby, mięso drobiowe. Oprócz tego, do produkcji serotoniny potrzebna jest witamina B6, witamina D i kwasy tłuszczowe omega-3.

Jednym z objawów, który można odczuwać przy niskim poziom serotoniny jest niepohamowana ochota na słodycze. Cukier i węglowodany wyzwalają uwalnianie hormonu, dając natychmiastowy efekt poprawy nastroju, jednak jest on krótkotrwały.

Lepiej sięgać po zdrowe węglowodany, czyli produkty zbożowe, pełnoziarniste makarony, kasze, owoce i warzywa. Badania sugerują, że oprócz odpowiedniego jadłospisu, codzienna ekspozycja na światło słoneczne i ćwiczenia pomagają naturalnie podnieść poziom hormonu. Stres może wpływać na sposób produkcji i przetwarzania serotoniny, dlatego trzeba starać się go eliminować.

Uważa się, że medytacja podnosi kwas 5-HIAA w mózgu, który jest bezpośrednio związany z serotoniną. Z kolei psychoterapia może pomóc złagodzić objawy szerokiego zakresu problemów psychicznych i  zwiększyć liczbę receptorów serotoninowych w mózgu oraz podnieść produkcję hormonu.

  1. M. Berger, J. A. Gray, B. L. Roth, The Expanded biology of serotonin, „Annual Review of Medicine” 2009, nr 60, s. 355–366, [online] doi: 10.1146/annurev.med.60.042307.110802, [dostęp:] 30.08.2021.
  2. Z. V. Segal, P. Bieling, T. Young, Antidepressant monotherapy versus sequential pharmacotherapy and mindfulness-based cognitive therapy, or placebo, for relapse prophylaxis in recurrent depression, „Archives of General Psychiatry” 2010, nr 67(12), s.1256–1264, [online] doi: 10.1001/archgenpsychiatry.2010.168, [dostęp:] 30.08.2021.
  3. What is serotonin?, „hormone.org” [online], https://www.hormone.org/your–health–and–hormones/glands–and–hormones–a–to–z/hormones/serotonin, [dostęp:] 30.08.2021.
  4. K. Salters–Pedneault, What i serotonin?, „verywellmind.com” [online], https://www.verywellmind.com/what–is–serotonin–425327, [dostęp:] 30.08.2021.
  5. Z. Villines, Serotonin deficiency: Symptoms and treatment, „medicalnewstoday.com” [online], https://www.medicalnewstoday.com/articles/serotonin–deficiency#symptoms, [dostęp:] 30.08.2021.
  6. Serotonin syndrome, „mayoclinic.org” [online], https://www.mayoclinic.org/diseases–conditions/serotonin–syndrome/symptoms–causes/syc–20354758, [dostęp:] 30.08.2021.
  7. Carcinoid syndrome, „mayoclinic.org” [online], https://www.mayoclinic.org/diseases–conditions/carcinoid–syndrome/symptoms–causes/syc–20370666, [dostęp:] 30.08.2021.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij