Wiosenne porządki w jadłospisie - portal DOZ.pl
Wiosenne porządki w jadłospisie
Maria Brzegowy

Wiosenne porządki w jadłospisie

W końcu, po wielu zimowych miesiącach, możemy swobodnie odetchnąć lekką piersią. Jednak czy przypadkiem nie pojawiło się kilka nowych kilogramów? Zmęczenie, szara cera, przyciasne spodnie to prawdopodobnie efekt zimowego rozleniwienia. Czas to naprawić!

Zimowe lenistwo

Przyjęło się uważać, że zimowa dieta to dieta cięższa, bardziej kaloryczna, tłusta. Nie dla nas wtedy odchudzanie, sałatki i małe posiłki bo organizm potrzebuje teraz więcej i więcej. Wiedziały o tym już nasze babcie, które na zimowe wieczory gotowały cięższe potrawki, gulasz, bigos, zawijały mięsne gołąbki, smażyły kotlety, popijając przy tym gorącą herbatę z miodem, nierzadko nalewki czy grzane wino. Nie trudno więc domyślić się, że gdy mijała zima, a z szaf wyciągano lżejsze ubrania, często wiele z nich się nie dopinało. Kilka kilogramów na plusie było czymś normalnym i oczywistym. Tymczasem, okazuje się, że spokojnie można było tego uniknąć.

Zimowy jadłospis wcale nie musi obfitować w nadmiar kalorii.

Może być lekki, a wciąż syty i smaczny

Organizm zimową porą wcale nie potrzebuje większej ilości dostarczanych kalorii. Wcale nie trzeba jeść więcej, wcale nie musi być też tłusto ani ciężko. Musi być po prostu nieco inaczej, bo nasze ciało domaga się zmiany diety. Na bardziej energetyczną, ale raczej w celu wewnętrznego rozgrzania i poprawy nastroju. Chowamy więc zimne jogurty, kefiry i maślanki, które świetnie sprawdzają się latem. Nie jemy też przecież chłodników ani lodów. Zwykle raczej szukamy czegoś ciepłego i sycącego, a przecież takimi mogą być również i potrawy lekkie, o podobnej wartości kalorycznej. Zupy, owsianki, potrawki, zapiekanki… Możliwości jest mnóstwo, co jednak gdy o tym zapomnimy i w pierwsze wiosenne dni wkroczymy z dodatkowym bagażem?

Polecane dla Ciebie

Zacznij pozytywne zmiany już dziś!

Nawet jeśli za oknem czasami widać jeszcze szron, a temperatura nie zadowala w pełni, warto już teraz przyjrzeć się swojemu jadłospisowi i zacząć od zaraz! Nie ma nic gorszego niż odkładanie tego w nieskończoność: „po świętach”, „po tym weekendzie”, „bo w sobotę urodziny koleżanki, zacznę w poniedziałek”. Nie, trzeba zacząć już! To najlepsza motywacja! Nikt przecież nie mówi o żadnych głodówkach ani szeregu wyrzeczeń. Pora zmienić swój sposób żywienia na stałe!

Pierwszy posiłek

Śniadanie to pierwszy i najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Jeśli zimową porą sięgałeś po owsiankę, jajecznicę czy omlety, a jedyne warzywa, które gościły na Twoim talerzu były w postaci kiszonek, zapewne teraz z ochotą przystaniesz na smaczne twarożki ze świeżymi warzywami, które już wkrótce pojawią się na targach, pasty z delikatnych strączków (np. rewelacyjny pasztet z soczewicy i marchewki który prezentujemy pod artykułem), świeże owoce z odrobiną jogurtu i bakaliami. W miejsce herbaty – świeżo wyciskany sok owocowo-warzywny (np. jabłko, pomarańcza i burak), a zamiast kawy… poranny spacer do pracy, który na pewno obudzi w Tobie nową energię.

Nie zapominaj o porządnym lunchu!

Na obiad przygotuj sobie lekką zupę krem z warzyw, z odrobiną jogurtu bądź oliwy, dorzuć chrupiące grzanki z pełnoziarnistego chleba i masę drobno posiekanego szczypiorku. Im bardziej warzywna zupa, tym lepiej! Możesz ją również wzbogacić w kilka łyżek soczewicy, albo zmiksowanej cieciorki, która nada Twojemu lunchowi bardziej pożywny charakter, a jednocześnie nie obciąży nadto żołądka. Wege-propozycje to świetne opcje na wiosnę! Spróbuj więc ograniczyć zjadane na co dzień mięso i wędliny.

Zupa-krem z warzyw to ogrom możliwości, można miksować w zasadzie wszystko! Sprawdzone zestawy to m.in. krem z pomidorów z mozzarellą, krem z białych warzyw (kalafior, ziemniak, pietruszka, seler), krem z cukinii z pestkami albo z brokułów z czosnkową nutą.

Dodaj sobie energii w ciągu dnia

Na przekąskę w pracy świetnie sprawdzą się zielone, owocowe smoothie. Smoothie, czyli koktajle z owoców to kopalnia witamin, zwłaszcza gdy dorzucisz doń świeże listki szpinaku, natkę pietruszki lub inne zielone dodatki. W przeciwieństwie do świeżych soków, smoothie to całe owoce, zatem w koktajlu zachowujesz wszystkie witaminy i ważny dla zdrowia błonnik pokarmowy.

Lekko zakończ dzień

Kolacja? Obowiązkowa! Nie próbuj jej omijać. Nieważne czy się odchudzasz czy po prostu starasz odżywiać bardziej zdrowo. Kolacja idealna na cieplejsze dni? Sałatki! Ze wszystkich warzyw jakie tylko lubisz. Wrzuć je do miski ewentualnie dodaj odrobinę mozzarelli, fety albo innego, ulubionego sera i koniecznie skrop całość oliwą z oliwek albo olejem lnianym (pamiętaj jednak o umiarze – zarówno sery, jak i oleje niosą ze sobą sporą ilość kalorii). Delikatnie dopraw całość i schrup. Możesz dodać nieco grzanek lub pełnoziarnistego makaronu.

Nawadniaj się!

W między czasie? Staraj się unikać kawy, czarnej herbaty i słodkich napojów. Sięgaj przede wszystkim po wodę. Woda stanowi 50-60% masy ciała każdego z nas. Już nawet niewielkie jej ubytki w organizmie mogą więc prowadzić do poważnych zaburzeń jego pracy. Pomimo tego, że na ogół nie dostarcza ona ustrojowi znaczących ilości substancji odżywczych, przenosi składniki pożywienia do komórek i narządów, bierze udział w procesach trawienia oraz przyczynia się do wydalania produktów przemiany materii. Woda jest najlepszym płynem gaszącym pragnienie, poprawia zdolności koncentracji, wspomaga sprawność fizyczną. Jest niezbędna w codziennym żywieniu każdego z nas, dlatego staraj się o niej nie zapominać. Jeśli jesteś kobietą – pij minimum 1,5 litra dziennie, mężczyzną – 2 litry. Pamiętaj jednak, że dokładne zapotrzebowanie zależy od Twojej masy ciała, wykonywanej pracy oraz codziennej aktywności fizycznej. Z pomocą dietetyka ustalisz właściwą ilość.

Na wiosnę:

  • zacznij jeść lżejsze, ale wciąż syte śniadania, postaraj się wybierać jak najwięcej kolorowych warzyw,
  • w porze lunchu wybieraj syte zupy kremy, albo lekkie potrawki, np. z ryżu, kaszy, warzyw, strączków, świeżych ryb,
  • im więcej owoców i warzyw tym lepiej,
  • nie rezygnuj z kolacji,
  • pamiętaj o właściwym nawadnianiu organizmu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Świąteczne menu dla osób z chorobami układu pokarmowego

    W święta Bożego Narodzenia dieta lekkostrawna pacjenta z chorobą układu pokarmowego może stać się nie lada wyzwaniem. Wbrew pozorom, nie jest ona jednak tak restrykcyjna jakby się wydawało. W trzeciej części naszego świątecznego cyklu podpowiemy Wam co wybierać aby nie wyrządzić szkody swojemu żołądkowi.

  • Wigilia bez karpia? Święta w wersji wege

    Wigilijna wieczerza kojarzy nam się zazwyczaj z takimi daniami, jak smażony karp, śledzie, ryba po grecku, pierogi z kapustą i grzybami. Tradycyjnie w ten wyjątkowy wieczór podajemy na stół dania postne, jednak od kilku lat dopuszczalne jest także jedzenie mięsa.

  • Arsen w żywności – jaki może mieć wpływ na zdrowie?

    Arsen to składnik swego czasu najpopularniejszej trucizny – arszeniku. Ma udokumentowany wpływ na działanie metabolizmu – jest mikroelementem, jednak w wyższych dawkach jest toksyczny i powoduje poważne problemy zdrowotne. Co ciekawe, jednym z głównych źródeł, z którymi dostaje się do naszego organizmu jest żywność. Jaki ma wpływ na zdrowie? Jak ograniczyć ilość arsenu w diecie? Podpowiadamy.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Dieta na zaparcia – co jeść przy zatwardzeniu? Jadłospis dla dzieci i dorosłych

    Problemy z wypróżnianiem wynikają głównie z nieprawidłowej diety, w której brakuje składników ułatwiających pracę jelit. Dieta przy zaparciach obejmuje przede wszystkim produkty bogate w błonnik, a także zwiększenie podaży przyjmowanych płynów. Co warto jeść przy zatwardzeniu? O czym należy pamiętać przy komponowaniu diety na zaparcia? 

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku – pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Mandarynki – wartości odżywcze, kalorie i właściwości. Czy warto je jeść?

    Małe, słodkie, lubiane chyba przez wszystkich. Wraz z pomarańczami nieodłącznie kojarzą się z okresem Bożego Narodzenia. Czy mandarynki są zdrowe? Jakimi właściwościami się charakteryzują? Czy mogą wchodzić w skład kosmetyków?

  • Odnowa biologiczna – wskazania, efekty, zabiegi wykorzystywane w bioregeneracji. Odnowa biologiczna w sporcie

    Odnowa biologiczna (bioregeneracja) to szereg działań, których celem jest poprawa lub utrzymanie dobrej kondycji psycho-fizycznej organizmu. W tym celu wykorzystuje się właściwości naturalnych czynników i warunków środowiskowych. Odnowa biologiczna obejmuje metody fizykalne (np. masaż czy hydroterapię), ale także właściwą dietę, odpowiednia dawkę snu czy walkę z nadmiernym stresem. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij