Podatkiem w fast foody: za niezdrowe zapłacimy więcej
Katarzyna Szulik

Podatkiem w fast foody: za niezdrowe zapłacimy więcej

Ministerstwo Finansów, idąc za przykładem innych krajów, rozważa wprowadzenie podatku od cukru i soli, a konkretnie od produktów zawierających szczególnie duże ilości obu składników. Takie rozwiązania z powodzeniem zastosowano między innymi w Meksyku i na Węgrzech.

Nie od dziś wiadomo, że nadmiar cukru, tłuszczu i soli przyczynia się do powstawania poważnych schorzeń i sprzyja epidemii nadwagi oraz otyłości. Szereg akcji profilaktycznych i usuwanie fast foodów ze szkół, co wymogła „rewolucja sklepikowa” to jednak działania na zbyt małą skalę, by mogły wpłynąć na całe społeczeństwo. Podstawowy problem związany z niezdrowymi przekąskami wynika z ich dostępności – słodycze, chipsy czy słodkie napoje są relatywnie tanie. Nałożenie na nie dodatkowego podatku ma z założenia zniechęcić konsumentów do sięgania po nie. 

Zdrowie kontra zyski

Na pomysł resortu finansów negatywnie zareagowała branża producentów spożywczych, która obawia się, że obłożenie wspomnianych towarów jeszcze większym podatkiem niesie za sobą szereg również negatywnych konsekwencji. Wyższe ceny dla wielu konsumentów oznaczać mogą nie tylko ograniczenie, ale wręcz eliminację pewnych produktów z jadłospisu, które jedzone w niewielkich ilościach, będąc częścią zrównoważonej diety, nie są szkodliwe. Podatki uderzą także w niewielkich, często krajowych producentów, nie będących w stanie konkurować z wielkimi koncernami, które straty w tym segmencie mogą odbić sobie w innych. Co więcej, polskie słodycze już i tak są obciążone jednym z najwyższych podatków w Europie, czyli VAT-em wynoszącym 23 procent. 

Normy zamiast podatku

W opinii producentów znacznie lepszym rozwiązaniem byłoby odgórne ustalenie norm zawartości soli, cukru i tłuszczy w poszczególnych produktach. Na taki krok zdecydowało się Tesco, które obniżyło zawartość cukru w niemal połowie napojów oferowanych pod własną marką. Obecnie żaden z nich nie może zawierać więcej niż 5 g cukru w 100 mililitrach. Podobnie działania podjęto w Belgii. Jak mówi cytowany przez Gazetę Prawną Marcin Zawadzki z firmy doradczej PwC, pomysł podatkowy jest problematyczny także dlatego, że trudno powiedzieć, od jakiego poziomu cena hamburgera czy coli będzie na tyle wysoka, by skutecznie zniechęcić do zakupu.

Restrykcje przynoszą skutek

Są jednak przykłady pokazujące, że ograniczenia odnoszą pożądany skutek. Po takie środki sięgnięto na Węgrzech, gdzie udało się także zredukować ilość cukru w produktach o prawie 40 procent. Z kolei w Meksyku o 10 proc. podniesiono cenę napojów niealkoholowych zawierających cukier, a także produktów wysokokalorycznych z jego dużą zawartością. Efekty były świetne – w ciągu roku konsumpcja słodkich napojów spadła o około 15 procent. 

Podatek Cukrowy przyjęto także w Wielkiej Brytanii, a wyższe ceny mają zacząć obowiązywać od wiosny 2018 roku. Ma on dotyczyć wzrostu cen słodkich napojów z zawartością cukru wynoszącą więcej niż 5 gramów w 100 mililitrach. 

Niezależnie od sposobu, podjęcie działań mających na celu ograniczenie spożycia zwłaszcza słodkich produktów powinno być polskim priorytetem, biorąc pod uwagę skalę problemu.

Jak podaje „Rzeczpospolita”, Przeciętny Polak zjada około 40 kg cukru rocznie, a dziennie średnio 25 łyżeczek, czyli o 15 więcej niż przewiduje norma.

Cukier kryje się w wielu produktach spożywczych, również w tych, w których nie spodziewamy się jego obecności. W efekcie słodycz jest jednym z głównych winowajców otyłości wśród Polaków, która dotyka już 60 proc. społeczeństwa.

Źródło: Gazeta Prawna, Rzeczpospolita

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta w menopauzie – jak powinna wyglądać? Co jeść, a czego unikać? Jak schudnąć podczas menopauzy?

    Czy dieta podczas menopauzy (klimakterium) odgrywa ważną rolę? Okazuje się, że tak. W tym okresie warto zmienić swoje dotychczasowe menu. W jadłospisie przy menopauzie powinny zagościć produkty bogate w fitohormony (fitoestrogeny), witaminy z grupy B, witaminę K, selen, magnez, wapń oraz tryptofan. Dlaczego?  

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij