×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Właściwa dieta może wspomagać leczenie Alzheimera

Alzheimer pozostaje jednym z największych wyzwań terapeutycznych stawianych przed lekarzami, dlatego każda nowa strategia mogąca opóźniać jego rozwój urasta do rozmiarów medycznego przełomu. Dotychczasowe badania udowodniły między innymi związek choroby z florą jelitową, natomiast lekarze z Wake Baptist Medical Center sugerują, że w minimalizacji markerów Alzheimera pomóc może właściwa dieta.

Jak podkreślają naukowcy, wyniki są wstępne, a próba badanych zbyt mała, by móc mówić o przekładaniu wyników na całą populację chorych. Niemniej wnioski były na tyle obiecujące, że zachęciły naukowców do dalszych badań w tym kierunku.

Dieta w walce z demencją

W randomizowanej, podwójnie ślepej próbie uczestniczyło 17 osób w podeszłym wieku, spośród których u 11 zdiagnozowano łagodne upośledzenie funkcji poznawczych, natomiast u reszty nie stwierdzono żadnych zaburzeń z tego zakresu. Ich zadaniem było sprawdzenie, w jaki sposób jedna z dwóch zaproponowanych diet wpłynie między innymi na ich mikrobiom oraz obecność markerów stanu zapalnego świadczących o chorobie Alzheimera. Każdy z uczestników spędził po 6 tygodni na każdej z dwóch diet: zmodyfikowanej śródziemnomorsko–ketogenicznej oraz niskotłuszczowej i ubogiej w węglowodany. Po zakończeniu każdej z nich, lekarze badali między innymi mikrobiom kału oraz markery Alzheimera, takie jak białka tau i płytki amyloidowe.

Tłuszcze kontra Alzheimer

Porównanie efektów obu diet pokazało, że dieta śródziemnomorsko–ketogeniczna, a więc lekkostrawna, ale z dużym udziałem tłuszczów, doprowadzała do pozytywnych zmian w mikrobiomie pod względem metabolitów wskazujących na Alzheimera. Obserwacja była identyczna niezależnie od tego, czy na wspomnianej diecie przebywały osoby z symptomami upośledzenia kognitywnego, czy zupełnie zdrowe. Badanie pozwoliło także wyodrębnić konkretne chemikalia produkowane przez bakterie jelitowe, które są ściśle związane z tymi obserwacjami. 

Wyniki wspomnianego badania dowodzą, że przy opracowywaniu nowych strategii leczenia postępujących zaburzeń pamięci powinno się uwzględnić także kwestie żywieniowe, które mogą w istotny sposób wpływać na kondycję pacjentów.

Dieta DASH dla każdego

Obserwacje naukowców są tym ciekawsze, że zalecenia dietetyczne w chorobie Alzheimera skupiają się przede wszystkim na zachowaniu lekkostrawnej i niskotłuszczowej diety, zgodnej z zasadami diety DASH stworzonej z myślą o osobach mających problemy z sercem i nadciśnieniem. Obejmują one spożywanie produktów o niskiej zawartości tłuszczów nasyconych i cholesterolu, z przewagą owoców, warzyw i niskotłuszczowego nabiału. W diecie DASH zaleca się też spożywanie produktów pełnoziarnistych, orzechów i drobiu oraz ryb zamiast czerwonego mięsa. Na cenzurowanym są natomiast słodycze, słodzone napoje gazowane i produkty bogate w sód. Zasady diety DASH pozostają w zgodzie z regułami diety śródziemnomorskiej, w której poza już wspomnianymi zasadami, zalecana jest zamiana tłuszczów zwierzęcych, takich jak masło, na roślinne oraz zastąpienie soli i pieprzu ziołami.

Dieta ketogeniczna jest w dużej mierze zaprzeczeniem tych zaleceń, ponieważ jest wysokotłuszczowa i niskowęglowodanowa. Dzięki temu powoduje szybki spadek wagi przy stosunkowo niskim poczuciu głodu, jednak stosowana restrykcyjnie i przez długi czas bardzo obciąża organizm, zwłaszcza nerki i może doprowadzić do poważnych niedoborów składników odżywczych pochodzących z warzyw i owoców. W tej diecie dominują produkty białkowe i tłuszczowe, przy niemal całkowitym wykluczeniu węglowodanów pod prawie każdą postacią. 

Zdrowo i lekko, by chronić mózg

Zanim więc zagrożeni Alzheimerem wezmą sobie do serca nowe zalecenia, powinni przyswoić te sugerowane przez słynną Mayo Clinic, by zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby.

Spośród warzyw warto wybierać liściaste i jeść je sześć razy w tygodniu, a dodatkowo po jednej porcji dowolnego innego warzywa dziennie. Z owoców najzdrowsze będą jagodowe, spożywane co najmniej dwa razy w tygodniu, a spośród mięs drób, ale też ryby.

Do gotowania najlepiej używać oliwy z oliwek, a spożywanie smażonych potraw ograniczyć do minimum. Dzienne spożycie masła nie powinno przekroczyć jednej łyżki, ale za to pięć razy w tygodniu warto jeść po porcji orzechów. Alkohol i słodycze nie są wykluczone — norma to jedna lampka wina (lub porcja innego alkoholu) dziennie i nie więcej niż 5 porcji słodyczy tygodniowo.

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. R. Nagpal, B. J. Neth, S. Wang i in.,  Modified Mediterranean-ketogenic diet modulates gut microbiome and short-chain fatty acids in association with Alzheimer's disease markers in subjects with mild cognitive impairment, „EBioMedicine”, 2019; DOI: 10.1016/j.ebiom.2019.08.032.
  2. Wake Forest Baptist Medical Center, Diet's effect on gut bacteria could play role in reducing Alzheimer's risk “sciencedaily.com” [online], www.sciencedaily.com/releases/2019/09/190903120514.html, [dostęp:] 05.06.2019 r.
  3. PAP/Rynek Zdrowia, Modna dieta ketogeniczna uznana za jedną z najgorszych diet "rynekzdrowia.pl" [online], http://www.rynekzdrowia.pl/Po-godzinach/Modna-dieta-ketogeniczna-uznana-za-jedna-z-najgorszych-diet,190445,10.html, [dostęp:] 05.09.2019 r.
  4. Alzheimer's Association, Adopt a Healthy Diet "alz.org" [online], https://www.alz.org/help-support/brain_health/adopt_a_healthy_diet, [dostęp:] 05.09.2019 r.
  5. A. L. Murad, 15 simple diet tweaks that could cut your Alzheimer's risk "mayoclinic.org" [online], https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/alzheimers-disease/in-depth/15-simple-diet-tweaks-cut-alzheimers-risk/art-20342112, [dostęp:] 05.09.2019 r.

Podziel się: