Okra (piżmian jadalny, ketmia jadalna) – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie
Maria Brzegowy

Okra (piżmian jadalny, ketmia jadalna) – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie

Okra (znana także pod nazwami: piżmian jadalny bądź ketmia jadalna) jest niskokalorycznym warzywem, które warto włączyć do codziennego menu. Poleca się ją osobom z nadwagą i otyłością,  cierpiącym na zaburzenia pokarmowe czy chorym na wrzody żołądka. Jakie właściwości zdrowotne płyną ze spożywania piżmianu jadalnego? W jaki sposób go przyrządzić? 

Należy do bardzo nietypowych i mało znanych warzyw, w związku z czym raczej rzadko gości na polskich stołach. Na próżno szukać jej w tradycyjnych sklepach – prędzej w miejscach z dedykowaną żywnością azjatycką. Okra. Czym właściwie jest? Jakie ma wartości odżywcze i gdzie znalazła swoje zastosowanie? 

Okra – charakterystyka 

Okra, inaczej piżmian jadalny (Abelmoschus esculentus) lub ketmia jadalna, to roślina należąca do rodziny Malvaceae. Pochodzi z okolic Etiopii, a ze względu na wysokie wymagania klimatyczne (średnia wysokość temperatur 20–30°C), uprawiana jest głównie w Indiach oraz w Afryce. Do części jadalnych okry zalicza się zielone owoce przypominające zielone papryczki chili, czyli grube strąki o długości nawet 10–20 cm. 

Okra – właściwości, wartości odżywcze 

Piżmian jadalny, choć mało znany i rzadko wykorzystywany w polskiej kuchni, podobnie jak większość roślin, ceniony jest ze względu na swoje walory zdrowotne. Należy do niskokalorycznych produktów: na 100 g części jadalnych okra dostarcza jedyne 36 kcal. Ponadto jest źródłem białka, tłuszczów, węglowodanów, niewielkiej ilości błonnika pokarmowego, jak również wapnia, fosforu, potasu oraz beta karotenu. Znajdziemy w nim także większe ilości witaminy C oraz ryboflawinę, tiaminę i niacynę.  

Nasiona okry dostarczają również dobrej jakości tłuszczy o działaniu hipocholesterolemicznym, które wpływają na zmniejszenie stężenia cholesterolu całkowitego we krwi i ogólną poprawę profilu lipidowego.  

Podczas obróbki termicznej okry wydzielane są śluzy, które znajdują zastosowanie w we wspomaganiu terapii zaburzeń pokarmowych, m.in. przy problemach z wypróżnieniem, a także przy wrzodach żołądka i dwunastnicy oraz hemoroidach.   

Jak twierdzą eksperci, okra odznacza się również działaniem moczopędnym, dzięki czemu może wpływać na poprawę pracy nerek. Standardowo, jak większość roślin, dostarcza organizmowi antyoksydantów, pozwalających na usuwanie z nadmiaru wolnych rodników tlenowych, będących przyczyną rozwoju wielu chorób o charakterze przewlekłym niezakaźnym.  

Zastosowanie piżmianu jadalnego – dla kogo? 

Piżmian jadalny wykorzystuje się głównie jako dodatek do dań, zarówno wegetariańskich, jak i mięsnych. Świetnie sprawdza się jako zagęszczacz do zup i sosów. Ze względu na niską kaloryczność i wysoką wartość odżywczą polecany jest osobom z nadwagą i otyłością celem redukcji nadwyżki kilogramów. Aktualnie specjaliści prowadzą badania nad możliwością zastosowania okry w prowadzeniu cukrzycy typu 2.  

Dodatek samej okry do codziennego jadłospisu nie spowoduje nagłej i szybkiej utraty masy ciała. Jak w przypadku każdej diety redukcyjnej, także i tutaj znajduje miejsce zalecenie spożywania zbilansowanego i odpowiednio zróżnicowanego menu z zachowaniem deficytu kalorycznego. 

Przepisy z wykorzystaniem okry 

Okra zyskuje coraz większą popularność również i w polskiej kuchni. Swoim smakiem przypomina nieco fasolkę szparagową. Można ją jeść zarówno na surowo, jak i po obróbce termicznej. Nadaje się do gotowania, obsmażania, duszenia oraz marynowania. W kuchni indyjskiej okrę wykorzystuje się głównie podczas przyrządzania dań wegetariańskich.  

Przykładowe przepisy z wykorzystaniem piżmianu jadalnego 

Sos pomidorowy z czosnkiem, bazylią i ketmią jadalną 

Na patelni rozgrzej oliwę, dodaj przeciśnięty przez praskę czosnek oraz pokrojoną cebulkę, podsmażaj przez kilka minut. Następnie okrę przepłucz, odetnij końcówki i pokrój na kilkucentymetrowe kawałki. Przełóż na patelnię i podsmażaj kolejne kilka minut. Dopraw solą, pieprzem, papryczką chili i innymi ulubionymi przyprawami. Dodaj pomidory pokrojone w kostkę lub pomidory w puszce i całość duś przez kolejne kilka minut. Podawaj z ugotowanym ryżem lub makaronem. 

Okra w kremowym, orzechowym sosie z cytryną i mleczkiem kokosowym 

Okrę umyj, osusz, odetnij końcówki i pokrój na mniejsze kawałeczki. Czosnek oraz papryczkę chilli drobno posiekaj i podsmaż na patelni wykorzystując oliwę z oliwek. Po chwili dodaj ketmię jadalną oraz cukinię i podsmażaj jeszcze przez kilka minut aż wszystko będzie lekko miękkie. Następnie wlej mleczko kokosowe i całość dopraw do smaku ulubionymi przyprawami. Doprowadź do wrzenia i po tym czasie wyłącz. W międzyczasie ugotuj ryż lub makaron i wyłóż na talerz. Polej sosem z okrą i posyp przyprażonymi orzeszkami arachidowymi.  

Pulpeciki indycze w sosie z dodatkiem okry 

Przygotuj mięso mielone z indyka, dodaj do niego namoczoną w mleku i odciśniętą bułkę oraz całe jajko. Całość dopraw solą, pieprzem oraz ulubionymi przyprawami. Uformuj kotleciki i podsmaż na patelni z dodatkiem oliwy oraz cebuli. Następnie podlej je bulionem i wrzuć umyte, osuszone i pokrojone kawałki okry. Dolej sos pomidorowy oraz czerwoną przyprawę curry. Po chwili całość podlej śmietanką, zagotuj. Danie podawaj z ryżem, posypane natką pietruszki. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Olej z czarnuszki – na odporność, alergie, astmę, skórę. Poznaj właściwości i zastosowanie czarnuszki siewnej

    Olej z czarnuszki w ok. 85 proc. składa się z nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), zawiera witaminę E, witaminę A oraz mikroelementy. Posiada wiele właściwości zdrowotnych, ma także zastosowanie w kosmetyce. Sprawdź, jak działa olej z czarnuszki siewnej, jakie ma właściwości lecznicze oraz w jaki sposób go stosować.

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

  • Serwatka – jak powstaje i czy jest zdrowa? Właściwości i zastosowanie serwatki

    Można powiedzieć, że podobnie jak jednostki wiele gałęzi przemysłu stara się zagospodarować coś, co niegdyś było uważane za odpad i tym samym ograniczyć liczbę wytwarzanych zanieczyszczeń, a nierzadko zwiększyć zyski. Świetnym tego przykładem jest serwatka. W przemyśle serowarskim stanowiąca odpad, w innych gałęziach przemysłu surowiec, z którego produkuje się preparaty białkowe, biodegradowalne tworzywa czy nawóz. Jakie inne zastosowania ma naturalna serwatka? Do czego możemy wykorzystać tę, która pozostanie po produkcji domowego sera? Czy jest zdrowa?  

  • Picie „twardej wody” jest korzystne dla zdrowia. Jakie są jej zalety?

    Utrudnia mycie rąk, pranie ubrań i powoduje wiele szkód w instalacjach wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeniach gospodarstwa domowego, ale w kwestii nawadniania organizmu, tzw. twarda woda jest dobrym wyborem, zwłaszcza dla osób cierpiących na niedobory składników mineralnych. Według Światowej Organizacja Zdrowia nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie, wręcz przeciwnie może dostarczyć wielu korzyści.

  • Foliany – właściwości i źródła folacyny i kwasu foliowego

    Foliany, czyli folacyna i kwas foliowy stanowią szeroką grupę związków, będącymi pochodnymi pteryny, które różnią się stopniem utlenienia i charakteryzują się aktywnością biologiczną kwasu foliowego. Kwas foliowy nie ma toksycznego charakteru, niemniej jego zbyt duże dawki mogą utrudniać rozpoznanie niedokrwistości wywołanej niedoborem witaminy B12. Jakie są objawy niedoboru folianów, co stanowi najlepsze źródła tych związków w pożywieniu oraz jaka jest zalecana dawka dzienna folianów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij