Drób – właściwości i wartości odżywcze. Czy mięso drobiowe jest zdrowe?
Maria Brzegowy

Drób – właściwości i wartości odżywcze. Czy mięso drobiowe jest zdrowe?

Na przestrzeni ostatnich ostatnich lat zauważa się wyraźny wzrost produkcji mięsa drobiowego (w tym brojlerów indyczych) na świecie. Jest to spowodowane nie tylko dużo mniejszymi kosztami hodowli oraz przetwórstwa, ale i także wyższą świadomością żywieniową konsumentów. Czy mięso drobiowe na pewno jest zdrowe? Które gatunki warto wybierać i jak często powinniśmy je jeść?  

Drób – co to za mięso? Rodzaje mięsa drobiowego 

Drobiem określa się ptactwo hodowane celem pozyskania mięsa, jaj oraz piór. Do mięsa drobiowego zalicza się: kurczaki, kury, indyki, perliczki, kaczki, gęsi i gołębie. Spośród wymienionych wyżej gatunków największą popularnością cieszy się mięso kurze, wybierane najczęściej w zasadzie w każdym rejonie świata. Prawdopodobnie jest to związane z jego niższą ceną w porównaniu z innymi rodzajami mięs, jak również łatwością i szybkością przyrządzania, a także ze smakiem, teksturą i niższą zawartością tłuszczu.  

W asortymencie sklepów dostępne są różne gatunki mięsa drobiowego, w tym m.in. piersi, skrzydełka, tuszki czy podroby.  

Właściwości i wartości odżywcze drobiu 

Mięso drobiowe jest dużo chudsze w porównaniu do mięsa czerwonego wieprzowego czy wołowego. Charakteryzuje się dużo niższą zawartością tłuszczu, a dzięki temu – mniejszą wartością energetyczną. 100 g mięsa z piersi indyka bez skóry dostarczy nam 84 kcal i zaledwie 0,7 g tłuszczu, z kolei mięso z piersi kurczaka bez skóry to 99 kcal i 1,3 g tłuszczu. W mięsie drobiowym znajdziemy także niższy udział kwasów tłuszczowych nasyconych oraz cholesterolu, którego 100 g mięsa z piersi kurczaka dostarcza ok. 58 mg, natomiast 100 g piersi indyka – 49 mg. 

Drób to źródło łatwo przyswajalnego, pełnowartościowego białka. Zawartość protein szacuje się na ok. 18–25%, w zależności od danego gatunku oraz części zwierzęcia. 

W mięsie drobiowym znajdziemy także sporo witamin z grupy B (B1, B2, B3, B6, B12) oraz witaminę A, D oraz E. Nie należy zapominać o tym, iż mięso drobiowe jest też źródłem dobrze przyswajalnego żelaza hemowego – zawiera go wprawdzie mniej niż mięso czerwone, ale i tak, w zależności od rodzaju drobiu, 100 g produktu dostarczy nam od 0,4 do 2,4 mg żelaza. W mięsie drobiowym występuje również mangan, cynk, miedź oraz naturalne przeciwutleniacze takie jak: glutation, karnozyna czy tauryna.  

Które mięso drobiowe jest najzdrowsze? Jak często je jeść? 

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, które mięso drobiowe jest najzdrowsze. W codziennej diecie zaleca się różnorodność, warto także spożywać roślinne źródła energii, nie tylko mięso.  

Po mięso drobiowe mogą sięgać zarówno dorośli, jak i dzieci. Uważa się, że przykładowo w diecie malucha, może ono pojawić się już w 6. miesiącu jego życia. Rodzice najczęściej wybierają chudsze rodzaje mięs w tym to z indyka, królika czy kurczaka, aby nie obciążać delikatnego przewodu pokarmowego dziecka. Podobne zalecenia sprawdzą się w przypadków osób w podeszłym wieku z ograniczoną tolerancją na wybrane produkty.

Mięso drobiowe, stanowiąc łatwostrawne źródło białka, idealnie sprawdzi się również w diecie w rekonwalescencji po rozmaitych zabiegach chirurgicznych, jak również w diecie sportowców oraz osób z nadwyżką kilogramów stosujących dietę odchudzającą. 

Podroby drobiowe 

Podroby drobiowe nie cieszą się zbyt dużą popularnością, ponieważ uważane są za tanią namiastkę mięsa, a wręcz niekiedy i odpad powstały w trakcie przetwórstwa.  Mogą one stanowić dobre źródło witamin (głównie witamin z grupy B) oraz składników mineralnych, z czego jednym z ważniejszych jest np. żelazo, w które obfituje wątróbka.  

Ze względu na wysoką zawartość w wątróbce witaminy A, zaleca się znaczne ograniczenie jej spożycia, a nawet eliminację z diety kobiet w ciąży. Zbyt duża podaż tej witaminy może bowiem wykazywać szkodliwe działanie na rozwój płodu i sprzyjać powstawaniu określonych wad rozwojowych. 

Jak przygotowywać i jak przechowywać mięso drobiowe? 

Przed spożyciem mięso należy dokładnie umyć pod bieżącą wodą oraz oczyścić z błonek i kostek. Drób powinien być spożywany po obróbce cieplnej, najlepiej gotowany (we wodzie, na parze), duszony bez obsmażania lub pieczony w piekarniku. Ze względów zdrowotnych należy oczywiście unikać smażenia na głębokim tłuszczu. Surowe mięso drobiowe krótko przechowujemy w lodówce w zamkniętym pojemniku bądź w stanie zamrożonym w zamrażarce. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Karotenoidy – jaki mają wpływ na nasz organizm? Właściwości i źródła karotenoidów

    Intensywna barwa żywności z pewnością niejednokrotnie sprawiła, że mieliśmy na nią większą chęć niż na jej nieatrakcyjną, „wyblakniętą” wersję. Wiele jest substancji barwnych, które nadają apetyczny wygląd warzywom, owocom czy produktom białkowym. Są to chlorofile, polifenole czy karotenoidy, wiele z nich wykazuje prozdrowotne właściwości. Warto wiedzieć dlaczego i kiedy korzystnie jest spożywać bogate w nie produkty spożywcze. Podpowiadamy, czym są karotenoidy i jakimi właściwościami się charakteryzują? 

  • Burak czerwony – jakie ma właściwości lecznicze i wartości odżywcze? Sok z buraka a nowotwór

    Burak to niskokaloryczne warzywo, bogate w witaminy i składniki mineralne. Zawiera także antocyjany oraz flawonoidy, którym przypisuje się właściwości przeciwnowotworowe. Sok z buraka najlepiej wykonać z wykorzystaniem wyciskarki wolnoobrotowej, dzięki której napój będzie bogaty w więcej cennych wartości odżywczych, niż wówczas, kiedy skorzystamy ze zwykłej sokowirówki. Buraka włącza się często do diety osób, które walczą z nadwagą i otyłością, chcą obniżyć poziom cholesterolu we krwi lub tym, którym dokucza zgaga. Jakie jeszcze właściwości ma burak zwyczajny, czy to prawda, że z powodzeniem stosowany jest w terapii przeciwnowotworowej oraz co poprawi smak soku z tego warzywa? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Niedobór magnezu – przyczyny, objawy, suplementacja przy hipomagnezemii

    Niedobór magnezu może być spowodowany wieloma czynnikami, m.in.: niedostateczną ilością tego pierwiastka w diecie, zaburzeniami wchłaniania, przyjmowaniem niektórych leków, nadmiernym spożyciem alkoholu, a także narażeniem na przewlekły stres. Objawy hipomagnezemii to przede wszystkim zmęczenie i osłabienie, skurcze oraz drżenie mięśni, nudności, rozdrażnienie, bezsenność, bóle głowy. Jak uzupełnić niedobory magnezu? 

  • Bacopa monnieri – działanie ekstraktu roślinnego eliksiru życia. Czy suplementowanie bakopy drobnolisej pomaga się szybciej uczyć?

    Bacopa monnieri, czyli bakopa drobnolistna, jest suplementem diety polecanym przed istotnymi egzaminami, jak matura czy sesja, wspomagając pamięć i koncentrację. Korzystnie wpływa na kondycję skóry i włosów. Suplementowanie Bacopa zalecane jest także w trakcie terapii chorób neurodegradacyjnych, takich jak Alzhaimer lub Parkinson. Przez niektórych nazywana jest „eliksirem życia", ponieważ poprawia samopoczucie, łagodzi stres i napięcie. Dodatkowo ma także działanie przeciwbakteryjne i przeciwzapalne. Jak suplementować Bacopa monnieri, czy kobiety w ciąży mogą zażywać ten preparat oraz na jaki procent standaryzacji suplementu zwrócić uwagę, kupując Brahmi? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Rutyna a rutozyd – czy jest między nimi różnica? Właściwości, działanie, suplementy i naturalne źródła rutyny

    Rutyna to popularna nazwa stosowana dla grupy flawonoidów, które prawidłowo określa się mianem rutozydu. Posiada wiele zastosowań zarówno w lecznictwie, jak i kosmetyce. Ma silne właściwości przeciwutleniające, neutralizuje reaktywne formy tlenu, uelastycznia naczynia krwionośne i chroni je przed uszkodzeniami. Jest stosowana jako jeden ze składników kompleksów multiwitaminowych, które wspierają odporność. Zwiększa przyswajalność żelaza, przez co przy dłuższej suplementacji może wywoływać wytrącanie się kryształków w moczu. Z którymi lekami i mikroelementami nie powinno się łączyć rutyny, która cera najwięcej zyska przy stosowaniu preparatów z rutozydem oraz jaka jest wskazana dawka dzienna tego suplementu diety? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • PABA – co to jest? Jakie ma właściwości? Czy witamina B10 to cudowny suplement na siwienie i zmarszczki?

    PABA, czyli kwas para-aminobezoesowy, to substancja, którą wykorzystuje się zarówno w terapii poważnych problemów zdrowotnych, np. zaburzeń płodności, jak i w opóźnianiu momentu pojawienia się siwych włosów i zmarszczek mimicznych. PABA wpływa na pigmentację włosów, dzięki czemu dłużej zachowują swój kolor. Ponadto chroni skórę przez szkodliwym działaniem promieni UV, spowalniając powstawanie zmarszczek. Ponadto odpowiada za syntezę kwasu foliowego (witaminy B9), który jest zalecany kobietom w ciąży i tym planującym bycie mamą, ponieważ przeciwdziała powstawaniu wad cewy nerwowej.

  • Krzem a krzem organiczny – czym się różnią, który jest lepiej przyswajalny? Właściwości i suplementy na piękne włosy i paznokcie

    Krzem to pierwiastek, który wielu osobom kojarzy się z preparatami na piękne włosy i paznokcie, natomiast niewielu z działaniem przeciwmiażdżycowym, przeciwcukrzycowym i przeciwnowotworowym. W aptekach i sklepach zielarskich dostępnych jest wiele preparatów z krzemem zarówno w formie jednoskładnikowej, jak i w połączeniu z borem lub jodem. Na niedobór krzemu najbardziej narażone są kobiety i osoby starsze.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij