Diety odchudzające z niskim indeksem glikemicznym
Ewa Gąsecka

Diety odchudzające z niskim indeksem glikemicznym

Diety z niskim indeksem glikemicznym są ostatnio często zalecane przez lekarzy i dietetyków. W literaturze i na stronach internetowych można spotkać się jeszcze z innymi pojęciami – ładunek glikemiczny, gęstość glikemiczna. Jak rozumieć te pojęcia? Poniższy tekst powinien rozwiać Twoje wątpliwości.

Indeks glikemiczny (IG) dotyczy tylko produktów zawierających węglowodany. Mogą one mieć wysoki, średni lub niski indeks glikemiczny. Zależy to od tego, w jakim stopniu po spożyciu danego pokarmu wzrasta poziom glukozy we krwi.

Tabele powstały w następujący sposób : podawano badanym osobom dany produkt w ilości zawierającej 50g przyswajalnych węglowodanów. Mierzono przez 2 godziny, co 15 minut poziom cukru we krwi, wyniki uśredniono. Każdy produkt porównano ze wzorcem, czyli podaną doustnie glukozą, również w ilości 50g. Okazało się, że mimo, iż w każdym pokarmie ilość węglowodanów była taka sama, w innym stopniu wzrastał poziom cukru we krwi.

Zależy to w dużym stopniu od stopnia przetworzenia danego produktu. Glukoza, czyli wzorzec ma IG 100. Np. pieczywo pełnoziarniste wolniej się trawi, a więc skrobia później zostaje rozłożona i cukier stopniowo dostaje się do krwi. Ma więc ono średni indeks glikemiczny. Biała bułka przeciwnie, szybko zostaje strawiona i wzrost poziomu cukru jest duży i szybki. Ma ona wysoki indeks glikemiczny. Owoce, które zawierają więcej fruktozy niż glukozy oraz produkty mleczne, zawierające laktozę maja niski IG. Najwyższy IG ma piwo, z powodu zawartej w nim maltozy.

Diety opierające się na IG zalecają wybieranie jak największej ilości produktów z niskim IG (do 50), dopuszczają średni (55 – 65), a wykluczają produkty z wysokim IG (powyżej 70). Najpopularniejsza dieta tego typu to dieta Montignaca, rozpropagowana na całym świecie, można nawet kupić produkty spożywcze przeznaczone do jej stosowania. Są to diety zdrowe, dostarczające wszystkich niezbędnych substancji odżywczych, można a nawet trzeba stosować je długo, na stałe, zalecane są również w cukrzycy.

Stosując tego typu diety można jednak popełnić błąd, który skutkuje brakiem oczekiwanych efektów. Ponieważ nie ma tu ograniczeń ilościowych, można odnieść wrażenie, że produkty o niskim indeksie glikemicznym można jeść bez ograniczeń, w dużych ilościach. Przykładem mogą być grube kasze albo gorzka czekolada. Pęczak ma indeks glikemiczny bardzo niski (25), ale w porcji ma dużą ilość węglowodanów, a co za tym idzie kalorii. Dochodzimy tu do następnego pojęcia, jakim jest ładunek glikemiczny (można spotkać również określenia : obciążenie glikemiczne, gęstość glikemiczna). 

Ładunek glikemiczny jest to wartość, która uwzględnia nie tylko to, jak dany produkt wpływa na poziom glukozy we krwi, ale również ile węglowodanów  zawiera porcja ważąca 100g. Wyjaśnia on pewne sprawy, które mogą wydawać się dziwne analizując tabele IG. Arbuz ma wysoki IG, ale porcja 100g zawiera bardzo mało węglowodanów i ładunek glikemiczny tego owocu jest niski. Podobnie wygląda sprawa marchewki gotowanej – również ma mało węglowodanów w porcji i niski ładunek glikemiczny, mimo wysokiego IG. Natomiast wspominany pęczak – ma wysoki ładunek, mimo niskiego IG.

Decydując się na żywienie uwzględniające indeks glikemiczny powinniśmy szukać tabel z ładunkiem glikemicznym i nim się kierować przy wyborze produktów spożywczych.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Lekka jak piórko. Skuteczne odchudzanie

    Nie wszyscy rozumiemy w taki sam sposób, czym jest skuteczne dieta. Czy nie powtarzamy ciągle tych samych błędów chudnąc i tyjąc na przemian? Może błąd tkwi w naszym myśleniu? Dowiedz się, jak ustrzec się porażki w odchudzaniu.

  • Odchudzasz się? Unikaj pułapek!

    Co utrudnia nam skuteczne odchudzanie? Dlaczego jemy więcej niż potrzebujemy i niż byśmy chcieli? Przeczytaj, dokonaj zmian w otoczeniu i jedz świadomie!

  • Dlaczego warto jeść śniadania?

    Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? Poznaj opinię dietetyka.

  • Podjadanie kontra odchudzanie

    Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

  • Smaczne i zdrowe przekąski zamiast słodyczy

    Typowa sytuacja: dopada Cię głód, a w zasięgu ręki znajduje się tylko automat ze słodyczami. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy do posiłku jeszcze daleko, lub nie mamy możliwości zjeść go o zwykłej porze? Poznaj opinię dietetyka.

  • Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

    Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

  • Czym są probiotyki i prebiotyki?

    Coraz częściej w szczególnych sytuacjach zdrowotnych lekarze zalecają nam dostarczenie organizmowi probiotyków i prebiotyków, czy to w postaci żywności je zawierającej, czy w postaci preparatów które można kupić w aptece. Co oznaczają te nazwy i jakie maja znaczenie dla zdrowia człowieka? Dowiedz się więcej.

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt i dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij