Napoje izotoniczne. Kiedy po nie sięgać?
Joanna Naczyńska

Napoje izotoniczne. Kiedy po nie sięgać?

Nasze dobre samopoczucie i energia na co dzień zależą od wielu czynników. W dużej części emocje towarzyszące codziennym zdarzeniom wpływają na nasze samopoczucie, ale także nasza dieta, nawodnienie organizmu i równowaga elektrolitowa ma wpływ na kondycję całego organizmu.

Upały oraz duży wysiłek fizyczny mogą narazić organizm na nadmierną utratę nie tylko wody, ale również ważnych elektrolitów. Dochodzi wówczas do zaburzenia równowagi wodno-elektrolitowej, wydolność organizmu obniża się, czujemy się osłabieni i zmęczeni. Mogą to być pierwsze objawy odwodnienia organizmu.

Szczególnie narażeni na odwodnienie są sportowcy uprawiający aktywność fizyczną oraz osoby starsze i dzieci w trakcie pory letniej i panujących upałów. 

Jak dochodzi do odwodnienia?

Podczas wzmożonego wysiłku wytwarzanie potu wynosi około 0,5-1,5 l/h. W procesie pocenia się, dochodzi do utraty wody i wielu elektrolitów, w tym: sodu, chloru, potasu, i magnezu, a także niektórych witamin. Ich niedobór w organizmie może być groźny dla zdrowia, a nawet życia. Aby zapobiegać odwodnieniu, pamiętać należy o uzupełnianiu płynów i elektrolitów. 

Czy sama woda wystarczy?

Woda sprawdza się dobrze, gdy wysiłek fizyczny nie trwa zbyt długo i nie pocimy się nadmiernie. Zaleca się by nawadniać organizm wodą, gdy wysiłek trwa mniej niż godzinę i nie dochodzi do nadmiernej utraty soli mineralnych na drodze pocenia się. Organizm uzupełnia wówczas sam niewielkie niedobory soli, czerpiąc źródło z wcześniej spożywanych posiłków. Warto pić wodę mineralną niegazowaną, która zapewnia zalecaną przez dietetyków dzienną porcję wody i pomaga zapobiegać odwodnieniu. Woda źródlana jest szczególnie polecana dzieciom. Napoje gazowane, choć dobrze gaszą pragnienie, nie powinny być wybierane przez osoby ze schorzeniami gastrycznymi, np. refluksem żołądkowo-przełykowym.

Napoje izotoniczne

Kiedy oprócz niedoboru wody występuje również niedobór elektrolitów, warto sięgnąć po napoje izotoniczne. Napoje te mają za zadanie uzupełnić niedobory wody i elektrolitów (sód, magnez, potas). Polecane są szczególnie dla sportowców, gdyż do nadmiernej utraty elektrolitów często dochodzi podczas dużej aktywności fizycznej. Konieczne jest wtedy nie tylko ugaszenie pragnienia, ale także uzupełnienie utraconych elektrolitów i przywrócenie równowagi płynów w organizmie. Bardzo dobrze nadają się do tego napoje izotoniczne, które oprócz wody zawierają glukozę i sole mineralne. Wykazano, że płyny izotoniczne, zawierające te składniki, lepiej uzupełniają niedobory wody i soli mineralnych niż woda lub sok. Jest to spowodowane występującym w organizmie zjawiskiem transportu sodu zależnym od glukozy. Glukoza zawarta w napoju przyczynia się do zwiększenia wchłaniania sodu i wtórnie wody. Jest to szczególnie ważne dla uczestników biegów długodystansowych, u których picie samej wody może prowadzić do hiponatremii, która może być stanem zagrażającym życiu. Węglowodany stanowią łatwo przyswajalne źródło energii dla wyczerpanego wysiłkiem lub upałem organizmu. Duża zawartość minerałów (sód, potas, chlor), a często także witamin z grupy B, pomaga przywrócić równowagę elektrolitową.  

Wybierając napój izotoniczny, warto wybrać preparat o optymalnie dobranym składzie. Zawartość węglowodanów w napojach izotonicznych nie powinna być zbyt duża i przekraczać zalecanych ilości.

Według dostępnych danych literaturowych, za bezpieczne ilości substancji wchłanianych podczas wysiłku fizycznego w jelicie w ciągu godziny uznaje się 600–800 ml wody, 60 g glukozy i do 90 g maltodekstryny i  fruktozy. Większe ilości fruktozy mogą być przyczyną zaburzeń gastrycznych.

Nie każdy wie, że znaczenie ma również temperatura podawanego napoju. Najskuteczniej działają napoje o temperaturze 15-22ºC. Temperatura spożywanego napoju poniżej 10ºC utrudnia wchłanianie składników, warto więc zadbać o utrzymanie zalecanej temperatury, co zapewni wysoką skuteczność preparatu nawadniającego oraz dobre walory smakowe preparatu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

    Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij