Jak wspierać układ odpornościowy dziecka? Poznaj 6 najważniejszych zasad

Co zrobić, aby dziecko mniej chorowało? To pytanie spędza sen z powiek wielu rodzicom. Najlepszym sposobem na ochronę przed infekcjami jest odpowiednia profilaktyka, czyli wspieranie układu odpornościowego.

Od dnia narodzin układ immunologiczny rozwija się i uczy swoich funkcji, aby około 12. roku życia osiągnąć pełną sprawność. Niezwykle intensywny okres rozwoju układu odpornościowego dziecka przebiega w pierwszych 3 latach życia. To, czego doświadcza maluch może mieć wpływ na jego zdrowie. We wspieraniu odporności istotne jest wiele aspektów, między innymi odpowiednia dieta, właściwy styl życia oraz ruch na świeżym powietrzu. 

Czym jest odporność?

Znajomość mechanizmów odporności jest bardzo ważna we wspieraniu funkcjonowania układu immunologicznego. Odporność to zespół reakcji obronnych organizmu, które mają na celu likwidowanie niebezpiecznych dla prawidłowego funkcjonowania czynników: wirusów, bakterii i pasożytów. Można wyróżnić jej 2 rodzaje:

  • odporność wrodzoną (nieswoistą), która powstaje jeszcze w okresie płodowym,
  • odporność nabytą (swoistą), która w dużym stopniu zależy od człowieka i powstaje po kontakcie z patogenami.

Możliwe jest stymulowanie odporności nabytej tak, aby jak najlepiej pełniła swoje zadanie.

Zbilansowana dieta kluczem do budowania odporności

Badania pokazują, że nawet 70-80% komórek odpornościowych znajduje się w przewodzie pokarmowym. Trawienie i wchłanianie to główne funkcje przewodu pokarmowego, co czyni go kluczowym w dostarczaniu ważnych składników pokarmowych, niezbędnych do tworzenia ochronnej tarczy organizmu — budowania odporności. Z tego względu, że istnieje tak silny związek między układem pokarmowym a odpornościowym, sposób żywienia dziecka już na wczesnym etapie życia ma istotne znaczenie.

Eksperci zalecają wyłączne karmienie piersią przez pierwsze 6 miesięcy życia, ponieważ mleko mamy dostarcza wszystkich niezbędnych składników, które wspierają rozwój dziecka. Maluch, który nie może być karmiony w ten sposób powinien otrzymywać odpowiednio dobrane do wieku mleko modyfikowane, a wraz z nim ważne dla rozwoju składniki odżywcze.

Na etapie rozszerzania diety należy podawać dziecku (oprócz mleka) posiłki uzupełniające, zgodnie z aktualnym schematem żywienia niemowląt. Zbilansowana i różnorodna dieta jest bardzo ważna we wspieraniu zdrowia. W codziennym jadłospisie malucha nie może zabraknąć produktów, które dostarczają witamin, składników mineralnych oraz kwasów tłuszczowych omega-3 (w tym DHA). Każdego dnia dania powinny być skomponowane z różnych grup produktów. 

Witaminy i składniki mineralne dla wzmocnienia odporności

Zbilansowania dieta powinna dostarczać wszystkich niezbędnych składników, które zapewnią dziecku optymalny rozwój. Niektóre z nich mają szczególne znaczenie we wspieraniu układu odpornościowego — witamina C, A i D,  składniki mineralne, takie jak żelazo, cynk oraz selen. Chociaż odpowiednią ilość makroelementów i mikroelementów ma za zadanie dostarczyć zbilansowana dieta, niektóre z nich, tak jak witaminę D należy suplementować we właściwej dawce dobranej do wieku dziecka.

Zabawa na świeżym powietrzu dla lepszej odporności dziecka

Spacery w parku czy lesie oraz codzienna zabawa w ogrodzie to nie tylko radość dla najmłodszych, ale także sposób na ochronę przed infekcjami. Swoboda w odkrywaniu świata pozwala dziecku poznać przyrodę wraz z jej wszystkimi aspektami, w tym patogenami.

Kontakt z „zarazkami” stymuluje układ immunologiczny, który uczy się rozpoznawania i walki z bakteriami czy wirusami. Izolowanie dziecka od czynników zewnętrznych rozleniwia układ odpornościowy. Kontrolowana zabawa, bez przesadnej dbałości o czystość dziecka pozwoli mu doświadczać świata w pełni oraz wzmocni odporność malucha. 

Kontakt z rówieśnikami zwiększa odporność

Dziecko powinno mieć kontakt z innymi maluchami. W ten sposób lepiej się rozwija, szybciej się uczy oraz wzmacnia swoją odporność. Podczas pobytu z rówieśnikami na placu zabaw, w żłobku czy przedszkolu tworzy się odporność nabyta. Kształtuje się ona w trakcie przebytej choroby lub po kontakcie z patogenem. Izolowanie dziecka od rówieśników nie pozwala mu budować w pełni silnego układu odpornościowego. 

Zmiana klimatu a odporność dziecka

Nie warto wzbraniać się przed odkrywaniem świata z maluchem. Zmiana klimatu na morski, leśny czy górski to doskonały bodziec dla układu immunologicznego skłaniający go do intensywniejszej pracy. Podczas podróży z dzieckiem warto pamiętać, aby nie zmieniać zbyt często miejsca pobytu — minie około tygodnia czy półtora zanim maluch przywyknie do nowych warunków. 

Wzmocnienie odporności dziecka a odpowiednia ilość snu

Stres i zmęczenie obniżają odporność i zwiększają podatność na infekcje. Dlatego ważne jest, aby zapewnić dziecku odpowiednie warunki nie tylko do zabawy, ale także do odpoczynku. Nie bez znaczenia jest również poczucie bezpieczeństwa, które warto, aby maluch miał przez cały czas. 

Sen dziecka powinien być niezakłócony, aby organizm mógł się zregenerować, nabrać sił i odpowiednio przygotować na kolejne wyzwania, jakie przynosi każdy dzień. Oprócz jakości snu ważna jest także liczba godzin, które maluch przesypia.

Eksperci zalecają konkretną długość snu wspierającą optymalny rozwój dziecka:

  • niemowlęta (od 4 do 12 miesięcy) — sen powinien trwać od 12 do 16 godzin na dobę (liczone wraz z drzemkami w ciągu dnia),
  • dzieci od 1 roku do 2 roku życia powinny spać od 11 do 14 godzin na dobę (wraz z drzemkami),
  • zaleca się, aby dzieci w wieku przedszkolnym, od 3 do 5 lat spały od 10 do 13 godzin na dobę (razem z drzemkami).

Już od poczęcia do około 3. roku życia trwa intensywny czas w rozwoju układu odpornościowego dziecka. Dbanie o prawidłową dietę, zapewnienie zbilansowanych posiłków, a także swoboda w odkrywaniu świata to najlepsze, co można podarować maluchowi. Dzięki temu jego układ odpornościowy stale uczy się i doskonali w walce z infekcjami.

artykuł sponsorowany


Podziel się: