Kawa zbożowa – właściwości, wady i zalety, dla kogo
Maria Brzegowy

Kawa zbożowa – właściwości, wady i zalety, dla kogo

Kawa zbożowa często stanowi alternatywę dla tradycyjnej filiżanki kawy parzonej – rekomenduje się ją osobom cierpiącym na nadciśnienie czy nadkwaśność. Jakimi właściwościami charakteryzuje się kawa zbożowa, potocznie zwana "zbożówką"? Jak prawidłowo ją parzyć?

Niegdyś tradycyjnie podawana do śniadania, dziś raczej pita jedynie okazjonalnie. Często znajduje się także w szpitalnym jadłospisie jako element diety łatwostrawnej. Tymczasem warto wiedzieć, że jej poszczególne składniki mogą korzystnie wpłynąć na zdrowie każdego z nas, wzbogacając nasze codzienne menu o wiele wartościowych elementów. Kawa zbożowa – czym jest, jaki jest jej skład, kto może ją pić, a kto niekoniecznie? 

Kawa zbożowa – czym jest? Skład kawy zbożowej 

W XVIII wieku, kawa naturalna uważana była za towar luksusowy – zaraz obok kakao, herbaty czy wina. Władcy pruscy twierdzili także, że jest ona szkodliwa, stąd stale podnosili cenę jej eksportu, co z jednej strony miało ograniczyć jej napływ, a z drugiej – uzyskać wyższe korzyści finansowe dla skarbu państwa. Względy oszczędnościowe spowodowały także, że nieustannie poszukiwano alternatywy dla kawy czarnej. Gdy więc w 1768 roku na berlińskim dworze pojawił się raport o hanowerskich rolnikach, którzy wzorem tych holenderskich uprawiają ziarno zbożowe pozwalające na przygotowanie napoju zdatnego do picia jak kawa, fakt ten przyjęto z entuzjazmem. Zdaniem lekarzy płyn ten był bardzo zdrowy i stanowił antidotum na wiele różnych chorób. Smakowo przypominał również zwykłą kawę, a co najważniejsze – jego sprowadzenie do państwa było znacznie tańsze. 

Niestety, kawa zbożowa nie przypadła zbytnio do gustu społeczeństwa. Dopiero dodatek cykorii spowodował, że zyskała ona z czasem coraz większe rzesze zwolenników. 

Kawa zbożowa stanowi napój otrzymywany ze zbóż: żyta, jęczmienia albo/i orkiszu, z ewentualnym dodatkiem roślin typu cykoria czy burak cukrowy, pozwalający na uzyskanie właściwości sensorycznych zbliżonych do tych, którymi odznacza się kawa naturalna. Ponieważ jest produktem zbożowym zawiera błonnik pokarmowy. W kawie zbożowej znajdziemy także polifenole, które są ważne ze względu na właściwości antyoksydacyjne, pozwalające uchronić nas przed rozwojem wielu chorób, jak również brak kofeiny, którą nie każdy może spożywać, np. ze względu na zbyt wysokie ciśnienie tętnicze krwi. Jeśli do mieszanki wykorzysta się również i cykorię, kawa zbożowa dostarczy inuliny – prebiotyku, który pozwala m.in. na poprawę pracy przewodu pokarmowego, jak również lepsze przyswajanie składników mineralnych, w tym wapnia. 

Z powodu przyczyn zdrowotnych, np. nadciśnienia tętniczego czy nadkwasoty żołądka, niektórzy konsumenci nie mogą sięgać po kawę naturalną. Kawa zbożowa może stanowić dobrą alternatywę tradycyjnego napoju. 

Właściwości kawy zbożowej – dla kogo tak, a dla kogo nie? 

Kawa zbożowa to przede wszystkim napój dla tych, którzy z różnych względów nie mogą bądź nie chcą pić kawy naturalnej. Z jej walorów będą zatem korzystać kobiety w ciąży (zwłaszcza te zmagające się z wysokim ciśnieniem tętniczym krwi), mamy karmiące piersią, małe dzieci, jak również osoby starsze. To także produkt dla osób cierpiących na zaparcia – ze względu na obecność w zbożówce błonnika pokarmowego, kawa łagodnie pobudzi perystaltykę jelit. Ponieważ jest łatwostrawna, nie nasili również objawów refluksu żołądkowo-przełykowego ani innych dolegliwości ze strony żołądka, jak również trzustki czy wątroby. Ze względu na niewielką ilość dostarczanych kalorii nie będzie przeszkadzać w trakcie odchudzania. 

Przeciwwskazaniem do wypijania zbożówki jest uczulenie na jakikolwiek jej składnik, jak również celiakia. Warto jednak podkreślić, że na rynku są już dostępne wyroby pozbawione glutenu, pozwalające na ich wypijanie również przez grupę osób zmagających się z tym problemem. 

Wady i zalety kawy zbożowej 

Podstawową zaletą kawy zbożowej jest jej delikatny charakter, który pozwoli na podawanie jej w zasadzie każdemu. Jest niskokaloryczna, dostarcza cennych składników odżywczych, nie uzależnia, a przy tym jest relatywnie tańsza w stosunku do kawy czarnej. Dodatkową zaletą zbożówki jest fakt, że można po nią sięgać o każdej porze dnia, również i wieczorem – nie posiada bowiem w składzie kofeiny.

Wadą może być obecność glutenu – osoby z celiakią muszą sięgać po wersje dedykowane specjalnie dla nich. Nie każdy też przepada za smakiem kawy zbożowej. 

Kawa zbożowa – w jaki sposób ją parzyć? 

Kawę zbożową można przygotować na wiele sposobów. Mamy do dyspozycji kawę w proszku/granulkach typu instant, które należy po prostu rozpuścić w płynie, w formie jednorazowych torebek jak w przypadku herbaty ekspresowej albo w bardziej tradycyjnej postaci – do gotowania. W przypadku dwóch pierwszych typów – produkt wystarczy połączyć z wodą albo mlekiem. Kawa zbożowa do gotowania wymaga zalania wrzątkiem (3–4 łyżki stołowe na 1 litr wody), a następnie gotowania przez 5 minut. Finalnie kawę przecedza się przez gęste sitko. Kawę do gotowania można także zaparzyć w ekspresie jak zwykłą kawę. 

Kawę zbożową można pić solo, bez żadnych dodatków. Jej smakosze polecają połączenie z dodatkiem kardamonu, cynamonu, wanilii, czekolady, a nawet anyżu. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Elektrolity są to roztwory wodne posiadające ładunek elektryczny, może on być dodatni lub ujemny. Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości, miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Pigwa – właściwości zdrowotne, wartości odżywcze i przepisy

    Pigwa jest owocem, który wykorzystuje się przy problemach trawiennych i przeziębieniu. Stosuje się ją także na poprawę apetytu. Jej dojrzałe owoce nie nadają się do spożywania na surowo, ale doskonale sprawdzają się w przetworach (konfitury, nalewki czy syropy z pigwy). Jakie inne właściwości zdrowotne mają owoce pigwy? 

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Fitoestrogeny – czym są, gdzie występują i jak działają?

    Fitoestrogeny to grupa ponad 300 biologicznie aktywnych związków występujących w roślinach. W organizmie ludzkim pełnią nieprzebrane ilości ról, mogą wpływać na setki procesów o szerokim spektrum oddziaływania. Co to są fitoestrogeny, gdzie występują i jak działają? 

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij