Najlepsze i najgorsze diety świata – ranking U.S. News & World Report
Maria Brzegowy

Najlepsze i najgorsze diety świata – ranking U.S. News & World Report

Już po raz kolejny platforma internetowa U.S. News & World Report przygotowała raport dotyczący najbardziej pożądanych dla naszego zdrowia diet. Zaskoczenia większego nie było - najlepszą okazała się dieta DASH, tuż po niej dieta śródziemnomorska, dieta MIND, a także flexitarianizm czyli okazjonalne spożycie mięsa przy bazowaniu na kuchni roślinnej. Ostatnie miejsca zajęły m.in. dieta Paleo, dieta Atkinsa oraz Dukana.

Czego dotyczył raport U.S. News & World Report i kto dokonał oceny

Raport został przygotowany w oparciu o analizę 38 najpopularniejszych na świecie diet. Specjaliści uporządkowali je od tych najbardziej skutecznych i równolegle – według tych o odpowiedniej wartości odżywczej, po te najmniej bezpieczne. Skuteczność oceniono nie tylko w kontekście możliwości redukcji masy ciała, ale i prewencji chorób przewlekłych niezakaźnych, m.in. cukrzycy.

Badacze zajmujący się opracowaniem rankingu nie byli przypadkowi – to uznani w świecie specjaliści w dziedzinie żywienia i dietetyki, w otyłości, cukrzycy, chorób układu krążenia oraz psychologii. Każdy z nich oceniał pojedynczo wszystkie diety, klasyfikując je według siedmiu kategorii. Dotyczyły one m.in. bezpieczeństwa stosowania danej modelu żywienia, jego wartości odżywczej, łatwości w realizacji i skuteczności w odniesieniu do krótko- oraz długoterminowej redukcji masy ciała, a także prewencji wybranych chorób. Każdy ze specjalistów miał również możliwość wyrażenia własnej opinii. 

Pierwsze miejsce w rankingu U.S. News & World Report – dieta DASH

Dieta DASH (ang. Dietary Approach to Stop Hypertension), to dieta, która została opracowana w celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia nadciśnienia tętniczego krwi albo obniżenia już istniejącego jego wysokiego poziomu. Jej założenia opierają się głównie o zmniejszenie spożycia sodu, a zwiększenie tych składników, które mogą działać hipotensyjnie, czyli wpływać na obniżenie za wysokiego ciśnienia. W praktyce oznacza to eliminację wysoko przetworzonej żywności, obfitującej w sód, takiej jak: żywność typu fast-food, gotowe dania do odgrzania (zupki w proszku, dania do mikrofalówki), słone przekąski (chipsy, paluszki, krakersy), a także rezygnację z dosalania potraw. Na naszych talerzach powinny królować świeże warzywa, owoce w odpowiednich ilościach, pełnoziarniste produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych, pestki, nasiona i chudy nabiał. W tym modelu żywienia, istotną rolę będą odgrywać również ryby stanowiące źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Mięso nie jest zakazane, ale należy znacznie ograniczyć jego ilość.

Trwające od lat badania nad dietą DASH potwierdzają jej skuteczność w odniesieniu do podwyższonego poziomu ciśnienia tętniczego krwi. Ponadto, dieta może poprawiać insulino wrażliwość, obniżać stężenie glikemii i cholesterolu na czczo oraz zmniejszać stan zapalny w organizmie.

Dieta śródziemnomorska

Na drugim miejscu uplasowała się znana większości dieta śródziemnomorska. Po raz pierwszy usłyszeliśmy o niej w latach 50. XX wieku. Jej charakterystyki dokonał amerykański epidemiolog Ancel Keys. Opisał on zwyczaje żywieniowe wybranych populacji regionu basenu Morza Śródziemnomorskiego i korelując je z bardzo rzadkim występowaniem wśród mieszkańców choroby niedokrwiennej serca, wprowadził je do literatury medycznej.

Podstawą tej diety są warzywa, w tym przede wszystkim rośliny strączkowe – soczewica, ciecierzyca, fasola, soja itp. Ważne miejsce zajmują również warzywa zielone oraz świeże zioła, a także produkty zbożowe z pełnego ziarna. W umiarkowanych ilościach poleca się sięganie po ryby i orzechy. Klasyczna dieta śródziemnomorska dopuszcza również umiarkowane spożycie czerwonego wina.

Od diety DASH, dietę śródziemnomorską odróżnia możliwość regularnego wypijania czerwonego wina, a także użycie oliwy z oliwek jako głównego źródła tłuszczu.

Dieta MIND

Dieta MIND jest dietą znajdującą zastosowanie w profilaktyce choroby Alzheimera. Choć jej popularność w Polsce jest niska, założenia diety łatwo zapamiętać. Stanowi bowiem połączenie zaleceń powyżej omówionych już modeli żywienia. Ponadto, rozgranicza produkty po względem ich wpływu na funkcje poznawcze mózgu. Korzystnie działają m.in. zielone warzywa liściaste, rośliny strączkowe, owoce jagodowe, produkty z pełnego ziarna, chude mięso, ryby, orzechy, oliwę z oliwek oraz czerwone wino. Produkty, które należy unikać to czerwone mięso, masło i margaryny, żywność wysoko przetworzona oraz dania smażone.

Zdaniem specjalistów, dieta MIND zmniejsza ryzyko nie tylko chorób neurodegeneracyjnych, ale i chorób układu krążenia.

Najgorsze diety świata według rankingu U.S. News & World Report

Dieta whole30, dieta Dukana, dieta Paleo, dieta Atkinsa – wszystkie dobrze znane, ale zdecydowanie niepolecane. Wysokobiałkowe i ubogowęglowodanowe. Jedynym ich plusem może być co najwyżej zalecenie wyłączenia z codziennej diety wysoko przetworzonej żywności. I choć mogą zapewnić szybką redukcję masy ciała, należy mieć przede wszystkim na uwadze, że ograniczamy w nich wiele cennych dla naszego zdrowia produktów spożywczych. Wszelkie eliminacje zawsze powinny być podejmowane w porozumieniu ze specjalistami – lekarzem bądź dietetykiem. Praca na własną rękę, w przypadku tak mocno skrajnych zaleceń, może bowiem stanowić zagrożenie dla naszego zdrowia oraz życia. Samo American Heart Association (AHA) nie rekomenduje diet wysokobiałkowych. Ich zdaniem, mogą one bowiem wiązać się z ograniczeniem zdrowych produktów, pożądanych w diecie celem dostarczenia niezbędnych składników odżywczych. I choć krótkoterminowe stosowanie takich diet nie musi od razu stanowić ryzyka komplikacji u osób zdrowych, to w przypadku pacjentów z różnymi jednostkami chorobowymi, nie mamy już niestety na to odpowiednich i wystarczających dowodów. 

Zwolennicy m.in. diety Paleo uważają, że w wyniku stosowania jej zaleceń, można poprawić swój profil lipidowy czy tolerancję glukozy. Zdaniem Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej Instytutu Żywności i Żywienia, te korzystne zmiany wynikają raczej z redukcji nadmiernej masy ciała. Należy mieć na uwadze, że nadmiar białka w diecie nie jest efektywnie zużywany przez ludzki organizm i może powodować m.in. obciążenie dla nerek i wątroby.

Literatura:
https://www.usnews.com/ - dostęp 11.11.2017
http://ncez.pl/zdrowe-odchudzanie/informacje-ogolne/ranking-diet---znamy-zwyciezcow-i-najwiekszych-przegranych; NCEŻ IŻŻ - dostęp 11.11.2017 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta odchudzająca – jak ją zaplanować? O czym warto pamiętać? Co jeść, żeby schudnąć?

    Nie ma jednej, uniwersalnej diety pozwalającej na uzyskanie zdrowej i szczupłej sylwetki. To, co sprawdzi się w przypadku jednej osoby (np. wartość kaloryczna, rozkład podstawowych makroskładników, wybór produktów), dla drugiej może być wręcz szkodliwe. Istnieją natomiast pewne zasady, których wprowadzenie do codziennego funkcjonowania na pewno przysłuży się osiągnięciu naszego celu. Dieta odchudzająca – jak ją zaplanować? Czy taka dieta może być szybka i tania? Co należy zrobić, aby odchudzanie było zdrowe i skuteczne? 

  • 5 zasad grillowania bez problemów z trawieniem

    Wraz z nadejściem wyższych temperatur coraz chętniej spędzamy czas na świeżym powietrzu. Przy tej okazji często decydujemy się na przygotowanie i zjedzenie posiłku w ogrodzie, w towarzystwie zaproszonych gości. Największą popularnością cieszą się potrawy przyrządzane na grillu. Czy możemy przygotować potrawy grillowane, które będą wyglądały apetycznie, smakowały gościom i jednocześnie nie szkodziły ich zdrowiu?

  • Dieta na lato – co jeść i pić podczas upałów? Przepisy na dania i napoje na upalne dni

    Dieta dobra na upały to głównie troska o odpowiednie nawodnienie organizmu, ale także korzystanie ze świeżych warzyw i owoców, których latem nie brakuje. Fundament letniego menu to lekkie i pożywne dania bez złożonej obróbki kulinarnej. Co jeść i pić w upalne dni? 

  • Dieta na płaski brzuch – jak powinna wyglądać? Wskazówki dietetyczne dla kobiet i mężczyzn

    Płaski brzuch to obiekt pożądania większości z nas. Szukamy więc specjalnych diet, sięgamy po „cudowne” specyfiki i podejmujemy się określonych ćwiczeń fizycznych w nadziei, że uda się nam wyszczuplić tę konkretną partię ciała. Tymczasem dieta na płaski brzuch tak naprawdę nie istnieje – trudno „miejscowo” odchudzić się samą dietą. Można natomiast zastosować pewne zasady, które pozwolą nam zachować zdrowie i ładną sylwetkę ogółem, co przysłuży się poprawie wyglądu również i naszego brzucha. 

  • Przerywany post (Intermittent Fasting) wpływa na poprawę neurogenezy i pamięci długoterminowej

    Nowe badanie przeprowadzone przez Instytut Psychiatrii, Psychologii i Neuronauki w King's College London wykazało, że przerywany post jest skutecznym sposobem na poprawę pamięci długoterminowej i przyczynia się do powstawania nowych neuronów w rejonie hipokampa u dorosłych myszy. Odkrycie daje nadzieję na spowolnienie procesu pogarszania się funkcji poznawczych u osób starszych.

  • Cardio – podstawowe zasady i zalety treningu cardio

    Cardio to trening wytrzymałościowy, podczas którego znacząco wzrasta tętno oraz ilość oddechów na minutę. Wysiłek cardio pozytywnie wpływa na pracę układu krążenia, przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Sprzyja także poprawie samopoczucia i dostarcza dużej dawki energii. 

  • Dieta w menopauzie – jak powinna wyglądać? Co jeść, a czego unikać? Jak schudnąć podczas menopauzy?

    Czy dieta podczas menopauzy (klimakterium) odgrywa ważną rolę? Okazuje się, że tak. W tym okresie warto zmienić swoje dotychczasowe menu. W jadłospisie przy menopauzie powinny zagościć produkty bogate w fitohormony (fitoestrogeny), witaminy z grupy B, witaminę K, selen, magnez, wapń oraz tryptofan. Dlaczego?  

  • Trening interwałowy – na czym polega? Przykłady i efekty ćwiczeń interwałowych

    Trening interwałowy (High Intensity Interval Training, HIIT) polega na wykonywaniu serii ćwiczeń o dużej intensywności – na poziomie 90% maksymalnego tętna, przeplatanych przerwami, podczas których tętno spada do 50–60%. Interwały są dużym obciążeniem dla organizmu, są wysiłkiem beztlenowym. Obciążają układ sercowo-naczyniowy oraz nerwowy, dlatego też nie powinny być wykonywane przez osoby początkujące bądź ze schorzeniami przewlekłymi bez wcześniejszej konsultacji lekarskiej. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij