Naturalne sposoby na odporność jesienią

Poznajcie top 10 naturalnych sposobów na wzmocnienie odporności!

1. Miód

W trakcie okresu jesiennego miód jest niezastąpiony. Jest bogatym źródłem witamin, mikroelementów oraz białek enzymatycznych, które mobilizują budowę silnego systemu odpornościowego. Jego działanie rozgrzewające oraz regenerujące, są znane od wielu stuleci. Zalecana dawka to 1-2 łyżeczki dziennie. Świetnie sprawdzają się również preparaty propolisowe czy pyłek pszczeli.

2. Siła z natury

Działanie miodu można wzmocnić poprzez dodanie do niego owocowych soków czy wyciągów ziołowych – pamiętać trzeba, aby nie były wrzące, aby nie pozbawić miodu swojego działania. Świetnie działają sok z aloesu czy owoców cytrusowych – pomarańczy, mandarynek i cytryn. Dostarczają one nie tylko duże ilości witaminy C, ale również zbawienne dla odporności polifenole oraz przeciwutleniacze.

3. Wywietrz zarazki z mieszkania

Nie tylko wysoka temperatura zabija zarazki. Niska również. Proces wietrzenia mieszkania powinien stać się codziennością. Dla naszej odporności lepiej jak jest za chłodno, niż za gorąco. Termostat w mieszkaniu powinien wskazywać ok. 19 stopni. Powietrze chłodniejsze odświeża umysł i ciało, a sen w pokoju wywietrzonym przynosi lepszy odpoczynek.

4. Zainwestuj w nawilżacz

Powietrze wilgotne jest ukojeniem dla błon śluzowych i skóry. W okresie jesiennym pomimo obfitych deszczów, wilgotność powietrza sukcesywnie się obniża, aż do samej zimy, kiedy to jest krytycznie niska.

Odpowiedni poziom wilgotności zagwarantuje poprawne funkcjonowanie barier organizmu. Dodatkowe filtrowanie powietrza pozbawi go zawieszonych cząstek stałych, które są szkodliwe dla układu oddechowego. 

5. Jesień plecień?

Pogoda jesienią jest wyjątkowo kapryśna. Czasem słońce i temperatura dochodząca do 20 stopni, czasem deszcz i przeraźliwe zimno. Ubieraj się stosownie do pogody. Przyjacielem odporności są szalik i czapka. Gwałtowne wahania temperatury prowadzą do obniżenia odporności. Zadbaj o to, aby temperatura na dworze nie była zagrożeniem.

6. Odstaw używki

Zarówno papierosy, jak i alkohol są źródłem wolnych rodników. Czynniki te rozkładają witaminy A, C, E i B niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania odporności. Dodatkowo w trakcie stosowania używek w znaczącym stopniu wypłukujemy z organizmu cynk i selen.

Udowodnionym jest, iż alkohol i dym papierosowy powodują zabijanie komórek odpornościowych, tzw. limfocytów. Jesień to dobry okres, aby zerwać z nałogiem. 

7. Fińskie przyjemności – sauna

Sauna jest stosowana od epoki kamienia. Kilkunastominutowy seans w pomieszczeniu nagrzanym nawet do 100° C, rozgrzewa naszą skórę do 42° C, a temperaturę całego ciała podnosi o jeden stopień. Na skutek utraty wody, krew gęstnieje. Wprowadzamy nasz organizm w stan niewielkiej gorączki. Taki zabieg wzmaga produkcję komórek odpornościowych. Dodatkowo wysoka temperatura sama w sobie niszczy zarazki. Z sauny nie powinny jednak korzystać osoby, z problemami skórnymi (w szczególności trądzik), kobiety w ciąży i trakcie miesiączki, osoby z niewydolnością oddechową i krążeniową.

8. Spaceruj

Systematyczny ruch sprzyja poprawie odporności. Wykorzystaj okres jesienny, aby być na świeżym powietrzu. W trakcie chodzenia, oddychaj głęboko. Powietrze nabieraj nosem i wydychaj ustami. Dzięki temu powietrze będzie odpowiednio nagrzane i nawilżone. Rób wymachy rękoma. Rozciągnie to górną obręcz ruchu, przyspieszy metabolizm oraz zwiększy ciepłotę organizmu.

9. Uśmiechnij się

Osoby uśmiechnięte rzadziej chorują. Śmiech powoduje wydzielanie endorfin, które mają działanie przeciwzapalne. Dodatkowo do pracy wkracza przepona, której praca pogłębia oddech. Organizm jest lepiej dotleniony, przez co lepiej przygotowany do walki z zarazkami.

10. Odpoczywaj mądrze

Oglądasz film do późna w nocy? Nie tędy droga. Staraj się tak planować swój dzień tak, żeby znaleźć czas dla siebie. Ważne jest to, aby wyłączyć negatywne emocje i zregenerować siły. Jeśli jesteś zmęczony, nie zabieraj się za karkołomne porządki ani dodatkowe obowiązki biurowe. Osoby przemęczone i niewyspane łatwiej chorują.

Podsumowując w kilku słowach: jedz miód, najlepiej z sokami owocowymi. Wywietrz mieszkanie. Dbaj o poziom wilgotności w pomieszczeniach. Ubieraj się stosownie do pogody. Odstaw używki. Skorzystaj z sauny. Wyjdź z domu na spacer. Uśmiechaj się więcej. Odpoczywaj z głową. Te kilka rad na pewno wzmocni Twoją odporność!

Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus