Panie doktorze, mam pytanie...

W leczeniu NTM bardzo ważne jest szybkie rozpoznanie problemu i zastosowanie odpowiedniego leczenia.

W leczeniu NTM bardzo ważne jest szybkie rozpoznanie problemu i zastosowanie odpowiedniego leczenia. Przedstawienie dolegliwości lekarzowi skraca czas diagnozy i tym samym ogranicza powikłania. Niestety, kobiety obawiają się poruszyć ten problem, ponieważ nie wiedzą, jak o nim opowiedzieć i o co zapytać. Poniżej postaram się odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania.

Czy powinnam stosować jakąś dietę, aby uniknąć NTM?

Na występowanie nietrzymania moczu szczególnie narażone są osoby z nadwagą. Zbyt duży ciężar ciała może powodować obciążenie mięśni brzusznych i mięśni dna miednicy. Staraj się więc kontrolować masę ciała. Dzięki odpowiedniej diecie w połączeniu z umiarkowanym wysiłkiem fizycznym łatwiej będzie pozbyć się zbędnych kilogramów, a przy tym nie dopuścić do przeciążenia mięśni dna miednicy.

Co należy pić, by nie obciążać układu moczowego? 

Także nadmierne spożywanie niektórych płynów może doprowadzić do występowania NTM. Alkohol oraz napoje zawierające kofeinę, takie jak kawa czy herbata, mają działanie moczopędne i mogą przy tym podrażniać pęcherz moczowy. Ogranicz kawę do dwóch filiżanek, a herbatę do maksimum czterech kubków dziennie. Również napoje gazowane negatywnie działają na Twój pęcherz, dlatego zwracaj szczególną uwagę
na to, czy nie spożywasz ich zbyt dużo.

W jaki sposób palenie wpływa na pojawienie się problemu NTM?

Nietrzymanie moczu może się pojawić w sytuacji, gdy kaszlemy lub kichamy. Szczególnie narażone są osoby palące tytoń. Dym papierosowy drażni drogi oddechowe palaczy przez co wywołuje częsty, silny i uporczywy kaszel. Dlatego warto całkowicie rozstać się z nałogiem. Odczujemy wówczas także inne korzyści, jak ogólna poprawa samopoczucia, zdrowia i kondycji fizycznej naszego organizmu.

Jaka forma aktywności fizycznej jest zalecana w przypadku NTM?

Zwiększony wysiłek fizyczny pomaga wprawdzie pozbyć się nadwagi, jednak zbyt duże przeciążenie organizmu może powodować ucisk przepony na jamę brzuszną, podnosząc w niej ciśnienie. Wówczas staje się ono wyższe niż ciśnienie w cewce moczowej, a to w konsekwencji może prowadzić do pojawienia się NTM. Dlatego na tę dolegliwość narażone są kobiety wykonujące ciężką pracę fizyczną, podnoszące duże ciężary.

Warto zatem aktywność fizyczną dostosować do potrzeb naszego organizmu, a do ćwiczeń włączyć te, które wzmacniają mięśnie dna miednicy.
Wiele kobiet ma problem ze zlokalizowaniem tej grupy mięśniowej i często wykonuje ćwiczenia w niewłaściwy sposób. Ich rozpoznanie ułatwi proste ćwiczenie: usiądź na krawędzi stołu, nogi ustaw w lekkim rozkroku, a następnie, zachowując tę samą pozycję, spróbuj napiąć mięśnie w okolicy cewki moczowej i odbytu. Mięśnie, które napinasz, to właśnie mięśnie dna miednicy.

Świetnym sposobem ćwiczeń jest Technika Pelvicore, opracowana przez światowej sławy prof. Kari Bř z Norweskiego Kolegium Nauk Sportu w Oslo. Darmową płytę z ćwiczeniami mięśni dna miednicy można zamówić na stronie www.corewellness.pl oraz pod numerem bezpłatnej infolinii 0 800 60 66 68 (czynna pn.- pt. w godz. 8.30 – 17.30).


Podziel się: