Bądź fit w podróży
Justyna Bielecka

Bądź fit w podróży

Jeżeli na co dzień ciężko pracujesz nad utrzymaniem zdrowego stylu życia i stosowaniem regularnych ćwiczeń, szkoda te wysiłki zaprzepaścić podczas podróży. Oto kilka rad, jak podczas wojaży utrzymać zdrowe nawyki oraz zachować zdrowie i smukłą sylwetkę.

Pij przynajmniej 8 szklanek wody dziennie

Jedzenie na lotnisku, czy na pokładzie samolotu, długie przebywanie w bezruchu w pociągu, samochodzie lub samolocie, jet lag (zespół nagłej zmiany strefy czasowej) – wszystko to może sprzyjać powstawaniu opuchlizny, a także zaburzać przemianę materii. Sposobem na te dolegliwości jest utrzymywanie odpowiedniego poziomu nawodnienia organizmu. Również jeżeli planujesz picie alkoholu na spotkaniu biznesowym czy na imprezie w kurorcie, zadbaj o odpowiednie nawodnienie.

Uważaj na bagaż

Nieodłącznym elementem podróży jest bagaż. Przy podnoszeniu ciężkiej walizki, pamiętaj o zdrowiu swojego kręgosłupa. Duże ciężary najlepiej jest podnosić  z ugiętych kolan. Jako bagaż podręczny, bardzo dobrze sprawdzi się plecak. Jeżeli wybierzesz torbę, wybierz taką na kółkach, aby nie dźwigać ciężaru w jednej ręce (powoduje to asymetryczne obciążenie kręgosłupa). Jeżeli musisz przedostać się na lotnisku na odległy terminal, wykorzystaj ten moment dla siebie. Jest to świetna okazja do zbawiennej w podróży dawki ruchu – przejdź ten dystans piechotą zamiast korzystać z ruchomych chodników czy schodów. Odrobina ruchu zwiększy ukrwienie i dotlenienie całego ciała.

Korzystaj z oferty hotelu

Wiele hoteli jest wyposażonych w bardzo dobre siłownie. Staraj się korzystać z okazji i wybierz się na półgodzinny trening. Doskonałym rozwiązaniem będzie także pływanie w hotelowym basenie. Możesz również zabrać ze sobą w podróż jakiś przyrząd do ćwiczeń, np. gumę, skakankę, małą piłkę, lub też swoją ulubioną płytę z ćwiczeniami. Przedmioty te nie zajmują dużo miejsca w walizce, a przy tym stwarzają mnóstwo możliwości do ćwiczeń.

Nie zmieniaj nawyków żywieniowych

Trzymaj się swojego planu żywieniowego. Pamiętaj o spożywaniu odpowiedniej ilości posiłków (przynajmniej trzech). Często w podróży pojawia się okazja do spróbowania różnych ciekawych przekąsek. Na urlopie łatwiej wybaczamy sobie drobne grzeszki żywieniowe. Jeżeli chcesz spróbować czegoś bardziej kalorycznego, zjedz mniejszą porcję danej potrawy. Jeżeli po posiłku masz ochotę na deser, zamów jeden na dwie osoby.

Przygotuj sobie zdrowe przekąski

Jeżeli wybierasz się na wycieczkę, podczas której nie będzie możliwości spożycia odpowiedniej ilości posiłków, zabierz je ze sobą. Przed wyjazdem przygotuj przekąski takie jak owoce, warzywa, suche kabanosy czy bakalie. Unikaj natomiast słonych przekąsek, które zazwyczaj są bardziej kaloryczne, a ponadto zwiększają pragnienie.

Dbaj o odpoczynek

Jeżeli twój grafik nie pozwala na odpowiednią ilość snu, ucinaj sobie drzemki, gdy tylko masz na to okazję. Tak zwane turbo drzemki (power naps) są skutecznym antidotum na zmęczenie w podróży, a także zwiększają wydajność w pracy. Badania wykazują, że już 26-minutowa drzemka może zwiększyć produktywność o 34%. Optymalna drzemka powinna trwać od 20 do 40 minut. Zbyt długa może powodować zapadanie w głębsze fazy snu, co może prowadzić do większego zmęczenia i dezorientacji. Aby temu zapobiec, ustaw budzik na maksymalnie 40 minut.

Rozciągaj się

Szczególnie podczas podróży lub długich konferencji narażeni jesteśmy na brak ruchu. W pozycji siedzącej niektóre mięśnie są ciągle skrócone, co może prowadzić do powstawania przykurczów. Dlatego ważne jest, aby stosować stretching takich mięśni jak zginacze bioder, mięśnie klatki piersiowej, mięśnie z tyłu uda.

Wykorzystuj każdą chwilę na aktywny wypoczynek

Niezależnie od tego, w jakie miejsce się wybierasz, z pewnością w każdym z nich można znaleźć okazję do aktywności fizycznej. W górach może to być spacer lub, dla bardziej zaawansowanych, wspinaczka po skałach. Nad morzem – spacer po piasku, czy też gra w siatkówkę na plaży.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij