Sposoby na odporność dla dzieci i dorosłych

Wakacje dobiegły końca i choć nadal możemy cieszyć się piękną pogodą, to nieuchronnie zbliża się jesień, a wraz z nią sezon na infekcje. Dzieci w tym okresie są na nie szczególnie narażone, czemu dodatkowo sprzyja przebywanie w dużych grupach. Wystarczy, że jedno złapie wirusa, a w ciągu tygodnia zaczynają chorować następne, zarażając przy okazji swoje rodzeństwo i rodziców. My, dorośli, również miewamy spadki odporności, co bezpośrednio związane jest z naszym stylem życia oraz porą roku. Co zrobić, aby podnieść odporność i ograniczyć ryzyko wystąpienia infekcji u dzieci i dorosłych? Warto postawić na profilaktykę już dziś.

Dzieci chorują częściej niż dorośli, ponieważ nasz układ immunologiczny odpowiedzialny za odporność rozwija się wraz z wiekiem, a pełną funkcjonalność osiąga ok. 12. roku życia. Do tego czasu kontakt z patogenami chorobotwórczymi – bakteriami, wirusami i grzybami – częściej kończy się infekcją.

Niezależnie od wieku warto dbać o odporność przez cały rok, ponieważ częste infekcje dodatkowo osłabiają organizm i zwiększają ryzyko wystąpienia poważniejszych chorób. Do najistotniejszych czynników sprzyjających obniżeniu odporności należą: niewłaściwa dieta, stres, częste infekcje i przyjmowanie antybiotyków, niewłaściwa higiena snu i brak aktywności fizycznej.

Zbilansowana dieta podnosi odporność

Ważną rolę w budowaniu odporności zarówno u dzieci, jak i u dorosłych stanowi odpowiednio dobrana dieta bogata w witaminy, węglowodany złożone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) omega-3.

Wśród witamin największe zasługi przypisuje się witaminie C (kwas L-askorbinowy) obecnej m.in. w owocach cytrusowych, natce pietruszki czy brokułach. Jest ona znakomitym przeciwutleniaczem wymiatającym wolne rodniki, ponadto obniża poziom kortyzolu i stymuluje syntezę kolagenu we wszystkich tkankach organizmu. Kwas L-askorbinowy łatwo ulega termicznej inaktywacji, dlatego najlepszym jego źródłem są świeże owoce i warzywa. Witamina A występująca m.in. w marchewce i jabłkach stymuluje syntezę białych krwinek. Witaminy z grupy B (szczególnie B6), witaminy D i E oraz cynk, tryptofan i flawonoidy również korzystnie wpływają na podniesienie odporności. Węglowodany złożone zawarte np. w pieczywie żytnim, kaszy i ryżu, dzięki stopniowemu uwalnianiu glukozy dostarczają energii niezbędnej do walki z zarazkami, a dodatkowo stymulują uwalnianie serotoniny – tzw. hormonu szczęścia – poprawiającej nastrój. Kwasy omega-3 znajdziemy w rybach morskich, orzechach czy oleju lnianym. Naturalne probiotyki, zawierające pałeczki kwasu mlekowego występujące m.in. w kiszonej kapuście, regulują florę bakteryjną jelit i przeciwdziałają infekcjom. W naszej kuchni nie powinno zabraknąć naturalnych antybiotyków – cebuli, czosnku i chrzanu. Działanie poprawiające odporność wykazuje również wiele ziół: tymianek, bratek, pokrzywa, dziurawiec, a także kwiat czarnego bzu, aloes i jeżówka pospolita. Witaminy, kwasy omega i probiotyki można dodatkowo suplementować w postaci gotowych preparatów dostępnych w aptekach, jednak w każdym przypadku warto skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Spokój i sen ochronią przez infekcją

Ponieważ stres i brak snu znacząco wpływają na obniżenie odporności, warto im przeciwdziałać. Osoby dorosłe do pełnej regeneracji potrzebują 6-8 godzin snu. U dzieci ten okres jest jeszcze dłuższy i ważniejszy. Warto się wysypiać, a sytuacje stresowe równoważyć relaksem oraz tym, co sprawia nam przyjemność. Przewlekły stres może być wyniszczający dla organizmu i niesie za sobą ryzyko wystąpienia poważniejszych chorób.

Zdrowy tryb życia w służbie odporności

Znakomitym sposobem na poprawę odporności jest umiarkowana aktywność fizyczna dostosowana do naszych możliwości – może to być basen, siłownia a nawet spacer na świeżym powietrzu. Dotyczy to również maluszków w wózkach – należy tylko unikać silnego wiatru i przegrzania. Hartowanie organizmu od małego zaowocuje mniejszą podatnością na infekcje w przyszłości.

Dbając o odporność warto ograniczyć spożywanie alkoholu, palenie papierosów, a także picie mocnej herbaty i kawy.

Podziel się: