Olej kokosowy - właściwości, zastosowanie i wartości odżywcze
Maria Brzegowy

Olej kokosowy - właściwości, zastosowanie i wartości odżywcze

Podobno miałby odchudzać, zwalczać wszy i chronić przed cukrzycą. Według specjalistów urody – nawilża włosy i skórę, świetnie sprawdza się w wielu kosmetykach. Koszt słoiczka to jednak sprawa nie najtańsza, dlatego warto zastanowić się i sprawdzić, czy aby na pewno wszystkie właściwości oleju kokosowego kreowane w mediach są prawdziwe.

Olej kokosowy i potencjalne zastosowanie

Według specjalistów, olej kokosowy jest panaceum na wszystkie dolegliwości i choroby - dosłownie. Na stronach internetowych, w programach śniadaniowych i audycjach słyszymy, że odchudza – dzięki ujemnym kaloriom i braku tendencji do odkładania się na biodrach; poprawia odporność, pamięć i koncentrację, zapobiega próchnicy zębów i działa przeciwwirusowo. Ponadto, rzekomo stanowi cenne źródło witamin i składników mineralnych, dzięki czemu zapobiega chorobom sercowo-naczyniowym, chorobom nowotworowym, chorobom autoimmunologicznym (w tym chorobie Hashimoto), a nawet – poprawia stan pacjentów cierpiących na chorobę Leśniowskiego-Crohna i z wirusem HIV! Słysząc takie rewelacje naprawdę rozsądnym wydaje się zasięgnięcie opinii naukowej – według tych doniesień olej kokosowy jest bowiem niezbędnym i niezastąpionym składnikiem diety. Jak jest naprawdę?

Według zwolenników wykorzystania w diecie oleju kokosowego, produkt ten korzystnie wpływa na nasz układ nerwowy, zapobiega chorobom sercowo-naczyniowym, próchnicy oraz cukrzycy, odznacza się pozytywnym działaniem w przypadku choroby Crohna oraz nowotworów. W Polsce stał się popularny m.in. ze względu na pogląd, że jest źródłem łatwo dostępnej energii i sprzyja odchudzaniu.

Wartość odżywcza oleju kokosowego

1 łyżka oleju kokosowego to ok. 88 kcal – podobnie jak w przypadku wszystkich innych olejów. Z całą więc pewnością dietetyczny (w sensie redukcyjnym) to on na pewno nie jest. Według tabel wartości odżywczych produktów i potraw, nie posiada też w swoim składzie ani ułamka witamin i składników mineralnych o których mowa w reklamach – nie ma więc wapnia, żelaza, potasu, sodu, witaminy C czy witaminy A. Jest za to źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych, które zdaniem naukowców wywierają niekorzystny wpływ na nasz organizm.

Olej kokosowy, wbrew przesłankom, nie zawiera wcale składników mineralnych takich jak wapń, żelazo, potas czy sód; ani witamin – witaminy C czy witaminy A. 

Wysoka zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych w oleju kokosowym

Olej kokosowy charakteryzuje się wysoką zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych – jest to aż 92% jego składu! Wśród tych kwasów, przeważającą część stanowią kwasy: laurynowy (ok. 48,3%) i mirystynowy (ok. 18,8%), które cechują bardzo silne właściwości hipercholesterolemiczne. Przegląd badań interwencyjnych opublikowany w 2016 dotyczący właściwości zdrowotnych tego oleju nie tylko nie wykazał korzystnego działania na ludzki organizm, ale i potwierdził, że jego wysokie spożycie wiąże się ze znamiennie wyższymi stężeniami cholesterolu całkowitego oraz tzw. „złego” cholesterolu w surowicy w porównaniu do diety zawierającej oleje z kwasami nienasyconymi cis. Według specjalistów, nadmierne stosowanie oleju kokosowego w codziennej diecie, w połączeniu z typową dietą zachodnią, będzie wywierać podobne działanie jak w przypadku innych nasyconych tłuszczów – czyli niekoniecznie pozytywne. 

Według badań, olej kokosowy może negatywnie wpłynąć na nasz profil lipidowy – poprzez podniesienie w surowicy poziomu cholesterolu całkowitego oraz frakcji LDL, tzw. „złego” cholesterolu.

Właściwości oleju kokosowego 

Niestety, choć według obiegowej opinii olej kokosowy miałby wspomagać profilaktykę i leczenie m.in. schorzeń sercowo-naczyniowych, faktyczna sytuacja będzie dokładnie odwrotna. Przegląd literatury nie dostarcza żadnego dowodu na to, że spożywanie oleju kokosowego zamiast olejów roślinnych jest dla nas korzystniejsze. Brak też wystarczających dowodów w odniesieniu do innych chorób czy schorzeń, takich jak: choroby nowotworowe czy choroby o podłożu autoimmunologicznych (np. choroba Hashimoto).

Dietary Guidelines for Americans 2015-2020 traktuje oleje tropikalne takie jak olej kokosowy i olej palmowy na równi z tłuszczami zwierzęcymi. W zaleceniach, rekomenduje się więc ich ograniczenie, poprzez zastępowanie olejami roślinnymi bogatymi w kwasy tłuszczowe nienasycowe, które zawierają względnie niewielkie ilości nasyconych kwasów tłuszczowych.

Czy bać się oleju kokosowego?

Z pewnością nie jest to trucizna, dlatego nie należy też popadać w skrajność. Jeśli olej kokosowy wykorzystujemy w swojej kuchni jako sporadyczny dodatek do np. wypieku ciast, nie będzie to wcale nic gorszego niż użycie tradycyjnego masła. Natomiast w kwestii wykorzystania go do pielęgnacji urody, nieznane są nam opinie naukowe, stąd odsyłamy w tym wypadku do specjalistów dziedziny kosmetologii. Jak zawsze jednak zalecany jest rozsądek i umiar w tym co wybieramy i stosujemy. Warto też pamiętać, że podstawą naszej wiedzy żywieniowej powinna być nauka i samoobserwacja – nie reklama w telewizji czy dobrze napisany na celebryckim blogu wpis sponsorowany.

Źródła
Tekst powstał na podstawie wystąpienia dr Doroty Szostak-Węgierek na XXXI Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej Polskiego Towarzystwa Żywienia Pozajelitowego, Dojelitowego i Metabolizmu, Jachranka 2017
Oceny składu oleju kokosowego dokonano przy użyciu Kalkulatora dietetycznego Aliant

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Omega-3 – właściwości, źródła, zapotrzebowanie na kwasy tłuszczowe omega-3

    Kwasy tłuszczowe omega-3 to rodzaj wielonienasyconych tłuszczów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Do omega-3 zaliczane są: kwas linolenowy (ALA), kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA), które wspomagają pracę mózgu i serca, wpływają na odporność, wzmacniają kości. Jakie są najlepiej przyswajalne źródła kwasów omega-3?

  • „Spalacze tłuszczu” – Citrus aurantium. Suplementy z gorzką pomarańczą a odchudzanie

    Wiele badań naukowych nad preparatami pomagającymi spalać tłuszcz wykazało, że ekstrakt z gorzkiej pomarańczy jest skuteczny i pomaga szybciej spalić niechcianą tkankę tłuszczową. Swoje działanie zawdzięcza synefrynie, która odpowiada za „podkręcenie metabolizmu", wpływając na tempo procesu lipolizy. Pacjenci, którzy przyjmują suplementy z gorzkiej pomarańczy, zauważają, że ich apetyt jest mniejszy, waga maleje, a tkanka tłuszczowa ulega szybszej redukcji. Należy jednak pamiętać, że poprzez przyjmowanie samych spalaczy tłuszczu nie uda się osiągnąć celu w postaci idealnej sylwetki. Produkty te stanowią suplement do diety redukcyjnej, której powinna towarzyszyć także większa ilości aktywności fizycznej. Ile kosztuje suszony owoc gorzkiej pomarańczy, jaka jest zalecana dawka dzienna herbaty i kto nie powinien zażywać produktów zawierających ekstrakt z tej rośliny? Odpowiedzi na te pytanie znajdują się w niniejszym artykule.

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij