Sposoby na odporność dla dzieci i dorosłych
Ernest Niewiadomski

Sposoby na odporność dla dzieci i dorosłych

Wakacje dobiegły końca i choć nadal możemy cieszyć się piękną pogodą, to nieuchronnie zbliża się jesień, a wraz z nią sezon na infekcje. Dzieci w tym okresie są na nie szczególnie narażone, czemu dodatkowo sprzyja przebywanie w dużych grupach. Wystarczy, że jedno złapie wirusa, a w ciągu tygodnia zaczynają chorować następne, zarażając przy okazji swoje rodzeństwo i rodziców. My, dorośli, również miewamy spadki odporności, co bezpośrednio związane jest z naszym stylem życia oraz porą roku. Co zrobić, aby podnieść odporność i ograniczyć ryzyko wystąpienia infekcji u dzieci i dorosłych? Warto postawić na profilaktykę już dziś.

Dzieci chorują częściej niż dorośli, ponieważ nasz układ immunologiczny odpowiedzialny za odporność rozwija się wraz z wiekiem, a pełną funkcjonalność osiąga ok. 12. roku życia. Do tego czasu kontakt z patogenami chorobotwórczymi – bakteriami, wirusami i grzybami – częściej kończy się infekcją.

Niezależnie od wieku warto dbać o odporność przez cały rok, ponieważ częste infekcje dodatkowo osłabiają organizm i zwiększają ryzyko wystąpienia poważniejszych chorób. Do najistotniejszych czynników sprzyjających obniżeniu odporności należą: niewłaściwa dieta, stres, częste infekcje i przyjmowanie antybiotyków, niewłaściwa higiena snu i brak aktywności fizycznej.

Zbilansowana dieta podnosi odporność

Ważną rolę w budowaniu odporności zarówno u dzieci, jak i u dorosłych stanowi odpowiednio dobrana dieta bogata w witaminy, węglowodany złożone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) omega-3.

Wśród witamin największe zasługi przypisuje się witaminie C (kwas L-askorbinowy) obecnej m.in. w owocach cytrusowych, natce pietruszki czy brokułach. Jest ona znakomitym przeciwutleniaczem wymiatającym wolne rodniki, ponadto obniża poziom kortyzolu i stymuluje syntezę kolagenu we wszystkich tkankach organizmu. Kwas L-askorbinowy łatwo ulega termicznej inaktywacji, dlatego najlepszym jego źródłem są świeże owoce i warzywa. Witamina A występująca m.in. w marchewce i jabłkach stymuluje syntezę białych krwinek. Witaminy z grupy B (szczególnie B6), witaminy D i E oraz cynk, tryptofan i flawonoidy również korzystnie wpływają na podniesienie odporności. Węglowodany złożone zawarte np. w pieczywie żytnim, kaszy i ryżu, dzięki stopniowemu uwalnianiu glukozy dostarczają energii niezbędnej do walki z zarazkami, a dodatkowo stymulują uwalnianie serotoniny – tzw. hormonu szczęścia – poprawiającej nastrój. Kwasy omega-3 znajdziemy w rybach morskich, orzechach czy oleju lnianym. Naturalne probiotyki, zawierające pałeczki kwasu mlekowego występujące m.in. w kiszonej kapuście, regulują florę bakteryjną jelit i przeciwdziałają infekcjom. W naszej kuchni nie powinno zabraknąć naturalnych antybiotyków – cebuli, czosnku i chrzanu. Działanie poprawiające odporność wykazuje również wiele ziół: tymianek, bratek, pokrzywa, dziurawiec, a także kwiat czarnego bzu, aloes i jeżówka pospolita. Witaminy, kwasy omega i probiotyki można dodatkowo suplementować w postaci gotowych preparatów dostępnych w aptekach, jednak w każdym przypadku warto skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Spokój i sen ochronią przez infekcją

Ponieważ stres i brak snu znacząco wpływają na obniżenie odporności, warto im przeciwdziałać. Osoby dorosłe do pełnej regeneracji potrzebują 6-8 godzin snu. U dzieci ten okres jest jeszcze dłuższy i ważniejszy. Warto się wysypiać, a sytuacje stresowe równoważyć relaksem oraz tym, co sprawia nam przyjemność. Przewlekły stres może być wyniszczający dla organizmu i niesie za sobą ryzyko wystąpienia poważniejszych chorób.

Zdrowy tryb życia w służbie odporności

Znakomitym sposobem na poprawę odporności jest umiarkowana aktywność fizyczna dostosowana do naszych możliwości – może to być basen, siłownia a nawet spacer na świeżym powietrzu. Dotyczy to również maluszków w wózkach – należy tylko unikać silnego wiatru i przegrzania. Hartowanie organizmu od małego zaowocuje mniejszą podatnością na infekcje w przyszłości.

Dbając o odporność warto ograniczyć spożywanie alkoholu, palenie papierosów, a także picie mocnej herbaty i kawy.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zacznij zdrowo Nowy Rok! O czym musisz pamiętać przed sylwestrem?

    Nowy Rok zbliża się wielkimi krokami. Każdy z nas tradycyjnie rozpocznie go z silnymi postanowieniami. Dla jednych będzie to rzucenie palenia, dla innych być może poprawa sylwetki, zdrowy tryb życia i odżywiania. W obu przypadkach warto zacząć od oczyszczenia organizmu z toksyn, które przez ostatni rok, a najprawdopodobniej przez wiele ostatnich lat, gromadziły się w naszym organizmie.

  • Przygotuj się na Sylwestra! 5 zasad, o których trzeba pamiętać

    Nadchodzi nowy rok! Przed nami szampańska zabawa do białego rana i… syndrom dnia następnego? Niekoniecznie! Co zrobić, aby sylwestrowa zabawa nie zakończyła się wcześniej niż byśmy tego chcieli i by być w dobrej formie następnego dnia? Oto 5 zasad, o których trzeba pamiętać.

  • Pomysły na wyjątkowy prezent na Walentynki

    Walentynki, czyli Święto Zakochanych w Polsce obchodzimy od lat 90-tych XX wieku, dla niektórych to tylko komercja, jednak dla większości to dzień, w którym każdy zakochany chce podarować bliskiej swojemu sercu osobie wyjątkowy prezent. A czy Ty masz już prezent dla swojej drugiej połówki?

  • Przygotuj się na długi weekend. Majówka bez komarów

    Za oknami piękna słoneczna pogoda, wiosna rozkwita zielenią, przyroda budzi się do życia. Pomimo wielu obostrzeń wprowadzonych z powodu pandemii koronawirusa, możemy cieszyć się spędzaniem czasu na łonie natury. Pod warunkiem, że będziemy pamiętać o jednej podstawowej zasadzie: o zasłanianiu ust i nosa przebywając w parkach i na skwerach, w lasach nie ma takiej konieczności. Co zrobić, aby komary nie odebrały nam radości czerpanej z czasu spędzonego na świeżym powietrzu, którego w ostatnim czasie było tak niewiele?

  • Wakacyjna apteczka. Co musi się w niej znaleźć?

    Planując wakacyjny wyjazd, uwzględnijmy możliwość wystąpienia różnych niespodziewanych okoliczności, w tym sytuacje wymagające pomocy medycznej — od drobnych skaleczeń i zadrapań po konieczność podania leków. Ważne jest to, abyśmy zadbali o dodatkowe ubezpieczenie medyczne oraz apteczkę pierwszej pomocy, szczególnie jeśli w podróży uczestniczą dzieci.

  • Oczyszczanie cery trądzikowej

    Cera trądzikowa to zmartwienie nie tylko nastolatków — problem ten może dotyczyć również osób po 30., a nawet 40. roku życia. Charakteryzuje się zwiększoną produkcją sebum oraz skłonnością do wykwitów i zmian ropnych, czyli tzw. pryszczy. Jednym z najważniejszych elementów codziennej pielęgnacji cery trądzikowej jest jej właściwe oczyszczanie.

  • Jakie choroby wywołuje nadmierny stres?

    Stres jest reakcją obronną organizmu na bodźce fizyczne, psychiczne oraz fizjologiczne, z jakimi mamy do czynienia każdego dnia, przez całe swoje życie. W stanach bezpośredniego zagrożenia zdrowia lub życia może działać mobilizująco, jednak zdecydowanie częściej znajdujemy się w sytuacji stresu przewlekłego, działającego destrukcyjnie na nasze ciało i psychikę. Kumulowany przez lata powoduje, że choruje zarówno ciało, jak i umysł, a skutki jego działania mogą ujawnić się w najmniej spodziewanym momencie.

  • Choroba Zachodniego Nilu – przyczyny i skutki

    Wybierając się na egzotyczne wakacje warto zapoznać się z zagrożeniami, jakie mogą nas spotkać podczas urlopu. Jednym z nich jest gorączka Zachodniego Nilu (ang. West Nile fever, WNF),  choroba powodowana przez wirusa Zachodniego Nilu. Jak dochodzi do zakażenia, jakie są objawy i co należy wiedzieć, aby się przed nią ustrzec?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij