Okra (piżmian jadalny, ketmia jadalna) – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie
Maria Brzegowy

Okra (piżmian jadalny, ketmia jadalna) – właściwości, wartości odżywcze i zastosowanie

Okra (znana także pod nazwami: piżmian jadalny bądź ketmia jadalna) jest niskokalorycznym warzywem, które warto włączyć do codziennego menu. Poleca się ją osobom z nadwagą i otyłością,  cierpiącym na zaburzenia pokarmowe czy chorym na wrzody żołądka. Jakie właściwości zdrowotne płyną ze spożywania piżmianu jadalnego? W jaki sposób go przyrządzić? 

Należy do bardzo nietypowych i mało znanych warzyw, w związku z czym raczej rzadko gości na polskich stołach. Na próżno szukać jej w tradycyjnych sklepach – prędzej w miejscach z dedykowaną żywnością azjatycką. Okra. Czym właściwie jest? Jakie ma wartości odżywcze i gdzie znalazła swoje zastosowanie? 

Okra – charakterystyka 

Okra, inaczej piżmian jadalny (Abelmoschus esculentus) lub ketmia jadalna, to roślina należąca do rodziny Malvaceae. Pochodzi z okolic Etiopii, a ze względu na wysokie wymagania klimatyczne (średnia wysokość temperatur 20–30°C), uprawiana jest głównie w Indiach oraz w Afryce. Do części jadalnych okry zalicza się zielone owoce przypominające zielone papryczki chili, czyli grube strąki o długości nawet 10–20 cm. 

Okra – właściwości, wartości odżywcze 

Piżmian jadalny, choć mało znany i rzadko wykorzystywany w polskiej kuchni, podobnie jak większość roślin, ceniony jest ze względu na swoje walory zdrowotne. Należy do niskokalorycznych produktów: na 100 g części jadalnych okra dostarcza jedyne 36 kcal. Ponadto jest źródłem białka, tłuszczów, węglowodanów, niewielkiej ilości błonnika pokarmowego, jak również wapnia, fosforu, potasu oraz beta karotenu. Znajdziemy w nim także większe ilości witaminy C oraz ryboflawinę, tiaminę i niacynę.  

Nasiona okry dostarczają również dobrej jakości tłuszczy o działaniu hipocholesterolemicznym, które wpływają na zmniejszenie stężenia cholesterolu całkowitego we krwi i ogólną poprawę profilu lipidowego.  

Podczas obróbki termicznej okry wydzielane są śluzy, które znajdują zastosowanie w we wspomaganiu terapii zaburzeń pokarmowych, m.in. przy problemach z wypróżnieniem, a także przy wrzodach żołądka i dwunastnicy oraz hemoroidach.   

Jak twierdzą eksperci, okra odznacza się również działaniem moczopędnym, dzięki czemu może wpływać na poprawę pracy nerek. Standardowo, jak większość roślin, dostarcza organizmowi antyoksydantów, pozwalających na usuwanie z nadmiaru wolnych rodników tlenowych, będących przyczyną rozwoju wielu chorób o charakterze przewlekłym niezakaźnym.  

Zastosowanie piżmianu jadalnego – dla kogo? 

Piżmian jadalny wykorzystuje się głównie jako dodatek do dań, zarówno wegetariańskich, jak i mięsnych. Świetnie sprawdza się jako zagęszczacz do zup i sosów. Ze względu na niską kaloryczność i wysoką wartość odżywczą polecany jest osobom z nadwagą i otyłością celem redukcji nadwyżki kilogramów. Aktualnie specjaliści prowadzą badania nad możliwością zastosowania okry w prowadzeniu cukrzycy typu 2.  

Dodatek samej okry do codziennego jadłospisu nie spowoduje nagłej i szybkiej utraty masy ciała. Jak w przypadku każdej diety redukcyjnej, także i tutaj znajduje miejsce zalecenie spożywania zbilansowanego i odpowiednio zróżnicowanego menu z zachowaniem deficytu kalorycznego. 

Przepisy z wykorzystaniem okry 

Okra zyskuje coraz większą popularność również i w polskiej kuchni. Swoim smakiem przypomina nieco fasolkę szparagową. Można ją jeść zarówno na surowo, jak i po obróbce termicznej. Nadaje się do gotowania, obsmażania, duszenia oraz marynowania. W kuchni indyjskiej okrę wykorzystuje się głównie podczas przyrządzania dań wegetariańskich.  

Przykładowe przepisy z wykorzystaniem piżmianu jadalnego 

Sos pomidorowy z czosnkiem, bazylią i ketmią jadalną 

Na patelni rozgrzej oliwę, dodaj przeciśnięty przez praskę czosnek oraz pokrojoną cebulkę, podsmażaj przez kilka minut. Następnie okrę przepłucz, odetnij końcówki i pokrój na kilkucentymetrowe kawałki. Przełóż na patelnię i podsmażaj kolejne kilka minut. Dopraw solą, pieprzem, papryczką chili i innymi ulubionymi przyprawami. Dodaj pomidory pokrojone w kostkę lub pomidory w puszce i całość duś przez kolejne kilka minut. Podawaj z ugotowanym ryżem lub makaronem. 

Okra w kremowym, orzechowym sosie z cytryną i mleczkiem kokosowym 

Okrę umyj, osusz, odetnij końcówki i pokrój na mniejsze kawałeczki. Czosnek oraz papryczkę chilli drobno posiekaj i podsmaż na patelni wykorzystując oliwę z oliwek. Po chwili dodaj ketmię jadalną oraz cukinię i podsmażaj jeszcze przez kilka minut aż wszystko będzie lekko miękkie. Następnie wlej mleczko kokosowe i całość dopraw do smaku ulubionymi przyprawami. Doprowadź do wrzenia i po tym czasie wyłącz. W międzyczasie ugotuj ryż lub makaron i wyłóż na talerz. Polej sosem z okrą i posyp przyprażonymi orzeszkami arachidowymi.  

Pulpeciki indycze w sosie z dodatkiem okry 

Przygotuj mięso mielone z indyka, dodaj do niego namoczoną w mleku i odciśniętą bułkę oraz całe jajko. Całość dopraw solą, pieprzem oraz ulubionymi przyprawami. Uformuj kotleciki i podsmaż na patelni z dodatkiem oliwy oraz cebuli. Następnie podlej je bulionem i wrzuć umyte, osuszone i pokrojone kawałki okry. Dolej sos pomidorowy oraz czerwoną przyprawę curry. Po chwili całość podlej śmietanką, zagotuj. Danie podawaj z ryżem, posypane natką pietruszki. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

  • Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

    Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

  • Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

    Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

  • Zeaksantyna – w jakich produktach można ją znaleźć? Zeaksantyna a zdrowie oczu

    Zeaksantyna to substancja niezbędna dla zdrowia oczu. Na czym polega jej korzystny wpływ na zmysł wzroku? Jak możemy uzupełnić jej poziom, by cieszyć się tymi dobrodziejstwami? Poznajmy właściwości zeaksantyny i sposoby na dostarczenie jej organizmowi. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij