×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

W ciąży warto jeść owoce morza

Owoce morza są jednym z flagowych produktów eksportowych Hiszpanii, więc fakt, że badania nad ich wpływem na zdrowie powstały właśnie tutaj nie może być przypadkiem. Naukowcy z Instytutu Globalnego Zdrowia w Barcelonie przyjrzeli się temu, w jaki sposób konsumpcja ryb i owoców morza w czasie ciąży przełoży się na kondycję zdrowotną dzieci po urodzeniu. Jak się okazuje, włączenie ich do diety wpływa pozytywnie na zdolności poznawcze potomstwa.

We wspomnianym badaniu udział wzięło ponad 1600 par matek z dziećmi, od chwili zajścia w ciążę kobiet do momentu ukończenia 8. roku życia przez ich dzieci. W jego ramach uczestnicy przez cały okres badania musieli zdawać szczegółową relację z tego, w jaki sposób się odżywiają lub co znajduje się w jadłospisach ich potomstwa. Dodatkowo, w wieku 8 lat dzieci zostały poddane neuropsychologicznemu testowi komputerowemu badającemu ich zdolność do zachowania uwagi i koncentracji. W jego trakcie oceniane było to, w jaki sposób układ neurologiczny reaguje na ewentualne błędy oraz szybkość reakcji na stymulację.

Jedz ryby zwłaszcza na początku ciąży

Jak się okazało, jedzenie ryb i owoców morza w pierwszym trymestrze ciąży w sposób istotny wpływało na zdolność skupiania uwagi przez dzieci w późniejszym życiu. Wzbogacenie diety o te składniki na późniejszych etapach ciąży nie odnosiło takiego efektu, podobnie jak podawanie owoców morza dzieciom po ukończeniu piątego roku życia. Ostatnia obserwacja wynika z faktu, że na tym etapie życia część procesów neurorozwojowych, w tym dopowiadających za skupianie się, została już zakończona. Najlepsze efekty w testach uzyskiwały dzieci matek, w których diecie znajdowały się ryby bogate w tłuszcze, takie jak łosoś, sardynki, tuńczyk, makrela, szprot czy śledź. Warto zadbać o włączenie do niej co najmniej kilku rodzajów wspomnianych ryb, ponieważ poleganie wyłączne na tuńczyku czy szprotkach z puszki może nie odnieść tak dobrych rezultatów. 

Cenne kwasy omega–3

Z tego względu jakiekolwiek działania wspomagające rozwój dziecka najlepiej jest podejmować na etapie ciąży, gdy wiele kwestii się „waży”. Rozwój mózgu odbywa się przede wszystkim na etapie ciąży, ponieważ właśnie wtedy dochodzi do formowania się neuronów, synaps i mielinizacji, czyli tworzenia osłonki tłuszczowej wokół włókien nerwowych w mózgu i rdzeniu kręgowym. Kluczową rolę w procesie ich powstawania odgrywają wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega–3, których bogatym źródłem są właśnie owoce morza. Z tego założenia wyszli naukowcy, którzy przeprowadzili wspomniane badania. 

Umiejętność skupiania uwagi przez dzieci, której ma sprzyjać konsumpcja owoców morza przez matkę na etapie ciąży, jest kluczową umiejętnością między innymi z punktu widzenia rozwoju procesów zapamiętywania i uczenia się jako takiego. Nieumiejętność utrzymywania uwagi, częsta wśród dzieci w wieku szkolnym, jest poważną przeszkodą w przyswajaniu wiedzy. 

Zachowaj umiar

Choć wyniki tego badania dostarczają wniosków o pozytywnym wpływie konsumpcji owoców morza na rozwój dziecka, warto brać pod uwagę, że poprzednie wskazywały na płynące z tego faktu zagrożenia. Wzbogacanie ciążowej diety w tłuszcze może skutkować otyłością i podwyższonym ciśnieniem u dzieci w późniejszym wieku, nawet gdy mowa o tłuszczach postrzeganych jako pozytywne.

Dietetycy zalecają włączanie ryb i owoców morza do diety, jednak jak ze wszystkim, również w tym wypadku nie należy przesadzać z ilością, ograniczając się do dwóch – trzech porcji tygodniowo.

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. J. Julvez, S. Fernández–Barrés, F. Gignac i in., Maternal seafood consumption during pregnancy and child attention outcomes: a cohort study with gene effect modification by PUFA–related genes, "International Journal of Epidemiology" 2019; DOI: 10.1093/ije/dyz197.
  2. Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal), Seafood consumption during pregnancy may improve attention capacity in children "sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2019/10/191002181125.htm, [dostęp:] 03.10.2019.r.
  3. D. Wnęk, Które ryby są najzdrowsze? "mp.pl" [online] https://www.mp.pl/pacjent/dieta/lista/61926,ktore–ryby–sa–najzdrowsze, [dostęp:] 03.10.2019 r.
  4. J. Normia, K. Niinivirta–Joutsa, E. Isolauri i in., Perinatal nutrition impacts on the functional development of the visual tract in infants, "Pediatric Research” 2018; DOI: 10.1038/s41390–018–0161–2.
  5. Springer, Fish–rich diets in pregnancy may boost babies' brain development "sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2018/09/180920102207.htm, [dostęp:] 03.10.2019 r.

Podziel się: