Kapusta - symbol diety prezydenckiej
Mateusz Durbas

Dieta kapuściana (prezydencka) – na czym polega? Czy działa?

Stale rosnąca liczba osób z nadwagą i otyłością sprawia, że diety odchudzające cieszą się nadal dużym zainteresowaniem wśród społeczeństwa. Jednym ze skutecznych sposobów na szybką utratę masy ciała jest dieta kapuściana, zwana również dietą prezydencką. Pomimo że przynosi szybkie efekty, to nie jest zalecana przez wykwalifikowanych dietetyków i lekarzy.

  1. Dieta kapuściana – na czym polega?
  2. Ile można schudnąć na diecie kapuścianej?
  3. Czy dieta kapuściana jest skuteczna?
  4. Dieta kapuściana – przeciwwskazania
  5. Dlaczego o diecie kapuścianej mówi się prezydencka?

Dieta kapuściana – na czym polega?

Dieta kapuściana zaliczana jest do tzw. diet alternatywnych, które opierają się na świadomej i dobrowolnej rezygnacji ze spożywania niektórych produktów żywnościowych oraz wprowadzeniu modyfikacji proporcji makroskładników odżywczych i wartości energetycznej diety. Polega ona na spożywaniu przez 7 dni dużej ilości warzyw w postaci zupy, która składa się przede wszystkim z kapusty białej lub włoskiej, a czasami również z kapusty kiszonej. Zupę kapuścianą, przygotowaną zgodnie z recepturą, zaleca się spożywać kilka razy dziennie, aby uzyskać pożądane efekty odchudzające.

W diecie kapuścianej można spożywać takie warzywa, jak kapusta biała, kapusta włoska, kapusta kiszona, brokuły, cebula, por, rzodkiewka, ogórek, papryka, seler naciowy, pomidor oraz wszystkie ciemnozielone warzywa liściaste. Poza tym dieta kapuściana dopuszcza w określone dni spożycie chudego mięsa (np. wołowiny, piersi z kurczaka lub indyka bez skóry), chudych ryb (m.in. dorsza, mintaja, morszczuka, sandacza), owoców (np. banana), brązowego ryżu, niskotłuszczowego mleka oraz niesłodzonej kawy i herbaty.

Do pokarmów niedozwolonych w diecie kapuścianej zalicza się: produkty zbożowe (m.in. pieczywo, kasze, makarony, płatki, mąkę), ziemniaki, bataty, nasiona roślin strączkowych (m.in. soję, soczewicę, ciecierzycę, groch, bób, fasolę), tłuste gatunki mięsa i ryb, jaja, tłuszcze roślinne i zwierzęce, orzechy, ziarna i pestki oraz cukier, słodycze i słone przekąski.

Ile można schudnąć na diecie kapuścianej?

Dieta kapuściana zyskała szczególną popularność ponad 15 lat temu jako krótkotrwały i skuteczny sposób na odchudzanie. W wyniku stosowania diety kapuścianej można schudnąć od 3 do nawet 7 kg masy ciała. Szacuje się, że średnia dzienna wartość energetyczna diety kapuścianej wynosi nie więcej niż 1000 kcal. Oznacza to, że dieta kapuściana dostarcza mniej kalorii, niż wynosi podstawowa przemiana materii (PPM), która określa najniższe zużycie energii na procesy niezbędne do podtrzymania podstawowych funkcji życiowych organizmu człowieka w optymalnych warunkach bytowych.

Skuteczność diety kapuścianej w zakresie odchudzania wynika zatem z niskiej kaloryczności i bardzo dużego deficytu energetycznego, co jest ściśle związane z eliminacją wielu pokarmów w diecie oraz spożywaniem głównie mało kalorycznych produktów, takich jak warzywa (zwłaszcza kapustne) i sporadycznie chude mięso, chude ryby, niskotłuszczowe mleko, a także świeże owoce.

Sprawdź zdrowe przekąski bez cukru na DOZ.pl

Powiązane produkty

Czy dieta kapuściana jest skuteczna?

Dieta kapuściana daje szybkie i obiecujące efekty w postaci utraty zbędnych kilogramów już po krótkim okresie jej stosowania. Przestrzeganie jadłospisu diety kapuścianej, bazującego w głównej mierze na częstym spożywaniu odpowiednio przygotowanej zupy kapuścianej, przyczynia się do skutecznej redukcji masy ciała w zasadzie u wszystkich osób. Kapusta jest mało kalorycznym warzywem, które jest bogate w kwas foliowy, wapń, potas, witaminę C i K oraz karotenoidy, polifenole i glukozynolany.

O ile warzywa kapustne są pożądanym składnikiem zdrowej i zróżnicowanej diety, o tyle samo ich regularne spożywanie nie zaspokoi zapotrzebowania na wszystkie składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka (m.in. białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy i składniki mineralne).

Stosowanie diety kapuścianej jako skutecznej kuracji odchudzającej nie ma poparcia w dowodach naukowych i dlatego nie jest ona zalecana przez wykwalifikowanych dietetyków oraz lekarzy. Po zaprzestaniu stosowania diety kapuścianej zwykle dochodzi do efektu jo-jo, czyli powrotu do wyjściowej masy ciała sprzed rozpoczęcia odchudzania, co jest związane z powrotem do starych nawyków żywieniowych.

Dieta kapuściana – przeciwwskazania

Dieta kapuściana nie powinna być stosowana przez kobiety ciężarne oraz kobiety karmiące piersią z uwagi na zbyt niską kaloryczność oraz niedostateczną podaż składników odżywczych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poza tym dieta kapuściana jest przeciwwskazana u dzieci i młodzieży ze względu na ich dosyć wysokie zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze, co wynika z intensywnego rozwoju psychofizycznego młodego organizmu. Dieta kapuściana nie jest również zalecana u osób starszych, osób z niedowagą, osób z poważnymi zaburzeniami odżywiania oraz u pacjentów ze schorzeniami przewodu pokarmowego i chorobami tarczycy. Jadłospis diety kapuścianej jest także przeciwwskazany u pacjentów niedożywionych, którzy zmagają się z postępującą i wyniszczającą chorobą przewlekłą (np. nowotworową).

Dlaczego o diecie kapuścianej mówi się prezydencka?

Dieta kapuściana nazywana jest inaczej dietą prezydencką ze względu na to, że były prezydent Rzeczypospolitej Polskiej (w latach 1995–2005) Aleksander Kwaśniewski stosował tę dietę w celu redukcji masy ciała. Według doniesień medialnych Aleksander Kwaśniewski schudł na diecie kapuścianej aż 20 kg w ciągu zaledwie kilku miesięcy. Warto jednak dodać, że oprócz stosowania samej diety kapuścianej prezydent znacznie zwiększył poziom aktywności fizycznej, co niewątpliwie pomogło w zauważalnej redukcji masy ciała.

  1. Szwejda-Grzybowska J., Antykancerogenne składniki warzyw kapustnych i ich znaczenie w profilaktyce chorób nowotworowych, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna 2011, 44(4):1039-1046.
  2. Reguła J., Charakterystyka i ocena wybranych diet alternatywnych, Forum Zaburzeń Metabolicznych 2013, 4(3):115-121.
  3. Cichoń J., Majda A., Otyłość – droga do poddania się zabiegowi bariatrycznemu, Hygeia Public Health 2016, 51(4):375-380.
  4. Kołlajtis-Dolowy A., Jeruszka-Bielak M., Wawrzyniak A., Diety alternatywne, ich stosowanie w wybranych grupach osób oraz źródła informacji, Kosmos – Problemy Nauk Biologicznych 2019, 2(323):185-200.
  5. Szczepanowska E., Sarzała T., Zamaro K., Udział diety i aktywności fizycznej w życiu kobiet pracujących umysłowo, Rocznik Lubuski 2014, 40(2):319-330.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Filtry w okularach przeciwsłonecznych. Jak działają i dlaczego powinny być dobrej jakości?

    Są nieodłącznym atrybutem każdego słonecznego dnia. Najczęściej sięgamy po nie latem, jednak w ciągu całego roku powinniśmy mieć je przy sobie, aby chronić nasze oczy przed działaniem promieni słonecznych. Mowa oczywiście o okularach przeciwsłonecznych, które – oprócz pełnienia funkcji dodatku do stylizacji – stanowią barierę chroniącą jeden z naszych zmysłów: wzrok. Podobnie jak przy zakupie ubrań, butów, żywności czy kosmetyków zwracamy uwagę na ich jakość, tak i w przypadku wyboru okularów słonecznych powinniśmy dobrać takie, które będą odpowiednie do naszych potrzeb nie tylko pod względem wizualnym, ale przede wszystkim jakościowym.

  • Co kupić mamie na Dzień Matki?

    Wielkimi krokami zbliża się Dzień Matki. To szczególne święto jest doskonałą okazją, aby podziękować mamom za ich bezwarunkową miłość i akceptację, trud wychowania, okazywane serce. Tego dnia każda mama powinna czuć się doceniona. Produkty pomagające zachować zdrowie i dbać o urodę to świetne inspiracje na wyjątkowy prezent dla najukochańszej mamy.

  • Co pić na stres i zmęczenie?

    Stres jest reakcją organizmu na zaburzenie stanu równowagi. Przewlekły stres przyczynia się do ogólnego obniżenia jakości życia i szerokiej gamy zaburzeń, w tym nadciśnienia tętniczego, cukrzycy, chorób układu krążenia, chorób zapalnych jelit oraz trudności natury psychologicznej czy psychiatrycznej. Dobrze wiadomo, że prawidłowy stan nawodnienia organizmu korzystnie wpływa na samopoczucie psychofizyczne. Oprócz samej wody można wyszczególnić kilka gorących napojów, których regularne picie może wspomagać organizm w radzeniu sobie ze stresem, niepokojem i nadmiernym zmęczeniem.

  • Jakie suplementy mogą pomóc na stres i zmęczenie?

    Dbałość o zdrowie psychiczne sprowadza się do odpowiedniego stylu życia, który uwzględnia systematycznie wykonywaną aktywność fizyczną, właściwy sposób odżywiania, należytą higienę snu, dobre relacje z bliskimi, wsparcie społeczne oraz znajdowanie czasu na odpoczynek i relaks. Wiele osób zmagających się z chronicznym stresem i zmęczeniem decyduje się często na suplementację diety preparatami bogatymi w bioaktywne składniki wspierające prawidłowe funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego oraz gospodarki hormonalnej. Istnieje co najmniej kilka substancji bioaktywnych, które rzeczywiście mogą wspomagać organizm w walce ze stresem oraz wzmożonym napięciem i zmęczeniem.

  • Jak wyciągnąć psu i kotu kleszcza? Instrukcja krok po kroku

    Kleszcze to uciążliwe pasożyty, które mogą przenosić groźne choroby na zwierzęta. Na szczęście ich usunięcie jest stosunkowo proste, o ile wiemy, jak się do tego zabrać. Jak bezpiecznie i skutecznie wyciągnąć kleszcza psu i kotu, by zminimalizować ryzyko infekcji? Co zrobić z kleszczem?

  • Jak wygląda ugryzienie meszki? Czy można je czymś złagodzić?

    Lato to czas spędzany na świeżym powietrzu, co niestety wiąże się z uciążliwością owadów takich jak meszki. Ich bolesne ugryzienia potrafią skutecznie uprzykrzyć nam wypoczynek. Czy meszki w Polsce przenoszą choroby? Jak poradzić sobie ze swędzącym ugryzieniem meszki?

  • Jak chronić się w trakcie burzy? Co zrobić w razie uderzenia pioruna?

    W związku ze zmianami klimatu gwałtowne zjawiska pogodowe są coraz częstsze w naszej szerokości geograficznej. Dlatego też warto znać zasady bezpieczeństwa podczas burzy. Porażenie piorunem może być poważnym zagrożeniem dla zdrowia, a nawet życia – dowiedz się, jak się zachować w trakcie nawałnicy, aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji.

  • Etapy gojenia ran. Jak przyspieszyć proces?

    Czas gojenia się rany jest kwestią indywidualną. Jest to uzależnione od wielu czynników, w tym od obecności chorób przewlekłych, np. cukrzycy typy 2, palenia papierosów, nadużywania alkoholu, przyjmowania niektórych leków, a nawet występowania schorzeń o podłożu autoimmunologicznym. Proces gojenia przebiega w kilku etapach. Warto pamiętać, że można go znacznie przyspieszyć – zarówno za pomocą domowych sposobów, jak i preparatów aptecznych.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij