Naturalne sposoby na odporność jesienią - portal DOZ.pl
Naturalne sposoby na odporność jesienią
Krzysztof Słomiak

Naturalne sposoby na odporność jesienią

Poznajcie top 10 naturalnych sposobów na wzmocnienie odporności!

1. Miód

W trakcie okresu jesiennego miód jest niezastąpiony. Jest bogatym źródłem witamin, mikroelementów oraz białek enzymatycznych, które mobilizują budowę silnego systemu odpornościowego. Jego działanie rozgrzewające oraz regenerujące, są znane od wielu stuleci. Zalecana dawka to 1-2 łyżeczki dziennie. Świetnie sprawdzają się również preparaty propolisowe czy pyłek pszczeli.

2. Siła z natury

Działanie miodu można wzmocnić poprzez dodanie do niego owocowych soków czy wyciągów ziołowych – pamiętać trzeba, aby nie były wrzące, aby nie pozbawić miodu swojego działania. Świetnie działają sok z aloesu czy owoców cytrusowych – pomarańczy, mandarynek i cytryn. Dostarczają one nie tylko duże ilości witaminy C, ale również zbawienne dla odporności polifenole oraz przeciwutleniacze.

Polecane dla Ciebie

3. Wywietrz zarazki z mieszkania

Nie tylko wysoka temperatura zabija zarazki. Niska również. Proces wietrzenia mieszkania powinien stać się codziennością. Dla naszej odporności lepiej jak jest za chłodno, niż za gorąco. Termostat w mieszkaniu powinien wskazywać ok. 19 stopni. Powietrze chłodniejsze odświeża umysł i ciało, a sen w pokoju wywietrzonym przynosi lepszy odpoczynek.

4. Zainwestuj w nawilżacz

Powietrze wilgotne jest ukojeniem dla błon śluzowych i skóry. W okresie jesiennym pomimo obfitych deszczów, wilgotność powietrza sukcesywnie się obniża, aż do samej zimy, kiedy to jest krytycznie niska.

Odpowiedni poziom wilgotności zagwarantuje poprawne funkcjonowanie barier organizmu. Dodatkowe filtrowanie powietrza pozbawi go zawieszonych cząstek stałych, które są szkodliwe dla układu oddechowego. 

5. Jesień plecień?

Pogoda jesienią jest wyjątkowo kapryśna. Czasem słońce i temperatura dochodząca do 20 stopni, czasem deszcz i przeraźliwe zimno. Ubieraj się stosownie do pogody. Przyjacielem odporności są szalik i czapka. Gwałtowne wahania temperatury prowadzą do obniżenia odporności. Zadbaj o to, aby temperatura na dworze nie była zagrożeniem.

6. Odstaw używki

Zarówno papierosy, jak i alkohol są źródłem wolnych rodników. Czynniki te rozkładają witaminy A, C, E i B niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania odporności. Dodatkowo w trakcie stosowania używek w znaczącym stopniu wypłukujemy z organizmu cynk i selen.

Udowodnionym jest, iż alkohol i dym papierosowy powodują zabijanie komórek odpornościowych, tzw. limfocytów. Jesień to dobry okres, aby zerwać z nałogiem. 

7. Fińskie przyjemności – sauna

Sauna jest stosowana od epoki kamienia. Kilkunastominutowy seans w pomieszczeniu nagrzanym nawet do 100° C, rozgrzewa naszą skórę do 42° C, a temperaturę całego ciała podnosi o jeden stopień. Na skutek utraty wody, krew gęstnieje. Wprowadzamy nasz organizm w stan niewielkiej gorączki. Taki zabieg wzmaga produkcję komórek odpornościowych. Dodatkowo wysoka temperatura sama w sobie niszczy zarazki. Z sauny nie powinny jednak korzystać osoby, z problemami skórnymi (w szczególności trądzik), kobiety w ciąży i trakcie miesiączki, osoby z niewydolnością oddechową i krążeniową.

8. Spaceruj

Systematyczny ruch sprzyja poprawie odporności. Wykorzystaj okres jesienny, aby być na świeżym powietrzu. W trakcie chodzenia, oddychaj głęboko. Powietrze nabieraj nosem i wydychaj ustami. Dzięki temu powietrze będzie odpowiednio nagrzane i nawilżone. Rób wymachy rękoma. Rozciągnie to górną obręcz ruchu, przyspieszy metabolizm oraz zwiększy ciepłotę organizmu.

9. Uśmiechnij się

Osoby uśmiechnięte rzadziej chorują. Śmiech powoduje wydzielanie endorfin, które mają działanie przeciwzapalne. Dodatkowo do pracy wkracza przepona, której praca pogłębia oddech. Organizm jest lepiej dotleniony, przez co lepiej przygotowany do walki z zarazkami.

10. Odpoczywaj mądrze

Oglądasz film do późna w nocy? Nie tędy droga. Staraj się tak planować swój dzień tak, żeby znaleźć czas dla siebie. Ważne jest to, aby wyłączyć negatywne emocje i zregenerować siły. Jeśli jesteś zmęczony, nie zabieraj się za karkołomne porządki ani dodatkowe obowiązki biurowe. Osoby przemęczone i niewyspane łatwiej chorują.

Podsumowując w kilku słowach: jedz miód, najlepiej z sokami owocowymi. Wywietrz mieszkanie. Dbaj o poziom wilgotności w pomieszczeniach. Ubieraj się stosownie do pogody. Odstaw używki. Skorzystaj z sauny. Wyjdź z domu na spacer. Uśmiechaj się więcej. Odpoczywaj z głową. Te kilka rad na pewno wzmocni Twoją odporność!

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Olej z czarnuszki – na odporność, alergie, astmę, skórę. Poznaj właściwości i zastosowanie czarnuszki siewnej

    Olej z czarnuszki w ok. 85 proc. składa się z nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), zawiera witaminę E, witaminę A oraz mikroelementy. Posiada wiele właściwości zdrowotnych, ma także zastosowanie w kosmetyce. Sprawdź, jak działa olej z czarnuszki siewnej, jakie ma właściwości lecznicze oraz w jaki sposób go stosować.

  • Marihuana medyczna – co warto o niej wiedzieć?

    U schyłku okresu PRL, w 1985 r. wprowadzono przepisy karne, które zakazały używania w Polsce marihuany. Kontrowersje wywoływał pogląd, że wykorzystanie tej substancji do celów medycznych stało się również niedostępne, a wręcz karalne. Dopiero po 32 latach (w 2017 r.) stworzono przepisy, które formalnie zezwoliły na legalne wprowadzanie marihuany do obrotu jako surowca farmaceutycznego, a także zastosowanie jej w leczeniu i łagodzeniu objawów towarzyszących określonym chorobom.  Co warto wiedzieć o marihuanie medycznej?

  • Świąteczne przejedzenie. Jak radzić sobie ze wzdęciami?

    W Święta Bożego Narodzenia jemy dużo – to fakt. Faktem jest też to, że przejedzeniu towarzyszą nieprzyjemne dolegliwości, takie ból brzucha, uczucie pełności w jamie brzusznej, gazy. Czym tak naprawdę są wzdęcia i jak radzić sobie z przejedzeniem?

  • 5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

    Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych – wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

  • Chrypka – przyczyny, leczenie, domowe sposoby

    Zachrypnięty głos może być wynikiem podrażnienia lub zranienia strun głosowych wskutek nadwyrężenia głosu lub choroby. Kiedy chrypka może okazać się groźna? Jak pozbyć się chrypy przy pomocy domowych sposobów?

  • Drapanie w gardle – co oznacza? Przyczyny i domowe sposoby

    Drapanie, swędzenie lub gryzienie w gardle – to zwykle objawy infekcji górnych dróg oddechowych. Te nieprzyjemne uczucia, które towarzyszą chorobom zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, można złagodzić za pomocą preparatów na gardło dostępnych w aptece, a także dzięki domowym sposobom. W jaki sposób?  Podpowiadamy.

  • Płukanie gardła – jak i czym płukać gardło?

    Płukanie gardła jest jednym z domowych sposobów na łagodzenie nieprzyjemnych objawów infekcji gardła, ale także innych dolegliwości. Płukanki pomagają uśmierzyć ból, zmniejszyć opuchliznę i obrzęk gardła, a także nawilżyć suchą i podrażnioną śluzówkę. Jak i czym płukać gardło? O czym warto pamiętać, stosują płukanki na gardło? 

  • Przewiane ucho – przyczyny, objawy, leczenie, domowe sposoby

    Czy po wieczornym spacerze odczuwasz ból lub słyszysz szum w uszach? To może być przyczyna przewianego ucha. Przypadłość ta dotyczy wszystkich osób, zarówno młodszych, jak i starszych. Najczęściej jednak pojawia się u dzieci do 6. roku życia. Jakie są przyczyny przewianego ucha? Jak leczyć przewiane ucho domowymi sposobami?  Kiedy udać się do laryngologa? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij