Odchudzamy świąteczne potrawy

Większość tradycyjnych potraw świątecznych charakteryzuje się dość wysoką wartością kaloryczną i zawartością tłuszczu. Jeżeli przygotowujemy święta sami, pamiętajmy, że każde danie można przyrządzić w bardziej dietetycznej formie.

Smażone na tłuszczu w panierce mięso, można zastąpić przygotowanym na patelni teflonowej lub grillowej (bez dodatku tłuszczu) lub pieczonymi w folii albo naczyniu żaroodpornym. Poniżej przykłady zdrowych modyfikacji wigilijnych i świątecznych potraw.

Barszcz czerwony

Sam barszcz ma mało kalorii. Trzeba jednak zwrócić uwagę na uszka. Nie nakładajmy ich zbyt dużo do swojej miski – zachowajmy odpowiednie proporcje:

Barszcz z uszkami: szklanka barszczu czerwonego (250g) + 10 szt. uszek (150g) = 200 kcal

Barszcz z uszkami: 1,5 szklanki barszczu czerwonego (370g) +  5 szt. uszek (75g) = 150 kcal

Przez tę zmianę zaoszczędzamy 50 kcal!

Zupa grzybowa

Trochę kalorii zaoszczędzimy, jeżeli do zupy nie dodamy śmietany:

Porcja zupy grzybowej zabielanej śmietaną  (300g) = 140 kcal

Porcja zupy grzybowej niezabielanej (300g) = 90 kcal

Przez tą zmianę zaoszczędzamy 50 kcal!

Ryby

Wybierzmy odpowiedni rodzaj. Najlepiej zjeść tylko trochę tradycyjnego tłustego karpia, a resztę porcji wymienić na chudsze gatunki ryb: mintaja, morszczuka, solę, dorsza. Bardzo duży wpływ na kaloryczność potrawy ma sposób jej przygotowywania. Rybę najlepiej dobrze doprawić i upiec w piekarniku, ugotować na parze lub usmażyć na patelni bez tłuszczu.

Porcja soli smażonej na głębokim tłuszczu w panierce (150g) = 320 kcal

Porcja soli pieczonej w piekarniku (150g) = 120 kcal

Przez tą zmianę zaoszczędzamy 200 kcal!

Ryba po grecku

Do jej przygotowania użyjmy chudej ryby, usmażmy ją na patelni teflonowej lub ugotujmy na parze, a do podsmażenia cebulki z marchewką użyjmy łyżeczki oleju. Zachowajmy również odpowiednie proporcje składników tej potrawy.

200g dorsza smażonego + 150g warzyw = 260 kcal

120g dorsza przygotowanego bez tłuszczu + 200g warzyw = 180 kcal

Przez tą zmianę zaoszczędzamy 80 kcal!

Śledź

Śledź jest rybą dosyć tłustą. Zamiast przygotowywać go z olejem czy majonezem, dodajmy tylko cebulkę i kwaszonego ogórka. Można lekko skropić łyżeczką oliwy z oliwek.

Filet ze śledzia w majonezie (90g) = 290 kcal

Filet ze śledzia z dodatkiem cebulki, ogórka = 160 kcal

Przez tą zmianę zaoszczędzamy 130 kcal!

Sałatka warzywna

Tradycyjna sałatka z gotowanej włoszczyzny i ziemniaków będzie przygotowana w wersji light, jeżeli zamiast majonezu użyjemy chudego jogurtu naturalnego połączonego z odrobiną musztardy.

Porcja sałatki z majonezem (200g) - 300 kcal

Porcja sałatki z jogurtem (200g)- 130 kcal

Przez tą zmianę zaoszczędzamy 170 kcal!

Mięsa pieczone

Jeżeli chcemy oszczędzić trochę kalorii i tłuszczu zamiast wieprzowiny przyrządźmy pieczeń z piersi indyka. Nadziana suszoną śliwką i morelą, z dodatkiem ziół będzie smakować wyśmienicie!

Plaster pieczonej polędwicy wieprzowej (100g) - 160 kcal

Plater pieczonego filetu z piersi indyka (100g) - 110 kcal

Przez tą zmianę zaoszczędzamy 50 kcal!

Kompot wigilijny 

Przygotowując kompot z suszu postarajmy się go nie słodzić. Każda łyżeczka cukru to 40 kcal. Kompot zjedzmy razem z suszonymi owocami – dzięki temu dostarczymy organizmowi błonnika, który daje uczucie sytości i poprawi perystaltykę jelit.

Ciasta

Ciężko wyobrazić sobie bez nich święta. Tym razem jednak postarajmy się je ograniczyć. Najlepiej wybrać drożdżowe lub sernik, w ostateczności mały kawałek makowca lub keksu. Zrezygnujmy z tortów i ciast zawierających krem. 


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus