5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

Nie jestem zwolennikiem radykalnych zmian i postanowień, które mają trwać jeden tydzień. Jest jednak kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie. Jako, że Nowy Rok to okres, w którym zwykło się robić postanowienia i snuć plany, oto kilka postanowień, na które warto zwrócić uwagę. Wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

1. Zacznij się ruszać

Sport to zdrowie. Oklepane? Regularne wykonywanie ćwiczeń fizycznych wzmacnia nasze ciało i umysł. Mózg jest lepiej dotleniony, krew krąży szybciej, serce pracuje regularniej, płuca wypełniają się świeżym powietrzem. Ciało i duch w harmonii. Jeśli chcesz zachować zdrowie i dobre samopoczucie przez długie lata – ćwicz. Nie muszą to być regularne wizyty na siłowni. Wyjdź na spacer, albo jedź do pracy rowerem. Idź po zajęciach na uczelni na basen. Twój organizm podziękuje Ci za to dawką endorfin. Jest to też lokata długoterminowa. Osoby, które ćwiczą, żyją dłużej.

Możesz zainwestować też w karnety lub karty sportowe. Wiąże się to z kosztami, ale będzie to dodatkowa motywacja, aby ćwiczyć.

2. Odstaw papierosy

Mark Twain powiedział: „Rzucić palenie? To łatwe! Robiłem to tysiące razy.” To prawda. Jest to nałóg, który bardzo trudno porzucić. Jestem jednak zwolennikiem niepalenia za wszelką cenę. Organizm będzie się domagał nikotyny. Nie daj mu dojść do głosu. To tylko chwilowa zachcianka. Palenie rujnuje nie tylko nasze zdrowie. Wpływa bardzo mocno na Twój budżet domowy, na to jak pachniesz i jak wyglądasz w oczach innych ludzi. Może też przysporzyć problemów w pracy, jeśli za często wychodzisz na „dymka”. Zastanów się czy nie warto z tym zerwać i powiedzieć sobie: to ja tu rządzę. Nikotynowa Terapia Zastępcza, zawsze będzie Twoim przyjacielem w walce z nałogiem.

3. Jedz lepiej

Jedzenie powinno być rytuałem. Dobra dieta jest często niedoceniana i traktowana po macoszemu. Ile razy jedliśmy w biegu i byle co? Zwykle obowiązki i praca reguluje to jak i kiedy jemy. Jak to mówił Krzysztof Ibisz: „Racjonalne żywienie, pięć posiłków dziennie” i od tego można zacząć. Niech to będzie 5, ale dobrze zbilansowanych posiłków, o stałych porach. Potem możemy urozmaicać swoją dietę poruszając się po piramidzie żywieniowej od szczebla do szczebla, po to aby poznać potrzeby naszego ciała i zaspokoić je odpowiednią dietą.

Jeśli nie mamy czasu, można wykorzystać „dietę pudełkową”, która regularność oraz wartości odżywcze zapewni bez naszego udziału. Jest to jednak rozwiązanie bardziej kosztowne.

4. Pij dwa litry wody dziennie

Nawodnienie organizmu też jest bardzo ważne. Pewnie nie dbasz o to, aby regularnie pić wodę. Nie tylko soki i napoje, tylko czystą, zwykłą wodę niegazowaną. Możesz to zmienić. 2 litry wody dziennie, będzie wystarczającą ilością, aby oczyścić Twój organizm i dodać Ci sił. Twoja skóra, stanie się bardziej nawilżona i lśniąca. Poczujesz dodatkową energię, jelita się oczyszczą, a nerki i wątroba zaczną lepiej pracować. Umysł będzie szybszy. Poprawisz swoje efekty poznawcze. Warto zadbać o to, aby zawsze mieć przy sobie butelkę czy bidon z wodą. Proste postanowienie, a efekty zauważalne będą bardzo szybko.

5. Popraw jakość snu i odpoczynku

Gdy wykonujesz swoją pracę nie zapominaj o przerwach. Co 30-60 minut (zależnie od preferencji) rób sobie przerwę. Sprawi to, że na koniec dnia łatwiej będzie Ci zasnąć. Spij tyle ile potrzebujesz – optymalnie od 7 do 9 godzin w zależności od wieku. Kładąc się spać nie sprawdzaj przed snem „Facebooka”, ani nie włączaj telewizora. To Cię tylko zmęczy i utrudni zasypianie. Przed snem, wywietrz pokój, wyjdź na spacer z psem, porozmawiaj z rodziną, wykonaj kilka ćwiczeń fizycznych. Poprawiając jakość tego jak odpoczywany, damy naszemu organizmowi czas na regenerację. Regulując to jak śpimy, poprawi się mnóstwo procesów.

Pomysłów na postanowienia Noworoczne jest mnóstwo. Wykonanie badań kontrolnych, odpowiednia dieta, czy wysiłek fizyczny. Zawsze jest dobra pora, żeby zadbać o swoje zdrowie, jeśli wcześniej stało ono na dalszym planie. W zdrowym ciele zdrowy duch? Tak! To prawda!


Podziel się: