migdały w miseczce
Maria Brzegowy

Migdały – charakterystyka, wartości odżywcze i właściwości. Czy są zdrowe?

Migdały należą do jednych z bardziej lubianych orzechów na świecie. Oprócz zastosowania w kuchni sprawdzają się także w wyrobach kosmetycznych. Co zawierają migdały? Co można z nich przyrządzić? Jakie mają właściwości? Odpowiadamy.

Migdały – charakterystyka

Migdał to jadalne nasiono migdałowca (łac. Prunus dulcis) – rośliny, pochodzącej prawdopodobnie z Bliskiego Wschodu. Pod względem botanicznym owoc migdałowca to nie orzech, ale pestkowiec. Migdały dzielą się na dwa rodzaje: słodkie i gorzkie. Słodkie migdały uprawiane są z uwagi na ich jadalne nasiona, z kolei gorzkie były używane niegdyś w medycynie ludowej w Azji i Europie.

Ich smak wynika z obecności amigdaliny, która może być źródłem trującego dla zwierząt i ludzi cyjanowodoru.

Składniki odżywcze migdałów – co zawierają?

Nasiono migdałowca w 49,42% składa się z tłuszczu, w 21,2% z białka, w 21,67% z węglowodanów, z czego w 3,8% z cukrów prostych. Dostarcza też sporych ilości błonnika pokarmowego (12 g/100 g). W 100 g migdałów znajdziemy 705 mg potasu, 484 mg fosforu, 268 mg magnezu oraz 264 mg wapnia. Orzechy są też bogate w witaminę E, w mniejszych ilościach w witaminy z grupy B: niacynę oraz ryboflawinę. 

Powiązane produkty

Ile kalorii mają migdały? Jaki jest ich IG?

Migdały dostarczają ok. 575 kcal na 100 g surowca, co oznacza, że należą do produktów wysokokalorycznych. Podobnie jak inne orzechy, cechuje je jednak niski indeks glikemiczny równy ok. 15.  

Właściwości migdałów – na co pomogą? Kto powinien/może je jeść?  

Regularne spożywanie nasion migdałowca może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka chorób serca, obniżając poziom cholesterolu całkowitego, jak i frakcji LDL oraz wykazując działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające. Co ciekawe, mimo że migdały są wysokokaloryczne, badania nie potwierdzają związku pomiędzy racjonalnym spożyciem orzechów i przyrostem masy ciała. Wręcz odwrotnie! Wszystko to prawdopodobnie dlatego, że obecność tłuszczu i błonnika zwiększa uczucie sytości. Oczywiście należy pamiętać, że nie należy zjadać orzechów garściami.

Po migdały warto sięgać w walce ze zgagą – działając neutralizująco na kwas żołądkowy, zmniejszają nieprzyjemną dolegliwość. Ważne: zjedzenie kilku nasion może pomóc jedynie na objaw (czyli pieczenie w przełyku), a nie na jego przyczyny, którymi bardzo często mogą być nieodpowiednia dieta czy konieczna do zdiagnozowania choroba.

Migdały na mdłości w ciąży

Migdały są całkowicie bezpieczne dla kobiet w ciąży. Przyszłym mamom, zmagającym się z porannymi nudnościami, zaleca się zjadanie kilku sztuk w celu zmniejszenia odruchu wymiotnego.

Dowiedz się więcej, jak powinna wyglądać dieta podczas ciąży.

Uczulenie na migdały

Alergia na migdały jest rzadsza niż uczulenie na inne orzechy. Nasilenie reakcji alergicznych wywołanych przez migdały waha się od lekkiego zespołu alergii jamy ustnej (swędzenie ust i/lub języka wkrótce po spożyciu owocu) do ciężkich, a nawet potencjalnie śmiertelnych reakcji ogólnoustrojowych (wstrząs anafilaktyczny). Nasilenie reakcji alergicznych zależy od tego, na które białka migdałów stwierdzono uczulenie

Zastosowanie migdałów w kuchni – do czego można je dodawać, co można z nich zrobić?

Słodkawy smak nasion migdałowca skłania do wykorzystania ich przede wszystkim w ciastach i deserach. Ze względu na dużą różnorodność produktów migdałowych (napój migdałowy, mąka migdałowa, masło migdałowe, olej z migdałów) sprawdzą się jako zamienniki często używanych produktów takich jak mleko krowie, mąka pszenna, masło czy oliwa. Migdały w płatkach można dodać do owsianki, uprażyć na patelni i posypać zupę krem. Olej z migdałów nada się do skropienia sałatki lub jako dodatek do dipu, a mąkę migdałową można wykorzystać do placuszków i innych wypieków.

Czy nadmiar migdałów może zaszkodzić? Ile dziennie ich jeść?  

Podobnie jak z wszystkimi produktami, również i w jedzeniu migdałów należy zachować umiar, głównie ze względu na wysoką zawartość witaminy E. Należałoby zjeść sporą ilość migdałów, aby znacząco przekroczyć dzienne zapotrzebowanie, ale jest to możliwe, zwłaszcza przy stosowaniu suplementacji multiwitaminowej.  

Wartym uwagi sposobem przygotowania orzechów do zjedzenia jest ich blanszowanie (moczenie w gorącej wodzie przez kilka minut, przełożenie do zimnej wody i ściągnięcie skóry). Skórka migdałów zawiera związek, który blokuje uwalnianie składników odżywczych zawartych w migdałach. Usunięta zwiększy wartość odżywczą surowca.

Zastosowanie migdałów w kosmetyce

W kosmetyce prym wiedzie olej ze słodkich migdałów. Ceniony za swoje nawilżające właściwości stanowi składnik wielu drogeryjnych kosmetyków: różnego rodzaju maseczek, balsamów czy kremów. W codziennej pielęgnacji warto jednak wykorzystywać go w nieprzetworzonej postaci jako dodatek do domowych masek, olejowania włosów czy masażu. 

Przepisy z migdałami

Domowy napój migdałowy

Składniki: blanszowane migdały (80 g), woda (500 ml).

Migdały wsyp do miski i zmiel blenderem. Następnie dodaj wodę i miksuj pulsacyjnie przez ok. 2 minuty. Otrzymaną masę przelej przez tkaninę tetrową i dokładnie odciśnij. Napój przechowuj w lodówce. 

Placuszki z domowego napoju migdałowego

Składniki: napój migdałowy (50 ml), jajko, banan, mąka pełnoziarnista (80 g), proszek do pieczenia (pół łyżeczki), olej rzepakowy (1 łyżka).

Do miski wlej napój migdałowy, dodaj jajko, rozgniecionego banana i dokładnie wymieszaj. Dosyp mąkę i proszek do pieczenia, połącz z mokrymi składnikami. Na końcu dodaj łyżkę oleju i wymieszaj. Placuszki smaż na dobrze rozgrzanej, nieprzywierającej patelni. 

  1. M. Guasch-Ferré i in., Nut consumption and risk of cardiovascular disease, „Journal of the American College of Cardiology”, nr 70 (20) 2017.
  2. H. Ciemniewska-Zytkiewicz i in., Wartość odżywcza orzechów oraz ich znaczenie w diecie, „Postęp techniki przetwórstwa spożywczego”, nr 1 2014
  3. E. Malinowska, P. Szefer, Badanie zawartości niezbędnych składników mineralnych w orzechach, migdałach i suszonych owocach, „Roczniki PZH”, nr 58 (1) 2007.
  4. D. Richardson, The nutritional and health benefits of almonds: a healthy food choice, „Food Science and Technology Bulletin: Functional Foods”, nr 6 (4) 2009.
  5. E. Rudzki, Alergia pokarmowa: Część III – Orzechy, „Postępy Dermatologii i Alergologii”, nr 23 (2) 2006.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • Jak zacząć biegać? ABC biegania dla początkujących

    Bieganie wyszczupla sylwetkę, wzmacnia mięśnie, pozwala na trening w zasadzie w każdych warunkach i okolicznościach. Można biegać zarówno na siłowni (na bieżni), jak i pod gołym niebem. Na początku bieganie wymaga chwili przygotowania i dostosowania swojego organizmu do nowych warunków, jednak w miarę zdobywania doświadczenia i wiedzy staje się codziennym nawykiem. Jak zacząć biegać? O czym pamiętać i na co zwrócić uwagę, aby nie zrobić sobie krzywdy? Zobacz nasz poradnik ABC biegania dla początkujących. 

  • Prawidłowa rozgrzewka przed bieganiem – wszystko, co powinieneś o niej wiedzieć

    W temacie rozgrzewki przed treningiem każdy słyszał niejedno i każdy wie, że wykonywać ją trzeba. Czy jednak za teorią idzie praktyka? Czy wiesz, dlaczego należy wykonywać rozgrzewkę i co możemy dzięki niej zyskać? Ile powinna trwać i czego należy w niej unikać? Na wszystkie pytania znajdziesz odpowiedź poniżej.

  • Co jeść na redukcji? Dieta dla dziewczyny 75 kg (aktywny tryb życia). Efekty

    Sezon wakacyjny zbliża się wielkimi krokami, a wraz z nim każdy z nas chciałby wyglądać jak najlepiej! Bardzo często przed wakacjami decydujemy się na diety redukcyjne, które pozwolą na pozbycie się zbędnych kilogramów i poprawę sylwetki. Jak wygląda taka dieta i co jeść na redukcji przy aktywnym trybie życia?

  • Żele energetyczne – jak używać? Czy są tylko dla sportowców?

    Podczas długotrwałej, zwiększonej aktywności fizycznej, jak udział w maratonie, intensywny trening czy wyścig kolarski, organizm potrzebuje dużej ilości energii, którą czerpie z glukozy i glikogenu. W celu utrzymania wydolności na tym samym poziomie oraz niedopuszczenia do uczucia zmęczenia dobrym rozwiązaniem jest stosowanie żeli energetycznych, które w prosty sposób dostarczają łatwo przyswajalne węglowodany i pozwalają utrzymać cukier na odpowiednim poziomie.

  • E-book "Dieta na obniżenie cholesterolu. Produkty, suplementacja, jadłospis"

    Podwyższony poziom cholesterolu to stan, który może stanowić zagrożenie, prowadząc do rozwoju miażdżycy. Możesz przejąć kontrolę nad swoim profilem lipidowym. Jednym z kluczowych elementów leczenia tego stanu jest zmiana stylu życia. Codzienna aktywność fizyczna czy zaprzestanie palenia tytoniu to nie wszystko. Najważniejsza jest twoja dieta.  

  • Czy trzeba myć banany przed jedzeniem?

    Nie myjesz bananów przed zjedzeniem? Czas to zmienić! Konieczność mycia warzyw i owoców przed spożyciem dla większości konsumentów jest oczywista. Z drobnym wyjątkiem. Żyjemy w przeświadczeniu, że produktów spożywczych, które przed zjedzeniem obiera się ze skóry, np. bananów, myć nie trzeba. Najwyższa pora zmienić dotychczasowe nawyki.

  • Czy można poprawić nastrój dietą?

    Depresja i stany lękowe to obecnie najczęściej występujące schorzenia psychiczne na świecie, których objawy istotnie wpływają na samopoczucie psychofizyczne, codzienne funkcjonowanie oraz ogólną jakość życia. W ostatnich latach ogromnym zainteresowaniem cieszy się wpływ sposobu odżywiania nie tylko na zdrowie fizyczne, lecz także psychiczne. Obecnie dobrze wiadomo, że niedobory żywieniowe mogą zwiększać ryzyko rozwoju depresji i negatywnie wpływać na samopoczucie.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij