Zdrowa dieta po zimie

Wiosna zbliża się wielkimi krokami. Jest to najlepszy czas, aby oczyścić organizm z nagromadzonych po zimie zapasów. Sprawa odżywiania jest niezwykle ważna dla naszego organizmu; jedzenie, które przyjmujemy, powinno być smaczne oraz dostarczać organizmowi wszelkich niezbędnych składników.

Nasz organizm po zimie potrzebuje przede wszystkim zawartych w warzywach i owocach witamin, związków mineralnych i przeciwutleniaczy, jak również błonnika.  Wiosenna dieta z udziałem nowalijek to najlepsza metoda, aby wybudzić organizm z zimowego letargu, dać mu zdrowy zastrzyk energii oraz nawodnić wysuszoną ogrzewaniem oraz mroźnym powietrzem skórę. Dzięki niej można schudnąć około kilograma w ciągu 10 dni. Polecana jest wszystkim zdrowym i dorosłym osobom. 


Składniki wiosennej diety


Podstawowe zasady diety to pięć posiłków dziennie, których wartość kaloryczna wynosi około 1300-1500 kcal. W czasie diety należy unikać cukrów prostych i tłuszczów zwierzęcych. Warzywa powinny wchodzić z skład każdego posiłku. Wskazane jest, aby węglowodany i białko spożywać w proporcjach 2:1.

Nowalijki należy łączyć z gruboziarnistym pieczywem, razowym makaronem, kaszami i ryżem.
Nie zapominajmy o kefirach, jogurtach, twarogach jak również o chudym mięsie drobiowym i rybach, których nie może zabraknąć w zdrowej diecie.

Sałatki możemy wzbogacać lekkimi sosami z oliwą, sokiem z cytryny i octem balsamicznym. Podobnie jak przy większości diet, także przy stosowaniu diety wiosennej zaleca się picie dużej ilości niesłodzonych napojów,  zastąpienie kawy i herbaty niegazowaną wodą mineralną.

Wybierając nowalijki, należy zwrócić uwagę szczególnie na te, które są bogate w beta-karoten (marchewka, wszystkie odmiany sałaty, natka pietruszki, kalarepa, liście szpinaku), witaminę C (młode ziemniaki, papryka, rzepa, pomidory), kwas foliowy (szpinak, kapusta, brokuły, szparagi), potas (rzodkiewka, surowe buraki, brukiew, bakłażany, cukinia, czosnek, koperek zielony).

 Jeżeli warzywa pochodzą z upraw ekologicznych, to nie powinny zaszkodzić nawet najmłodszym. Jednak na młode, surowe warzywa muszą bardzo uważać alergicy, osoby z zespołem jelita nadwrażliwego i wrzodowcy. W nowalijki warto zaopatrywać się w godnych zaufania warzywniakach, na targowiskach czy sklepach, albo kupować bezpośrednio od rolnika.

Pamiętajmy, że młodych warzyw nie wolno przechowywać w foliowych torebkach, nawet w lodówce. W takim opakowaniu wytwarza się dużo wilgoci, wywołuje to przemianę azotanów w szkodliwe nitrozoaminy. Pomidorów nie przechowujmy razem z innymi warzywami. Ze względu na dużą zawartość etylenu, pomidory mogą ułatwiać więdnięcie innych warzyw. 


Warzywniak w doniczce


Niektóre nowalijki możemy wyhodować sami. Mają one wiele bezcennych, łatwo przyswajalnych witamin i minerałów.

  • Rzeżucha zawiera związki siarkowe zapobiegające nowotworom, ułatwia również trawienie i ma właściwości bakteriobójcze. Osoby cierpiące na zgagę nie powinny spożywać jej w zbyt dużych ilościach.
  • Szczypiorek to skarbnica zdrowia – zawiera witaminy C, A, E, B i PP oraz jod. Ma działanie  bakteriobójcze i moczopędne.
  • Natka pietruszki działa głównie moczopędnie, dlatego jest zalecana w zaburzeniach pracy nerek, neutralizuje rakotwórcze związki znajdujące się w dymie tytoniowym i ma bardzo dużo wzmacniającej odporność witaminy C.


Nawet najlepsza dieta i aktywny tryb życia nie zawsze wystarczają do pełnej odnowy organizmu po zimie, dlatego warto pomyśleć o uzupełnieniu diety gotowymi preparatami z apteki.

Wspomnijmy może również o popularnej wśród  niektórych osób odmianie diety wiosennej, jaką jest jednodniowa dieta oczyszczająca. Polega ona na stosowaniu w wyznaczonym dniu diety płynnej, owocowej lub kaszowej, a w pozostałe dni diety lekkostrawnej, dostosowanej do potrzeb organizmu. Diety te wymagają silnej woli, więc lepiej, jeśli taki dzień spędzi się w domu.


Suplementacja diety


Naszym pacjentom możemy polecić szeroki wybór preparatów: od środków wspomagających wysiłki w walce o szczupłą sylwetkę (mam na myśli wszystkie farmaceutyki o działaniu oczyszczającym i odchudzającym) do gamy suplementów, które wzbogacą dietę, poczynając od pojedynczych witamin, a kończąc na kompletnym ich zestawie.

Przykładowe posiłki w ramach wiosennej diety
 

Śniadania

  • twarożek z winogronami i jabłkiem
  • grahamka z twarożkiem, plasterkiem pieczonego w folii indyka i czerwoną papryką,
  • 2 kromki chrupkiego chleba posmarowane białym serkiem light: jedna z polędwicą, druga z miodem
  • garść corn-flakes z melonem, malinami i jogurtem
  • 2 kromki opieczonego, tostowego chleba: jedna z twarożkiem i siekaną rzodkiewką, natką, szczypiorkiem, druga z żółtym serem, papryką, pomidorem
  • garść musli tropikalnego z cząstkami pomarańczy, malinami, jogurtem i miodem
  • sałatka z winogron, mandarynek, gruszki z jogurtem
     

Drugie śniadania

  • koktajl pomidorowo-melonowy
  • szklanka maślanki z małym bananem
  • pół  opakowania serka ziarnistego z natką pietruszki i rzodkiewkami
  • pasta z jajka, rzodkiewek, świeżego ogórka i małej żółtej papryki
  • koktajl ze zsiadłego mleka zmiksowanego z ogórkiem
  • mały kubeczek jogurtu naturalnego bez cukru, ź melona
  • dwa pomidory, pół czerwonej papryki, rzodkiewka, młoda cebulka pokrojone i zalane szklanką kefiru

Obiady

  • zapiekanka z ryżu, pieczarek, kurek, groszku i cebuli posypana parmezanem oraz siekanym koperkiem i szczypiorkiem,
  • filet z piersi kurczaka z uduszonymi w bulionie koprem włoskim i czerwoną papryką,
  • wątróbki kurze podane uduszone z jabłkiem, cebulą i kiszoną kapustą
  • risotto z ryżu, piersi indyka, papryki, pora i siekanej natki
  • kapuśniak z ugotowanym w nim filetem wołowym
  • filet z dorsza uduszony z pieczarkami, groszkiem i pomidorami uduszone w bulionie: cukinia, brokuły i marchewka, podane z sosem z twarożku, jogurtu, czosnku i siekanego szczypiorku
     

Podwieczorki

  • jedno duże jabłko
  • średniej wielkości banan
  • trzy mandarynki
  • sok pomidorowy z paroma kropelkami tabasco i siekaną bazylią
  • koktajl maślankowo-truskawkowy
  • drink ze zmiksowanego soku marchewkowego i miąższu papai
  • szklanka naparu z pokrzywy, zaś po jej wychyleniu – średniej wielkości pomarańcza


Kolacje 
 

  • skropiona sokiem pomarańczowym sałatka z kiszonej kapusty, papryki, wędzonej polędwicy,  posypana pestkami dyni
  • łosoś z krótko obsmażonymi, następnie uduszonymi warzywami: cukinią, porem, pomidorem, zielonym selerem – podanymi z sosem z jogurtu, ketchupu i siekanego szczypiorku
  • sałatka z ryżu, czerwonej papryki, plasterków ogórka, pieczarek, startej marchewki z 2 plasterkami polędwicy z drobiu
  • kromka ciemnego pełnoziarnistego chleba z twarożkiem, szynką wołowiną, chrzanem, ogórkiem i rzodkiewkami
  • sałatka z selera, sałaty, cykorii, papryki, melona, marchewki i 2 plasterków wędzonej polędwicy podana z sosem z jogurtu zmieszanego z sokiem   pomarańczowym
  • sałatka z ryżu, ogórka, rzodkiewek, zielonej sałaty i melona z 2 plasterkami żółtego sera,
  • 2 kromki chrupkiego chleba posmarowane twarożkiem, ozdobione plasterkami jabłka i posypane pestkami dyni.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus