Wpływ diety na męską płodność
Krzysztof Słomiak

Wpływ diety na męską płodność

Zaburzenia seksualne zaczynają dotykać coraz większą ilość mężczyzn. Z roku na rok dane pokazują pogłębianie się tego problemu — statystyki wykazują, że blisko 40 proc. mężczyzn po czterdziestym roku życia może mieć problemy z erekcją. Jeszcze większa część mężczyzn cierpi z powodu przedwczesnego wytrysku. Na ten stan mogą wpływać takie czynniki jak stres, stosowanie używek czy aktywność fizyczna. Jednakże istnieje jeszcze jedna ważna przyczyna tego stanu, a mianowicie dieta.

Ważne jest zarówno spożywanie produktów bogatych w odpowiednie substancje odżywcze oraz makro- i mikroelementy, jak i unikanie produktów o dużej zawartości cukrów prostych czy tłuszczów nasyconych.

Cynk i selen — pierwiastki niezbędne dla mężczyzn

Za udane życie seksualne odpowiada zbilansowana dieta zawierająca wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Szczególne znaczenie mają poszczególne witaminy i minerały. Do tych o dużym wpływie na męską sprawność seksualną zalicza się cynk oraz selen.

Cynk, oprócz tego, że pełni funkcje ochronne w organizmie, wpływa także na proces wytwarzania plemników. Udowodniono również, że poziom testosteronu, określanego mianem „męskiego hormonu”, u badanych mężczyzn był ściśle powiązany z poziomem cynku we krwi. Do głównych źródeł tego mikroelementu zalicza się przede wszystkim ryby, owoce morza, jajka oraz nabiał. Można znaleźć go też w pestkach dyni, roślinach strączkowych oraz orzechach, jednak cynk pochodzenia roślinnego jest gorzej przyswajalny niż pochodzenia zwierzęcego.

Drugim ważnym dla mężczyzn minerałem jest selen. U panów z jego niedoborami zauważono produkcję mniej ruchliwych plemników, których zdolność do zapłodnienia komórki jajowej jest obniżona. Ponadto, podobnie jak w przypadku cynku, selen wpływa na produkcję testosteronu — jego obniżony poziom jest powiązany z niższym poziomem „męskiego hormonu”. Do głównych źródeł selenu z pożywienia zalicza się ryby, przede wszystkim łososia i tuńczyka. Z kolei do roślinnych zasobów tego pierwiastka można wskazać orzechy brazylijskie, pieczywo oraz ryż.

Jeśli z jakichś powodów nie jest możliwe zastosowanie naturalnych źródeł powyższych dwóch pierwiastków, to istnieje cały szereg preparatów pozwalających zaspokoić ich dzienne zapotrzebowanie. Jednakże należy pamiętać, że suplementy diety nie mogą zastąpić zdrowej i zbilansowanej diety.

Choroby cywilizacyjne 

Do dwóch chorób o największym wpływie na męską sprawność seksualną zalicza się cukrzycę i miażdżycę. Pomimo tego, że podłoże tych przypadłości jest złożone, to główną ich przyczyną jest stosowanie diety o — odpowiednio — zbyt wysokiej zawartości cukrów lub tłuszczów nasyconych. W obydwu przypadkach za problemy ze sprawnością seksualną u mężczyzn odpowiadają zaburzenia układu naczyń krwionośnych — dochodzi do dysfunkcji krążenia narządów płciowych, co może skutkować zaburzeniami erekcji. 

Głównym czynnikiem zapobiegającym powstaniu powyższych dysfunkcji jest ograniczenie spożycia pokarmów zawierających cukry proste i tłuszcze zwierzęce. Z kolei wskazane jest zwiększenie znaczenia w diecie produktów zawierających kwasy omega-3 i omega-6, należą do nich m.in. ryby morskie oraz tłuszcze roślinne. Taka dieta może zapobiec rozwojowi groźnych dla życia chorób, których następstwem mogłyby być dysfunkcje seksualne u mężczyzn.

Masa ciała a płodność

Na męską płodność wpływa także masa ciała. Niedowaga, a w jeszcze większym stopniu nadwaga i otyłość, wiążą się z nasilonym ryzykiem niepłodności. Zbyt duża masa ciała wpływa na zmniejszenie ilości nasienia, zmianę budowy i ruchomości plemników, stężenie testosteronu oraz zaburzenia erekcji. Z tego powodu zdrowa i zbilansowana dieta ma ogromne znaczenie zapobiegawcze dysfunkcjom seksualnym.

Zaburzenia płodności są coraz bardziej powszechne u mężczyzn. Niepłodność definiowana jest jako niezdolność do osiągnięcia ciąży w czasie roku regularnego współżycia w celach rozrodczych. Jest to poważny problem, który dotyczy około 20 proc. społeczeństwa w wieku rozrodczym — w Polsce jest to około 1,5 mln par. Coraz więcej jest dowodów na to, że sposób żywienia może mieć istotny wpływ na płodność u mężczyzn. Dlatego istotne jest prowadzenie higienicznego stylu życia i przywiązywanie wagi do prawidłowo zbilansowanej diety. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • 5 najczęstszych błędów popełnianych przy redukcji wagi

    Redukcja wagi ciała, czyli odchudzanie to nie tylko modny trend robienia formy na wakacje i bycia fit. Bardzo często jest ona konieczna ze względów zdrowotnych, dlatego istotne jest, aby była przeprowadzona mądrze, a najlepiej pod okiem specjalisty dietetyka lub trenera personalnego. Wiele osób przechodzących na dietę redukcyjną popełnia szereg błędów, które mogą skutkować brakiem spodziewanych rezultatów, efektem „yo-yo”, frustracją, złym nastrojem a nawet problemami zdrowotnymi. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas redukcji wagi.

  • Jak nie przytyć w Święta?

    Święta dla wielu z nas są okazją do spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Będąc zaproszonym na spotkanie świąteczne, zazwyczaj jesteśmy częstowani wyśmienitymi smakołykami. Trudno odmówić gdy mamy do wyboru świąteczne przysmaki. Jeżeli już dziś myślisz o tym, jak nie przytyć w Święta, przedstawiamy kilka sposobów, by temu zapobiec.

  • Dieta matki karmiącej – jak powinna wyglądać? Czy podczas karmienia piersią można jeść wszystko?

    Jak powinna wyglądać dieta w czasie karmienia piersią? Co jeść, pić, a czego unikać? Czy sposób żywienia wpływa na jakość oraz ilość mleka matki? Dowiedz się wszystkiego o diecie mamy karmiącej. 

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Przejedzenie – jak go uniknąć? Co robić, gdy zjemy za dużo? Objawy przepełnionego żołądka

    Jak poradzić sobie z przejedzeniem nie tylko od święta? Co warto zastosować, by szybciej uporać się z dokuczliwymi objawami towarzyszącymi przepełnionemu żołądkowi, jak wzdęcia, ból brzucha, zgaga, a nawet biegunka czy wymioty? Podpowiadamy.

  • Dieta przed kolonoskopią – o czym warto wiedzieć? Co i kiedy można jeść przed i po badaniu?

    Kolonoskopia to badanie endoskopowe polegające na wprowadzeniu kolonoskopu do jelita grubego. Dzięki niemu możliwa jest ocena wnętrza dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Do badania należy się odpowiednio przygotować. Jednym z zaleceń jest zastosowanie właściwej diety, która pozwoli na oczyszczenie jelita. Co jeść i pić przed kolonoskopią? Jaką dietę należy zastosować i kiedy ją wdrożyć? Podpowiadamy.

  • Dieta przy nadciśnieniu – co jeść, aby obniżyć ciśnienie?

    Właściwa dieta przy nadciśnieniu odgrywa ważną rolę. Dzięki niej mamy szansę uregulować zbyt wysokie ciśnienie krwi, a w dalszej perspektywie zapobiec rozwojowi chorób związanych właśnie z nadciśnieniem. Które ze znanych diet zaleca się przy podwyższonym ciśnieniu? Które produkty należy włączyć do codziennego menu, a które wykluczyć? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij