Napoje izotoniczne. Kiedy po nie sięgać?
Joanna Naczyńska

Napoje izotoniczne. Kiedy po nie sięgać?

Nasze dobre samopoczucie i energia na co dzień zależą od wielu czynników. W dużej części emocje towarzyszące codziennym zdarzeniom wpływają na nasze samopoczucie, ale także nasza dieta, nawodnienie organizmu i równowaga elektrolitowa ma wpływ na kondycję całego organizmu.

Upały oraz duży wysiłek fizyczny mogą narazić organizm na nadmierną utratę nie tylko wody, ale również ważnych elektrolitów. Dochodzi wówczas do zaburzenia równowagi wodno-elektrolitowej, wydolność organizmu obniża się, czujemy się osłabieni i zmęczeni. Mogą to być pierwsze objawy odwodnienia organizmu.

Szczególnie narażeni na odwodnienie są sportowcy uprawiający aktywność fizyczną oraz osoby starsze i dzieci w trakcie pory letniej i panujących upałów. 

Jak dochodzi do odwodnienia?

Podczas wzmożonego wysiłku wytwarzanie potu wynosi około 0,5-1,5 l/h. W procesie pocenia się, dochodzi do utraty wody i wielu elektrolitów, w tym: sodu, chloru, potasu, i magnezu, a także niektórych witamin. Ich niedobór w organizmie może być groźny dla zdrowia, a nawet życia. Aby zapobiegać odwodnieniu, pamiętać należy o uzupełnianiu płynów i elektrolitów. 

Czy sama woda wystarczy?

Woda sprawdza się dobrze, gdy wysiłek fizyczny nie trwa zbyt długo i nie pocimy się nadmiernie. Zaleca się by nawadniać organizm wodą, gdy wysiłek trwa mniej niż godzinę i nie dochodzi do nadmiernej utraty soli mineralnych na drodze pocenia się. Organizm uzupełnia wówczas sam niewielkie niedobory soli, czerpiąc źródło z wcześniej spożywanych posiłków. Warto pić wodę mineralną niegazowaną, która zapewnia zalecaną przez dietetyków dzienną porcję wody i pomaga zapobiegać odwodnieniu. Woda źródlana jest szczególnie polecana dzieciom. Napoje gazowane, choć dobrze gaszą pragnienie, nie powinny być wybierane przez osoby ze schorzeniami gastrycznymi, np. refluksem żołądkowo-przełykowym.

Napoje izotoniczne

Kiedy oprócz niedoboru wody występuje również niedobór elektrolitów, warto sięgnąć po napoje izotoniczne. Napoje te mają za zadanie uzupełnić niedobory wody i elektrolitów (sód, magnez, potas). Polecane są szczególnie dla sportowców, gdyż do nadmiernej utraty elektrolitów często dochodzi podczas dużej aktywności fizycznej. Konieczne jest wtedy nie tylko ugaszenie pragnienia, ale także uzupełnienie utraconych elektrolitów i przywrócenie równowagi płynów w organizmie. Bardzo dobrze nadają się do tego napoje izotoniczne, które oprócz wody zawierają glukozę i sole mineralne. Wykazano, że płyny izotoniczne, zawierające te składniki, lepiej uzupełniają niedobory wody i soli mineralnych niż woda lub sok. Jest to spowodowane występującym w organizmie zjawiskiem transportu sodu zależnym od glukozy. Glukoza zawarta w napoju przyczynia się do zwiększenia wchłaniania sodu i wtórnie wody. Jest to szczególnie ważne dla uczestników biegów długodystansowych, u których picie samej wody może prowadzić do hiponatremii, która może być stanem zagrażającym życiu. Węglowodany stanowią łatwo przyswajalne źródło energii dla wyczerpanego wysiłkiem lub upałem organizmu. Duża zawartość minerałów (sód, potas, chlor), a często także witamin z grupy B, pomaga przywrócić równowagę elektrolitową.  

Wybierając napój izotoniczny, warto wybrać preparat o optymalnie dobranym składzie. Zawartość węglowodanów w napojach izotonicznych nie powinna być zbyt duża i przekraczać zalecanych ilości.

Według dostępnych danych literaturowych, za bezpieczne ilości substancji wchłanianych podczas wysiłku fizycznego w jelicie w ciągu godziny uznaje się 600–800 ml wody, 60 g glukozy i do 90 g maltodekstryny i  fruktozy. Większe ilości fruktozy mogą być przyczyną zaburzeń gastrycznych.

Nie każdy wie, że znaczenie ma również temperatura podawanego napoju. Najskuteczniej działają napoje o temperaturze 15-22ºC. Temperatura spożywanego napoju poniżej 10ºC utrudnia wchłanianie składników, warto więc zadbać o utrzymanie zalecanej temperatury, co zapewni wysoką skuteczność preparatu nawadniającego oraz dobre walory smakowe preparatu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Substancje w suplementach diety na odchudzanie

    Nie ma lepszego sposobu na zrzucenie zbędnych kilogramów niż odpowiednio dobrana dieta połączona z aktywnością fizyczną. Mimo to na rynku dostępna jest szeroka oferta suplementów na odchudzanie. Czy te preparaty mogą wspomóc walkę z nadwagą? Na jakiej zasadzie działają substancje, które są w składzie suplementów na odchudzanie? Przyglądamy się kilku z nich.

  • Dieta na trądzik – jakie produkty jeść, a które wykluczyć?

    W walce z trądzikiem, obok właściwej pielęgnacji, będzie pomocna także dieta. Codzienny jadłospis osoby zmagającej się z trądzikiem na twarzy, plecach lub dekolcie powinien być bogaty w produkty, które zawierają m.in. cynk, błonnik, witaminy z grupy B czy beta-karoten. Co zatem należy jeść, a czego unikać, aby pozbyć się wyprysków? 

  • Dieta przy wymiotach u dzieci i dorosłych – co można jeść i pić?

    Wymioty często pojawiają się przy zatruciu pokarmowym czy tzw. jelitówce. Na czas wymiotów warto wprowadzić odpowiednią dietę, aby odciążyć zmęczony żołądek i przyśpieszyć powrót do zdrowia. Okazuje się, że niektóre produkty pomogą złagodzić nudności i wymioty, a właściwa podaż płynów zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Co podawać do jedzenia dziecku lub dorosłemu w trakcie wymiotów?  W jaki sposób przyrządzać posiłki dla osób po wymiotach?  Podpowiadamy.

  • Dieta FODMAP – na czym polega i kiedy ją stosować?

    Problemy z wypróżnianiem, wzdęcia i bóle brzucha to częste dolegliwości, który pojawiają się zwłaszcza przy IBS oraz zespole SIBO. Symptomy tych schorzeń można złagodzić, stosując odpowiednią dietę FODMAP. Na czym dokładnie ona polega? Które produkty należy włączyć do menu, a z których zrezygnować? 

  • Dieta w biegunce u dzieci i dorosłych – co jeść przy rozwolnieniu?

    Podczas biegunki należy stosować dietę zapierającą (tzw. dietę BRAT). Jej podstawą są łatwostrawne produkty, które pomagają zagęszczać treść pokarmową. Kolejnym i równie ważnym elementem w żywieniu w czasie biegunki jest odpowiednia podaż wody. Jak powinna wyglądać dieta podczas rozwolnienia? Które produkty można jeść, a których unikać? 

  • Termogeneza – czym jest? Jaki ma wpływ na utratę masy ciała?

    Na wartość naszego całodobowego zapotrzebowania składa się podstawowa oraz ponadpodstawowa przemiana materii, w tym m.in. termogeneza, czyli najprościej definiując – wydzielanie ciepła przez nasz organizm. Jej wartość może zależeć od składu spożywanej przez nas diety! Czym jest termogeneza? Czy ma związek z naszą masą ciała, zwłaszcza gdy potrzebujemy ją zredukować? 

  • Dieta przy SIBO – co jeść, a czego unikać w zespole rozrostu bakteryjnego?

    Dotyczy coraz większej liczby osób. Powoduje dyskomfort podczas wykonywania codziennych czynności, często sprawia ból. Na szczęście istnieją metody żywieniowe, które pozwalają na złagodzenie, a nawet całkowite ustąpienie dolegliwości. SIBO – jaka dieta będzie najlepsza? Jakie produkty należy wyeliminować, a które nie będą szkodzić? 

  • Termogeniki – co to za produkty i jaki mają wpływ na spalanie tłuszczu?

    Nikogo już dziś nie dziwią coraz to nowsze diety czy specyfiki mające na celu bezproblemową redukcję nadmiernych kilogramów. Sformułowanie „termogeniki” jest jednak znane już od wielu lat, a co więcej – dalej chętnie stosowane m.in. w branży sportowej. Czym są termogeniki? Czy pomogą w odchudzaniu bez żmudnej diety i ćwiczeń? Co jest termogenikiem?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij