Napoje izotoniczne. Kiedy po nie sięgać?
Joanna Naczyńska

Napoje izotoniczne. Kiedy po nie sięgać?

Nasze dobre samopoczucie i energia na co dzień zależą od wielu czynników. W dużej części emocje towarzyszące codziennym zdarzeniom wpływają na nasze samopoczucie, ale także nasza dieta, nawodnienie organizmu i równowaga elektrolitowa ma wpływ na kondycję całego organizmu.

Upały oraz duży wysiłek fizyczny mogą narazić organizm na nadmierną utratę nie tylko wody, ale również ważnych elektrolitów. Dochodzi wówczas do zaburzenia równowagi wodno-elektrolitowej, wydolność organizmu obniża się, czujemy się osłabieni i zmęczeni. Mogą to być pierwsze objawy odwodnienia organizmu.

Szczególnie narażeni na odwodnienie są sportowcy uprawiający aktywność fizyczną oraz osoby starsze i dzieci w trakcie pory letniej i panujących upałów. 

Jak dochodzi do odwodnienia?

Podczas wzmożonego wysiłku wytwarzanie potu wynosi około 0,5-1,5 l/h. W procesie pocenia się, dochodzi do utraty wody i wielu elektrolitów, w tym: sodu, chloru, potasu, i magnezu, a także niektórych witamin. Ich niedobór w organizmie może być groźny dla zdrowia, a nawet życia. Aby zapobiegać odwodnieniu, pamiętać należy o uzupełnianiu płynów i elektrolitów. 

Czy sama woda wystarczy?

Woda sprawdza się dobrze, gdy wysiłek fizyczny nie trwa zbyt długo i nie pocimy się nadmiernie. Zaleca się by nawadniać organizm wodą, gdy wysiłek trwa mniej niż godzinę i nie dochodzi do nadmiernej utraty soli mineralnych na drodze pocenia się. Organizm uzupełnia wówczas sam niewielkie niedobory soli, czerpiąc źródło z wcześniej spożywanych posiłków. Warto pić wodę mineralną niegazowaną, która zapewnia zalecaną przez dietetyków dzienną porcję wody i pomaga zapobiegać odwodnieniu. Woda źródlana jest szczególnie polecana dzieciom. Napoje gazowane, choć dobrze gaszą pragnienie, nie powinny być wybierane przez osoby ze schorzeniami gastrycznymi, np. refluksem żołądkowo-przełykowym.

Napoje izotoniczne

Kiedy oprócz niedoboru wody występuje również niedobór elektrolitów, warto sięgnąć po napoje izotoniczne. Napoje te mają za zadanie uzupełnić niedobory wody i elektrolitów (sód, magnez, potas). Polecane są szczególnie dla sportowców, gdyż do nadmiernej utraty elektrolitów często dochodzi podczas dużej aktywności fizycznej. Konieczne jest wtedy nie tylko ugaszenie pragnienia, ale także uzupełnienie utraconych elektrolitów i przywrócenie równowagi płynów w organizmie. Bardzo dobrze nadają się do tego napoje izotoniczne, które oprócz wody zawierają glukozę i sole mineralne. Wykazano, że płyny izotoniczne, zawierające te składniki, lepiej uzupełniają niedobory wody i soli mineralnych niż woda lub sok. Jest to spowodowane występującym w organizmie zjawiskiem transportu sodu zależnym od glukozy. Glukoza zawarta w napoju przyczynia się do zwiększenia wchłaniania sodu i wtórnie wody. Jest to szczególnie ważne dla uczestników biegów długodystansowych, u których picie samej wody może prowadzić do hiponatremii, która może być stanem zagrażającym życiu. Węglowodany stanowią łatwo przyswajalne źródło energii dla wyczerpanego wysiłkiem lub upałem organizmu. Duża zawartość minerałów (sód, potas, chlor), a często także witamin z grupy B, pomaga przywrócić równowagę elektrolitową.  

Wybierając napój izotoniczny, warto wybrać preparat o optymalnie dobranym składzie. Zawartość węglowodanów w napojach izotonicznych nie powinna być zbyt duża i przekraczać zalecanych ilości.

Według dostępnych danych literaturowych, za bezpieczne ilości substancji wchłanianych podczas wysiłku fizycznego w jelicie w ciągu godziny uznaje się 600–800 ml wody, 60 g glukozy i do 90 g maltodekstryny i  fruktozy. Większe ilości fruktozy mogą być przyczyną zaburzeń gastrycznych.

Nie każdy wie, że znaczenie ma również temperatura podawanego napoju. Najskuteczniej działają napoje o temperaturze 15-22ºC. Temperatura spożywanego napoju poniżej 10ºC utrudnia wchłanianie składników, warto więc zadbać o utrzymanie zalecanej temperatury, co zapewni wysoką skuteczność preparatu nawadniającego oraz dobre walory smakowe preparatu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • 5 najczęstszych błędów popełnianych przy redukcji wagi

    Redukcja wagi ciała, czyli odchudzanie to nie tylko modny trend robienia formy na wakacje i bycia fit. Bardzo często jest ona konieczna ze względów zdrowotnych, dlatego istotne jest, aby była przeprowadzona mądrze, a najlepiej pod okiem specjalisty dietetyka lub trenera personalnego. Wiele osób przechodzących na dietę redukcyjną popełnia szereg błędów, które mogą skutkować brakiem spodziewanych rezultatów, efektem „yo-yo”, frustracją, złym nastrojem a nawet problemami zdrowotnymi. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas redukcji wagi.

  • Jak nie przytyć w Święta?

    Święta dla wielu z nas są okazją do spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Będąc zaproszonym na spotkanie świąteczne, zazwyczaj jesteśmy częstowani wyśmienitymi smakołykami. Trudno odmówić gdy mamy do wyboru świąteczne przysmaki. Jeżeli już dziś myślisz o tym, jak nie przytyć w Święta, przedstawiamy kilka sposobów, by temu zapobiec.

  • Dieta matki karmiącej – jak powinna wyglądać? Czy podczas karmienia piersią można jeść wszystko?

    Jak powinna wyglądać dieta w czasie karmienia piersią? Co jeść, pić, a czego unikać? Czy sposób żywienia wpływa na jakość oraz ilość mleka matki? Dowiedz się wszystkiego o diecie mamy karmiącej. 

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Przejedzenie – jak go uniknąć? Co robić, gdy zjemy za dużo? Objawy przepełnionego żołądka

    Jak poradzić sobie z przejedzeniem nie tylko od święta? Co warto zastosować, by szybciej uporać się z dokuczliwymi objawami towarzyszącymi przepełnionemu żołądkowi, jak wzdęcia, ból brzucha, zgaga, a nawet biegunka czy wymioty? Podpowiadamy.

  • Dieta przed kolonoskopią – o czym warto wiedzieć? Co i kiedy można jeść przed i po badaniu?

    Kolonoskopia to badanie endoskopowe polegające na wprowadzeniu kolonoskopu do jelita grubego. Dzięki niemu możliwa jest ocena wnętrza dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Do badania należy się odpowiednio przygotować. Jednym z zaleceń jest zastosowanie właściwej diety, która pozwoli na oczyszczenie jelita. Co jeść i pić przed kolonoskopią? Jaką dietę należy zastosować i kiedy ją wdrożyć? Podpowiadamy.

  • Dieta przy nadciśnieniu – co jeść, aby obniżyć ciśnienie?

    Właściwa dieta przy nadciśnieniu odgrywa ważną rolę. Dzięki niej mamy szansę uregulować zbyt wysokie ciśnienie krwi, a w dalszej perspektywie zapobiec rozwojowi chorób związanych właśnie z nadciśnieniem. Które ze znanych diet zaleca się przy podwyższonym ciśnieniu? Które produkty należy włączyć do codziennego menu, a które wykluczyć? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij