Chcesz uniknąć zaparć? Ćwicz!

Dzięki aktywności fizycznej nie tylko wzmacniamy nasz układ krążenia, mięśnie i układ oddechowy. Bez odpowiedzi na wysiłek nie pozostaje także przewód pokarmowy.

Dieta nieobciążająca żołądka dla sportowca

Prawidłowe funkcjonowanie żołądka ma szczególnie istotne znaczenie w przypadku sportowców wyczynowych. Nieprawidłowe funkcjonowanie tego organu skutkuje spowolnionym opróżnianiem treści żołądkowej, co może doprowadzić do jej zarzucania w stronę przełyku oraz nieprzyjemnych odczuć tj. ból w nadbrzuszu. Co więcej, nieprawidłowe funkcjonowanie tego narządu sprawia, że spożyty pokarm zalega w postaci stałej, czyli skonsumowany posiłek jest kompletnie bezużyteczny energetycznie.

Należy wspomnieć, że aktywność nie przekraczająca wartości 75% maksymalnego pułapu tlenowego, nie wpływa w istotny sposób na czynności opróżniania żołądka. Istotny wpływ ma w tym przypadku natomiast wielkość rozdrobnienia pokarmu oraz stopień jego strawienia. Z tego też powodu każdy ze sportowców powinien posiadać indywidualnie dopasowaną dietę, która nie tylko będzie zaspakajać zapotrzebowanie organizmu w energię, ale jednocześnie będzie na tyle łatwa w strawieniu, by nie powodować nieprzyjemnych reakcji ze strony żołądka podczas treningu.

Jak funkcjonują jelita poczas ćwiczeń?

Opinie dotyczące reakcji jelita cienkiego na wysiłek fizyczny są różne. Niektórzy stwierdzają przyspieszenie, inni opóźnienie lub brak zmian w intensywności procesów zachodzących w opisywanym odcinku układu pokarmowego. Przyjmuje się jednak, że im intensywniej pracujesz, tym wolniej pracuje twoje jelito cienkie. Organizm skupia się na sprostaniu wysiłkowi fizycznemu, a strawienie posiłku odkłada na później. To dlatego dietetycy zalecają powstrzymanie się od jedzenia na minimum godzinę przed intensywnym treningiem"

Reakcja jelita grubego na aktywność fizyczną zależy w szczególności od ogólnego stanu organizmu (jego nawodnienia, stanu psychicznego, zaburzeń hormonalnych, itp.). Za przeważające zmiany w jego pracy, po długotrwałym wysiłku, uważa się m.in. przyspieszenie perystaltyki. Dlatego też wielu maratończyków podczas zawodów narzeka na częste biegunki.

Nie forsuj się


Silny, długotrwały wysiłek fizyczny ma niestety negatywny wpływ na funkcjonowanie układu pokarmowego. Główną przyczyną tego stanu rzeczy jest przede wszystkim pobudzenie układu sympatycznego, który odpowiada za nastawienie organizmu na podjęcie walki oraz wzmożonego napięcia mięśni jamy brzusznej. Co więcej, wraz ze wzrostem intensywności wysiłku, wzrasta prawdopodobieństwo wystąpienia mdłości i nudności, co związane jest z zarzucaniem treści żołądka do przełyku.
Jeśli jednak wykonujesz umiarkowane ćwiczenia usprawniasz ruchy jelit, co jest niewątpliwą zaletą treningu, zwłaszcza dla osób często cierpiących z powodu dokuczliwych zaparć.
 
 

Bibliografia:

„Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. Podręcznik dla studentów akademii wychowania fizycznego i akademii medycznych” pod redakcją prof. dr hab. med. Jana Górskiego
 


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus