
Już myśl o kawie wystarczy, żeby pobudzić nasz mózg
Wpływ kawy na zdrowie został sprawdzony w szeregu rozmaitych badań, dzięki czemu dziś wiemy, że aromatyczny napar należy do jednych z najzdrowszych znanych człowiekowi, przynajmniej pod kątem jego wpływu na ciało. Do tej pory jednak nie sprawdzono, w jaki sposób picie kawy – czy w tym wypadku myślenie o niej – może wpłynąć na naszą psychikę. Tym zagadnieniem postanowili zająć się naukowcy z kanadyjskiego Uniwersytetu w Toronto. Skoncentrowali się na zjawisku tzw. torowania, w wyniku którego ekspozycja na nawet subtelne sugestie może wpływać na nasze myśli i zachowania. W przypadku kawy o taką ekspozycję jest bardzo łatwo, przy ogromnej ilości oferujących ją kawiarni, sklepów czy wszechobecnych reklam. Naukowcy chcieli więc sprawdzić, czy torowanie w przypadku kawy może zadziałać podobnie jak jej picie, a więc wywołać efekt psychicznego pobudzenia.
Kawowy „kop” bez kofeiny
Pobudzenie w sensie psychologicznym odnosi się do postawienia w stan gotowości i podwyższonej uwagi konkretnych części mózgu. Może je wywołać szereg czynników, w tym nasze emocje, neuroprzekaźniki w mózgu lub napoje na bazie kofeiny, które konsumujemy.
Analizując, w jaki sposób torowanie przebiega w przypadku kawy, naukowcy przeprowadzili cztery różne badania, w których udział wzięli przedstawiciele zarówno kultury wschodu, jak i zachodu. Wszyscy zostali wystawieni na działanie rozmaitych sugestii związanych z kawą i herbatą. Ci z uczestników, którzy mieli do czynienia z treściami nawiązującymi do kawy, zaczynali myśleć bardziej konkretnie i precyzyjnie i mieli wrażenie szybszego upływu czasu. To pozostaje w zgodzie z naturą psychicznego pobudzenia, które sprawia, że zaczynamy postrzegać rzeczywistość w sposób bardziej konkretny i precyzyjny. To z kolei przekłada się na to, jak przetwarzamy informacje, dokonujemy wyborów lub podejmujemy decyzje.
To kolejne z serii badań nad torowaniem prowadzonych na Uniwersytecie w Toronto. W przeszłości z tej perspektywy analizowali oni również wpływ, jaki wywiera na nas ekspozycja na treści związane z restauracjami typu fast food. Już samo patrzenie na logo takiej sieci zmniejsza naszą chęć do zwolnienia tempa i przeznaczenia czasu na przyjemności.
Naukowcy chcą kontynuować badania związane z jedzenie, by sprawdzić między innymi, czy podobny efekt pobudzenia daje na przykład kontakt z treściami dotyczącymi napojów energetycznych. Z drugiej strony, odwrotne efekty mogłyby przynieść sugestie związane z czerwonym winem.
Kawa sprzyja pracy zespołowej
Efekty psychologiczne picia kawy badali także naukowcy z Ohio State University. Ich obserwacja dotyczyła wpływu napoju na pracę zespołową i przyniosła wnioski zdecydowanie zachęcające do sięgnięcia po małą czarną w takich sytuacjach. Okazało się mianowicie, że uczestnicy grupy oceniali efekty wspólnej pracy lepiej, jeśli przed rozpoczęciem zadania pili kawę zawierającą kofeinę. Byli również bardziej skłonni do aktywności i precyzyjni w wyrażaniu myśli od osób, które wybrały bezkofeinową odmianę napoju. W eksperymencie udział wzięli młodzi ludzie będący zdeklarowanymi kawoszami, co może sugerować, że wcześniejsza ekspozycja na kawę i pozytywne odczucia wobec niej również mogą mieć znaczenie w kontekście efektu psychologicznego.
Powiązane produkty
Kawa nam smakuje, choć nie powinna
Kawa sama w sobie również „pogrywa” z naszą psychiką, ponieważ – jak twierdzą naukowcy z Northwestern University – im bardziej wrażliwi jesteśmy na jej gorzki smak, tym więcej jej pijemy.
Przedmiotem tego samego badania były też herbata i alkohol, na których konsumpcję również wpływa percepcja gorzkiego smaku. W przypadku czerwonego wina wrażliwość na gorzkie nuty odnosi odwrotny efekt i zniechęca do jego spożywania.