Naturalne sposoby na odporność jesienią
Krzysztof Słomiak

Naturalne sposoby na odporność jesienią

Poznajcie top 10 naturalnych sposobów na wzmocnienie odporności!

1. Miód

W trakcie okresu jesiennego miód jest niezastąpiony. Jest bogatym źródłem witamin, mikroelementów oraz białek enzymatycznych, które mobilizują budowę silnego systemu odpornościowego. Jego działanie rozgrzewające oraz regenerujące, są znane od wielu stuleci. Zalecana dawka to 1-2 łyżeczki dziennie. Świetnie sprawdzają się również preparaty propolisowe czy pyłek pszczeli.

2. Siła z natury

Działanie miodu można wzmocnić poprzez dodanie do niego owocowych soków czy wyciągów ziołowych – pamiętać trzeba, aby nie były wrzące, aby nie pozbawić miodu swojego działania. Świetnie działają sok z aloesu czy owoców cytrusowych – pomarańczy, mandarynek i cytryn. Dostarczają one nie tylko duże ilości witaminy C, ale również zbawienne dla odporności polifenole oraz przeciwutleniacze.

3. Wywietrz zarazki z mieszkania

Nie tylko wysoka temperatura zabija zarazki. Niska również. Proces wietrzenia mieszkania powinien stać się codziennością. Dla naszej odporności lepiej jak jest za chłodno, niż za gorąco. Termostat w mieszkaniu powinien wskazywać ok. 19 stopni. Powietrze chłodniejsze odświeża umysł i ciało, a sen w pokoju wywietrzonym przynosi lepszy odpoczynek.

4. Zainwestuj w nawilżacz

Powietrze wilgotne jest ukojeniem dla błon śluzowych i skóry. W okresie jesiennym pomimo obfitych deszczów, wilgotność powietrza sukcesywnie się obniża, aż do samej zimy, kiedy to jest krytycznie niska.

Odpowiedni poziom wilgotności zagwarantuje poprawne funkcjonowanie barier organizmu. Dodatkowe filtrowanie powietrza pozbawi go zawieszonych cząstek stałych, które są szkodliwe dla układu oddechowego. 

5. Jesień plecień?

Pogoda jesienią jest wyjątkowo kapryśna. Czasem słońce i temperatura dochodząca do 20 stopni, czasem deszcz i przeraźliwe zimno. Ubieraj się stosownie do pogody. Przyjacielem odporności są szalik i czapka. Gwałtowne wahania temperatury prowadzą do obniżenia odporności. Zadbaj o to, aby temperatura na dworze nie była zagrożeniem.

6. Odstaw używki

Zarówno papierosy, jak i alkohol są źródłem wolnych rodników. Czynniki te rozkładają witaminy A, C, E i B niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania odporności. Dodatkowo w trakcie stosowania używek w znaczącym stopniu wypłukujemy z organizmu cynk i selen.

Udowodnionym jest, iż alkohol i dym papierosowy powodują zabijanie komórek odpornościowych, tzw. limfocytów. Jesień to dobry okres, aby zerwać z nałogiem. 

7. Fińskie przyjemności – sauna

Sauna jest stosowana od epoki kamienia. Kilkunastominutowy seans w pomieszczeniu nagrzanym nawet do 100° C, rozgrzewa naszą skórę do 42° C, a temperaturę całego ciała podnosi o jeden stopień. Na skutek utraty wody, krew gęstnieje. Wprowadzamy nasz organizm w stan niewielkiej gorączki. Taki zabieg wzmaga produkcję komórek odpornościowych. Dodatkowo wysoka temperatura sama w sobie niszczy zarazki. Z sauny nie powinny jednak korzystać osoby, z problemami skórnymi (w szczególności trądzik), kobiety w ciąży i trakcie miesiączki, osoby z niewydolnością oddechową i krążeniową.

8. Spaceruj

Systematyczny ruch sprzyja poprawie odporności. Wykorzystaj okres jesienny, aby być na świeżym powietrzu. W trakcie chodzenia, oddychaj głęboko. Powietrze nabieraj nosem i wydychaj ustami. Dzięki temu powietrze będzie odpowiednio nagrzane i nawilżone. Rób wymachy rękoma. Rozciągnie to górną obręcz ruchu, przyspieszy metabolizm oraz zwiększy ciepłotę organizmu.

9. Uśmiechnij się

Osoby uśmiechnięte rzadziej chorują. Śmiech powoduje wydzielanie endorfin, które mają działanie przeciwzapalne. Dodatkowo do pracy wkracza przepona, której praca pogłębia oddech. Organizm jest lepiej dotleniony, przez co lepiej przygotowany do walki z zarazkami.

10. Odpoczywaj mądrze

Oglądasz film do późna w nocy? Nie tędy droga. Staraj się tak planować swój dzień tak, żeby znaleźć czas dla siebie. Ważne jest to, aby wyłączyć negatywne emocje i zregenerować siły. Jeśli jesteś zmęczony, nie zabieraj się za karkołomne porządki ani dodatkowe obowiązki biurowe. Osoby przemęczone i niewyspane łatwiej chorują.

Podsumowując w kilku słowach: jedz miód, najlepiej z sokami owocowymi. Wywietrz mieszkanie. Dbaj o poziom wilgotności w pomieszczeniach. Ubieraj się stosownie do pogody. Odstaw używki. Skorzystaj z sauny. Wyjdź z domu na spacer. Uśmiechaj się więcej. Odpoczywaj z głową. Te kilka rad na pewno wzmocni Twoją odporność!

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

  • Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

    Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

  • Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

    Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

  • Zeaksantyna – w jakich produktach można ją znaleźć? Zeaksantyna a zdrowie oczu

    Zeaksantyna to substancja niezbędna dla zdrowia oczu. Na czym polega jej korzystny wpływ na zmysł wzroku? Jak możemy uzupełnić jej poziom, by cieszyć się tymi dobrodziejstwami? Poznajmy właściwości zeaksantyny i sposoby na dostarczenie jej organizmowi. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij