Wiosenne przesilenie. Zioła, które dodadzą Ci energii
Ernest Niewiadomski

Wiosenne przesilenie. Zioła, które dodadzą Ci energii

Kalendarzowa zima dobiegła końca, za oknami coraz więcej słońca i dodatnie temperatury. Nadeszła długo wyczekiwana wiosna, a wraz z nią u wielu osób pojawiły się objawy tzw. przesilenia wiosennego. Jak sobie z nimi radzić? Warto sięgnąć po zioła, które dodadzą energii i pomogą przetrwać ten trudny okres.

Zimą jesteśmy mniej aktywni fizycznie, częściej przebywamy w domu, a nasza dieta jest uboga w witaminy i minerały. Dodatkowo mała ilość słońca i niskie temperatury wpływają niekorzystnie na nasze samopoczucie. Wraz z nadejściem wiosny organizm zaczyna adaptować się do nowej sytuacji, jednak na skutek zmiennych warunków atmosferycznych i częstych wahań ciśnienia nie jest to łatwe i może trwać nawet kilka tygodni. Ogólne osłabienie, senność, spadki nastroju, rozdrażnienie, bóle głowy i mięśni to jedne z najczęstszych objawów przesilenia. Często wzrasta także podatność na infekcje wirusowe i bakteryjne górnych dróg oddechowych.

Jak sobie z tym radzić? Przede wszystkim należy jak najczęściej korzystać z ładnej pogody i słońca. Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu poprawia dotlenienie organizmu, stymuluje układ krążenia i układ nerwowy oraz poprawia samopoczucie i podnosi odporność. Wystarczy dłuższy spacer lub jogging. Warto zwolnić nieco tempo życia i zadbać o sen oraz odpowiednie odżywianie; szczególnie ważne jest pełnowartościowe śniadanie, o którym nie wolno zapominać. Na rynku pojawia się coraz więcej nowalijek, świeże pomidory, rzodkiewki i sałata są zdrowym uzupełnieniem codziennej diety. Mrożone warzywa, szczególnie w okresie wczesnowiosennym są bogatym źródłem witamin i minerałów. Wychodząc z domu należy ubierać się na cebulkę, by być przygotowanym na zmienne warunki atmosferyczne.

Po jakie zioła warto sięgać wczesną wiosną?

Jeżówka (Echinacea)

Ziele jeżówki uznawane jest za jeden z najcenniejszych surowców farmaceutycznych podnoszących odporność, dotyczy to szczególnie jeżówki purpurowej. Udowodniono jej działanie przeciwwirusowe oraz przeciwbakteryjne w profilaktyce i leczeniu infekcji górnych dróg oddechowych, trądziku i opryszczki. Są również badania potwierdzające jej działanie przeciwwirusowe w stosunku do wirusa grypy H1N1, H5N1 i H7N7. Zalecana jest w stanach obniżonej odporności, osłabienia organizmu oraz zapobiegawczo w okresach nasilonych zachorowań. Ze względu na możliwe działanie alergizujące nie zaleca się jej stosowania u dzieci poniżej dwunastego roku życia oraz u kobiet w ciąży i matek karmiących piersią.

Profilaktycznie preparaty z jeżówki można stosować przez okres 4 tygodni, po czym należy zrobić 2 tygodnie przerwy.

Pokrzywa (Urtica)

Kolejnym niezwykle cennym surowcem jest ziele pokrzywy. Jej prozdrowotne właściwości wynikają z bogactwa składników w niej zawartych. Ze względu na wysoką zawartość żelaza stymuluje produkcję krwinek czerwonych, co jest szczególnie istotne w okresach osłabienia organizmu. Korzystnie wpływa na czynność wątroby, trzustki i nerek, reguluje poziom cukru we krwi oraz wykazuje działanie przeciwnowotworowe. Regularne picie herbaty lub soku z pokrzywy w okresie przesilenia wiosennego i jesiennego przeciwdziała osłabieniu i podnosi odporność.

Żeń-szeń (Panax ginseng)

W medycynie chińskiej korzeń żeń-szenia stosowany jest od ponad 4 tysięcy lat jako panaceum na wszystkie dolegliwości. Swoje prozdrowotne właściwości zawdzięcza ponad 200 aktywnym składnikom, z których wielu próżno szukać u innych roślin. Współcześnie udowodniono jego korzystny wpływ na samopoczucie, potencję, układ krążenia oraz pamięć i koncentrację. Zawarte w korzeniu ginsenozydy pozytywnie wpływają na dotlenienie organizmu, zwiększając zdolność hemoglobiny do wiązania tlenu oraz podnoszą odporność. Regularne stosowanie preparatów z żeń-szenia zwiększa siły witalne, podnosi zdolność intelektualną, opóźnia procesy starzenia organizmu oraz korzystnie wpływa na libido zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Ostrożność należy zachować u osób z nadciśnieniem, chorobami serca, hemofilią oraz bezsennością. Nie należy go stosować u dzieci i kobiet w ciąży oraz matek karmiących piersią.

Miłorząb japoński (Ginkgo biloba)

Preparaty z miłorzębu w okresie przesilenia wiosennego są szczególnie zalecane osobom odczuwającym problemy z koncentracją i spadkami nastroju. Zawarte w nich substancje czynne korzystnie wpływają na krążenie mózgowe, poprawiając dotlenienie i odżywienie komórek nerwowych. 

Melisa (Melissa officinalis)

Stosowanie ziela melisy zaleca się w celu łagodzenia objawów napięcia nerwowego i rozdrażnienia. Melisa doskonale koi skołatane nerwy, ułatwia zasypianie, a także poprawia trawienie, łagodzi bóle miesiączkowe i mdłości w ciąży. Stosowanie naparów z melisy jest bezpieczne zarówno u dzieci, jak i u kobiet w ciąży; nie zaleca się jej jedynie w okresie przedporodowym, ponieważ może opóźnić wystąpienie skurczy i poród.

Kiełki

Zimą i wczesną wiosną nasza dieta jest uboga w świeże warzywa i owoce, a co za tym idzie znacząco wzrasta zapotrzebowanie na witaminy i minerały. Najczęściej brakuje nam wówczas prowitaminy i witaminy A, witaminy C, D, E oraz witamin z grupy B. Bardzo dobrym sposobem na uzupełnienie witamin i minerałów jest zwiększone spożycie kiełków. Świeże kiełki są bogatym źródłem witamin i minerałów, a także innych wysoko przyswajalnych składników odżywczych, takich jak aminokwasy, błonnik pokarmowy, chlorofil czy kwasy nukleinowe.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Karotenoidy – jaki mają wpływ na nasz organizm? Właściwości i źródła karotenoidów

    Intensywna barwa żywności z pewnością niejednokrotnie sprawiła, że mieliśmy na nią większą chęć niż na jej nieatrakcyjną, „wyblakniętą” wersję. Wiele jest substancji barwnych, które nadają apetyczny wygląd warzywom, owocom czy produktom białkowym. Są to chlorofile, polifenole czy karotenoidy, wiele z nich wykazuje prozdrowotne właściwości. Warto wiedzieć dlaczego i kiedy korzystnie jest spożywać bogate w nie produkty spożywcze. Podpowiadamy, czym są karotenoidy i jakimi właściwościami się charakteryzują? 

  • Burak czerwony – jakie ma właściwości lecznicze i wartości odżywcze? Sok z buraka a nowotwór

    Burak to niskokaloryczne warzywo, bogate w witaminy i składniki mineralne. Zawiera także antocyjany oraz flawonoidy, którym przypisuje się właściwości przeciwnowotworowe. Sok z buraka najlepiej wykonać z wykorzystaniem wyciskarki wolnoobrotowej, dzięki której napój będzie bogaty w więcej cennych wartości odżywczych, niż wówczas, kiedy skorzystamy ze zwykłej sokowirówki. Buraka włącza się często do diety osób, które walczą z nadwagą i otyłością, chcą obniżyć poziom cholesterolu we krwi lub tym, którym dokucza zgaga. Jakie jeszcze właściwości ma burak zwyczajny, czy to prawda, że z powodzeniem stosowany jest w terapii przeciwnowotworowej oraz co poprawi smak soku z tego warzywa? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Bacopa monnieri – działanie ekstraktu roślinnego eliksiru życia. Czy suplementowanie bakopy drobnolisej pomaga się szybciej uczyć?

    Bacopa monnieri, czyli bakopa drobnolistna, jest suplementem diety polecanym przed istotnymi egzaminami, jak matura czy sesja, wspomagając pamięć i koncentrację. Korzystnie wpływa na kondycję skóry i włosów. Suplementowanie Bacopa zalecane jest także w trakcie terapii chorób neurodegradacyjnych, takich jak Alzhaimer lub Parkinson. Przez niektórych nazywana jest „eliksirem życia", ponieważ poprawia samopoczucie, łagodzi stres i napięcie. Dodatkowo ma także działanie przeciwbakteryjne i przeciwzapalne. Jak suplementować Bacopa monnieri, czy kobiety w ciąży mogą zażywać ten preparat oraz na jaki procent standaryzacji suplementu zwrócić uwagę, kupując Brahmi? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Rutyna a rutozyd – czy jest między nimi różnica? Właściwości, działanie, suplementy i naturalne źródła rutyny

    Rutyna to popularna nazwa stosowana dla grupy flawonoidów, które prawidłowo określa się mianem rutozydu. Posiada wiele zastosowań zarówno w lecznictwie, jak i kosmetyce. Ma silne właściwości przeciwutleniające, neutralizuje reaktywne formy tlenu, uelastycznia naczynia krwionośne i chroni je przed uszkodzeniami. Jest stosowana jako jeden ze składników kompleksów multiwitaminowych, które wspierają odporność. Zwiększa przyswajalność żelaza, przez co przy dłuższej suplementacji może wywoływać wytrącanie się kryształków w moczu. Z którymi lekami i mikroelementami nie powinno się łączyć rutyny, która cera najwięcej zyska przy stosowaniu preparatów z rutozydem oraz jaka jest wskazana dawka dzienna tego suplementu diety? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • PABA – co to jest? Jakie ma właściwości? Czy witamina B10 to cudowny suplement na siwienie i zmarszczki?

    PABA, czyli kwas para-aminobezoesowy, to substancja, którą wykorzystuje się zarówno w terapii poważnych problemów zdrowotnych, np. zaburzeń płodności, jak i w opóźnianiu momentu pojawienia się siwych włosów i zmarszczek mimicznych. PABA wpływa na pigmentację włosów, dzięki czemu dłużej zachowują swój kolor. Ponadto chroni skórę przez szkodliwym działaniem promieni UV, spowalniając powstawanie zmarszczek. Ponadto odpowiada za syntezę kwasu foliowego (witaminy B9), który jest zalecany kobietom w ciąży i tym planującym bycie mamą, ponieważ przeciwdziała powstawaniu wad cewy nerwowej.

  • Krzem a krzem organiczny – czym się różnią, który jest lepiej przyswajalny? Właściwości i suplementy na piękne włosy i paznokcie

    Krzem to pierwiastek, który wielu osobom kojarzy się z preparatami na piękne włosy i paznokcie, natomiast niewielu z działaniem przeciwmiażdżycowym, przeciwcukrzycowym i przeciwnowotworowym. W aptekach i sklepach zielarskich dostępnych jest wiele preparatów z krzemem zarówno w formie jednoskładnikowej, jak i w połączeniu z borem lub jodem. Na niedobór krzemu najbardziej narażone są kobiety i osoby starsze.

  • Siarka – właściwości lecznicze, nadmiar i niedobór w organizmie, suplementacja

    Siarka (S, łac. sulphur) jest pierwiastkiem o intensywnej, żółtej barwie. W przyrodzie występuje w postaci gazów, w stanie wolnym albo w postaci związków chemicznych. Każdemu znana jest dzięki zapałkom, gdzie jest składnikiem łatwopalnej masy pokrywającej główki drewienka. Siarka jest również jednym z makroelementów występujących w organizmie człowieka. Pomimo niewielkiej ilości, znajduję się w każdej komórce i wchodzi w skład wielu białek i niektórych węglowodanów oraz bierze udział w licznych reakcjach.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij