Wiosenne przesilenie. Zioła, które dodadzą Ci energii
Ernest Niewiadomski

Wiosenne przesilenie. Zioła, które dodadzą Ci energii

Kalendarzowa zima dobiegła końca, za oknami coraz więcej słońca i dodatnie temperatury. Nadeszła długo wyczekiwana wiosna, a wraz z nią u wielu osób pojawiły się objawy tzw. przesilenia wiosennego. Jak sobie z nimi radzić? Warto sięgnąć po zioła, które dodadzą energii i pomogą przetrwać ten trudny okres.

Zimą jesteśmy mniej aktywni fizycznie, częściej przebywamy w domu, a nasza dieta jest uboga w witaminy i minerały. Dodatkowo mała ilość słońca i niskie temperatury wpływają niekorzystnie na nasze samopoczucie. Wraz z nadejściem wiosny organizm zaczyna adaptować się do nowej sytuacji, jednak na skutek zmiennych warunków atmosferycznych i częstych wahań ciśnienia nie jest to łatwe i może trwać nawet kilka tygodni. Ogólne osłabienie, senność, spadki nastroju, rozdrażnienie, bóle głowy i mięśni to jedne z najczęstszych objawów przesilenia. Często wzrasta także podatność na infekcje wirusowe i bakteryjne górnych dróg oddechowych. Jak sobie z tym radzić? Przede wszystkim należy jak najczęściej korzystać z ładnej pogody i słońca. Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu poprawia dotlenienie organizmu, stymuluje układ krążenia i układ nerwowy oraz poprawia samopoczucie i podnosi odporność. Wystarczy dłuższy spacer lub jogging. Warto zwolnić nieco tempo życia i zadbać o sen oraz odpowiednie odżywianie; szczególnie ważne jest pełnowartościowe śniadanie, o którym nie wolno zapominać. Na rynku pojawia się coraz więcej nowalijek, świeże pomidory, rzodkiewki i sałata są zdrowym uzupełnieniem codziennej diety. Mrożone warzywa, szczególnie w okresie wczesnowiosennym są bogatym źródłem witamin i minerałów. Wychodząc z domu należy ubierać się na cebulkę, by być przygotowanym na zmienne warunki atmosferyczne.

Po jakie zioła warto sięgać wczesną wiosną?

Jeżówka (Echinacea)

Ziele jeżówki uznawane jest za jeden z najcenniejszych surowców farmaceutycznych podnoszących odporność, dotyczy to szczególnie jeżówki purpurowej. Udowodniono jej działanie przeciwwirusowe oraz przeciwbakteryjne w profilaktyce i leczeniu infekcji górnych dróg oddechowych, trądziku i opryszczki. Są również badania potwierdzające jej działanie przeciwwirusowe w stosunku do wirusa grypy H1N1, H5N1 i H7N7. Zalecana jest w stanach obniżonej odporności, osłabienia organizmu oraz zapobiegawczo w okresach nasilonych zachorowań. Ze względu na możliwe działanie alergizujące nie zaleca się jej stosowania u dzieci poniżej dwunastego roku życia oraz u kobiet w ciąży i matek karmiących piersią.

Profilaktycznie preparaty z jeżówki można stosować przez okres 4 tygodni, po czym należy zrobić 2 tygodnie przerwy.

Pokrzywa (Urtica)

Kolejnym niezwykle cennym surowcem jest ziele pokrzywy. Jej prozdrowotne właściwości wynikają z bogactwa składników w niej zawartych. Ze względu na wysoką zawartość żelaza stymuluje produkcję krwinek czerwonych, co jest szczególnie istotne w okresach osłabienia organizmu. Korzystnie wpływa na czynność wątroby, trzustki i nerek, reguluje poziom cukru we krwi oraz wykazuje działanie przeciwnowotworowe. Regularne picie herbaty lub soku z pokrzywy w okresie przesilenia wiosennego i jesiennego przeciwdziała osłabieniu i podnosi odporność.

Żeń-szeń (Panax ginseng)

W medycynie chińskiej korzeń żeń-szenia stosowany jest od ponad 4 tysięcy lat jako panaceum na wszystkie dolegliwości. Swoje prozdrowotne właściwości zawdzięcza ponad 200 aktywnym składnikom, z których wielu próżno szukać u innych roślin. Współcześnie udowodniono jego korzystny wpływ na samopoczucie, potencję, układ krążenia oraz pamięć i koncentrację. Zawarte w korzeniu ginsenozydy pozytywnie wpływają na dotlenienie organizmu, zwiększając zdolność hemoglobiny do wiązania tlenu oraz podnoszą odporność. Regularne stosowanie preparatów z żeń-szenia zwiększa siły witalne, podnosi zdolność intelektualną, opóźnia procesy starzenia organizmu oraz korzystnie wpływa na libido zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Ostrożność należy zachować u osób z nadciśnieniem, chorobami serca, hemofilią oraz bezsennością. Nie należy go stosować u dzieci i kobiet w ciąży oraz matek karmiących piersią.

Miłorząb japoński (Ginkgo biloba)

Preparaty z miłorzębu w okresie przesilenia wiosennego są szczególnie zalecane osobom odczuwającym problemy z koncentracją i spadkami nastroju. Zawarte w nich substancje czynne korzystnie wpływają na krążenie mózgowe, poprawiając dotlenienie i odżywienie komórek nerwowych. 

Melisa (Melissa officinalis)

Stosowanie ziela melisy zaleca się w celu łagodzenia objawów napięcia nerwowego i rozdrażnienia. Melisa doskonale koi skołatane nerwy, ułatwia zasypianie, a także poprawia trawienie, łagodzi bóle miesiączkowe i mdłości w ciąży. Stosowanie naparów z melisy jest bezpieczne zarówno u dzieci, jak i u kobiet w ciąży; nie zaleca się jej jedynie w okresie przedporodowym, ponieważ może opóźnić wystąpienie skurczy i poród.

Kiełki

Zimą i wczesną wiosną nasza dieta jest uboga w świeże warzywa i owoce, a co za tym idzie znacząco wzrasta zapotrzebowanie na witaminy i minerały. Najczęściej brakuje nam wówczas prowitaminy i witaminy A, witaminy C, D, E oraz witamin z grupy B. Bardzo dobrym sposobem na uzupełnienie witamin i minerałów jest zwiększone spożycie kiełków. Świeże kiełki są bogatym źródłem witamin i minerałów, a także innych wysoko przyswajalnych składników odżywczych, takich jak aminokwasy, błonnik pokarmowy, chlorofil czy kwasy nukleinowe.

Wiosenne przesilenie to nie choroba, choć jego objawy mogą stać się przyczyną wizyty u lekarza. Prędzej czy później minie. Wiele zależy od naszego stylu życia oraz tego, jak się odżywiamy.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Herbata zielona – charakterystyka, właściwości lecznicze, wpływ na organizm. Jak prawidłowo ją parzyć?

    Herbata to najczęściej spożywany na świecie napar – jest drugim, po wodzie, najchętniej pitym napojem w ogóle. Herbata zielona cieszy się coraz większym uznaniem nie tylko ze względu na walory smakowe, ale też zdrowotne. Jakie ma właściwości? I na co pomaga picie zielonej herbaty? Poznajmy ją bliżej. 

  • Picie czarnej herbaty pomaga seniorom zachować sprawność umysłu

    Herbata jest najpopularniejszym gorącym napojem na świecie. Nie tylko gasi pragnienie, ale ma też właściwości prozdrowotne. Szereg badań wskazuje, że regularnie spożywana przyczynia się do obniżenia ryzyka zaburzeń poznawczych, demencji oraz depresji u osób w podeszłym wieku. 

  • Witamina B1 (tiamina) – funkcja w organizmie, suplementacja, niedobór, nadmiar

    Witaminę B1 można dostarczać do organizmu zarówno z pożywieniem, jak i formie dodatkowo zażywanych suplementów diety. Tiamina bierze udział w wielu procesach metabolicznych organizmu, a jej długotrwałe niedobory mogą być bardzo niebezpieczne dla zdrowia. Przyswajalność witaminy B1 wzrasta wraz z dodaniem do codziennej dawki suplementowanych preparatów innych witamin z grupy B, witaminy C i E oraz mikroelementów, takich jak mangan czy magnez. Które preparaty z witaminą B1 wybrać i jakie są znane objawy jej niedoboru i nadmiaru? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Witamina B2 (ryboflawina) – funkcja w organizmie, suplementacja, niedobór, nadmiar

    Pękające kąciki ust, chroniczne zmęczenie, pogorszony wzrok – to tylko kilka przykładów objawów, jakie niesie za sobą niedobór witaminy B2. Ryboflawina bierze udział w wielu procesach metabolicznych organizmu i jest rozpuszczalna w wodzie. Zażywana wraz z innymi witaminami aktywuje ich działanie w organizmie. Jakie produkty zawierają w sobie ryboflawinę, kiedy i jak zażywać witaminę B2 w formie suplementów diety? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Koenzym Q10 – właściwości, źródła, zastosowanie. Kiedy go suplementować?

    Koenzym Q10 to związek naturalnie występujący w błonach komórkowych ludzi, zwierząt i roślin; przede wszystkim w wewnętrznej błonie mitochondrium. Przedmiotem naszego zainteresowania będzie głównie koenzym mitochondrialny, który jest istotnym nośnikiem elektronów w łańcuchu oddechowym i ważnym antyoksydantem. Poznajmy właściwości koenzymu Q10 i wynikające z nich działanie lecznicze. 

  • Witamina B3 (niacyna, PP) – funkcja w organizmie, suplementacja, niedobór, nadmiar

    Witamina B3 bierze udział w wielu procesach metabolicznych organizmu, wpływa na skórę, układ nerwowy i pokarmowy. Niedobór i nadmiar niacyny może być bardzo groźny dla zdrowia. Najlepszym źródłem tej witaminy są produkty pochodzenia zwierzęcego, dlatego osoby, które stosują dietę wegetariańską lub eliminacyjną, powinny szczególnie kontrolować jej poziom. Na rynku są dostępne preparaty zawierające witaminę B3 zarówno w postaci jednoskładnikowej, jak i multiwitamin. Które suplementy zawierające witaminę B3 wybrać, z czym łączyć nicacynę, aby zwiększyć jej przyswajanie? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Mleko kokosowe – wartości odżywcze, właściwości, zastosować. Jak zrobić je w domu?

    Mleko kokosowe stanowi smaczną alternatywę dla mleka krowiego, mogąc znaleźć swoje miejsce m.in. w diecie osób chorujących na celiakię, cukrzycę czy nietolerancję laktozy. Jakie właściwości i zastosowanie ma mleko kokosowe? Jak w łatwy sposób przygotować je samodzielnie w domu? 

  • Wieprzowina – wartości odżywcze, przechowywanie, przepisy. Czy jest zdrowa?

    Wieprzowina to najczęściej spożywane czerwone mięso na świecie, zwłaszcza we wschodniej Azji. Dzięki wysokiej zawartości białka oraz wielu witamin i składników mineralnych chuda wieprzowina może stanowić świetny element zdrowej diety.  

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij