Naturalnie na odporność

Prawie każdy choć raz w trakcie przesilenia cierpi na przeziębienie. Szczególnie podatne jednak na tę infekcję są niemowlęta i małe dzieci oraz dorośli pracujący w kontakcie z innymi ludźmi.

Ogólna skłonność do zapadania na infekcje dróg oddechowych uzależniona jest od odporności naszego organizmu, którą często sami osłabiamy tzw. niezdrowym stylem życia, na który składają się:

  • palenie tytoniu
  • nieregularne odżywianie
  • nadużywanie alkoholu
  • nieregularny tryb życia
  • stresy i napięcia emocjonalne
  • częste podróże i zmiany klimatu
  • częsta antybiotykoterapia

W trosce o swe zdrowie warto dokonać zmian w trybie życia procentujących dobrym samopoczuciem przez cały rok, czyli wprowadzić:

  • właściwe odżywianie
  • prawidłową pielęgnację ciała
  • hartowanie organizmu
  • szczepienia ochronne   
  • zażywanie naturalnych preparatów uodparniających

Odżywianie

Odżywianie jest ważne już od pierwszych dni naszego życia. Dla noworodka i niemowlęcia najlepszym pokarmem jest mleko matki, ponieważ ma nie tylko optymalny skład odżywczy, ale jest również bogate w przeciwciała odpornościowe, dzięki czemu dzieci karmione piersią rzadziej chorują.

Wraz z kolejnymi miesiącami i latami życia dziecka dietę rozszerzamy i wzbogacamy o produkty takie, jak: warzywa, owoce, mięso i jajka, będące źródłem niezbędnych składników odżywczych, wielu witamin i minerałów. Właściwie zbilansowana dieta zabezpiecza dzieci i dorosłych przed niedoborami pokarmowymi i osłabieniem odporności. Na naszą dietę należy zwrócić szczególną uwagę zimą, kiedy rośnie apetyt na zawiesiste zupy, dania tłuste i smażone, słodycze oraz kaloryczne przekąski kosztem warzyw i owoców, które zimą są zdecydowanie droższe, więc rzadziej kupowane, choć to one są źródłem niezbędnych dla naszej odporności witamin i minerałów.

Pielęgnacja ciała

Obejmuje ubiór oraz zabiegi higieniczne. Dbając o swoje zdrowie dostosowujemy strój do warunków pogodowych. Należy pamiętać, że nasze ubranie powinno być przewiewne, co zapewni właściwą cyrkulację powietrza i odprowadzanie nadmiaru wytwarzanego ciepła przez organizm.

Odporność poprawia codzienna kąpiel pod prysznicem, którą zaczynamy od ciepłej wody, a kiedy skóra się zaczerwieni kończymy biczami z zimnej wody.

W pierwszych dniach polewanie trwające maksymalnie 40 sekund ograniczamy tylko do stóp. Jeśli zabieg ten tolerujemy dobrze, to co kilka dni możemy poszerzać obszar zimnego biczowania o kolejno: podudzia, uda, ręce, przedramiona, ramiona, tułów, kończąc na karku. W ten sposób, stopniowo przyzwyczajamy skórę do strumienia zimnej wody i hartujemy swój organizm.

Hartowanie

Najważniejszymi czynnikami hartującymi nasze ciało są: powietrze, słońce i woda. Podczas hartowania dochodzi do mobilizacji układu odpornościowego, który zaczyna skuteczniej radzić sobie z infekcjami wirusowymi lub bakteryjnymi.

Hartowanie można zaczynać już w okresie niemowlęctwa, ponieważ przegrzewanie dziecka zwiększa jego podatność na infekcje. Niemowlę może spokojnie spędzać po najmniej kilka godzin dziennie na dworze, nawet w porze jesienno-zimowej, jeśli tylko nie ma silnego mrozu, jest ubrane odpowiednio do pory roku i osłonięte budą wózka od wiatru lub słońca. Starszym dzieciom pozwalajmy również na jak najdłuższe zabawy na dworze, niezależnie od pory roku. Korzystnie na odporność wpływają regularne zajęcia na pływalni. Oprócz nabywania umiejętności pływackich, woda doskonale hartuje młodego człowieka. Dorośli również powinni regularnie uprawiać aktywność fizyczną. Może to być: marsz, bieganie, fitness, gra w tenisa, pływanie, taniec, gry zespołowe lub inne w zależności od upodobań i ogólnego stanu zdrowia.

Myśląc o hartowaniu ciała, nie można zapomnieć o warunkach cieplnych we własnym mieszkaniu. Zimą najlepsza temperatura w pokojach powinna oscylować miedzy 18 - 20 stopni Celsjusza. Pokoje powinny być oczywiście codziennie wietrzone, ponieważ gromadzi się w nich kurz, roztocza, dym z papierosów i bakterie. Zimowa aura nie powinna odstraszać od wyjścia na dwór. Nawet przy temperaturze -5 czy nawet -10 stopni Celsjusza warto uprawiać regularne marszobiegi lub długie spacery. Dzięki nim poprawi się kondycja i odporność naszego organizmu.

Szczepienia ochronne

Szczepienia ochronne chronią nas przed poważnymi, a nawet śmiertelnymi chorobami zakaźnymi pobudzając odporność swoistą organizmu. Dzięki szczepieniu w sytuacji kontaktu z drobnoustrojem, przeciwko któremu zostaliśmy uodpornieni, komórki układu immunologicznego bardzo szybko zaczynają produkować przeciwciała przeciwko temu drobnoustrojowi tak, że choroba nie rozwija się lub ma przebieg lekki.

Dlatego dzieci do 18 roku oraz osoby pracujące w narażeniu na niektóre choroby zakaźne szczepione są w ramach szczepień obowiązkowych, natomiast wszyscy, którzy troszczą się o swoje zdrowie mogą szczepić się w ramach szczepień zalecanych przeciwko, np. grypie, pneumokokom, menigokokom, wirusowemu zapaleniu wątroby typu A i B, kleszczowemu zapaleniu mózgu i in.  

Unikanie osób chorych

Jesienią i zimą warto unikać bliskich kontaktów z osobami zakatarzonymi czy kaszlącymi, bo infekcja przeziębieniowa przenosi się drogą kropelkową. Dotyczy to także dużych skupisk ludzkich, gdzie na pewno znajdują się również osoby chore na przeziębienie lub inną ostrą chorobę infekcyjną dróg oddechowych.

Dodatkowa ochrona organizmu

Nie każdy jednak chce lub może stosować się do powyższych zaleceń, dlatego u wielu ludzi pojawia się potrzeba dodatkowego wzmacniania układu odpornościowego czyli tzw. immunostymulacji.

W aptekach dostępne są bez recepty różne preparaty, które mają za zadanie wzmacniać funkcje obronne naszego organizmu czyniąc je bardziej wydajnymi. Warto zwrócić na nie uwagę i w ten sposób poprawić odporność swoją lub swoich bliskich.

Najczęściej stosowane preparaty immunostymulujące to:  

  • Jeżówka czyli Echinacea

Pobudza działanie układu odpornościowego poprzez nasilenie procesu fagocytozy i pobudzanie leukocytów do wydzielania substancji przeciwwirusowych, tzw. interferonów. Daje większą odporność na zakażenie bakteriami i wirusami. Jeżówki nie należy stosować jednocześnie z lekami upośledzającymi czynność wątroby np. steroidami anabolicznymi, amiodaronem, ketokonazolem, metotreksatem. Echinaceę można stosować od 1 roku życia.

  • Aloes

W aptekach dostępnych jest wiele preparatów aloesu. Roślinne biostymulatory znajdujące się w soku lub wyciągach z miąższu aloesowego stymulują układ odpornościowy człowieka poprzez wzrost produkcji przeciwciał oraz liczby limfocytów we krwi. Wskazane są u osób z obniżoną odpornością i podatnych na częste infekcje dróg oddechowych lub inne zakażenia. Można je również stosować wspomagająco w zakażeniach wirusowych i bakteryjnych układu oddechowego.

Znaczna część preparatów na bazie zagęszczonego soku z aloesu ma gorzkawy smak i wykazuje działanie przeczyszczające z uwagi na dużą zawartość aktywnych związków pochodzących ze skórki liści aloesowych. Alternatywą dla nich są preparaty aloesowe, do produkcji których liście są ręcznie obierane ze skórki, a miąższ przetwarzany jest na „zimno”, bez pasteryzacji, co zapewnia im wysoką skuteczność działania, bez jednoczesnego efektu przeczyszczającego i posmaku goryczki w ustach. Aloes można podawać od 1 roku życia.

  • Żeń-szeń, czyli Panax

Korzeń żeń-szenia zawiera związki czynne zwane ginsenozydami, które stymulują układ odpornościowy organizmu człowieka. W aptekach żeń-szeń możemy kupić w postaci preparatów prostych zawierających wyciąg z żeń-szenia lub złożonych wzbogaconych dodatkowo o komplet witamin i minerałów. Przeciwwskazaniem do zażywania żeń-szenia jest nadciśnienie tętnicze. Można podawać go od 6 roku życia.

  • Olej rybny z wątroby rekina

Wpływa korzystnie na układ odpornościowy, pobudzając syntezę przeciwciał oraz leukocytów, co zwiększa odporność organizmu. Dlatego olej rybny z wątroby rekina wskazany jest w stanach obniżonej odporności oraz przy ostrych i przewlekłych chorobach infekcyjnych.

W aptekach dostępne są również preparaty działające silniej immunostymulująco niż jeżówka, aloes czy olej z wątroby rekina, które wydane są tylko na receptę lekarską. O ich stosowaniu decyduje oczywiście lekarz. 


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus