Wiosenne przesilenie. Zioła, które dodadzą Ci energii
Ernest Niewiadomski

Wiosenne przesilenie. Zioła, które dodadzą Ci energii

Kalendarzowa zima dobiegła końca, za oknami coraz więcej słońca i dodatnie temperatury. Nadeszła długo wyczekiwana wiosna, a wraz z nią u wielu osób pojawiły się objawy tzw. przesilenia wiosennego. Jak sobie z nimi radzić? Warto sięgnąć po zioła, które dodadzą energii i pomogą przetrwać ten trudny okres.

Zimą jesteśmy mniej aktywni fizycznie, częściej przebywamy w domu, a nasza dieta jest uboga w witaminy i minerały. Dodatkowo mała ilość słońca i niskie temperatury wpływają niekorzystnie na nasze samopoczucie. Wraz z nadejściem wiosny organizm zaczyna adaptować się do nowej sytuacji, jednak na skutek zmiennych warunków atmosferycznych i częstych wahań ciśnienia nie jest to łatwe i może trwać nawet kilka tygodni. Ogólne osłabienie, senność, spadki nastroju, rozdrażnienie, bóle głowy i mięśni to jedne z najczęstszych objawów przesilenia. Często wzrasta także podatność na infekcje wirusowe i bakteryjne górnych dróg oddechowych.

Jak sobie z tym radzić? Przede wszystkim należy jak najczęściej korzystać z ładnej pogody i słońca. Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu poprawia dotlenienie organizmu, stymuluje układ krążenia i układ nerwowy oraz poprawia samopoczucie i podnosi odporność. Wystarczy dłuższy spacer lub jogging. Warto zwolnić nieco tempo życia i zadbać o sen oraz odpowiednie odżywianie; szczególnie ważne jest pełnowartościowe śniadanie, o którym nie wolno zapominać. Na rynku pojawia się coraz więcej nowalijek, świeże pomidory, rzodkiewki i sałata są zdrowym uzupełnieniem codziennej diety. Mrożone warzywa, szczególnie w okresie wczesnowiosennym są bogatym źródłem witamin i minerałów. Wychodząc z domu należy ubierać się na cebulkę, by być przygotowanym na zmienne warunki atmosferyczne.

Po jakie zioła warto sięgać wczesną wiosną?

Jeżówka (Echinacea)

Ziele jeżówki uznawane jest za jeden z najcenniejszych surowców farmaceutycznych podnoszących odporność, dotyczy to szczególnie jeżówki purpurowej. Udowodniono jej działanie przeciwwirusowe oraz przeciwbakteryjne w profilaktyce i leczeniu infekcji górnych dróg oddechowych, trądziku i opryszczki. Są również badania potwierdzające jej działanie przeciwwirusowe w stosunku do wirusa grypy H1N1, H5N1 i H7N7. Zalecana jest w stanach obniżonej odporności, osłabienia organizmu oraz zapobiegawczo w okresach nasilonych zachorowań. Ze względu na możliwe działanie alergizujące nie zaleca się jej stosowania u dzieci poniżej dwunastego roku życia oraz u kobiet w ciąży i matek karmiących piersią.

Profilaktycznie preparaty z jeżówki można stosować przez okres 4 tygodni, po czym należy zrobić 2 tygodnie przerwy.

Pokrzywa (Urtica)

Kolejnym niezwykle cennym surowcem jest ziele pokrzywy. Jej prozdrowotne właściwości wynikają z bogactwa składników w niej zawartych. Ze względu na wysoką zawartość żelaza stymuluje produkcję krwinek czerwonych, co jest szczególnie istotne w okresach osłabienia organizmu. Korzystnie wpływa na czynność wątroby, trzustki i nerek, reguluje poziom cukru we krwi oraz wykazuje działanie przeciwnowotworowe. Regularne picie herbaty lub soku z pokrzywy w okresie przesilenia wiosennego i jesiennego przeciwdziała osłabieniu i podnosi odporność.

Żeń-szeń (Panax ginseng)

W medycynie chińskiej korzeń żeń-szenia stosowany jest od ponad 4 tysięcy lat jako panaceum na wszystkie dolegliwości. Swoje prozdrowotne właściwości zawdzięcza ponad 200 aktywnym składnikom, z których wielu próżno szukać u innych roślin. Współcześnie udowodniono jego korzystny wpływ na samopoczucie, potencję, układ krążenia oraz pamięć i koncentrację. Zawarte w korzeniu ginsenozydy pozytywnie wpływają na dotlenienie organizmu, zwiększając zdolność hemoglobiny do wiązania tlenu oraz podnoszą odporność. Regularne stosowanie preparatów z żeń-szenia zwiększa siły witalne, podnosi zdolność intelektualną, opóźnia procesy starzenia organizmu oraz korzystnie wpływa na libido zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Ostrożność należy zachować u osób z nadciśnieniem, chorobami serca, hemofilią oraz bezsennością. Nie należy go stosować u dzieci i kobiet w ciąży oraz matek karmiących piersią.

Miłorząb japoński (Ginkgo biloba)

Preparaty z miłorzębu w okresie przesilenia wiosennego są szczególnie zalecane osobom odczuwającym problemy z koncentracją i spadkami nastroju. Zawarte w nich substancje czynne korzystnie wpływają na krążenie mózgowe, poprawiając dotlenienie i odżywienie komórek nerwowych. 

Melisa (Melissa officinalis)

Stosowanie ziela melisy zaleca się w celu łagodzenia objawów napięcia nerwowego i rozdrażnienia. Melisa doskonale koi skołatane nerwy, ułatwia zasypianie, a także poprawia trawienie, łagodzi bóle miesiączkowe i mdłości w ciąży. Stosowanie naparów z melisy jest bezpieczne zarówno u dzieci, jak i u kobiet w ciąży; nie zaleca się jej jedynie w okresie przedporodowym, ponieważ może opóźnić wystąpienie skurczy i poród.

Kiełki

Zimą i wczesną wiosną nasza dieta jest uboga w świeże warzywa i owoce, a co za tym idzie znacząco wzrasta zapotrzebowanie na witaminy i minerały. Najczęściej brakuje nam wówczas prowitaminy i witaminy A, witaminy C, D, E oraz witamin z grupy B. Bardzo dobrym sposobem na uzupełnienie witamin i minerałów jest zwiększone spożycie kiełków. Świeże kiełki są bogatym źródłem witamin i minerałów, a także innych wysoko przyswajalnych składników odżywczych, takich jak aminokwasy, błonnik pokarmowy, chlorofil czy kwasy nukleinowe.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zioła na trawienie – jakie wybierać?

    Kto z nas podczas jedzenia skupia się całkowicie na posiłku i dokładnym przeżuwaniu każdego kęsa? No właśnie. Niestety, zajmują nas raczej smartfony czy rozmowy przy stole. A to prosta droga do niestrawności. Na szczęście są sposoby, żeby sobie pomóc – do akcji wkraczają zioła na trawienie.

  • Czy woda wystarczy, by umyć owoce i warzywa?

    Spożywanie surowych warzyw i owoców to zwyczaj bardzo dobry dla zdrowia. Produkty te zawierają dużo witamin i mikroelementów, błonnika, antyoksydantów i innych korzystnych dla zdrowia składników. Jednak, aby jedzenie świeżych jarzyn było dla nas bezpieczne, należy właściwie je przygotować, aby usunąć z nich szkodliwe substancje i chorobotwórcze mikroorganizmy.

  • Jak obchodzić Święta Wielkanocne podczas pandemii?

    W tegoroczne Święta Wielkanocne ze względu na pandemię koronawirusa, podobnie jak w roku ubiegłym, musimy zrezygnować z rodzinnych spotkań i odwiedzin, a w większości przypadków również z uczestnictwa w rytuałach religijnych. Nie oznacza to, że nawet w tych trudnych warunkach nie można przeżyć świąt radośnie i duchowo – wręcz przeciwnie, właśnie teraz warto zadbać, by w miarę możliwości utrzymać dobrze znane tradycje i zadbać o  namiastkę normalności w tym trudnym okresie. 

  • Nadmierny apetyt – czym jest? Jak go poskromić u dzieci i dorosłych?

    Nadmierne łaknienie zwykle związane jest z chęcią spożycia produktów dostarczających nadmiaru kalorii. Może ono wynikać nie tylko ze źle zbilansowanej diety, ale również z jednostek chorobowych czy zaburzeń odżywiania. Co robić, gdy dopada nas wzmożony apetyt? Kiedy może okazać się problemem? Jakie konsekwencje płyną z wilczego apetytu? 

  • Insulinomimetyki – kwas alfa-liponowy (ALA) – właściwości, wskazania i skutki uboczne suplementacji. Czy ALA jest skuteczny w procesie odchudzania?

    Kwas alfa-liponowy jest związkiem o bardzo silnych właściwościach antyoksydacyjnych. Wyniki badań naukowych potwierdzają także korzystny wpływ tego związku na pracę wątroby. Kwas ALA obniża stężenie lipidów we krwi, zwiększa zapas glikogenu w wątrobie, ale także wpływa na procesy regeneracji uszkodzonych struktur DNA i protein. W połączeniu z odpowiednio dobraną dietą redukcyjną wpływa na skuteczność procesu odchudzania. Ponadto częściowo blokuje wytwarzanie substancji wpływającej na zwiększenie predyspozycji do powstania otyłości i zespołu metabolicznego, czyli chemeryny. Który sumplement z ALA wybrać, ile kosztuje preparat i jakie są skutki uboczne zażywania kwasu alfa-liponowego? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Insulinomimetyki – gymnema sylvestre (gurmar) – właściwości, wskazania i skutki uboczne suplementacji. Czy liście „niszczyciela cukru” są skuteczne podczas odchudzania?

    Gymnema sylvestre to pochodząca z rejonów Azji południowo-wschodniej roślina o właściwościach insulinomimetycznych, czyli obniżających poziom cukru we krwi. Zalecana cukrzykom i osobom będącym w trakcie terapii odchudzającej. Pomaga ograniczyć łaknienie na słodkie produkty, znieczulając kubki smakowe w miejscu, które odpowiada za wiązanie cukru. Jak długo należy sumplementować gurmar, aby zauważyć oczekiwane działanie, ile kosztuje preparat z liści gymnema sylvestre i jakie mogą być skutki uboczne stosowania suplementu z tym insulinomimetykiem? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Resweratrol – czym jest i jak działa? Gdzie występuje i jak wpływa na zdrowie?

    Fitoskładniki, czyli naturalnie występujące w roślinach substancje, których zadaniem jest ochrona przed negatywnymi czynnikami (jak zanieczyszczenia, infekcje wirusowe czy grzybicze), mogą przyjść w sukurs nam ludziom w walce z chorobami cywilizacyjnymi. Resweratrol jest aktualnie jednym z najintensywniej eksplorowanych substancji tego typu. Co to jest? W jakim winie znajdziemy go najwięcej? Czy liposomalny jest lepszy od „zwykłego”? Czy warto go suplementować? W jakich owocach występuje? Odpowiedzi na ta i wiele innych pytań udzielamy w poniższym artykule.     

  • „Spalacze tłuszczu” – garcinia cambogia – właściwości, wskazania i przeciwwskazania do suplementacji. Jak tamaryndowiec malabarski pomaga w procesie odchudzania?

    Garcinia cambogia to suplement diety, który przez wielu określany jest mianem preparatu ułatwiającego odchudzanie. Występuje zarówno w postaci tabletek, kapsułek, ekstraktów, jak i herbat ziołowych. Jej wpływ na odchudzanie opiera się przede wszystkim na obniżeniu poziomu cholesterolu, zmniejszeniu apetytu i podwyższeniu temperatury ciała. Udowodniono, że efekt termogeniczny sprzyja procesowi spalania tkanki tłuszczowej. Należy jednak pamiętać, że garcinia cambogia może jedynie wspomóc proces odchudzania, który powinien być oparty na konsekwentnej samodyscyplinie, ujemnym bilansie kalorycznym i zwiększonej ilości aktywności fizycznej. Który suplement z tamaryndowca malabarskiego wybrać, czy osoby chore na cukrzycę mogą przyjmować garcinia cambogia i czy suplementacja tym „spalaczem tłuszczu" ma jakieś skutki uboczne? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij