Dojrzała kobieta i mężczyzna chodzą po lesie z kijkami do nordic walking
Krzysztof Słomiak

5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych – wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

Zacznij się ruszać

Sport to zdrowie. Oklepane? Regularne wykonywanie ćwiczeń fizycznych wzmacnia nasze ciało i umysł. Mózg jest lepiej dotleniony, krew krąży szybciej, serce pracuje regularniej, płuca wypełniają się świeżym powietrzem. Ciało i duch w harmonii. Jeśli chcesz zachować zdrowie i dobre samopoczucie przez długie lata – ćwicz. Nie muszą to być regularne wizyty na siłowni. Wyjdź na spacer albo jedź do pracy rowerem. Idź po zajęciach na uczelni na basen. Twój organizm podziękuje Ci za to dawką endorfin. Jest to też lokata długoterminowa. Osoby, które ćwiczą, żyją dłużej. 

Odstaw papierosy

Mark Twain powiedział: „Rzucić palenie? To łatwe! Robiłem to tysiące razy.” To prawda. Jest to nałóg, który bardzo trudno porzucić, ponieważ organizm będzie się domagał nikotyny. Nie daj mu dojść do głosu. To tylko chwilowa zachcianka. Palenie rujnuje nie tylko zdrowie. Wpływa bardzo mocno na Twój budżet domowy, na to jak pachniesz i jak wyglądasz w oczach innych ludzi. Może też przysporzyć problemów w pracy, jeśli za często wychodzisz na „dymka”. Zastanów się, czy nie warto z tym zerwać i powiedzieć sobie: „to ja tu rządzę". W walce z nałogiem będą pomocne np. tabletki na rzucanie palenia, które łagodzą głód nikotynowy. Zawierają w swoim składzie cytyzynę lub żywicę nikotynową, które pomagają poprzez różne mechanizmy skutecznie pomóc w rzucaniu palenia.

Polecane dla Ciebie

Jedz zdrowo

Dobra dieta jest często niedoceniana. Zwykle obowiązki i praca kontrolują nasze menu oraz pory posiłków. Do listy noworocznych postanowień warto dopisać zmianę nawyków żywieniowych. Niech to będzie kilka, ale dobrze zbilansowanych posiłków, jedzonych najlepiej o stałych porach. Można także urozmaicać swoją dietę, poruszając się po piramidzie żywieniowej.

Jeśli nie mamy czasu, można wykorzystać „dietę pudełkową”, która regularność oraz wartości odżywcze zapewni bez naszego udziału. Jest to jednak rozwiązanie bardziej kosztowne.

Pij dwa litry wody dziennie

Nawodnienie organizmu też jest bardzo ważne. 2 litry wody dziennie to wystarczająca ilość, aby oczyścić Twój organizm i dodać Ci sił. Twoja skóra stanie się bardziej nawilżona i lśniąca. Poczujesz dodatkową energię, jelita się oczyszczą, nerki i wątroba zaczną lepiej pracować, a umysł będzie szybszy. Poprawie ulegną także procesy poznawcze. Warto zawsze mieć przy sobie butelkę czy bidon z wodą, którą można uzupełnić o dostępne w aptekach elektrolity. Proste postanowienie, a skutki będą zauważalne bardzo szybko.

Popraw jakość snu i odpoczynku

Gdy wykonujesz swoją pracę, nie zapominaj o przerwach, najlepiej co 30–60 minut (zależnie od preferencji). To sprawi, że na koniec dnia łatwiej będzie Ci zasnąć. Śpij tyle, ile potrzebujesz – optymalnie od 7 do 9 godzin w zależności od wieku. Kładąc się spać, nie korzystaj z telefonu, ani nie włączaj telewizora. To Cię tylko zmęczy i utrudni zasypianie, narażając Cię na rozpraszające niebieskie światło. Przed snem wywietrz pokój, wyjdź na spacer z psem, porozmawiaj z rodziną, wykonaj kilka ćwiczeń fizycznych, unikaj stresu. Poprawiając jakość naszego odpoczynku, damy naszemu organizmowi czas na regenerację.

Pomysłów na postanowienia noworoczne jest mnóstwo. Wykonanie badań kontrolnych, odpowiednia dieta czy wysiłek fizyczny. Zawsze jest dobra pora, żeby zadbać o swoje zdrowie, jeśli wcześniej stało ono na dalszym planie.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Kim są WWO? Czy jesteś jednym z nich?

    WWO to pojęcie oznaczające osoby wysoko wrażliwe. Pod terminem tym kryje się cała gama cech, które wyróżniają tego typu ludzi, stanowiąc o ich wyjątkowości. Warto wiedzieć, w jaki sposób traktować osoby WWO, aby czuły się komfortowo i mogły w pełni wykorzystywać swój potencjał w pracy, w związkach i innych sferach życia.  

  • Problemy z zaśnięciem – przyczyny, jak sobie radzić?

    Problemy z zaśnięciem to coraz powszechniejsze zjawisko, które może dotyczyć tak naprawdę każdego – niezależnie od wieku, płci czy przynależności etnicznej. Za tym dotkliwym problemem często kryje się bezsenność, ale również szereg zaburzeń zarówno psychicznych, jak i somatycznych. 

  • Perfekcjonizm – czym jest i jak sobie z nim radzić?

    Dzisiejsze czasy kreują nowe modele pożądanych zachowań i postaw – jedna z nich jest perfekcjonizm, który ma swoje źródła między innymi w wyidealizowanym świecie znanym z mediów społecznościowych. Jednak perfekcjonizm może być również dużą trudnością dla obarczonego nim człowieka, która znacznie utrudnia życie i relacje z innymi ludźmi.

  • Skąd się bierze déjà vu i czy jest to niebezpieczne zjawisko?

    Déjà vu to jeden z najbardziej tajemniczych stanów, jakie występują w ludzkim umyśle. Co jakiś czas doświadcza go niemal każdy człowiek, a jednak wciąż nie udało się wypracować jednolitej naukowej interpretacji tego dość niepokojącego zjawiska. Jedno jest pewne – déjà vu na chwilę zaburza nasze postrzeganie teraźniejszości, zasiewając wątpliwość, czy przypadkiem „to się już kiedyś nie działo?".  

  • Wybudzanie się w nocy – budzenie się w nocy i problem z zaśnięciem

    Wybudzanie się w środku nocy należy do bardzo frustrujących, a jednocześnie niestety powszechnych sytuacji, które co jakiś czas dotykają każdego z nas. Jeśli powtarza się to regularnie, należy poszukać przyczyny i wyeliminować czynnik, który wywołuje nocne, niechciane pobudki. Poza tym warto poznać uniwersalne, sprawdzone sposoby, które mogą być skuteczne w radzeniu sobie z wybudzaniem się w nocy.

  • Syndrom paryski – co to jest, na czym polega?

    Wizyta w Paryżu to dla wielu turystów spełnienie odwiecznego marzenia. Niestety, czasem potęgowane przez lata emocje, oczekiwania i wyidealizowane wyobrażenia potrafią odbić się negatywnie na zdrowiu. Przekonały się o tym osoby, które doświadczyły tajemniczego syndromu paryskiego. 

  • Paraliż senny – czym jest i jak się przejawia?

    Zaburzenia snu są powszechnym zjawiskiem dotykającym co drugą osobę na świecie. Wśród nich wyróżnić można bardzo nieprzyjemne doznanie, jakim jest paraliż senny. Charakteryzuje się on uczuciem całkowitego bezwładu ciała przy zachowaniu pełnej świadomości. Co jest przyczyną powstawania tego niepokojącego zjawiska, które w potocznym wyobrażeniu kojarzy się z obecnością demonów?

  • Labilność emocjonalna – czym jest, w jaki sposób się przejawia, jak sobie z nią radzić?

    Nagłe wybuchy gniewu, płaczu czy złości, chwiejność nastrój i stanów psychicznych oraz przesadna wrażliwość to jedne z najważniejszych cech wyróżniających osoby labilne emocjonalnie. Warto znać przyczyny tego stanu oraz proponowane sposoby radzenia sobie z nim.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij