Drób – właściwości i wartości odżywcze. Czy mięso drobiowe jest zdrowe?
Maria Brzegowy

Drób – właściwości i wartości odżywcze. Czy mięso drobiowe jest zdrowe?

Na przestrzeni ostatnich ostatnich lat zauważa się wyraźny wzrost produkcji mięsa drobiowego (w tym brojlerów indyczych) na świecie. Jest to spowodowane nie tylko dużo mniejszymi kosztami hodowli oraz przetwórstwa, ale i także wyższą świadomością żywieniową konsumentów. Czy mięso drobiowe na pewno jest zdrowe? Które gatunki warto wybierać i jak często powinniśmy je jeść?  

Drób – co to za mięso? Rodzaje mięsa drobiowego 

Drobiem określa się ptactwo hodowane celem pozyskania mięsa, jaj oraz piór. Do mięsa drobiowego zalicza się: kurczaki, kury, indyki, perliczki, kaczki, gęsi i gołębie. Spośród wymienionych wyżej gatunków największą popularnością cieszy się mięso kurze, wybierane najczęściej w zasadzie w każdym rejonie świata. Prawdopodobnie jest to związane z jego niższą ceną w porównaniu z innymi rodzajami mięs, jak również łatwością i szybkością przyrządzania, a także ze smakiem, teksturą i niższą zawartością tłuszczu.  

W asortymencie sklepów dostępne są różne gatunki mięsa drobiowego, w tym m.in. piersi, skrzydełka, tuszki czy podroby.  

Właściwości i wartości odżywcze drobiu 

Mięso drobiowe jest dużo chudsze w porównaniu do mięsa czerwonego wieprzowego czy wołowego. Charakteryzuje się dużo niższą zawartością tłuszczu, a dzięki temu – mniejszą wartością energetyczną. 100 g mięsa z piersi indyka bez skóry dostarczy nam 84 kcal i zaledwie 0,7 g tłuszczu, z kolei mięso z piersi kurczaka bez skóry to 99 kcal i 1,3 g tłuszczu. W mięsie drobiowym znajdziemy także niższy udział kwasów tłuszczowych nasyconych oraz cholesterolu, którego 100 g mięsa z piersi kurczaka dostarcza ok. 58 mg, natomiast 100 g piersi indyka – 49 mg. 

Drób to źródło łatwo przyswajalnego, pełnowartościowego białka. Zawartość protein szacuje się na ok. 18–25%, w zależności od danego gatunku oraz części zwierzęcia. 

W mięsie drobiowym znajdziemy także sporo witamin z grupy B (B1, B2, B3, B6, B12) oraz witaminę A, D oraz E. Nie należy zapominać o tym, iż mięso drobiowe jest też źródłem dobrze przyswajalnego żelaza hemowego – zawiera go wprawdzie mniej niż mięso czerwone, ale i tak, w zależności od rodzaju drobiu, 100 g produktu dostarczy nam od 0,4 do 2,4 mg żelaza. W mięsie drobiowym występuje również mangan, cynk, miedź oraz naturalne przeciwutleniacze takie jak: glutation, karnozyna czy tauryna.  

Które mięso drobiowe jest najzdrowsze? Jak często je jeść? 

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, które mięso drobiowe jest najzdrowsze. W codziennej diecie zaleca się różnorodność, warto także spożywać roślinne źródła energii, nie tylko mięso.  

Po mięso drobiowe mogą sięgać zarówno dorośli, jak i dzieci. Uważa się, że przykładowo w diecie malucha, może ono pojawić się już w 6. miesiącu jego życia. Rodzice najczęściej wybierają chudsze rodzaje mięs w tym to z indyka, królika czy kurczaka, aby nie obciążać delikatnego przewodu pokarmowego dziecka. Podobne zalecenia sprawdzą się w przypadków osób w podeszłym wieku z ograniczoną tolerancją na wybrane produkty.

Mięso drobiowe, stanowiąc łatwostrawne źródło białka, idealnie sprawdzi się również w diecie w rekonwalescencji po rozmaitych zabiegach chirurgicznych, jak również w diecie sportowców oraz osób z nadwyżką kilogramów stosujących dietę odchudzającą. 

Podroby drobiowe 

Podroby drobiowe nie cieszą się zbyt dużą popularnością, ponieważ uważane są za tanią namiastkę mięsa, a wręcz niekiedy i odpad powstały w trakcie przetwórstwa.  Mogą one stanowić dobre źródło witamin (głównie witamin z grupy B) oraz składników mineralnych, z czego jednym z ważniejszych jest np. żelazo, w które obfituje wątróbka.  

Ze względu na wysoką zawartość w wątróbce witaminy A, zaleca się znaczne ograniczenie jej spożycia, a nawet eliminację z diety kobiet w ciąży. Zbyt duża podaż tej witaminy może bowiem wykazywać szkodliwe działanie na rozwój płodu i sprzyjać powstawaniu określonych wad rozwojowych. 

Jak przygotowywać i jak przechowywać mięso drobiowe? 

Przed spożyciem mięso należy dokładnie umyć pod bieżącą wodą oraz oczyścić z błonek i kostek. Drób powinien być spożywany po obróbce cieplnej, najlepiej gotowany (we wodzie, na parze), duszony bez obsmażania lub pieczony w piekarniku. Ze względów zdrowotnych należy oczywiście unikać smażenia na głębokim tłuszczu. Surowe mięso drobiowe krótko przechowujemy w lodówce w zamkniętym pojemniku bądź w stanie zamrożonym w zamrażarce. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • L-karnityna – co to za związek i jak działa? Kiedy sięgnąć po preparaty z karnityną?

    L-karnityna to tzw. substancja witaminopodobna, pełniąca ważne dla funkcjonowania organizmu role. Pobieramy ją z pożywieniem w produktach mięsnych i mlecznych, jednak przede wszystkim jest ona syntetyzowana w organizmie. Czym zatem jest karnityna i jaki jest sens jej suplementacji? 

  • Adaptogeny – Rhodiola rosea – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania różańca górskiego

    Preparaty z rożeńca górskiego są polecane w okresie zwiększonej pracy umysłowej oraz wyższego narażenia na stres. Jego suplementacja jest wskazana także podczas przesilenia wiosennego, które często objawia się nadmierną sennością, zmianami depresyjnymi lub ogólną apatią. Rhodiola rosea jest bogata w związki, takie jak rozawina, rozaryna i solidorozyd, czyli substancje obniżające napięcie i korzystanie wpływające na pracę układu nerwowego. Które preparaty z adaptogenem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka różeńca górskiego i czy rhodiola rosea należy przyjmować na czczo? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Guma arabska (E414) – właściwości i zastosowanie. Jak guma akacjowa wpływa na zdrowie?

    Guma arabska to substancja o niezwykle uniwersalnym zastosowaniu: spotkamy ją zarówno w produktach spożywczych i w farmaceutykach, jak również w klejach i farbach. Czym jest i jakie ma właściwości? Czy jest dla nas zdrowa? A może jej obecność na liście dodatków do żywności powinna nas niepokoić? Poznajmy najciekawsze fakty. 

  • Adaptogeny – Żeń-szeń – czym jest i jak działa? Właściwości, zastosowanie i przeciwwskazania do stosowania

    Żeń-szeń, nazywany również ginsengiem lub wszechlekiem, jest jednym z najlepiej opisanych adaptogenów. Według medycyny chińskiej powinno się stosować go jedynie w miesiącach zimowych. Żeń-szeń wpływa na poprawę funkcji kognitywnych (poznawczych), poprawia samopoczucie i pamięć, łagodzi stres oraz działa korzystanie na skórę i potencję seksualną. Na rynku można kupić wiele preparatów z żeń-szeniem, zarówno w formie tabletek, kapsułek czy płynnych ekstraktów. Który preparat z żeń-szeniem wybrać, jaka jest dzienna zalecana dawka tego adaptogenu oraz w jakiej porze dnia należy zażywać ten suplement? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Bromelaina – jak działa i jakie ma właściwości? Na co pomoże bromelina?

    Fitoskładniki, czyli substancje aktywne biologicznie pochodzenia naturalnego, niezwykle często wykazują pozytywne oddziaływanie na organizm ludzki. Zwracanie się ludzkości w stronę natury sprawia, że coraz więcej z nich staje się obiektem rzetelnych badań naukowych. Tym samym niejednokrotnie potwierdzone zostają przesłanki ich stosowania w ludowej medycynie. Co więcej, dokładne badania właściwości fitoskładników sprawiają, że stają się użyteczne w różnorodnych gałęziach przemysłu. Idealnym przykładem takiej substancji jest bromelaina. Pozyskiwana z ananasów, a stosowana między innymi w medycynie, kosmetyce, przemyśle spożywczym oraz tekstylnym. Jak działa i dlaczego jest tak wszechstronnie używana? Kiedy warto ją suplementować? Podpowiadamy! 

  • Witamina K – funkcje w organizmie i skutki niedoboru u dzieci i dorosłych. Witamina K dla noworodka

    Witamina K to tak naprawdę grupa witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, które odgrywają istotną rolę w procesie krzepnięcia krwi, metabolizmie kości i regulacji poziomu wapnia we krwi. Wyróżnia się witaminę K1 (filochinon), występującą w zielonych warzywach oraz witaminę K2 (menachinon), która jest syntezowana w układzie pokarmowym. Jakie są przyczyny i objawy niedoboru witaminy K? Dlaczego podaje się ją noworodkom tuż po urodzeniu?

  • Kreatyna – właściwości, działanie, efekty. Jak ją dawkować?

    Kreatyna – jakie pełni funkcje? Czy ma potencjał, aby stać się suplementem kojarzonym nie tylko z odżywkami dla sportowców? Czym różnią się jej formy? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziecie w poniższym artykule.

  • Witamina A – rola w organizmie, źródła, suplementacja

    Witamina A to nazwa grupy związków chemicznych, która odnosi się do rozpuszczalnych w tłuszczach retinoidów (m.in. retinolu) i niektórych karotenoidów (np. beta-karotenu). Witamina A wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, narządu wzroku, układu rozrodczego, a także na stan skóry (ma silne właściwości antyoksydacyjne). Niedobór witaminy A może prowadzić do poważnych komplikacji zdrowotnych, takich jak kłopoty ze wzrokiem. W jakich produktach szukać witaminy A?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij