Kawa zbożowa – właściwości, wady i zalety, dla kogo - portal DOZ.pl
Kawa zbożowa – właściwości, wady i zalety, dla kogo
Maria Brzegowy

Kawa zbożowa – właściwości, wady i zalety, dla kogo

Kawa zbożowa często stanowi alternatywę dla tradycyjnej filiżanki kawy parzonej – rekomenduje się ją osobom cierpiącym na nadciśnienie czy nadkwaśność. Jakimi właściwościami charakteryzuje się kawa zbożowa, potocznie zwana "zbożówką"? Jak prawidłowo ją parzyć?

Niegdyś tradycyjnie podawana do śniadania, dziś raczej pita jedynie okazjonalnie. Często znajduje się także w szpitalnym jadłospisie jako element diety łatwostrawnej. Tymczasem warto wiedzieć, że jej poszczególne składniki mogą korzystnie wpłynąć na zdrowie każdego z nas, wzbogacając nasze codzienne menu o wiele wartościowych elementów. Kawa zbożowa – czym jest, jaki jest jej skład, kto może ją pić, a kto niekoniecznie? 

Kawa zbożowa – czym jest? Skład kawy zbożowej 

W XVIII wieku, kawa naturalna uważana była za towar luksusowy – zaraz obok kakao, herbaty czy wina. Władcy pruscy twierdzili także, że jest ona szkodliwa, stąd stale podnosili cenę jej eksportu, co z jednej strony miało ograniczyć jej napływ, a z drugiej – uzyskać wyższe korzyści finansowe dla skarbu państwa. Względy oszczędnościowe spowodowały także, że nieustannie poszukiwano alternatywy dla kawy czarnej. Gdy więc w 1768 roku na berlińskim dworze pojawił się raport o hanowerskich rolnikach, którzy wzorem tych holenderskich uprawiają ziarno zbożowe pozwalające na przygotowanie napoju zdatnego do picia jak kawa, fakt ten przyjęto z entuzjazmem. Zdaniem lekarzy płyn ten był bardzo zdrowy i stanowił antidotum na wiele różnych chorób. Smakowo przypominał również zwykłą kawę, a co najważniejsze – jego sprowadzenie do państwa było znacznie tańsze. 

Niestety, kawa zbożowa nie przypadła zbytnio do gustu społeczeństwa. Dopiero dodatek cykorii spowodował, że zyskała ona z czasem coraz większe rzesze zwolenników. 

Kawa zbożowa stanowi napój otrzymywany ze zbóż: żyta, jęczmienia albo/i orkiszu, z ewentualnym dodatkiem roślin typu cykoria czy burak cukrowy, pozwalający na uzyskanie właściwości sensorycznych zbliżonych do tych, którymi odznacza się kawa naturalna. Ponieważ jest produktem zbożowym zawiera błonnik pokarmowy. W kawie zbożowej znajdziemy także polifenole, które są ważne ze względu na właściwości antyoksydacyjne, pozwalające uchronić nas przed rozwojem wielu chorób, jak również brak kofeiny, którą nie każdy może spożywać, np. ze względu na zbyt wysokie ciśnienie tętnicze krwi. Jeśli do mieszanki wykorzysta się również i cykorię, kawa zbożowa dostarczy inuliny – prebiotyku, który pozwala m.in. na poprawę pracy przewodu pokarmowego, jak również lepsze przyswajanie składników mineralnych, w tym wapnia. 

Z powodu przyczyn zdrowotnych, np. nadciśnienia tętniczego czy nadkwasoty żołądka, niektórzy konsumenci nie mogą sięgać po kawę naturalną. Kawa zbożowa może stanowić dobrą alternatywę tradycyjnego napoju. 

Właściwości kawy zbożowej – dla kogo tak, a dla kogo nie? 

Kawa zbożowa to przede wszystkim napój dla tych, którzy z różnych względów nie mogą bądź nie chcą pić kawy naturalnej. Z jej walorów będą zatem korzystać kobiety w ciąży (zwłaszcza te zmagające się z wysokim ciśnieniem tętniczym krwi), mamy karmiące piersią, małe dzieci, jak również osoby starsze. To także produkt dla osób cierpiących na zaparcia – ze względu na obecność w zbożówce błonnika pokarmowego, kawa łagodnie pobudzi perystaltykę jelit. Ponieważ jest łatwostrawna, nie nasili również objawów refluksu żołądkowo-przełykowego ani innych dolegliwości ze strony żołądka, jak również trzustki czy wątroby. Ze względu na niewielką ilość dostarczanych kalorii nie będzie przeszkadzać w trakcie odchudzania. 

Przeciwwskazaniem do wypijania zbożówki jest uczulenie na jakikolwiek jej składnik, jak również celiakia. Warto jednak podkreślić, że na rynku są już dostępne wyroby pozbawione glutenu, pozwalające na ich wypijanie również przez grupę osób zmagających się z tym problemem. 

Polecane dla Ciebie

Wady i zalety kawy zbożowej 

Podstawową zaletą kawy zbożowej jest jej delikatny charakter, który pozwoli na podawanie jej w zasadzie każdemu. Jest niskokaloryczna, dostarcza cennych składników odżywczych, nie uzależnia, a przy tym jest relatywnie tańsza w stosunku do kawy czarnej. Dodatkową zaletą zbożówki jest fakt, że można po nią sięgać o każdej porze dnia, również i wieczorem – nie posiada bowiem w składzie kofeiny.

Wadą może być obecność glutenu – osoby z celiakią muszą sięgać po wersje dedykowane specjalnie dla nich. Nie każdy też przepada za smakiem kawy zbożowej. 

Kawa zbożowa – w jaki sposób ją parzyć? 

Kawę zbożową można przygotować na wiele sposobów. Mamy do dyspozycji kawę w proszku/granulkach typu instant, które należy po prostu rozpuścić w płynie, w formie jednorazowych torebek jak w przypadku herbaty ekspresowej albo w bardziej tradycyjnej postaci – do gotowania. W przypadku dwóch pierwszych typów – produkt wystarczy połączyć z wodą albo mlekiem. Kawa zbożowa do gotowania wymaga zalania wrzątkiem (3–4 łyżki stołowe na 1 litr wody), a następnie gotowania przez 5 minut. Finalnie kawę przecedza się przez gęste sitko. Kawę do gotowania można także zaparzyć w ekspresie jak zwykłą kawę. 

Kawę zbożową można pić solo, bez żadnych dodatków. Jej smakosze polecają połączenie z dodatkiem kardamonu, cynamonu, wanilii, czekolady, a nawet anyżu. 

  1. R. Gaziński, Z dziejów gospodarczych Gorzowa Wlkp.: wprowadzenie kawy zbożowej, "Nadwarciański Rocznik Historyczno-Archiwalny", nr 5 1998.
  2. E. Worobiej, K. Relidzyńska, Kawy zbożowe – charakterystyka i właściwości przeciwutleniające, "Bromatologia i Chemia Toksykologiczna XLIV", nr 3 2011.  
  3. M. Ruszkowska, Modelowe porównanie właściwości sorpcyjnych kawy zbożowej i orkiszowej, "Inżynieria i Aparatura Chemiczna", nr 2 2011. 
  4. M. Jarosz, Dietetyka. Żywienie w prewencji i leczeniu, Wydawnictwo IŻŻ, Warszawa 2017. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zdrowe i lekkie grillowanie – czy to możliwe?

    Sezon grillowy kocha chyba każdy. Niezależnie od tego, czy jesteśmy smakoszami wege, czy z uwielbieniem wcinamy mięso, z niecierpliwością oczekujemy pierwszej sprzyjającej biesiadowaniu pod chmurką pogody! Co jednak, gdy dbamy o figurę, a żołądek niekoniecznie przyjmuje cięższą dietę? Czy da się grillować zdrowo?

  • Jajka a cholesterol

    W kontekście zwiększonego ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, jajka to temat stale wypływający w sieci i mediach pisanych. Jednego roku są absolutnie złe i zakazane, kolejnego – za sprawą zwolenników alternatywnych diet – niezwykle potrzebne i odżywcze. Temat jaj to temat aktualny również i w okresie Świąt Wielkanocnych, kiedy to (prawdopodobnie) spożywamy ich najwięcej.

  • Dieta na nadkwasotę żołądka – jak złagodzić nadkwaśność dietą?

    Głównym celem diety przy nadkwaśności jest neutralizacja i ograniczenie wydzielania soku żołądkowego. W ten sposób odpowiednie żywienie przy nadkwasocie żołądka łagodzi jej nieprzyjemne dolegliwości takie jak pieczenie, zgagę czy ból w klatce piersiowej. Jakie produkty mogą okazać się pomocne, a których należy unikać w nadkwaśności?  

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Dieta na płaski brzuch – jak powinna wyglądać? Wskazówki dietetyczne dla kobiet i mężczyzn

    Płaski brzuch to obiekt pożądania większości z nas. Szukamy więc specjalnych diet, sięgamy po „cudowne” specyfiki i podejmujemy się określonych ćwiczeń fizycznych w nadziei, że uda się nam wyszczuplić tę konkretną partię ciała. Tymczasem dieta na płaski brzuch tak naprawdę nie istnieje – trudno „miejscowo” odchudzić się samą dietą. Można natomiast zastosować pewne zasady, które pozwolą nam zachować zdrowie i ładną sylwetkę ogółem, co przysłuży się poprawie wyglądu również i naszego brzucha. 

  • Adiponektyna – czym jest? Jak wpływa na otyłość?

    Adiponektyna jest białkiem syntetyzowanym przez tkankę tłuszczową. Wykazuje nie tylko korzystny wpływ na metabolizm glukozy i tłuszczów, ale także działa ochronnie na naczynia krwionośne. Obniżony poziom adiponektyny w surowicy zaobserwowano m.in. w otyłości, cukrzycy typu 2, nadciśnieniu tętniczym czy chorobie wieńcowej – co to oznacza?

  • Olej sezamowy – wartości odżywcze i właściwości. Jak go stosować?

    Olej sezamowy od wieków jest ważnym dodatkiem do diet stosowanych pod różnymi szerokościami geograficznymi. Pomaga w walce z licznymi dolegliwościami, ale jest również wykorzystywany w przemyśle kosmetycznym – między innymi do pielęgnacji włosów. Warto znać cenne właściwości oleju sezamowego, ale i przeciwwskazania do jego użycia.

  • Acesulfam K – czy szkodzi zdrowiu?

    Acesulfam K (acesulfam potasu) należy do grupy słodzików charakteryzujących się bardzo intensywnym, słodkim smakiem. Pomimo że stanowi jeden z popularniejszych produktów zastępujących cukier, nie kojarzy się zbyt dobrze. Czym właściwie jest ta substancja? Czy jest szkodliwa? Czy acesulfam K to dobry i zdrowy zamiennik cukru? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij