Sposoby na odporność dla dzieci i dorosłych
Ernest Niewiadomski

Sposoby na odporność dla dzieci i dorosłych

Wakacje dobiegły końca i choć nadal możemy cieszyć się piękną pogodą, to nieuchronnie zbliża się jesień, a wraz z nią sezon na infekcje. Dzieci w tym okresie są na nie szczególnie narażone, czemu dodatkowo sprzyja przebywanie w dużych grupach. Wystarczy, że jedno złapie wirusa, a w ciągu tygodnia zaczynają chorować następne, zarażając przy okazji swoje rodzeństwo i rodziców. My, dorośli, również miewamy spadki odporności, co bezpośrednio związane jest z naszym stylem życia oraz porą roku. Co zrobić, aby podnieść odporność i ograniczyć ryzyko wystąpienia infekcji u dzieci i dorosłych? Warto postawić na profilaktykę już dziś.

Dzieci chorują częściej niż dorośli, ponieważ nasz układ immunologiczny odpowiedzialny za odporność rozwija się wraz z wiekiem, a pełną funkcjonalność osiąga ok. 12. roku życia. Do tego czasu kontakt z patogenami chorobotwórczymi – bakteriami, wirusami i grzybami – częściej kończy się infekcją.

Niezależnie od wieku warto dbać o odporność przez cały rok, ponieważ częste infekcje dodatkowo osłabiają organizm i zwiększają ryzyko wystąpienia poważniejszych chorób. Do najistotniejszych czynników sprzyjających obniżeniu odporności należą: niewłaściwa dieta, stres, częste infekcje i przyjmowanie antybiotyków, niewłaściwa higiena snu i brak aktywności fizycznej.

Zbilansowana dieta podnosi odporność

Ważną rolę w budowaniu odporności zarówno u dzieci, jak i u dorosłych stanowi odpowiednio dobrana dieta bogata w witaminy, węglowodany złożone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) omega-3.

Wśród witamin największe zasługi przypisuje się witaminie C (kwas L-askorbinowy) obecnej m.in. w owocach cytrusowych, natce pietruszki czy brokułach. Jest ona znakomitym przeciwutleniaczem wymiatającym wolne rodniki, ponadto obniża poziom kortyzolu i stymuluje syntezę kolagenu we wszystkich tkankach organizmu. Kwas L-askorbinowy łatwo ulega termicznej inaktywacji, dlatego najlepszym jego źródłem są świeże owoce i warzywa. Witamina A występująca m.in. w marchewce i jabłkach stymuluje syntezę białych krwinek. Witaminy z grupy B (szczególnie B6), witaminy D i E oraz cynk, tryptofan i flawonoidy również korzystnie wpływają na podniesienie odporności. Węglowodany złożone zawarte np. w pieczywie żytnim, kaszy i ryżu, dzięki stopniowemu uwalnianiu glukozy dostarczają energii niezbędnej do walki z zarazkami, a dodatkowo stymulują uwalnianie serotoniny – tzw. hormonu szczęścia – poprawiającej nastrój. Kwasy omega-3 znajdziemy w rybach morskich, orzechach czy oleju lnianym. Naturalne probiotyki, zawierające pałeczki kwasu mlekowego występujące m.in. w kiszonej kapuście, regulują florę bakteryjną jelit i przeciwdziałają infekcjom. W naszej kuchni nie powinno zabraknąć naturalnych antybiotyków – cebuli, czosnku i chrzanu. Działanie poprawiające odporność wykazuje również wiele ziół: tymianek, bratek, pokrzywa, dziurawiec, a także kwiat czarnego bzu, aloes i jeżówka pospolita. Witaminy, kwasy omega i probiotyki można dodatkowo suplementować w postaci gotowych preparatów dostępnych w aptekach, jednak w każdym przypadku warto skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą.

Spokój i sen ochronią przez infekcją

Ponieważ stres i brak snu znacząco wpływają na obniżenie odporności, warto im przeciwdziałać. Osoby dorosłe do pełnej regeneracji potrzebują 6-8 godzin snu. U dzieci ten okres jest jeszcze dłuższy i ważniejszy. Warto się wysypiać, a sytuacje stresowe równoważyć relaksem oraz tym, co sprawia nam przyjemność. Przewlekły stres może być wyniszczający dla organizmu i niesie za sobą ryzyko wystąpienia poważniejszych chorób.

Zdrowy tryb życia w służbie odporności

Znakomitym sposobem na poprawę odporności jest umiarkowana aktywność fizyczna dostosowana do naszych możliwości – może to być basen, siłownia a nawet spacer na świeżym powietrzu. Dotyczy to również maluszków w wózkach – należy tylko unikać silnego wiatru i przegrzania. Hartowanie organizmu od małego zaowocuje mniejszą podatnością na infekcje w przyszłości.

Dbając o odporność warto ograniczyć spożywanie alkoholu, palenie papierosów, a także picie mocnej herbaty i kawy.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • 5 najczęstszych błędów popełnianych przy redukcji wagi

    Redukcja wagi ciała, czyli odchudzanie to nie tylko modny trend robienia formy na wakacje i bycia fit. Bardzo często jest ona konieczna ze względów zdrowotnych, dlatego istotne jest, aby była przeprowadzona mądrze, a najlepiej pod okiem specjalisty dietetyka lub trenera personalnego. Wiele osób przechodzących na dietę redukcyjną popełnia szereg błędów, które mogą skutkować brakiem spodziewanych rezultatów, efektem „yo-yo”, frustracją, złym nastrojem a nawet problemami zdrowotnymi. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas redukcji wagi.

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Wiosenne przesilenie. Zioła, które dodadzą Ci energii

    Kalendarzowa zima dobiegła końca, za oknami coraz więcej słońca i dodatnie temperatury. Nadeszła długo wyczekiwana wiosna, a wraz z nią u wielu osób pojawiły się objawy tzw. przesilenia wiosennego. Jak sobie z nimi radzić? Warto sięgnąć po zioła, które dodadzą energii i pomogą przetrwać ten trudny okres.

  • Opalanie w majówkę? Zadbaj o skuteczną ochronę przed słońcem!

    Opalanie się jest bardzo przyjemną czynnością, dzięki której nasza skóra zyskuje przyjemny odcień. Na rynku drogeryjnym i aptecznym istnieje szeroki wachlarz preparatów z filtrem SPF, które chronią nasza skórę zarówno w trakcie ekspozycji na Słońce, jak i pomagają nam ją zregenerować i nawilżyć tuż po opalaniu. Jak uniknąć poparzenia słonecznego, czy można przygotować skórę na ekspozycję na Słońce i czy peeling przed opalaniem się może wydłużyć jej trwałość? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • 5 pomysłów na oryginalny prezent na Dzień Matki

    Wielkimi krokami zbliża się Dzień Matki, to już 26 maja. W tym dniu każda Mama powinna poczuć się wyjątkowo, nie tylko za sprawą wyjątkowego prezentu, ale przede wszystkim dzięki pamięci, dobremu słowu i miłym gestom. Oto 5 pomysłów na oryginalny prezent dla wyjątkowej kobiety.

  • Wakacyjna apteczka. Co musi się w niej znaleźć?

    Planując wakacyjny wyjazd, uwzględnijmy możliwość wystąpienia różnych niespodziewanych okoliczności, w tym sytuacje wymagające pomocy medycznej — od drobnych skaleczeń i zadrapań po konieczność podania leków. Ważne jest to, abyśmy zadbali o dodatkowe ubezpieczenie medyczne oraz apteczkę pierwszej pomocy, szczególnie jeśli w podróży uczestniczą dzieci.

  • Oczyszczanie cery trądzikowej

    Cera trądzikowa to zmartwienie nie tylko nastolatków — problem ten może dotyczyć również osób po 30., a nawet 40. roku życia. Charakteryzuje się zwiększoną produkcją sebum oraz skłonnością do wykwitów i zmian ropnych, czyli tzw. pryszczy. Jednym z najważniejszych elementów codziennej pielęgnacji cery trądzikowej jest jej właściwe oczyszczanie.

  • Choroba Zachodniego Nilu – przyczyny i skutki

    Wybierając się na egzotyczne wakacje warto zapoznać się z zagrożeniami, jakie mogą nas spotkać podczas urlopu. Jednym z nich jest gorączka Zachodniego Nilu (ang. West Nile fever, WNF),  choroba powodowana przez wirusa Zachodniego Nilu. Jak dochodzi do zakażenia, jakie są objawy i co należy wiedzieć, aby się przed nią ustrzec?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij