Przyprawy w naszej kuchni. Czym zastąpić sól i cukier?

Dbasz o zdrowie? Zadbaj o odpowiednie przyprawy w Twojej kuchni! Niewiele z nas zdaje sobie sprawę z tego, że sól i cukier (nie bez znaczenia nazywane „białymi zabójcami”) można zastąpić zdrowszymi zamiennikami, nie rezygnując przy tym z wyśmienitego smaku potrawy. Jak można więc jeść smacznie i zdrowo bez używania tych dwóch składników?

Zamiast "zwykłej" soli

  • Sól morska nieoczyszczona - stanowi źródło wielu składników mineralnych oraz śladowych ilości pierwiastków, które obniżają jej negatywny wpływ na nasz układ krwionośny. Jej stosowanie (podobnie jak w przypadku zwykłej soli) należy jednak ograniczać
  • Sól wysokopotasowa, niskosodowa - jest polecana szczególnie osobom borykającym się z podwyższonym ciśnieniem krwi tętniczej. Zawarty w niej chlorek potasu utrzymuje także prawidłową gospodarkę wodną organizmu
  • Suszone zioła lub warzywa - nadają potrawie nie tylko atrakcyjny posmak, ale także niejednokrotnie sprawiają, że dodawanie soli staje się zbędne.

Zamiast cukru

  • Miód - ten wytwarzany przez pszczoły produkt, zawiera niezbędne witaminy i minerały
  • Melasa - stanowi dobre źródło witamin z grupy B, a także składników mineralnych tj. potas, wapń i żelazo
  • Syrop słodowy - jest bogaty w witaminy B, A, C oraz K. W zależności od zboża, z którego został wyprodukowany, może zawierać również wapń lub inne składniki mineralne
  • Przecier bądź koncentrat owocowy - jest nie tylko prosty w przygotowaniu, ale także stanowi wspaniałe źródło witamin
  • Korzeń lukrecji - idealny do herbat ziołowych. Posiada także działanie antyalergiczne oraz wzmaga produkcję moczu przez nerki

 
Bibliografia
    „Zdrowa żywność” Briffa John, Warszawa 2000r.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus